De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vertical banding probleem bij 4K TV's

    Hoi daar,

    Ik wil volgend jaar een 4K tv kopen van het merk Samsung. Alleen nu lees ik verontrustende verhalen over een probleem dat vertical banding heet en wat inhoudt dat bij snel bewegende beelden er een lichte balk zichtbaar blijft op het tv scherm.

    Nu lees ik ook wel eens dat dit een algemeen probleem is bij alle 4K TV merken omdat het een probleem is door de Edge Led Techniek die gebruikt wordt in 4K
    Zelfs fabrikanten kunnen moeilijk gaan doen met inruilen omdat ze zeggen dat dit inherent is aan 4K

    Dat zou toch erg slecht nieuws zijn voor 4K?

    Hebben jullie ervaring mert het issue Vertical Banding?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Hoi daar,

    Ik wil volgend jaar een 4K tv kopen van het merk Samsung. Alleen nu lees ik verontrustende verhalen over een probleem dat vertical banding heet en wat inhoudt dat bij snel bewegende beelden er een lichte balk zichtbaar blijft op het tv scherm.

    Nu lees ik ook wel eens dat dit een algemeen probleem is bij alle 4K TV merken omdat het een probleem is door de Edge Led Techniek die gebruikt wordt in 4K
    Zelfs fabrikanten kunnen moeilijk gaan doen met inruilen omdat ze zeggen dat dit inherent is aan 4K

    Dat zou toch erg slecht nieuws zijn voor 4K?

    Hebben jullie ervaring mert het issue Vertical Banding?
    Kun je een afbeelding plaatsen van dit fenomeen? Ik weet niet precies wat je bedoelt. Volgens mij heeft iedere TV in meer of mindere mate moeite met hele snelle bewegingen: of het beeld wordt onscherp of schokkerig, of je ziet dubbelbeelden, afhankelijk van de bewegingsinstelling (Motion Plus, IFC etc.). Misschien is de processor niet snel genoeg omdat het benodigde aantal pixels natuurlijk bij een 4K-scherm veel groter is dan bij een Full HD-scherm.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Vertical banding is toch iets wat meer geassocieerd wordt met Plasma en met name de Panasonic. Heb echter nog niet veel daaromtrent gehoord bij 4K, maar wat wel inherent is aan 4K is de nieuwe techniek en de kinderziektes die daarbij horen. Verhalen dat het bij 4K hoort is echter geen excuus. Native 4k-resolutie is echter nog ver weg, dus of je nu voor 4K moet gaan? Tegen de tijd dat het een must is koop je voor veel minder een beter toestel dan wat je nu koopt. Aan de andere kant kunnen sommige issues ook net een firmware worden verbeterd, niet alles uiteraard en je hebt geen garanties... Het ene merk gaat ook beter met service en aftercare om dan de ander.

    Uiteraard kun je ook even googlen naar 4K en vertical banding. En dan vooral de AVS-forums in de gaten houden.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 04-12-2014 om 19:36
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Misschien is het handig als je vermeldt welke bronnen je gelezen hebt?

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Heb even wat gegoogled en dan lees je snel meer.., veel meer!

    Let wel, alleen mensen met issues posten dat op zo'n forum. Er zijn ook genoeg mensen die geen klachten ervaren. Geen enkele LED-tv biedt echter garanties. Bij twijfel zo ik me inderdaad eerst goed inlezen, voordat je achteraf ergens spijt van krijgt!
    We zitten momenteel wel in een raar moment. De echte kwaliteitsverbetering zit in OLED, De 'huidige' referentie wordt niet meer gemaakt (plasma). En de LED-tv's.., tja, blijven LED-tv's...

    Wij hebben op DVD.nl ook een artikel gewijd aan tv's, ondanks dat de keuze er niet eens meer is, wellicht toch interessant leesvoer!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Ik heb dit specifieke filmpje bekeken, maar ik zie werkelijk niet wat nu het probleem is. Misschien ben ik niet gevoelig voor dit 'probleem' of let ik bij het kijken van het fragment meer op wat er gebeurt dan of er technisch iets niet 100% is.
    En om een 4K-beeld in een YouTube-filmpje te vangen, tja...

    Het is natuurlijk wel zo dat hoe groter je beeldscherm is en hoe dichterbij je zit, des te eerder vallen ongerechtigheden in het beeld op. Ik heb dat inmiddels ook al diverse keren mogen ervaren.

    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 05-12-2014 om 07:45
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Bij voetbal wedstrijden is het wel storend. En bij panning bij egale vlakken. En veelal als je het eenmaal ziet, blijf je het zien. Maar inderdaad, genoeg mensen valt het nooit op.

    Ik had op mijn ouwe pana twee gele vlekken en bij lichte vlakken was dat echt storend.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Bij voetbal wedstrijden is het wel storend. En bij panning bij egale vlakken. En veelal als je het eenmaal ziet, blijf je het zien. Maar inderdaad, genoeg mensen valt het nooit op.

    Ik had op mijn ouwe pana twee gele vlekken en bij lichte vlakken was dat echt storend.
    Ik kijk nooit voetbalwedstrijden of andere TV-uitzendingen op mijn Samsung. Is niet eens aangesloten op de kabel. Ik gebruik de TV alleen maar voor het afspelen van films op fysieke media (Blu-ray, DVD). De bewegingscompensatie heb ik op de hoogste stand ("Smooth") staan, wat tot scherpe en zeer vloeiende pans zonder haperingen leidt. Dus misschien vertoont mijn TV dat gedrag of minder of ik zie het inderdaad niet.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Niet elk scherm vertoond de issue. Er zijn genoeg schermen waar het (nog) geen probleem geeft. Mijn Sony in de Keuken heeft er ook geen last van, maar die is redelijk nieuw.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #10
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    In de volksmond noemt men dit al banding. Maar eigenlijk zijn het DSE (Dirty Screen Effect) problemen. Het scherm is dan niet uniform. LG heeft de meeste problemen hiermee (IPS schermen) en Samsung kan daar beter mee om gaan. Elke LED TV heeft hier last van. De één wat meer als de ander. De prijsklasse maakt helemaal niets uit.

    Met OLED zijn deze problemen verleden tijd. Maar OLED is nu nog ontzettend duur. In 2015 komen er "Quantum Dot" TV's (tussenstap van LED naar OLED.). Afwachten op reviews hoe deze techniek zich staande houd.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter V Bekijk bericht
    In de volksmond noemt men dit al banding. Maar eigenlijk zijn het DSE (Dirty Screen Effect) problemen. Het scherm is dan niet uniform. LG heeft de meeste problemen hiermee (IPS schermen) en Samsung kan daar beter mee om gaan. Elke LED TV heeft hier last van. De één wat meer als de ander. De prijsklasse maakt helemaal niets uit.

    Met OLED zijn deze problemen verleden tijd. Maar OLED is nu nog ontzettend duur. In 2015 komen er "Quantum Dot" TV's (tussenstap van LED naar OLED.). Afwachten op reviews hoe deze techniek zich staande houd.

    Je hebt het over Oled. In Duitslanf zijn ze voor de een of andere redenen niet ethousiast over Oled. Ze gaan het zelfs uit de handel halen. Bron is Saturn in Essen

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik kijk nooit voetbalwedstrijden of andere TV-uitzendingen op mijn Samsung. Is niet eens aangesloten op de kabel. Ik gebruik de TV alleen maar voor het afspelen van films op fysieke media (Blu-ray, DVD). De bewegingscompensatie heb ik op de hoogste stand ("Smooth") staan, wat tot scherpe en zeer vloeiende pans zonder haperingen leidt. Dus misschien vertoont mijn TV dat gedrag of minder of ik zie het inderdaad niet.

    http://www.homecinemamagazine.nl/201...-serie-uhd-tv/


    Lees dit maar eens.

  13. #13

    Standaard

    Is er dan helemaal niks negatiefs te melden? Ja, er is helaas wel een minpunt. Het model dat we getest hebben had namelijk last van ‘vertical banding’. Dit probleem is iets dat we vaker bij lcd led tv’s zien en waar we vaker over lezen, maar de mate waarin het probleem verschijnt verschilt echter per model. Vertical banding houdt in dat je op egale achtergronden, die grotendeels uit één kleur bestaan, verticale banden die net iets donkerder zijn dan de rest van het beeld over het scherm ziet lopen. Die banden zijn statisch, ze staan stil, maar vallen dus bijvoorbeeld tijdens een voetbalwedstrijd, wanneer er snelle camerabewegingen over het groene gras gaan, op. Ook tijdens de laatste scene van Gravity, wanneer de capsule door de dampkring komt en door de bewolkte lucht schiet, was het zichtbaar. Het probleem van vertical banding is dus dat het per paneel verschilt en je dus niet kan zeggen dat alle 65HU7500-modellen er last van hebben. De ene tv kan het probleem hebben, de andere niet. Dit maakt het lastig en de conclusie is dan ook vaak dat de fabrikant van de betreffende tv het paneel vervangt of een nieuwe tv (hetzelfde model) aanbiedt. Samsung heeft na het terugnemen van de tv in ieder geval bevestigd dat er een backlight-probleem was dat dit veroorzaakte en zou de tv voor een consument direct vervangen. Goed om te weten, maar wel iets dat vermeld moet worden in mijn optiek. Een korte check van eenzelfde model liet gelukkig ook direct zien dat dit probleem echt specifiek voor het paneel in het reviewexemplaar geldt.
    Update: we zijn inmiddels een aantal weken verder en dus is het tijd voor een update wat betreft het banding-probleem. Helaas zijn er toch veel bezitters van deze tv die hetzelfde probleem tegenkomen. Samsung belooft nog steeds dit probleem direct op te lossen maar uit reacties van bezitters kunnen we opmaken dat dit niet altijd vlot en soepel gaat. Ons advies is wel vol te houden en hiernaar te verwijzen. Dit is een probleem dat, wanneer zichtbaar, gewoon niet mag voorkomen.

  14. #14
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    OLED is natuurlijk de techniek van de toekomst. Alleen zoals elke nieuwe techniek zijn issues, zoals inbranden? korte levensduur van blauwe LED's. Normaal gesproken wordt dat snel verbeterd, alleen OLED heeft de ontwikkeling veel tegenslag en ook hier speelt de veranderde markt weer parten. Veel fabrikanten kiezen voor LED en proberen dit oeverloos te verbeteren en uit te melken. De logische stap OLED is opeens zo logisch niet meer.Maar dit soort problemen zal men in ieder geval hopelijk bewegen OLED weer eens aan te wakkeren... Ik zou momenteel niet vrolijk worden als mijn Panasonic het begeeft.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pamo Bekijk bericht
    Ik heb een ander Samsung-model, de UE55F8000, gewoon full HD, en die vertoont dit gedrag helemaal niet.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb een ander Samsung-model, de UE55F8000, gewoon full HD, en die vertoont dit gedrag helemaal niet.

    Probleem speelt alleen bij Ultra HD (4K)

  17. #17

    Standaard

    Ik heb zaterdag 3-1-2015 een Samsung ue48h6200 gekocht . Deze had extreem last van bleeding.
    door monteur geconstateerd maar acceptabel volgens hem! Maar mij irriteerde dit toch mateloos !
    ik kon hem nog ruilen in winkel en test op 2 tv's gedaan waarbij ze dit alle 2 hadden maar gekozen voor degenen met de minste bleeding .
    Eenmaal thuis tv ingesteld zie ik verticale bending hetgeen waar ik al over gelezen had!
    weer contact met Samsung zelf en op hun advies weer ruilen maar dan een ander model !
    ik terug naar BCC Oosterhout kwamen me erg tegemoet en hoefde niet extreem veel bij te leggen maar toch !
    Gekozen voor de ue48h6670 echt een mooi beeld! Maar nog ergere
    verticale banding image.jpg zie foto ! De andere dag gelijk terug Bcc!
    Lijkt net of iedere tv in winkel wel banding had!
    de nieuwe uit de doos getest ook zelfde verhaal !
    de showmodellen dito!
    wat moet je doen om een Tv te kopen die niks mankeert !
    en zeg geen plasma want die zijn er niet meer. Ik wil een smart tv omdat het zoveel mogelijkheden bied en oled kan een vrouw in bijstand niet veroorloven en zal ook kinderziektes hebben ,
    Heeft iemand tips ? Heb nu me tv ingeleverd en geld terug top service wel van Bcc en klantenservice Samsung ook klasse maar nu nog een tv!
    ook andere merken getest ! Maar zie het ook! het liefst wil ik Samsung

  18. #18

    Standaard

    Toevallig zelf ook 2 maanden geleden een Samsung euh6670 teruggegeven aan BCC in mijn geval stoorde ik me teveel aan het dirty screen/schaduw effect langs de zijkanten van die h6670 .Hebben veel led tvs last van en is blijkbaar een eigenschap van edgeleds tv maar bandingproblemen kon ik niet waarnemen bij dat model(misschien te kort gehad).Het zijn wel gewone 3d led tvs die je noemt geen 4k.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •