Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 115 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Subwoofer reageert niet meer

    Hallo,

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Mijn subwoofer reageert niet meer op de lage tonen aansturing.

    Voordat ik op vakantie ging heb ik overal de stroom afgehaald. Receiver apparaten en subwoofer.
    Toen ik terug kwam heb ik alles weer op stroom aangesloten. Toen alles aangesloten was heb ik de receiver aangezet. Toen heb ik de subwoofer pas aangesloten op stroom.

    Gisteren kwam ik er achter bij het kijken van SW episode I dat er geen laag was.

    De stekkers heb ik niet aangepast.

    Mijn Subwoorder is de Tannoy MX Sub-10 en receiver is de Marantz SR6004.
    Bijgaand heb ik wat foto's bijgesloten.

    Je ziet, wanneer de sub op off staat dat het lampje dan groen brand??? en wanneer op on brand hij rood. Op standby reageert hij niet. As ik van off naar stanby ga blijft hij groen. Van on naar standby blijft hij rood.

    Wanneer ik de tulpstekker tegen de socket op de sub hou hoor je hem wel brommen.
    Wanneer ik in het menu van de receiver langs alle speaker afstelingen ga hoor ik alle speakers ruisen, maar hoor de sub niet.

    Weten jullie wat er mis gaat?
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  2. #2

    Standaard

    Waarschijnlijk zijn de instelling van je receiver teruggezet naar de fabrieksinstellingen door lang zonder stroom te staan.
    Controleer even of daar alles goed staat.

  3. #3

    Standaard

    Dank je voor je reactie Edgar.

    Ik heb gekeken en eigenlijk niets gedaan. Ik heb achterop de sub de volumeknop bijna vol open en de crossover ook (is dit aan te raden???)
    In de receiver zijn de instellingen ingesteld (zie foto).

    Maar daar heb ik niets aan gewijzigd nu.

    Kun je misschien aangeven wat ik nog (beter) moet instellen?
    Ondertussen ga ik nog even wat scenes van de Star Wars BD kijken en horen.

    PS: op de foto zie je de subwoofer niet omdat hij geselecteerd is en dan knippert. Hij was dus net uitgeknippert op dat moment
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  4. #4

    Standaard

    Waarom heb je trouwens alles op large staan, heb je zulke zware speakers dan dat ze zo laag kunnen gaan.
    Zou alles op small zetten en lpf op 80hz.
    Fronts zou je eventueel op large kunnen zetten als je over zeer goede speakers beschikt maar center en surround altijd op small zetten.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb geen idee. Zoveel kennis heb ik er niet van en ging uit van de grootte van de speakers.
    Als front en surround het ik de Tannoy Revolution R2 en de bijbehorende center. Die zijn voor mij best groot (wellicht voor de meesten niet) dus ging ik hier vanuit.

    Ik wil het graag aanpassen, maar kun je mij als n00b ook uitleggen waarom ik die instellingen het beste kan doen?
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het zou natuurlijk ook aan je receiver kunnen liggen, kan je hem niet bij een kennis proberen. Sluit je in ieder geval uit dat het aan je sub of receiver ligt.

    Jamie zegt het eigenlijk al. Hoe hoger de kantefrequentie, des te meer je speakers zelf aan bas moeten verwerken. Je sub kan dat soms beter. 80hrz is bijvoorbeeld de THX waarde. Dan krijgt je sub meer basfrequenties en klinkt het vaak minder bonkerig en wat warmer en wolliger. Ook al heb je grote speakers dan nog is het goed instellen van je kantefrequentie belangrijk. Teveel is ook niet goed, want dan kunnen stemmen te bassig klinken. Er zijn test DVD's of blu-ray's die je kunnen helpen om alles goed in te stellen. Best wel leuk klusje ook...

    N00bisch enough?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    nOObisch genoeg

    bedankt.

    Gisteravond gaf hij weer reactie. Vanavond wil ik weer een film gaan kijken en dan hoop ik dat hij het weer naar behoren doet.
    Met de instellingen die jullie voorstelden.

    Nu zag ik gelijk waarom ze op large stonden. Voordat ik mijn surrounds vervangen had van kleine naar zuilen stond het op small.
    Maar die zuilen op het scherm van large gaven voor mij het idee dat het op large moet staan. Zie foto
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    Waarom heb je trouwens alles op large staan, heb je zulke zware speakers dan dat ze zo laag kunnen gaan.
    Zou alles op small zetten en lpf op 80hz.
    Fronts zou je eventueel op large kunnen zetten als je over zeer goede speakers beschikt maar center en surround altijd op small zetten.
    Sorry hoor, maar dat is misschien leuk voor een THX setje, maar als je overal knappe speakers hebt, kan gerust alles op large.

    Ik ga toch niet overal knappe speakers neerzetten om het dan vervolgens op THX niveau te knijpen? Als je speakers een bepaalde hoeveelheid
    laag kunnen weergeven dan laat je ze dat toch gewoon doen? Je kan altijd een beetje experimenteren met de settings maar om full range
    speakers tot het niveau van een THX set te verlagen is me toch wel wat te ver gezocht.

    Vind je advies dan ook kant nog wal raken.
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Ik zie de foto's in je topic. Heb je de rode ingang op de sub al geprobeerd? Dat is vaak wel wat een fabrikant adviseert. Maar ik zie dat je al wel geluid uit je sub kreeg.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  10. #10

    Standaard

    De sub werkt weer naar behoren. Net bd expendables opgezet (kinderen speelden toch buiten).

    wat betreft instellingen ga ik testen.

    kan iemandij nog uitleggen wat ik kan bereiken met de knoppen achterop de sub voor volume em crossover?

    verder allemaal erg bedankt voor de hulp. Ik vond het fijn dat het werkte maar " spelen" met de diverse instellingen is zo af en toe van belang.

    ik snap alleen nog steeds niet waarom de sub opeens niet zijn werk deed...
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  11. #11

    Standaard

    Volume spreekt voor zich natuurlijk. De volume instelling op je receiver zo zetten dat de sub in de auto stand goed aanspringt bij lage volumes. Dan verder niet aan de volumeinstelling komen in de receiver en verder het volume op de sub zelf regelen zou ik adviseren. Crossover zou ik juist helemaal open zetten op de sub zelf en dat in de receiver instellen (LPF/HPF in jouw geval). Die staat nu bij jou op 80Hz en ik denk dat je dat zo wel kunt laten staan.
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 11-08-2014 om 11:28
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Ik zie de foto's in je topic. Heb je de rode ingang op de sub al geprobeerd? Dat is vaak wel wat een fabrikant adviseert. Maar ik zie dat je al wel geluid uit je sub kreeg.
    Ja dit had ik gelijk ook gedaan maar bood toen geen soelaas.
    Ga ik straks nog even kijken wat het verschil maakt.
    Dank je voor de tip
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    De sub werkt weer naar behoren. Net bd expendables opgezet (kinderen speelden toch buiten).

    wat betreft instellingen ga ik testen.

    kan iemandij nog uitleggen wat ik kan bereiken met de knoppen achterop de sub voor volume em crossover?

    verder allemaal erg bedankt voor de hulp. Ik vond het fijn dat het werkte maar " spelen" met de diverse instellingen is zo af en toe van belang.

    ik snap alleen nog steeds niet waarom de sub opeens niet zijn werk deed...
    Crossover op sub helemaal op de hoogste stand, op je receiver stel je ongeveer 20 a 30 Hz hoger in dan je zwakste speaker het laag kan weergeven.
    Je fronts kunnen tot 44Hz gaan, je center en surrounds weet ik niet, maar als je surrounds zeg tot pak 'm beet 60Hz kunnen weergeven, dan zou
    ik 80Hz of 90Hz instellen, een beetje overlap mag best, doch de sub niet meer laten weergeven dan echt nodig is.

    Volume van de sub in je receiver even op 0dB zetten.

    Dan de volumeknop op je sub...... dat is de meest lastige om in te stellen, ben daar zelf heel lang mee bezig geweest, je wil immers dat je
    sub zo krachtig mogelijk reageert, maar je wil absoluut niet dat hij over zijn nek gaat en een rommelend geluid gaat voortbrengen als hij
    wel aan het werk moet. Bij de meeste subs kun je daarom de volume knop het beste 2/3 tot 3/4 opendraaien, even uitproberen met een film
    of muziek waar een zware bas inzit. Sub dus zo luid mogelijk instellen.... zonder dat hij gaat vervormen.

    Als je de beste stand voor je sub hebt gevonden, dan pas je met je receiver de gewenste inpact/volume in, dat is afhankelijk van je smaak,
    maar bijvoorbeeld ook van je omgeving, zelf moet ik rekening houden met de buren, kan er veel meer laag uitpompen dan de buren prettig
    vinden en daar moet je dan wel rekening mee houden, ook kunnen huisgenoten/kinderen of huisdieren een hoop laag wel eens niet verdragen.

    Houd er ook rekening mee dat de ene film niet de andere is en dat films als Tranformers over super veel en diep laag beschikken, maar
    dat de gemiddelde TV serie nog niet een deuk in een gesmolten pakje boter slaat..... er is dus veel verschil in impact/volume tussen de verschillende
    bronnen, een fijne gemiddelde stand vinden kan daardoor wel eens lastig zijn, neem er dan ook rustig de tijd en het geduld voor, het kan
    best wel een paar weekjes duren eerdat het een beetje naar wens is ingesteld. Vermijd het draaien aan de volumeknop op de sub, die wil je zo krachtig
    mogelijk houden en als je daar teveel aan gaat draaien dan raak je op een gegeven moment de weg kwijt, op je receiver kun je het beter
    overzien en de standen noteren, ook is het nauwkeuriger te regelen met een paar dB in de + of in de -, je ziet beter waar je mee bezig bent.

    Veel plezier met inregelen en geduld toegwenst
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Volume spreekt voor zich natuurlijk. De volume instelling op je receiver zo zetten dat de sub in de auto stand goed aanspringt bij lage volumes. Dan verder niet aan de volumeinstelling komen in de receiver en verder het volume op de sub zelf regelen zou ik adviseren. Crossover zou ik juist helemaal open zetten op de sub zelf en dat in de receiver instellen (LPF/HPF in jouw geval). Die staat nu bij jou op 80Hz en ik denk dat je dat zo wel kunt laten staan.
    Mijn eigen sub reageert ook bij heel lage volumes maar ik kan je advies wel voorstellen op dat gebied, al heeft zijn sub wel de mogelijkheid om hem gewoon aan te zetten..... heeft misschien
    ook wel zijn voordelen, maar als nadeel dat je hem kan vergeten uit te zetten. Hij kan in iig wel de meest optimale instellingen maken zonder zich zorgen te hoeven maken dat hij
    in autostand niet zal aanspringen als het nodig is.
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Sorry hoor, maar dat is misschien leuk voor een THX setje, maar als je overal knappe speakers hebt, kan gerust alles op large.

    Ik ga toch niet overal knappe speakers neerzetten om het dan vervolgens op THX niveau te knijpen? Als je speakers een bepaalde hoeveelheid
    laag kunnen weergeven dan laat je ze dat toch gewoon doen? Je kan altijd een beetje experimenteren met de settings maar om full range
    speakers tot het niveau van een THX set te verlagen is me toch wel wat te ver gezocht.

    Vind je advies dan ook kant nog wal raken.
    Nou nou vriend, slecht geslapen mischien.
    Dat je het niet met mij eens bent oke maar om de boel aftekraken met thx setje vind ik toch niet netjes van je.
    Hele discussie zijn hier over geweest en vele raden small aan ook met grote speakers.
    Heb zelf focals gehad en draaide daarmee ook op small.
    Htip draaide ook op small meend ik.
    Dat je met onzin aankomt van ga me niet verlagen tot een thx setje weet ik nu hoe je er dus echt over denkt.
    Bedankt voor je vriendelijke reactie.
    Laatst aangepast door jamiev : 11-08-2014 om 17:57
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  16. #16

    Standaard

    Even copy past ui HTForum:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTForum.nl
    Eerste punt:
    Large en small hebben geen betrekking op de fysieke maat van de speaker, maar geven aan of je wel of niet een crossover voor de speaker(s) gebruikt.

    Tweede punt:-
    3dB en -6dB waardes waar speaker leveranciers je mee om de oren slaan (zelfs wel eens -10dB gezien) Hier moet je van snappen wat men probeert weer te geven. Hoe lager de frequentie is die men weergeeft, hoe mooier het natuurlijk lijkt in de folder. Het getal geeft aan bij welke frequentie de output van de speaker 3 of 6 db zwakker is geworden. Dus het geeft NIET aan dat het de minimale frequentie is die een speaker weer kan geven, enkel dat het een aantal dB verzwakt is op de aangegeven frequentie.. Hoeveel de verzwakking is hangt af van het design van de speaker: Gesloten (12 dB per oktaaf) of met een Poort (24 dB per Oktaaf) en verder nog van eventuele filtering. Je kunt dus ook niet direct 2 speakers vergelijken waarbij de een -3dB en de ander -6 dB specificeert.

    Derde punt:
    Full range als term. Full range wordt vaak misbruikt. Volgens mij zou dit moeten slaan op weergeven van het complete spectrum van muziek. In muziek gemaakt met natuurlijke instrumenten zit niet een echt groot aandeel lage frequenties, zeg onder de 30 Hz. Orgels met pijpen zoals in Kerken bijvoorbeeld gaan maximaal tot 16 Hz. In soundtracks van films kunnen wel meer lage frequenties voorkomen omdat deze meestal met electronische instrumenten gemaakt worden. Dus een full range speaker zou dan een frequentie gebied van 16 Hz tot 20.000 Hz weer moeten kunnen geven.


    Nu wil ik een stelling deponeren:

    Elke speaker die niet echt full range (16 Hz -0dB) is moet je op small instellen en gebruik maken van bass management


    Mijn argumenten:
    1. Als je geen small gebruikt zal dus het frequentie gebied tussen de 16 Hz en het punt waar je speaker af begint te vallen verzwakt en gedeeltelijk geheel niet weergegeven worden.

    2. Bij home Cinema krijgt een speaker er behoorlijk van langs, en dus is het beter een crossover te gebruiken om zodoende de hoge energiepieken niet te hoeven weergeven en minder beinvloeding van het midden gebied te krijgen.

    3. Laag vanuit 1 plaats weergeven is makkelijker dan vanuit 5 plaatsen weergeven, althans om het goed te krijgen zonder teveel plaatsing problemen en ruimte problemen.


    Opmerkingen met betrekking tot crossover:

    Als we er vanuitgaan dat we de speakers op small zetten hoe gaan we dan de crossover instellen ?
    Een crossover is een electronisch filter. Stel je hebt een speaker met een -3 dB punt bij 40 Hz Wat gebeurd er nu als ik mijn crossover op 40 Hz zet: het filter zorgt ervoor dat alle signaal boven de 40 Hz naar de speaker blijft gaan. Alles onder de 40 Hz gaat dan naar je subwoofer.
    Echter je speaker valt al af met zeg maar 18 dB per oktaaf (systeem met basreflex poort) dus was al aan het zakken vanaf 45 Hz. De crossover heeft ook een bepaalde stijlheid, die is soms instelbaar, maar vaak 24 dB per oktaaf. (hoe meer dB per oktaaf des te steiler het filter is) De normale afval van de speaker wordt versterkt met de afval van de crossover. Dit zal resulteren in een DIP, je verzwakt nu rond het crossover punt te veel, en raakt daar informatie kwijt.

    Je moet je crossover dus plaatsen in het gebied waar de speaker nog lineair weergeeft. Vaak wordt daar de regel aangehouden dat dat 1 oktaaf boven het punt moet zitten waar de speaker afvalt. 1 Oktaaf hoger is de dubbele frequentie. Dit is echter erg ruim, en je zou dan meestal als snel uitkomen op een frequentie van 80 Hz of hoger. Deze 80 Hz zie je vaak bij de instelmogelijkheden voor de crossover. Als hij niet instelbaar is is het meestal 80 Hz (THX standaard is ook 80 Hz) of zijn er keuzes als 40, 60, 80 , 100 mogelijk.
    Hier sluit ik me bij aan en adviseer dus voor film (lees surround geluid) je speakers maar in ieder geval je center en surrounds altijd op small te zetten. Je fronts, als deze voldoende laag kunnen weergeven, kunnen wel op Large omdat dit ook bij stereo weergave voordelen heeft. Heeft dus niet perse iets met THX te maken en is een onderbouwde stelling. Uiteraard is iedereen hier vrij in (gelukkig) dus al je alles op small wilt zetten zal er niemand je komen beboeten.
    Laatst aangepast door Edgar Smit : 11-08-2014 om 18:17

  17. #17

    Standaard

    Dit zei ik dus ook in mijn eerdere reactie.
    Center en suround op small.
    Beschik je over zeer goede frontspeakers kun je over gaan op large.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  18. #18
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb 7 vrijwel gelijke (gelijk gekochte) speakers. Met bijvoorbeeld de HDbasics DVE Disk heb je diverse subwoofertests zoals, rattle and hum, resonantie en crossovertests. De kunst is ook om door middel van luisteren geen gat in je laag te creëren. Dus wanneer je speakers overgaan naar je sub. De kunst is om een zo geleidelijk mogelijke overgang te creëren. In mijn geval - heb grote maar platte speakers - was 80Hrz perfect. Ook in mijn basgitaar versterker heb ik dat zo. Daar is het nodig om genoeg hoog en definitie te houden in mijn baspartijen. Daarnaast merk je dan ook goed dat hoog laag soms behoorlijk in de weg kan zitten en vice-versa. Specs zijn leuk, maar wat je hoort is de maatstaf. Daarmee rekening houdend dat mensen boven de 35 steeds minder en minder kunnen horen. It's human nature.

    En dan nog, what works for me doesn't necessary have to work for you.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    Nou nou vriend, slecht geslapen mischien.
    Dat je het niet met mij eens bent oke maar om de boel aftekraken met thx setje vind ik toch niet netjes van je.
    Hele discussie zijn hier over geweest en vele raden small aan ook met grote speakers.
    Heb zelf focals gehad en draaide daarmee ook op small.
    Htip draaide ook op small meend ik.
    Dat je met onzin aankomt van ga me niet verlagen tot een thx setje weet ik nu hoe je er dus echt over denkt.
    Bedankt voor je vriendelijke reactie.
    Het staat er een beetje ongelukkig zie ik nu, maar bedoelde het gewoon.

    Het verlagen van fullrange speakers naar het niveau van 80Hz speakers van een THX set(je).

    Waarom zou je dan nog full range speakers kopen?? en waarom zouden speaker makers
    dan nog fullrange speakers hoeven maken....

    Ik draai in stereo mode muziek, maar soms ook all-channel stereo. Er zijn en ik heb ook nog
    series die enkel stereo geluid hebben,ook die bekijk ik ook in all-channel stereo.

    Natuurlijk moet iedereen het zelf instellen zoals iedereen het zelf wil, maar vind het wel
    kort door de bocht om te stellen dat je center en surrounds ALTIJD op small zouden moeten.

    Overigens is er helemaal niets mis met jouw set, maar dat is dan ook niet een gemiddeld THX setje
    maar gewoon een goede volwassen bioscoop set.

    Overigens bedoelde ik met het verlagen tot THX niveau de basinstellinggen en niet zoals je misschien
    hebt opgevat dat THX niet goed of minder zou zijn dan een "gewone" set met Full range speakers al
    licht mijn persoonlijke voorkeur niet bij THX. Zou je daarin ook niet willen kwetsen, ik weet dat je
    daar zelf wel van gecharmeerd bent en alles met THX logo hebt.

    Sorry dat het er een beetje ongelukkig staat...... ach het gaf wel weer stof tot discussie en houd de
    boel een beetje in beweging, ben zelf geen voorstander van uitspraken dat iets "altijd" zou moeten.
    Iets zou kunnen of mogen, maar ieder zou zelf eens wat meer moeten durven doen met zijn/haar
    instellingen en dan kiezen wat hij/zij zelf het fijnst vind klinken.
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Even copy past ui HTForum:

    Hier sluit ik me bij aan en adviseer dus voor film (lees surround geluid) je speakers maar in ieder geval je center en surrounds altijd op small te zetten. Je fronts, als deze voldoende laag kunnen weergeven, kunnen wel op Large omdat dit ook bij stereo weergave voordelen heeft. Heeft dus niet perse iets met THX te maken en is een onderbouwde stelling. Uiteraard is iedereen hier vrij in (gelukkig) dus al je alles op small wilt zetten zal er niemand je komen beboeten.
    Krijg ik nu wel een boete omdat alles bij mij op Full range staat?

    Onderbouwde stellingen of niet, ik ben toch wel blij dat iedereen vrij is om het in te stellen
    zoals hij of zij dat zelf wil.

    Veelal is het de apparatuur die uitmaakt of iets wel of niet kan, immers uit THX speakers
    krijg je geen tonen onder 80Hz, wat je ook instelt op je apparatuur, die speakers hebben
    ook filters en als het goed is heeft de fabrikant ze dan ook geoptimaliseerd voor die
    opstelling in een THX set en zijn de speakers ook niet bedoeld om tonen onder 80Hz
    weer te geven.

    Met andere woorden, het is natuurlijk wel slim om je instellingen aan te passen aan de
    beperkingen die je set heeft, er zijn genoeg mensen die om allerlei redenen een kleine
    satelliet set hebben, vaak gaan de satllieten maar tot 100Hz of nog minder 120Hz en
    zijn er zelfs speakertjes die dat niet halen...... ja om dat op full range te zetten heeft
    niet echt nut.
    Have fun and enjoy your collection

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik heb 7 vrijwel gelijke (gelijk gekochte) speakers. Met bijvoorbeeld de HDbasics DVE Disk heb je diverse subwoofertests zoals, rattle and hum, resonantie en crossovertests. De kunst is ook om door middel van luisteren geen gat in je laag te creëren. Dus wanneer je speakers overgaan naar je sub. De kunst is om een zo geleidelijk mogelijke overgang te creëren. In mijn geval - heb grote maar platte speakers - was 80Hrz perfect. Ook in mijn basgitaar versterker heb ik dat zo. Daar is het nodig om genoeg hoog en definitie te houden in mijn baspartijen. Daarnaast merk je dan ook goed dat hoog laag soms behoorlijk in de weg kan zitten en vice-versa. Specs zijn leuk, maar wat je hoort is de maatstaf. Daarmee rekening houdend dat mensen boven de 35 steeds minder en minder kunnen horen. It's human nature.

    En dan nog, what works for me doesn't necessary have to work for you.
    Helemaal waar..... dat we minder gaan horen en andere dingen worden ook gewoon minder...... het is niet anders, ook de mens is aan slijtage onderhevig.

    Op het gebied van de lage tonen blijft het vaak wel lang goed gaan..... de hoge tonen zijn echter wel een probleem met het groeien der jaren. Bij de jeugd
    kunnen door concert bezoeken en te hard draaien met koptelefoons ook nog eens gehoorbeschadigingen optreden, velen beseffen niet dat dat onomkeerbaar
    is en komen er dan pas achter als het te laat is en dat is toch wel een beetje triest, zeker voor de liefhebbers van goed geluid.

    Goed geluid is mooi en de goede oren erbij is wel zo fijn.
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    @dvdpf.

    Geen probleem, vond het ook al niets voor je.
    Het topic begon met een vraag en we zijn zoals gewoonlijk weer afgedwaald,
    Zijn we blijkbaar goed in.
    Denk dat we teveel liefhebber zijn van deze hobby en daarom soms nog weleens doordraven.
    We spreken elkaar nog wel.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jamiev Bekijk bericht
    @dvdpf.

    Geen probleem, vond het ook al niets voor je.
    Het topic begon met een vraag en we zijn zoals gewoonlijk weer afgedwaald,
    Zijn we blijkbaar goed in.
    Denk dat we teveel liefhebber zijn van deze hobby en daarom soms nog weleens doordraven.
    We spreken elkaar nog wel.
    Doen we zeker vriend, jammer dat je niet naast de deur woont, dan hadden we zeker vaker
    samen van een filmpje enzo genoten.
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Doen we zeker vriend, jammer dat je niet naast de deur woont, dan hadden we zeker vaker
    samen van een filmpje enzo genoten.
    Je weet de weg te vinden en hebt mijn nummer.
    Onze deur staat altijd voor jullie open.
    Sony vplhw 50 es beamer,samsung ps 64d 8000 plasma,teufel system 5 thx select 2 5.2 speakers,pioneer lx 53 thx select 2 , onkyo bd809 thx blurayspeler, pioneer bdp lx55.
    Thx bekabeling, stroomverzorging monster ht hts 2600, dedicated ht.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Krijg ik nu wel een boete omdat alles bij mij op Full range staat?

    Veelal is het de apparatuur die uitmaakt of iets wel of niet kan, immers uit THX speakers
    krijg je geen tonen onder 80Hz, wat je ook instelt op je apparatuur, die speakers hebben
    ook filters en als het goed is heeft de fabrikant ze dan ook geoptimaliseerd voor die
    opstelling in een THX set en zijn de speakers ook niet bedoeld om tonen onder 80Hz
    weer te geven.

    Met andere woorden, het is natuurlijk wel slim om je instellingen aan te passen aan de
    beperkingen die je set heeft, er zijn genoeg mensen die om allerlei redenen een kleine
    satelliet set hebben, vaak gaan de satllieten maar tot 100Hz of nog minder 120Hz en
    zijn er zelfs speakertjes die dat niet halen...... ja om dat op full range te zetten heeft
    niet echt nut.
    Alleen als je denkt aan alle 3 de argumenten te voldoen.

    In de meeste gevallen komt het niet door de apparatuur, maar door de beperkingen van de weergevers ofwel het bereik van de woofers. Een goede bezetting van de klankkast kan er wel voor zorgen dat de frekwenties buiten het bereik van de woofer ook goed weergegeven kunnen worden, maar daardoor klinken ze vaak niet zo stevig als van een aktieve sub. Om de lage tonen meer stevigheid te geven (4e argument), laat ik de lage tonen buiten het bereik van de (kleinste) woofer weergeven door de sub. Hierdoor zijn de lage tonen makkelijker weer te geven en heb ik ook minder last van staande en liggende golven. Een sub kan daardoor niet alleen de kers op de taart zijn, maar ook de taart onder de kersen.

    De apparatuur kan daar wel invloed op hebben, maar vaak komt dat alleen door de kleine reserves of een samenstelling die niet goed is voor de weergave. Andere beperkingen zijn het ontbreken van een knopje om de LFE's te verzwakken wanneer deze (bij films) een boost hebben van +10dB en een knopje voor het instellen voor het dynamiek zodat de weergave aangepast kan worden op de leeftijd van de kijkers. Ik denk dat we dan niet meer zo vaak het menu in moeten om een paar instellingen te wijzigen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 12-08-2014 om 23:23
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •