Misschien ook eens alle posts uit https://allesoverfilm.nl/forum/showt...UHD)&p=2097903 verplaatsen want dat heeft al bij lange na niets meer met Ambulance te maken...
Misschien ook eens alle posts uit https://allesoverfilm.nl/forum/showt...UHD)&p=2097903 verplaatsen want dat heeft al bij lange na niets meer met Ambulance te maken...
DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!
DVDPROFILER
LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB
Creativity, it's all in the mind!
So much to do, so little time...
LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7
That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!
www.electricdriver.eu
Ha, leuk weer van je te horen. Genieten van het leven; mijn motto door de jaren heen. Makkelijk gezegd, maar is er wat anders belangrijker dan dat..?
Mijn versterker was onlangs stuk, te veel muizenkeutels schijnbaar.Dus gelijk maar de HDMI 2.1-upgrade laten uitvoeren, wat eindelijk een optie was voor als ik ooit meer gameconsoles of wat dan ook wil. Hij kwam dus weer volledig gereset terug, een goed excuus om alles weer eens perfect in te stellen. Ik was al van een GX 77" naar een G2 83" gegaan en ondanks een relatief kleine stap een heel groot verschil. Verleden jaar ook een SVS SB3000 gekocht (eindelijk een echte subwoofer). Nu ben ik pas echt tevreden qua beeldgrootte en geluid.. Zonde van het geld? Nou nee. Heb ik min of meer geleerd van Pascal. "Waarom niet", zei hij altijd, "ik werk er toch keihard voor" en gelijk heeft hij. Genieten van het leven en wat je dierbaar is, want eer je het weet...
Dat doe ik dus ook heel vaak. Dit jaar eindelijk weer eens een heerlijke vakantie gehad, nog immer genieten van Bruce, onze Shiba Inu die bijna net zo eigenwijs en stoïcijns is als ik en na een half jaar repeteren ook een heuse analoge studio EP opgenomen met mijn nieuwe band, Electric Driver - Find Your Shine, lekker oubollige rockmuziek. Maar eigenlijk is de stijl niet in een genre te vatten en zeker niet voor iedereen weggelegd, maar voor de liefhebber en de Spotify clicks hier de link naar o.a. Spotify, maar je vindt ons op de meeste streamingsdiensten, waaronder Apple Music, Amazon, YouTube en veel andere. Gisteren met de band met green screen opnames gemaakt en inmiddels mijn oude hobby monteren weer op gepakt voor een vette videoclip. Maar nog bijzonderder, ik heb al een fijn en dankbaar beroep en familiebedrijf, maar inmiddels werken mijn beiden zonen ook in de zaak en dat is pas genieten ten top! Het is zoals je zegt; geniet van de dingen die je dierbaar zijn, want zoals enkele forumleden te lijve ondervonden hebben, het kan allemaal zo anders zijn. Dusdanig zo, dat ik er een nummer (Smooth) over geschreven heb. Het glas halfvol en half leeg, maar genoeg zelfpromotie.
Don't be a stranger!![]()
Laatst aangepast door Claudio Santulli : 29-08-2022 om 18:06
LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7
www.electricdriver.eu
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-08-2022 om 22:28
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Als het goed is wel.![]()
www.electricdriver.eu
Een tijd geleden heb ik de BD van Infinite gekeken (die met "Dolby Atmos Master Audio" op de cover), maar ook bij deze is de DN +4dB en moest de receiver (Yamaha RX-A860) weer aan het werk om het dynamisch bereik te veranderen naar wat voor mij het originele is. Toen ik begon met kijken stond de "Dynamic Range" op "Min/Auto" en tijdens de film overgezet naar "Max" en dat zorgde met name voor wat meer dynamiek in de dialogen en die waren daarom ook wat beter te verstaan. Het geluidsbeeld van deze film heeft heel veel detailles en daardoor vind ik het jammer dat deze een Dolby-codec heeft. Het "Master Audio" zou ik daarom zien als een signaal naar de makers i.p.v. een vergissing.
Een week later de BD van Reminiscence gekeken. Voor dat ik de schijf in de speler legde heb ik eerst in het menu van mijn receiver de "Dynamic Range" op "max" gezet. De receiver pakte de TrueHD (Atmos) vanaf het begin van de film goed op, maar ik moest er wel weer voor zorgen dat geluidssterkte op -40dB stond in plaats van de -35dB die ik voor de andere codecs gebruik. Voor mij was het wel duidelijk waarom de makers bij deze film voor een Dolby-codec gekozen. Het geluid heeft minder detailles en iemand van 12 jaar zal bij dit soort films waarschijnlijk meer naar het beeld kijken en dat is bijzonder goed. Het verhaal en vooral de bijbehorende informatie zal voor die leeftijd wat moeilijker te begrijpen zijn en dan is het fijn als het geluid wat minder realistisch dynamiek kan hebben.![]()
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 27-10-2022 om 22:55
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Uit deze topic:https://allesoverfilm.nl/forum/showt...29#post2099029
Dat is niet het enige. Door het verschil in de opbouw wordt het op een hele andere manier verwerkt en weergegeven en dat kun je horen wanneer je deze op andere apparaten zonder de decoder voor Dolby Atmos TrueHD en DTS:X laat weergeven. Dolby zal dan veel mooier klinken.
Bij apparaten die wel decoders voor object-gebaseerde formaten hebben en een opstelling die dicht bij die van een referentie-set of de beschrijving in de gebruiksaanwijzingen komt , zal je verschillen horen in de detailles, de dynamiek van de geluidsmix en de dynamiek van het geluid. Die vallen vaak pas op wanneer je op verschillende plaatsen in de ruimte luistert en/of de film nog een keer wilt bekijken, want het is volgens mij nog steeds de bedoeling dat in een ruimte met een HT-set een film met meer personen bekeken wordt en/of vaker wanneer deze gekocht is.
Het zijn dus niet alleen de niveaus, de DN en de DRC die voor de verschillen zorgen.![]()
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 20-06-2023 om 21:45
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Dat zal gerust zo zijn - denk ik -, maar een drol met een gouden strik eromheen blijft een drol, dus de bron bepaalt voor 90% hoe iets klinkt.
Daarnaast moet je ook al niet te oud zijn om dat nog (goed) te kunnen waarnemen. Mijn zoon hoort dingen die ik bijvoorbeeld allang niet meer hoor. Dat gezegd hebbende, vond ik het geluid van JPD opvallend goed klinken, maar dat is vaker bij een JP-film.![]()
www.electricdriver.eu
Ik denk dat het percentage op dit moment veel lager is dan 90%. Niet alleen de codec heeft invloed op de weergave en de beleving, maar ook (de opstellingen van) de weergave-apparatuur en die is bij iedereen anders. Nu kan Dolby wel zeggen of schrijven dat het geschikt is voor alle soorten weergave-apparaten, maar voor ieder soort apparaat zijn er weer andere eisen en verwachtingen. Voor de gebruikers zijn die allemaal hetzelfde: een goed geluid en een goed of mooi (geluids)beeld. Het probleem is alleen ieder soorten weergave-apparaten het op een andere manier verwerkt en daardoor is het heel lastig om te zorgen voor een goede bron. Dit is iets wat DTS volgens mij net wat beter begrijpt dan Dolby. Mijn ervaring is dat DTS vaak dichter bij de bron blijft en Dolby dichter bij de weergever. Vanwege de verschillende soorten weergave-apparaten is het voor Dolby moeilijker om te zorgen voor de beste weergave. Ze proberen dit op te lossen door alles te laten 'downmixen', te normaliseren en voegen er daarna gegevens aan toe waarmee de kwaliteit weer hersteld zou kunnen worden. De oplossingen voor Dolby zou zijn om er voor te zorgen dat er minder soorten weergave-apparaten zijn of dat het weergave-apparaat zelf de weergave aan kan passen en dat een gebruiker weet hoe hij/zij dat in kan stellen.
Dat vind ik onzin. Bij jongere mensen werkt het gehoor anders dan bij oudere mensen. Jongere mensen zullen het daarom wat anders ervaren dan oudere en daar is niets mis mee.
Wacht maat totdat jullie de film(s) nog een keer gaan bekijken.![]()
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-10-2022 om 10:52
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Nee hoor, is geen onzin, maar een wetenschappelijk feit. Het frequentiebereik dat je nog kunt horen is een heel stuk minder helaas.![]()
www.electricdriver.eu
Dat klopt Claudio, maar ik neem dat jij jouw gehoor daar wel op aan kan passen.
Als ik bepaalde frekwenties of luidheid mis, probeer ik die met mijn gehoor te compenseren, want andersom is niet goed voor de oren.
Ik heb daarom liever dat het geluid een betere dynamiek en detaillering heeft en dus niet genormaliseerd is om de geluidssterktes te kunnen verhogen.![]()
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Vervolg van https://allesoverfilm.nl/forum/showt...22#post2103222 Bericht 11:
Auro3D is volgens mij -net als Atmos- een extensie maar dan van een externe partij. Het enige waardoor deze niet "compatibel" is, heeft te maken met de decoder die niet in alle hardware aanwezig is die Dolby Atmos en DTS:X kunnen decoderen. Het mooie van Auro3D is dat je een bestaande opstelling er makkelijk mee uit kan breiden, want die extra luidsprekers hang je gewoon boven de 'fronts' en evt. de 'surrounds', dus -als je de VOG niet meerekent- geen luidsprekers aan het plafond. De enige reden waarom deze niet wordt geïmplementeerd is denk ik dan de licentiekosten. Daarnaast voegt 'upfiring' nog steeds weinig hoogte toe, dus aan het plafond of hoog aan de wand is daarom nog steeds beter om wat meer hoogte toe te voegen aan het geluidsbeeld.
Een tijd geleden was de secundaire DTS-HD MA een 5.1 en die klinkt wel anders dan de primaire. In vergelijking met de "cover-fout" van de FF9 UBD (die een Atmos heeft i.p.v. een DTS:X) zijn het beide dus een "zet-fout" i.p.v. een "cover-fout"?![]()
Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 20-06-2023 om 21:38 Reden: Tekst aanpassen
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
American Sicario(Source1 BD)
Attack on Finland(Source1 BD)
As good as dead(Source1 BD)
en misschien nog een paar andere.
Sony had het Passengers nog makkelijker gedaan: een Engelse DTS HD MA 5.1 met Auro3D 10.1/11.1, dan heb je geen secundaire nodig.
Zo oud is FF9 niet en die klinkt meer als aluminium, maar door het lood er om heen klinkt het wel een stuk zwaarder.
Anders er misschien een keer voor zorgen dat ze een vervanger voor TrueHD maken met de zelfde DRC als Digital+: Standaard voor normaal(DN: 0dB), Min voor beperkt bereik (DN tot +4dB) en Max voor extra 'loudness'(DN tot -4dB) oid. Voor meer tips mogen ze me een berichtje sturen.![]()
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
Of The Walt Disney Company meegelezen heeft weet ik niet, maar de UBD's van Avatar: The way of water en Ant-man: Quadromania hebben een Atmos TrueHD met een DN van 0dB en dus waarschijnlijk ook geen DRC en dat vind ik een verbetering.
Het veranderen van het dynamisch bereik heeft weinig tot geen invloed op de weergave en de DRC ook weinig invloed op de kwaliteit van het geluid. Die vind ik hoger, omdat voor mij de verschillen tussen de zachte en harde geluiden wat groter zijn en de detaillering wat beter is. Het geluid zorgt bij mij in ieder geval voor wat meer spanning en (dus) een betere beleving en ik hoop bij jullie ook.![]()
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT