Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 140 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1967 Bekijk bericht
    Dolby Virtual Speaker transforms stereo (two-channel) and 5.1-channel content into virtual surround sound that you can enjoy over just two speakers.
    Dank je wel, heb nog even gezocht maar kon niet zo snel wat vinden.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Logisch, want alle kanalen zijn besproken, maar simpelweg niet gebruikt. Dit gebeurt ook als je 2.0 in 7.1 PCM uitstuurt. Upmixers kunnen er niks mee, want de kanalen zijn immers al (leeg) toegewezen. De enige manier is om terug te schalen naar 2.0. PCM. Of het moet als 2.0 in een DTS:X-spoor staan. Vraag me wel af wat je met een 2.0 DTS:X-track moet?
    Dat is niet het probleem.

    Normaal gebruiken veel filmliefhebbers DPLIIx voor DTS-HD 2.0 tracks met matrix surround of dubbel mono om de dialoog of het signaal uit het center kanaal te krijgen ipv alleen links en rechts. DPlIIx gaat daar perfect mee om, maar DTS nural:X dus blijkbaar niet (net als DTS Neo) ...
    "A man's got to know his limitations", ...

  3. #28
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Wel bij mijn stereo-tracks, kan me dus niet voorstellen dat Neural: X dat met DTS-HD 2.0 niet kan. Dan moet hij denken dat de andere kanalen informatie bevatten. Kan het zelf niet testen, helaas.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 09-02-2016 om 01:29
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Wel bij mijn stereo-tracks, kan me dus niet voorstellen dat Neural: X dat met DTS-HD 2.0 niet kan. Dan moet hij denken dat de andere kanalen informatie bevatten. Kan het zelf niet testen, helaas.
    Ik kan het ook niiet controleren

    Maar weet wel uit ervaring dat bij mij met de verschillenden apparatuur die ik heb gehad dat Dolby gewoon veel beter met 2.0 tracks omgaat dan DTS.
    En ik had de hoop dat DTS het nu beter zou presteren
    "A man's got to know his limitations", ...

  5. #30
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb gisteren even wat AVS topics doorgelezen. Meerdere geven wel aan dat het minder goed werkt als DSU bij stereo-bronnen. Het werkt wel, maar het wordt veelal beschreven alsof er een deken over het geluid wordt gelegd. Of dat het centerkanaal anders klinkt evenals bepaalde hoge klanken zoals een hihat. Anders en minder helder dan DSU. Er wordt wel specifiek gemeld dat dit alleen opgaat bij 2.0-bronnen, omdat andere multikanaalbronnen niet beïnvloed worden, omdat daar simpelweg Rear Surround bij 5.1 en plafondkanalen worden toegevoegd. Men verwacht overigens wel dat dit verbeterd en dat dit vooral te maken had met de beperking in DSP-structuur van de 2015 versterkers. Ook wordt daar gemeld dat het feit dat DTS Neural: X alleen werkt met DTS HD met de opbouw van de codecs heeft te maken en niet met vetorechten van Dolby of DTS om alleen hun eigen codecs toe te staan (wat natuurlijk nog steeds een smoes kan zijn).

    Gelukkig gebruik ik geen DTS 2.0 bronnen, dus voor mij is het een non-issue. Ook lees je hier en daar wat DTS Neural: X- vs. DSU-tests. Het komt er op neer dat het afhankelijk is van de film. Bij de ene film doet DSU het beter en bij de andere geeft DTS Neural: X weer een mooier effect. Wellicht dat in de toekomst de codec weer uitgewisseld kunnen worden, misschien ook niet... De echte 2.0-purist met een BD-speler met betere DAC's zal toch liever in PCM uit willen sturen in plaats van de DAC's van de versterker te gebruiken. Afhankelijk van de apparatuur uiteraard.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik heb gisteren even wat AVS topics doorgelezen. Meerdere geven wel aan dat het minder goed werkt als DSU bij stereo-bronnen. Het werkt wel, maar het wordt veelal beschreven alsof er een deken over het geluid wordt gelegd. Of dat het centerkanaal anders klinkt evenals bepaalde hoge klanken zoals een hihat. Anders en minder helder dan DSU. Er wordt wel specifiek gemeld dat dit alleen opgaat bij 2.0-bronnen, omdat andere multikanaalbronnen niet beïnvloed worden, omdat daar simpelweg Rear Surround bij 5.1 en plafondkanalen worden toegevoegd. Men verwacht overigens wel dat dit verbeterd en dat dit vooral te maken had met de beperking in DSP-structuur van de 2015 versterkers. Ook wordt daar gemeld dat het feit dat DTS Neural: X alleen werkt met DTS HD met de opbouw van de codecs heeft te maken en niet met vetorechten van Dolby of DTS om alleen hun eigen codecs toe te staan (wat natuurlijk nog steeds een smoes kan zijn).

    Gelukkig gebruik ik geen DTS 2.0 bronnen, dus voor mij is het een non-issue. Ook lees je hier en daar wat DTS Neural: X- vs. DSU-tests. Het komt er op neer dat het afhankelijk is van de film. Bij de ene film doet DSU het beter en bij de andere geeft DTS Neural: X weer een mooier effect. Wellicht dat in de toekomst de codec weer uitgewisseld kunnen worden, misschien ook niet... De echte 2.0-purist met een BD-speler met betere DAC's zal toch liever in PCM uit willen sturen in plaats van de DAC's van de versterker te gebruiken. Afhankelijk van de apparatuur uiteraard.
    In mijn geval is dat dus heel anders.
    Ik kijk veel oudere films en die hebben veelal DTS-MA HD 2.0 tracks (gelukkig zit daar ook veel 1.0 of 2.0 LPCM bij).
    Sommige hebben daarnaast ook een 5.1 upmix (upmix is GEEN remix), maar helaas is daarvan het resultaat vaak matig met een onnatuurlijk geluidsbeeld.
    Dus ik gebruik gebruik dan altijd DPLIIx, wat het beste resultaat geeft.

    Dit maakt mij dus heel huverig als ik dit soort ervaringen als uit de links lees.
    En zelfs al zou ik nu nog geen 7.1.2 opstellen hebben, zou ik dit soor apperatuur alleen daarom al links laten liggen...
    "A man's got to know his limitations", ...

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    In mijn geval is dat dus heel anders.
    Ik kijk veel oudere films en die hebben veelal DTS-MA HD 2.0 tracks (gelukkig zit daar ook veel 1.0 of 2.0 LPCM bij).
    Sommige hebben daarnaast ook een 5.1 upmix (upmix is GEEN remix), maar helaas is daarvan het resultaat vaak matig met een onnatuurlijk geluidsbeeld.
    Dus ik gebruik gebruik dan altijd DPLIIx, wat het beste resultaat geeft.

    Dit maakt mij dus heel huverig als ik dit soort ervaringen als uit de links lees.
    En zelfs al zou ik nu nog geen 7.1.2 opstellen hebben, zou ik dit soor apperatuur alleen daarom al links laten liggen...
    Bedoel je echt de apparatuur(hardware) of de "upgrade" in ons geval(mijn geval, want ik heb hem nog steeds niet uitgevoerd) naar
    DTS X toe(software) met daarbij de beperking dat je de Dolby Surround software niet meer mag gebruiken.

    Mijn receiver heeft al niet meer de beschikking over DPLIIx, dat zou met ATMOS al "verbeterd" moeten zijn met Dolby Surround.

    Overigens heb ik zelf in mijn eigen verzameling van rond de 4000 films/series bijna geen titels met DTS HD MA 2.0 geluid,
    wat dat betreft zou DTS X voor mij geen belemmering zijn, maar hij hoeft ook over de overige kanalen geen "deken" te gaan
    leggen als ik een 5.1 DTS HD MA film zou gaan afspelen.

    Heb ook nog steeds geen haast om DTS X te installeren, heb nog geen films met DTS X.....
    Have fun and enjoy your collection

  8. #33

    Standaard

    Ik bedoel inderdaad apparatuur... Ik laatst mijn processor eventueel vervangen met bijbetaling, maar ben blij dit niet gedaan te hebben

    Vreemd, dat je bijna geen titels met DTS HD MA 2.0 geluid in je collectie hebt, maar misschien heb je weinig back catalogus titels.
    Gisteren een western met John Wayne en The Hard Way met M,J, Fox gekeken en beide hebben een DTS HD MA 2.0 track.
    "A man's got to know his limitations", ...

  9. #34
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het gevoel dat ik eindelijk DTS:X heb na bijna een jaar wachten geeft mij een euforisch gevoel en een boost, dusdanig dat ik er zelfs gezellig op uitgetrokken was. De early adopter in mij kwam weer even naar boven. Nuttig of functioneel is het totaal niet, zeker nu.

    Heb je dat gevoel niet dan kan je rustig afwachten tot er meer titels zijn en/of ze weer een update uitbrengen die dat DTS 2.0-verhaal aanpakt. Wil ik mijn systeem showen, dan slaagt Atmos daar veel beter in, zeker met het huidige demomateriaal.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #35

    Standaard

    Ik had z'n idee van ik schaf vast z'n Atmos pre/pro aan die voorbereid is op de toekomst en dan zie ik wel of en wanneer ik een extra eindversterker en luidsprekers koop.

    Maar gezien de beperkingen die je door Atmos en DTS:X krijgt opgedrongen als je niet gelijk voor full implementatie gaat is in 1 keer de hele haast weg en wsl zelf nu afstel ...
    "A man's got to know his limitations", ...

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Ik had z'n idee van ik schaf vast z'n Atmos pre/pro aan die voorbereid is op de toekomst en dan zie ik wel of en wanneer ik een extra eindversterker en luidsprekers koop.

    Maar gezien de beperkingen die je door Atmos en DTS:X krijgt opgedrongen als je niet gelijk voor full implementatie gaat is in 1 keer de hele haast weg en wsl zelf nu afstel ...
    Ik houd daar ook niet zo van om het maar eens heel vriendelijk te zeggen

    Krijg een steeds grotere hekel aan allerlei boeren die maar denken dat ze je allerlei beperkingen mogen en kunnen opleggen.

    Schijfjesboeren die je speler grotendeels lamleggen en dan nog met verplichtingen om hun bagger menu in te gaan, opgedrongen reclame shit,
    het niet werken van waar je gebleven was, nee eerst die shit reclame van ze zien.

    Slecht werkenden software en beroerd geschreven manuals van hardware fabrikanten..... ja ook van Denon, kan mijn eigen receiver echt
    een draak van een apparaat vinden door de slecht geschreven manual en het weglaten van toelichtingen, zoek het maar uit lijkt wel het
    motto. Slecht bereikbare helpdesks die je rustig meer dan een halfuur aan het lijntje houden met; al onze medewerkers zijn nu bezet, nog
    een momentje geduld.

    Geldbeluste TV boeren die zomaar stoppen met ondersteuning van eerder als must have aangeprijste zaken zoals 3D en je vervolgens
    een krom lel met beperkte levensduur in je mik proberen te drukken

    Nu maar afwachten wat ze je met hun UHD prut spelers met ouderwetse hardware schijfjes met tekort capaciteit proberen aan te smeren,
    ben even pissig..... truus is ook zo'n apparaat met vreselijk domme software..... alles op auto is gewoon bende, zelf zenders op de FM band
    opzoeken, meer dan de helft wordt niet gevonden, over Audeyssey maar helemaal niet beginnen, automatisch inregelen en dan met
    waardeloos geluid opgezadeld worden, zaken die niet werken zoals Wifi, sorry.....hoor heren producenten.... graag wat minder toeters en
    bellen en zorg dat je apparatuur goed werkt..... zeker voor een beginner, want alles zogenaamd automatisch en dan slecht werkend kan
    niet de bedoeling zijn.

    Truus kan werkelijk perfect worden ingesteld, echt alles per apparaat, per speaker en per setting maar dan moet je het wel allemaal
    op de hand doen en geloof me om het echt goed en helemaal naar je eigen genoegen te krijgen kost heel veel tijd en energie.

    Heb het idee dat er gewoon teveel verschillende mensen zijn die allerlei zaken in je apparatuur willen duwen, mijn ervaring
    is dat dat niet goed werkt, en zeker niet als ze het dan ook nog eens automatisch gaan maken......

    Zie het op mijn werk ook.... en andere zullen het op hun werk ook wel zien..... er moeten mensen uit, dan ga je bestaande
    machines aanpassen en automatisch maken.... en wat zie je dan.... de ene hapering na de andere hapering, alles werkt
    heel goed totdat er een klein dingetje net even anders gaat en er een voorwaarde tot iets niet binnenkomt.

    Truus kan echt alles..... al denk ik dat ze een defect/softwarefout heeft met Wifi, maar truus sucks als je het haar
    automatisch toevertrouwd, dan is het gewoon een waardeloos eigenwijs stuk vreten met resultaten waar je tranen
    van in je ogen krijgt

    Moraal van het verhaal.....

    Wees niet lui, doe het op de hand en verdiep je in de materie van wat er allemaal kan, doe je dat niet dan
    wordt je enorm tekort gedaan...... DTS X mag nog even wachten, truus kan haar huidige zaken zonder strakke
    hand nu al niet eens aan. DTS X moet zich eerst maar eens bewijzen en dan wens ik ook niet beperkt te worden
    in mijn keuzes..... DTS X erin en Dolby surround dan beperken...... dacht het niet
    Have fun and enjoy your collection

  12. #37

    Standaard

    Nog meer Dolby Atmos, maar waar is DTS:X in de bios ??????

    Disney, Lionsgate, and Twentieth Century Fox Continue Momentum in Bringing Hollywood Features to Dolby Cinema

    http://investor.dolby.com/releasedet...leaseID=954714
    "A man's got to know his limitations", ...

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Nog meer Dolby Atmos, maar waar is DTS:X in de bios ??????
    Ik denk toch echt dat Dolby hier iedereen een grote slag voor is. Hier in Nederland beginnen de eerste Atmos-zalen op te duiken, zelfs bij Pathé, en ik zie DTS:X nog niet zo gauw voet aan de grond krijgen.
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  14. #39
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Alles bij DTS:X gebeurt heel geleidelijk en geruisloos met de wandelstok of de blauwe Mercedes (rollator) zoals we bij ons op de zaak zeggen. DTS heeft zo lang geheimzinnig gedaan dan ze helemaal moeten wennen aan het feit dat het inmiddels openbaar is. Je zou bijna zeggen: "wakker worden!!!". Dan pas hebben wij er ook voordeel aan als Dolby Atmos-fans. Dan volgen er vast snel meer hoop je... De bioscoop vind ik dan toch iets minder interessant. Wat er nu is voldoet eigenlijk meer dan prima. Of er moet een DTS:X Visionzaal komen ergens...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Alles bij DTS:X gebeurt heel geleidelijk en geruisloos met de wandelstok of de blauwe Mercedes (rollator) zoals we bij ons op de zaak zeggen. DTS heeft zo lang geheimzinnig gedaan dan ze helemaal moeten wennen aan het feit dat het inmiddels openbaar is. Je zou bijna zeggen: "wakker worden!!!". Dan pas hebben wij er ook voordeel aan als Dolby Atmos-fans. Dan volgen er vast snel meer hoop je... De bioscoop vind ik dan toch iets minder interessant. Wat er nu is voldoet eigenlijk meer dan prima. Of er moet een DTS:X Visionzaal komen ergens...
    Goed punt

    En de afstand word groter en groter ...

    Chinese theater chain Wanda Cinema Line is launching 100 locations for Dolby's premium cinema line
    http://touch.latimes.com/#section/-1.../p2p-85709675/

    Overigeen zou het wsl "Datasat: X" of zoiets moeten zijn voor de bios, want DTS bestaat niet meer ....
    "A man's got to know his limitations", ...

  16. #41
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #42

    Standaard

    DTS:X toch niet zo flexibel als het reclame praatje??



    https://drive.google.com/file/d/0B4T...w?pref=2&pli=1
    "A man's got to know his limitations", ...

  18. #43

    Standaard

    Het geluid van de Atmos-track zal via de weergevers van een TV, een soundbar of een setje van een drogisterij-keten ongetwijfeld fantastisch klinken, maar ik vind dat het niet voor een Home Cinema set met luidsprekers en een subwoofer geldt.

    Wanneer ik het zonder te kijken naar de specs vergelijk met het van de bioscoop(DD), valt het op dat de Atmos bij het toepassen van het 'loudness-management' van Dolby, vaak een veel breder dynamisch bereik heeft. Het klinkt daardoor veel spectaculairder, maar zonder 'loudness-management' klinkt het minder spectaculair, wat weer goed is als je de film 's-avonds laat wilt kijken. Een Atmos track ligt volgens mij dus verder bij de 'master' dan een DTS:X.

    Bij het kijken naar de specs is het geen verrassing als een Atmos TrueHD weer een DN heeft van +4dB, terwijl een DTS:X vaak een keurige 0dB heeft. Het lijkt er daarom op dat het dynamisch bereik van een Atmos vaak kunstmatig verbreed is of dat er een fout in de meta-data staat, want anders zou deze bij gebruik van 'loudness-management' hetzelfde klinken als in een bioscoop en de dialogen op het normale niveau liggen. Soms zijn ze wel zo slim geweest om Dolby Audio weg te laten bij een Atmos, zodat we zelf het dynamisch bereik aan kunnen passen op de situatie.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 16-12-2021 om 21:19
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #44

    Standaard

    Lees dit even...
    Welcome Secrets of Home Theater and High Fidelity (hometheaterhifi.com)

    DN is iets heel anders dan DRC...

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het geluid van de Atmos-track zal via de weergevers van een TV of een setje van een drogisterij-keten ongetwijfeld fantastisch klinken, maar ik vind dat het niet voor een Home Cinema set met luidsprekers en een subwoofer geldt.

    Wanneer ik het zonder te kijken naar de specs vergelijk met het van de bioscoop(DD) en de andere talen, valt het op dat de Atmos bij het toepassen van het 'loudness-management' van Dolby, een veel breder dynamisch bereik heeft. Het klinkt daardoor veel spectaculairder, maar is daardoor volgens mij meer geschikt voor kijkers van 16 jaar en ouder. Zonder 'loudness-management' klinkt het minder spectaculair dan de andere, wat weer goed is als je de film 's-avonds laat wilt kijken of met jongere kijkers. De tracks van de andere talen liggen volgens mij voor het gehoor dus veel dichter bij de 'master' dan de Atmos.

    Bij het kijken naar de specs zal het geen verrassing zijn dat de Atmos weer een DN heeft van +4dB, terwijl die van de andere talen een keurige 0dB hebben. Het lijkt er daarom op dat het dynamisch bereik van de Atmos kunstmatig verbreed is of dat er een fout in de meta-data staat, want anders zou deze bij gebruik van 'loudness-management' hetzelfde klinken als in een bioscoop. In ieder geval zijn ze dus wel zo slim geweest om Dolby Audio weg te laten bij de Atmos, zodat we zelf het dynamisch bereik aan kunnen passen op de situatie.

    Het is volgens mij daarom (weer) een schijf geworden die bwvs uitstekend geschikt is om gebruikt te worden bij het leren van een andere taal.
    "A man's got to know his limitations", ...

  20. #45

    Standaard

    Een interessant artikel, maar is wel uit 2001 en er zijn in de afgelopen jaren wat zaken bij gekomen die invloed (kunnen) hebben op de weergave van geluid o.a. 'loudness-management' en Dolby Audio

    Tussen de haakjes staan de waardes zoals die in het door jou aangehaalde artikel vermeld zijn.

    DN is idd iets anders dan DRC, maar samen kunnen ze bepalen hoe het geluid weergegeven wordt. Wanneer je gebruik maakt van DRC en de decoder detecteert een DN van +4dB(-27dB), dan zal deze het ingangsniveau compenseren zodat het als 0dB(-31dB) weergegeven wordt, maar wanneer het -4dB(-35dB) is, zal het niet gecompenseerd worden vanwege het piek-niveau dat ook verhoogd zal worden naar ongeveer 110dB(+5dB).

    Het 'loudness-management' van Dolby TrueHD of DD+ kan er voor zorgen dat wanneer de DN+4dB (-27dB) is, de soundtrack weergegeven kan worden met bijna hetzelfde dynamisch bereik als met een DN 0dB(-31dB) is. De fout die bij vaak bij het decoderen wordt gemaakt is dat het ingangsniveau verkeerd gecompenseerd wordt, waardoor je denkt dat de DRC uitgeschakeld is en dan kan het zijn dat de piek dan 110dB(+5dB) is i.p.v. 105dB(0dB) en moet je zelf de geluidssterkte aanpassen zodat de dialogen weer op het normale niveau zijn.

    Wat Dolby Audio doet is vaag. Op de website van Dolby is te lezen dat het niet alleen een codec is, maar ook fratsen waarvan beweerd kan worden dat ze het geluid mooier maken, zoals dynamische volumeregeling. Deze fratsen hebben ook invloed op het dynamisch bereik en zijn vaak moeilijk of niet uit te schakelen wanneer bvb 'Dolby Vision' ingeschakeld is. Ook die zullen dus weinig toevoegen aan de beleving en daardoor vind ik het ontzettend jammer dat het op verschillende schijven gebruikt is.

    Door de fratsen en omdat codecs van Dolby door de vele lagen en meta-data moeilijk te decoderen zijn, vind dat de codecs van DTS nog steeds beter zijn en baal ik dat er geen schijven meer met DTS:X worden uitgebracht.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 15-12-2021 om 22:39 Reden: Bericht verplaatst
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #46

    Standaard

    Het gaat nog erger worden:
    Dolby is bezig met AC4 en in hun "white paper" beweren ze dat ze met 320kbps voor een uitstekende object-gebaseerde weergave kunnen zorgen en met 96kbps een redelijke 5.1.

    Uit eigen ervaring weet ik dat met zulke lage bitrates (96kbps) je zelfs geen radio kunt uitzenden zonder dat het klinkt als videobellen of slaapverwekkend te zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    en baal ik dat er geen schijven meer met DTS:X worden uitgebracht.
    Waar is dat bekend gemaakt?
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van L. Bekijk bericht
    Waar is dat bekend gemaakt?
    Dat is nergens bekend gemaakt, maar ik kan het nergens meer op een cover of in een review vinden van recent uitgebrachte films. De laatste keer dat ik het vond was op de cover van FF9 LE UHD Steelbook en dat was ook nog eens een fout. Er wordt ook niet bekend gemaakt hoe een schijf uitgebracht gaat worden, dus moeten we wachten tot dat de schijf in de winkel ligt en hopen dat die een versie hebben waar het op staat.

    Bij streaming hoef je het niet eens te zoeken. Alles is in Stereo of in Dolby-formaten waar vaak mee geknoeid om de niveaus te "normaliseren" en lage bitrates te gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #49

    Standaard

    Nieuwe front upfiring atmos speakers geïnstalleerd maar krijg nu in mijn receiver te staan THD ipv Atmos, DTX pakt hij prima, alleen Atmos dus niet?
    Geen idee waar ik dit moet zoeken in de instellingen, hij doet dit zowel met mijn 4K speler & mediaspeler dus denk dat ik het moet zoeken in de instellingen van de denon x3700h receiver....

    In de configuratie van de speakers heb ik staan een 9.1

    2 frontspeakers, 2 surround speakers, 1 subwoover, 2 atmos speakers voor en achter.

    Dus 5 speakers & 4 upfiring atmos speakers, in de audessey callibratie ging het prima en er staat onder ook atmos en dts x.
    Laatst aangepast door Wim S. : 22-12-2021 om 18:02

  25. #50

    Standaard

    Veel schijven hebben tegenwoordig ook Dolby Audio voor een betere beleving.

    Voor gebruikers met een audiofiele set vind ik het geen verbetering, omdat een standaard Atmos daar voor kan zorgen. Ik zou daarom liever zien dat het net als Dolby Vision, een stukje meta-data is wat een decoder kan gebruiken om het geluid te normaliseren of meer dynamiek te geven en dat het apparaat met de decoder een instelling heeft waarmee je kan kiezen of en hoe je het wilt gebruiken. Een andere manier is om de instelling voor het dynamisch bereik te laten gebruiken waarvoor deze bedoeld is. Je kunt als gebruiker dan altijd kiezen voor het geluid van de 'master' (om een juiste indruk krijgen van wat het geluid te beiden) heeft of het dynamisch bereik aan te laten passen op de situatie van de gebruiker.

    Wat vinden jullie daar van?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 05-02-2022 om 18:06
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •