Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 57 van 57 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Inmiddels paar keer geweest, en het is genieten. Ze hebben een nieuw doek/scherm hangen, en vanuit het balkon/loge is het zicht perfect. Je kijkt niet teveel naar beneden, maar het prima zicht.

    Binnenkort draait Apocalypse Now, the digitaal gerestaureerde versie. Lijkt me een must-see op het grote doek van de Royal!

    Ook is er een nieuwe hoge-resolutiescan gemaakt met gereviseerde soundmix waardoor nu bijvoorbeeld de ultralage geluiden van de helikopter te horen zijn. Apocalypse Now Final Cut, opnieuw gemastered in 4K Ultra HD, maakt daarbij gebruik van een baanbrekend geluidssysteem en van High Dynamic Range HDR, dat spectaculaire kleuren en zwarter dan zwart beeld oplevert.

    https://www.filmhuisdespiegel.nl/pro...pocalypse-now/

  2. #52

    Standaard

    Niet alleen een nieuw doek maar ook de geluidsinstallatie en de projector is nieuw.

  3. #53

    Standaard

    En in januari de eerste double bill wat ik overigens vaker wil gaan doen.

    Beste Bezoeker,

    Toen artistiek directeur Alberto Barbera deze zomer het programma van het Filmfestival van
    Venetië bekend maakte, was de verbazing groot toen bleek dat Joker was opgenomen in de
    hoofdcompetitie. De regisseur van de film - Todd Phillips – had een stuk of tien Hollywood-
    komedies gemaakt zonder eigen signatuur en visie. Bovendien, wat heeft de zoveelste
    verfilming van een ‘superheldenverhaal’ nu op het oudste filmfestival in de wereld te zoeken?
    Joker kon gewoon niet relevant zijn voor Filmhuis De Spiegel. Daarom heb ik de film tijdens
    het filmfestival dan ook links laten liggen.

    Tijdens de terugreis uit Venetië bereikte ons de uitslag van de prijzen. Mijn schok was groot
    toen ik hoorde dat een jury onder leiding van arthouse-regisseuse Lucrecia Martel aan
    Joker de belangrijkste prijs, de Gouden Leeuw, had gegeven. Dat was een complete
    verrassing die niemand zag aankomen. Wat te doen, dachten ik en vele collega’s. We hebben
    in het verleden een behoorlijk aantal Gouden Leeuwen vertoond, deze dan toch maar
    overslaan of hadden we met onze inschatting van de film een vooringenomen mening?

    Uiteindelijk ben ik de film na het filmfestival gaan kijken en zag al snel dat het laatste het
    geval was. Joker bleek een film die ver verwijderd is van de superheldenfilms, en de regie van
    Todd Phillips week heel erg af van wat hij tot dan toe gemaakt had. Joker bleek een
    eigenzinnige en verontrustende karakterstudie te zijn over een einzelgänger die langzaamaan
    in een psychose terechtkomt zonder dat hij het zelf of de omgeving in de gaten heeft.

    Wat de film nog eens extra interessant maakt is dat er veel raakvlakken zijn met het vroegere
    werk van Martin Scorsese – even los van het feit dat Scorsese een paar jaar geleden ook
    interesse had om de film te maken. Denk bijvoorbeeld aan de groezelige sfeer uit Taxi Driver
    en de zwarte humor van The King of Comedy. In beide films speelt Robert De Niro een
    personage met een oprechte interesse in andere mensen en een sterk ontwikkeld moreel
    gevoel dat geleidelijk aan zijn contact met de realiteit verliest en ten prooi valt aan paranoïde
    wanen.

    Niet alleen speelt Robert De Niro een belangrijke bijrol in Joker, maar de film lijkt ook op het
    grauwe New York waarin de door De Niro vertolkte Travis Bickle in Taxi Driver rondreed.
    Overal liggen hopen afval en alles oogt vies en versleten. Ook het harde beleid dat onder
    president Reagan werd uitgevoerd, echoot na in Joker waar begeleiding en medicatie van de
    hoofdpersoon worden wegbezuinigd.

    Joker is, net als Taxi Driver, een psychologisch en sociaal drama met de zinderende spanning
    van een thriller. Ik wil u van harte uitnodigen om beide films als double bill zelf te ervaren in
    het Royal Theater.


    Zondag 26 januari double bill: Taxi Driver (14.00 uur) en Joker (16.30 uur)


    Met vriendelijke groet,


    I.M. Verhoeven,

    Programmeur van Filmhuis De Spiegel

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Verhoeven Bekijk bericht
    Niet alleen een nieuw doek maar ook de geluidsinstallatie en de projector is nieuw.
    Het beeld was erg goed, ook blij dat het scherm groot is gebleven, was even bang voor een verkleining. Het geluid zal ik pas echt kunnen ervaren bij Apocalypse Now, dat is echt een film waar de nieuw mix uit de speakers kan galmen. Zet m maar iets harder

  5. #55

    Standaard

    Die double bill vind ik leuk initiatief, maar ook thema-avonden zou ik wel aanmoedigen, of 'oudere' films nog eens draaien.

    Ik vond Joker erg tegenvallen, en dan met name de film als geheel. De regie vond ik niet goed, en het verhaal/script was niet denderend. Ik miste ook spanning, en je werd ook niet echt meegezogen in het verhaal. Phoenix speelde natuurlijk wel de sterren van de hemel.

    Hoe zit het eigenlijk met de status van het filmhuis? Hebben jullie de A-status, of geldt dat tegenwoordig niet meer?
    Nog een tip: Waves


  6. #56

    Standaard

    Overigens mag je bij de double bill een keuze maken. Allebei zien of slechts eentje. Taxi Driver op het grote doek is ook heel bijzonder.

    Aanstaande zondag beginnen we met het retrospectief van Andrej Tarkovski:

    https://www.filmhuisdespiegel.nl/pro...eugd-van-ivan/

    Iedere maand een film. En op de verjaardag van Fellini - 100 jaar zou die volgend jaar worden - vertonen we in januari ook nog een film van hem.

    Waves heeft helaas nog geen Nederlandse distributeur gevonden.

  7. #57

    Standaard

    Tip aan gebruiker Tyler_Durden. Als je een toffe genrefilm wilt zien uit Frankrijk:


    https://www.filmhuisdespiegel.nl/pro...reres-ennemis/


    Nederlandse première.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •