De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.

Discussie: The Sound of Movies

  1. #1
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard The Sound of Movies

    The Sound of Movies

    Het filmgeluid is inmiddels een niet weg te denken onderdeel van onze filmervaring. Ondanks dat de allereerste films zelf nog geen geluid boden en door middel van af en toe een tussentitel en (live) muziek toch de spanning en sfeer in het verhaal wisten te leggen, is dat nu vrijwel ondenkbaar. Geluid vanuit alle hoeken trekt ons nu nog meer in de beelden die we zien. Je zou inmiddels de weg in het woud van audiotechnieken bijna kwijtraken. Tijd om daar eens wat duidelijkheid in te brengen.

    Lees dit artikel
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 24-07-2018 om 15:33

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Als toevoeging van dit artikel nog een leuk verslag van een meeting en demonstratie bij een forumlid met een heus Dolby Atmos- en Auro 3D-systeem.

    Lees dus na het artikel ook 'Op bezoek bij... John'.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Vroeger importeerde ik dvd's uit bijv. Australie of de US omdat daar een DTS-track op stond. Had ik een keer een discussie met iemand die in de filmindustrie werkte. Waarom ik dat deed. Want "een normaal mens hoort dat verschil toch niet"....Hebben we het dus over toen BR nog nergens te bekennen was en Dolby Digital 5.1 normaal was en DTS net om de hoek kwam kijken. Over andere tijden gesproken...

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb geleerd dat er maar één ding belangrijk is en dat is wat je zelf vindt. Dat maakt een mens uniek.

    Toen ik mijn (/de) eerste Dolby Digital-versterker kocht (toen een Kenwood), vroeg ik de verkoper in de Rijnstraat nog, "hoe zit dat met DTS?". "Ach, joh, dat is alleen voor de bioscoop", waarna de deal - tijden terug - gesloten was. Modificatie van mijn Laserdisc speler was genoeg (AC-3 RF). Niet veel later was DTS thuis een feit en toch wel essentieel... De meesten verklaarde mij voor gek. Ik moest ook altijd de allerbeste versie hebben. Toen Jurassic Park eenmaal in Nederland op DVD uitkwam was ik verbijsterd. Dolby Digital? Nota bene de film die DTS introduceerde? Dat werd natuurlijk regio 1, want die had dat wel. Maar wacht, een productiefout (vertelde Haro mij aan de overkant in de Rijnstraat)? "Dan moet je wel even opletten dat je de tweede versie krijgt, dat regelen we".Toendertijd was het vrij normaal dat je voor kwaliteit regio-1 moest hebben, al was het maar voor progressive scan of de betere uitgave, Nu is er eindelijk een wereldwijde standaard voor beeld- en geluidskwaliteit, maar nog steeds is er een wezenlijk verschil in aanbod en kwaliteit..? Nu is het weer een rechtenprobleem. Wie brengt welke film uit?

    Lekker belangrijk, zullen velen zeggen.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 02-03-2015 om 19:43
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Leuk en herkenbaar stuk.

    Voor de compleetheid, je mis nog een paar systemen en belangrijke ontwikkelingen, als dat DTS voor de bioscoop niet meer bestaat.

    Ultra Stereo:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Stereo

    IMAX uncompressed digital surround sound UDS
    http://en.wikipedia.org/wiki/IMAX

    Datasat = vm DTS
    http://www.datasatdigital.com/


    http://en.wikipedia.org/wiki/DTS_(sound_system)
    Laatst aangepast door Hombre : 06-03-2015 om 11:56
    "A man's got to know his limitations", ...

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Thanks, moet ook zeggen dat het een heel zoekwerk was en het artikel groter en groter werd, wat de leesbaarheid niet altijd ten goede kwam. Maar voor de volledigheid zal ik ze nog eens toevoegen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Claudio,

    Graag gedaan.


    Nog wat opmerkingen en kijk maar of je er iets mee doet

    In de context tussen analoog en digitaal zou bij analoogaangeven dat dit op 2 manieren aan de film werd toegevoegd. Namelijk "magnetisch"en "optisch", je gaat daar bij digitaal ook op in mbt de opslag.

    En misschien voor de duidelijkheid bij zes sporen op70mm-film ook even aangeven dat dit een kanaal configuratie van 5 voorkanalenen 1 surroundkanaal gaat, omdat je later dit aanhaalt bij de tekst over SDDS(Todd-AO). Overigens zijn er ook 70mm six-track met een "baby boom"kanaal geweest, maar maak het niet te ingewikkeld

    Dit brengt me ook op het eerste systeem met een"echt" LFE kamaal en dat is Sensurround(een soort 1.1 configuratie)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sensurround

    Dan zet ik bij het volgende mijn vraagtekens???
    "Dolby Atmos is het eerste systeem wat ons kennis laat maken met denieuwe speakerconfiguraties. Bij dit systeem dienen er extra speakersaan of in het plafond te worden geplaatst om zo een heus 3D-geluidsbeeld tekunnen bieden."


    Waarom?, wel zowel pretpark ritjes (Themepark rides) alsIMAX en OMNIMAX gebruiken deze configuratie al sinds de jaren 80... Oké, ditzijn wel speciale geluidsystemen en luidspreker configuraties, maar ze gebruikenallen plafon / hoogte speakers (soms zelfs vloer en hoofdsteun speakers). Dus voorhet eerst of nieuw lijkt mij niet.
    "A man's got to know his limitations", ...

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ha, dat laatste. Bij de introductie van de plafondkanalen moest ik steeds aan Villa Volta denken en dat Bokkepoot-verhaal. In de eerste kamer hoor je stemmen vanuit verschillende plekken uit het plafond komen. Voor het eerst in de reguliere bioscoopzaal en thuis dan.

    Ik ga daar nog eens mee aan de slag, thanks voor de input. Het wordt gewaardeerd.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ha, dat laatste. Bij de introductie van de plafondkanalen moest ik steeds aan Villa Volta denken en dat Bokkepoot-verhaal. In de eerste kamer hoor je stemmen vanuit verschillende plekken uit het plafond komen. Voor het eerst in de reguliere bioscoopzaal en thuis dan.

    Ik ga daar nog eens mee aan de slag, thanks voor de input. Het wordt gewaardeerd.
    Ha, ha, ja dat is waar

    Voor mij was het wsl de eerste keer ergens in '88 meen ik bij de "Captain EO" ride in Orlando.
    Ik schrok me een ongeluk toen die evil alien queen vlak voor je neus van boven kwam (uhu in extreem 3D dan)
    "A man's got to know his limitations", ...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •