Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 140 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Hier komt het censuur monster Gerco, want je bent weer aardig veel ongefundeerde onzin aanhef spuien. Graag een disclaimer erbij zetten, want dit gaat echt weer nergens over…

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ik weet niet eens waarom ik deze discussie voer. Zonder je voor het hoofd te willen stoten en het is echt niet lullig bedoeld, maar het was anders geweest als je nou een purist was met een enorm mooie set-up. Een set-up waarmee elke minieme afwijking gehoord kan worden; die zeer zorgvuldig al vele jaren tegen elke prijs was samengesteld. Dat kan ik mij voorstellen dat je bepaalde eisen hebt en zeer kritisch bent.

    Maar dat is niet zo met je set-up. Ik ook niet hoor, maar mij hoor je niet. Het lijkt er eerlijk gezegd op dat je her en der wat gelezen hebt, dingen samenvoegt die niet bij elkaar horen en dan daar bepaalde conclusies uittrekt die veelal niet kloppen. En dan die hier neerzet als zijnde de waarheid. Ik ben er wel klaar mee, maar ik hoop dat je wel voortaan de berg onzin tot een minimum kan beperken .
    Je mag het onzin vinden, maar wanneer ik ergens niet tevreden mee ben ga ik vaak eerst op zoek naar een oorzaak en die is soms heel moeilijk te vinden. In dat geval ga ik op zoek naar informatie en probeer ik met de (technische) kennis en ervaring de oorzaak te onderbouwen. Soms gaat het door een gebrek aan informatie niet helemaal goed en dan is het voer voor discussie.

    Het kan soms ook zijn dat ik bepaalde informatie niet wil geven, omdat ik het dan belangrijker vind dat iemand zelf op zoek gaat naar die informatie om zo meer kennis en ervaring te krijgen en de vraag zelf te kunnen beantwoorden. Of iemand dat dan gaat doen is zijn/haar keuze.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #53

    Standaard

    Wat een onzin Gerco, je probeert nu een rookscherm op te gooien en ons allemaal zand in de ogen te strooien. Als je overtuigd bent van je gelijk en van je gevonden informatie, dan deel je dat gewoon. Want als je dat niet doet omdat “men maar zelf op zoek moet gaan” is natuurlijk wel een hele slappe reden, zo niet ook gewoon asociaal hier op het forum. Het is volgens mij meer omdat je zelf een paar gevonden Facebook posts aan elkaar knoopt en je er je eigen draai aan geeft en dat hier presenteert als de waarheid.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Wat een onzin Gerco, je probeert nu een rookscherm op te gooien en ons allemaal zand in de ogen te strooien. Als je overtuigd bent van je gelijk en van je gevonden informatie, dan deel je dat gewoon. Want als je dat niet doet omdat “men maar zelf op zoek moet gaan” is natuurlijk wel een hele slappe reden, zo niet ook gewoon asociaal hier op het forum. Het is volgens mij meer omdat je zelf een paar gevonden Facebook posts aan elkaar knoopt en je er je eigen draai aan geeft en dat hier presenteert als de waarheid.
    Het zou de hobby voor de meesten niet interessanter maken als ik ook die informatie zou delen zoals mijn luister-ervaringen.

    Sommige dingen moeten ze gewoon zelf ervaren zodat ze zelf een goede keuze kan maken i.p.v. als een stel kuddedieren naar een winkel te gaan om een bepaald veel belovend produkt te kopen.

    Om mij daarom te bestempelen als asociaal en iemand die een paar gevonden Facebook posts aan elkaar knoopt, is wel erg kort door de bocht.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 06-02-2022 om 16:31
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #55

    Standaard

    Ik merkte afgelopen week dat ik wat lichte uitslag op mijn linker onderbeen had. Geen klachten, maar dacht laat ik maar uit voorzorg naar de huisarts gaan. Die zei, dat het er absoluut niet goed uitzag en ik gauw een zalfje moest gaan smeren. Dat zalfje wilde hij mij alleen niet voorschrijven, want hij vond dat ik eerst zelf onderzoek naar dit type uitslag en de beste behandeling daarvoor moest doen.
    Nu ik dit met jullie deel, vraag ik mij ondertussen af hoe het voor de beste man is om met drie voortanden minder te moeten eten?

    Met de uitslag gaat het inmiddels goed en kijk vaak een film in Dolby Digital.

  6. #56

    Standaard

    Beste Gerco,


    Ik moet helaas constateren dat je dingen door elkaar haalt of er totaal niets begrijpt hoe lossless HD audio containers werken (of misschien wel een aanhanger van samenzwering theorieën bent).


    Kort: elke lossless audiotrack van zowel DTS als Dolby bestaat een lossy core.
    >>> Compression can be lossy or lossless . Lossless compression means that as the file size is compressed, the quality remains the same - it does not get worse. Also, the file can be decompressed to its original quality. Lossy compression permanently removes data.
    Deze lossy core is noodzakelijk i.v.m. backward compatibility en deze is bij een 5.1 track (of meer) NOOIT 2.0!


    Voorbeeld van je geliefde DTS-HD Master Audio in 16 en 24 bit (wat ook een verschil maakt):
    DTS 5.1:
    Audio: DTS-HD Master Audio / 5.1 / 48 kHz / 2283 kbps / 16-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)
    Audio: DTS-HD Master Audio / 5.1 / 48 kHz / 3328 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
    DTS 7.1:
    DTS-HD Master Audio 5406 kbps 7.1 / 48 kHz / 5406 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
    DTS:X :
    DTS:X Master Audio 5224 kbps 7.1 / 48 kHz / 5224 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
    DTS 2.0:
    Audio: DTS-HD Master Audio / 2.0 / 48 kHz / 1558 kbps / 16-bit (DTS Core: 2.0 / 48 kHz / 1509 kbps / 16-bit)




    Dolby Digital TrueHD:
    Dolby 5.1:
    Dolby TrueHD Audio 3788 kbps 5.1 / 48 kHz / 3148 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps)
    Dolby Atmos:
    Dolby TrueHD/Atmos Audio 4722 kbps 7.1 / 48 kHz / 4082 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1-EX / 48 kHz / 640 kbps)
    Dolby 2.0:
    Dolby TrueHD Audio 984 kbps 2.0 / 48 kHz / 984 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 2.0 / 48 kHz / 448 kbps)


    Daarnaast heeft Dolby nog 1 ding wat DTS niet heeft en dat is dat er ook een lossy versie van Atmos mogelijk is.
    BD versie: Dolby Digital Plus Audio 1024 kbps 7.1 / 48 kHz / 1024 kbps (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps)
    Streaming versie: Dolby Digital Plus Audio 768 kbps 7.1 / 48 kHz / 768 kbps (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps)
    Hierdoor is DTS ook geen onderdeel van ATSC 3.0 (DTS heeft zijn codec ingetrokken).
    "A man's got to know his limitations", ...

  7. #57

    Standaard

    Voor zover ik weet is ATSC 3.0 voor broadcast en streaming en omdat dat meestal buiten een Home Cinema omgeving gebeurt, heb ik weinig problemen als ze daarvoor Dolby-codecs gebruiken, maar dan moeten de bitrates niet teleurstellend laag zijn.

    Voor fysieke schijven vind ik ze minder geschikt. Wanneer er €35 voor een schijf betaald moet worden, wil ik wel wat goeds hebben, dus dicht bij de 'master' ligt en dan zijn die van DTS nog steeds beter. Toevoegingen als 'loudness-management' zijn daarbij niet aanwezig en net als Dolby Audio niet nodig, omdat hun codecs minder ingewikkeld zijn en dus weinig invloed hebben op de objecten. Het is ook leuk als anderen er nog een sausje over heen kunnen gooien, zoals Auro 3D en IMAX.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TMH Bekijk bericht
    Ik merkte afgelopen week dat ik wat lichte uitslag op mijn linker onderbeen had. Geen klachten, maar dacht laat ik maar uit voorzorg naar de huisarts gaan. Die zei, dat het er absoluut niet goed uitzag en ik gauw een zalfje moest gaan smeren. Dat zalfje wilde hij mij alleen niet voorschrijven, want hij vond dat ik eerst zelf onderzoek naar dit type uitslag en de beste behandeling daarvoor moest doen.
    Nu ik dit met jullie deel, vraag ik mij ondertussen af hoe het voor de beste man is om met drie voortanden minder te moeten eten?

    Met de uitslag gaat het inmiddels goed en kijk vaak een film in Dolby Digital.
    Zit in dat zalfje geen tracker, die werkt met 5G?
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het zou de hobby voor de meesten niet interessanter maken als ik ook die informatie zou delen zoals mijn luister-ervaringen.

    Sommige dingen moeten ze gewoon zelf ervaren zodat ze zelf een goede keuze kan maken i.p.v. als een stel kuddedieren naar een winkel te gaan om een bepaald veel belovend produkt te kopen.

    Om mij daarom te bestempelen als asociaal en iemand die een paar gevonden Facebook posts aan elkaar knoopt, is wel erg kort door de bocht.
    Het gaat niet om je ervaringen Gerco, maar om de informatie die je presenteert als zijn vaststaand feit en de waarheid. Als die informatie zou kloppen en je die zou onderbouwen met links of andere bronnen, dan krijg je een interessante discussie. Maar dat doe je niet en dat geef je hierboven ook nog aan dat je die informatie niet wilt geven omdat je het belangrijk vind dat men zelf maar op zoek moet gaan om de ervaring te krijgen. Dat is natuurlijk een beetje een slap excuus om te verhullen dat je "feiten" nergens op zijn gebaseerd. Dus dat is niet kort door de bocht, maar de spijker op zn kop slaan.
    In je eerdere bericht (die je hebt aangepast naar bovenstaande) vroeg je me of ik specifieker kon zijn. Nou, hier geen we dan:

    Ik koop de laatste tijd geen 4K schijven meer, omdat die allemaal Dolby Surround (een 2.0 kern met extensies voor 5.1, 7.1 en Atmos) hebben en waarvan niet bekend is hoe het gebruikt is.
    Een prutsmix is daarom voor mij een mix die niet past bij de doelgroep waarvoor het verhaal en het beeld van de film bedoeld zijn of die verprutst zijn door een verkeerde codec te gebruiken. Het beeld en het verhaal van een film als Suicide Squad(2016) lijkt mij meer bedoeld te zijn voor 16+, maar door het dynamisch bereik van het geluid te beperken heeft kijkwijzer er 12+ van kunnen maken. Andersom geldt hetzelfde voor Tom & Jerry, die kwa verhaal en beeld meer voor 6+ is, maar vanwege de heftige LFE's van de Atmos lijkt deze meer geschikt voor 12+.
    .....
    Niet het geluidsniveau, maar wel het verschillen tussen hoge en de lage niveaus van de mix. Over het algemeen is dit bij films voor alle leeftijden veel kleiner dan bij films voor 16 jaar en ouder en heeft een film voor 16+ wat meer dynamiek om het geluid wat indrukwekkender te maken.

    Die verschillen bepalen samen met het dymamiek bepalen hoe hoog geluidsdruk is wanneer je de dialogen met een normale geluidssterkte laat weergeven.
    Inmiddels is door het wel/niet gebruiken van 'loudness-management' en dynamische volumeregeling het vertrouwen bij mij zo ver gedaald, dat ik geen andere films met deze codec durf te kopen.
    Wanneer beeld en geluid niet hetzelfde is als van de 'master' van de studio waar deze gemaakt is, zal het onmogelijk zijn om het een 10 te geven en zeker wanneer er weer een hele ingewikkelde codec gebruikt is en waarschijnlijk ook weer Dolby Audio om het te normaliseren, want ik verwacht niet dat het een Atmos TrueHD zal zijn met alleen 'loudness-management'.
    Allemaal voorbeelden die sindsien gelukkig al voor een groot deel of geheel genuanceerd worden met een juiste uitleg, of gewoon ontkracht worden met de juiste informatie. En ook nog hier:

    Een interessant artikel, maar is wel uit 2001 en er zijn in de afgelopen jaren wat zaken bij gekomen die invloed (kunnen) hebben op de weergave van geluid o.a. 'loudness-management' en Dolby Audio
    Dit bedoel ik dus met zaken aan elkaar knopen en je eigen waarheid ervan maken. Je pakt een artikel uit 2001 en knopt er je er eigen bevindingen van 20 jaar verder met andere technieken aan vast en maakt er nieuwe waarheid van. Dat klopt gewoon niet. En als uitsmijter:

    Voor fysieke schijven vind ik ze minder geschikt. Wanneer er €35 voor een schijf betaald moet worden, wil ik wel wat goeds hebben, dus dicht bij de 'master' ligt en dan zijn die van DTS nog steeds beter. Toevoegingen als 'loudness-management' zijn daarbij niet aanwezig en net als Dolby Audio niet nodig, omdat hun codecs minder ingewikkeld zijn en dus weinig invloed hebben op de objecten. Het is ook leuk als anderen er nog een sausje over heen kunnen gooien, zoals Auro 3D en IMAX.
    Je weet dat het laatste niks met audio te maken heeft toch?

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ben ik toch blij dat ik bij films geen bal om het geluidsformaat geef. Dolby Digital, DTS-HD MA, Dolby Atmos (op welke basis dan ook), DTS:X, het is me allemaal om het even. Ik kan films toch niet luid afspelen i.v.m. aanwezigheid andere gezinsleden, buren e.d. en ik ga echt geen luidsprekers aan het plafond bevestigen. Dus wat Warner Bros. doet met de audio op hun diverse uitgaven, het zal me echt worst wezen.
    Ik sluit mij hier volledig bij aan.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Met een goede codec en -in het geval van Dolby- het juiste gebruik zal je dat soort problemen niet hebben, omdat ook het gehoor van de gezinsleden zich veel makkelijker aan kunnen passen op de omstandigheden. Het is dan dus niet nodig om de kamer vol te hangen met luidsprekers en de geluidssterkte door 'Dolby Volume' te laten regelen.
    Bij Warner denken ze blijkbaar nu dat ze het geluid zo moeten maken dat iedereen het mooi vindt en dat alle objecten hetzelfde geluidsniveau moeten hebben, zodat de volumeknop verder open gedraaid kan worden.
    Ik denk dat Warner snapt dat we het hier over de Home Entertainment versie hebben, waarbij om praktische redenen het geluid wordt aangepast cq. wat compressie wordt toegepast, voor thuisgebruik. Dat is dan jammer voor de mensen die graag thuis Bioscoopje willen spelen.

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door The Workaholic Bekijk bericht
    Ik denk dat Warner snapt dat we het hier over de Home Entertainment versie hebben, waarbij om praktische redenen het geluid wordt aangepast cq. wat compressie wordt toegepast, voor thuisgebruik. Dat is dan jammer voor de mensen die graag thuis Bioscoopje willen spelen.
    Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij is het toch de bedoeling dat er bioscoopje mee gespeeld wordt? Iemand die interesse heeft in films wil toch dat het geluid uit alle richtingen kan komen dat het een beetje bombastisch is? Het maakt voor mij niet uit of ze het door de luidsprekers van een TV laten weergeven, een set met 2 luidsprekers of met luidsprekers rondom. Zelf kijk ik ook wel eens een film met geluid via de TV en zal het voor veel mensen voldoende zijn, maar dan is de beleving een stuk minder en daarom ben ik blij dat het ook beter kan.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Het gaat niet om je ervaringen Gerco, maar om de informatie die je presenteert als zijn vaststaand feit en de waarheid. Als die informatie zou kloppen en je die zou onderbouwen met links of andere bronnen, dan krijg je een interessante discussie. Maar dat doe je niet en dat geef je hierboven ook nog aan dat je die informatie niet wilt geven omdat je het belangrijk vind dat men zelf maar op zoek moet gaan om de ervaring te krijgen. Dat is natuurlijk een beetje een slap excuus om te verhullen dat je "feiten" nergens op zijn gebaseerd. Dus dat is niet kort door de bocht, maar de spijker op zn kop slaan.
    Je mag me altijd vragen stellen als je iets niet begrijpt en corrigeren als iets niet klopt.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Je pakt een artikel uit 2001 en knopt er je er eigen bevindingen van 20 jaar verder met andere technieken aan vast en maakt er nieuwe waarheid van. Dat klopt gewoon niet.
    Wat klopt daar niet?


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Je weet dat het laatste niks met audio te maken heeft toch?
    Daar heb zelf weinig ervaring mee, maar als je het hebt over bewerkingen dan zijn het idd een bewerking die invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het geluid. Volgens een review die hier te vinden is, lijkt het er op dat er bij IMAX nog wat verbeterd mag worden. Over Auro3D heb ik wel wat informatie gevonden die makkelijk te vinden is. Het grootste voordeel van Auro3D vind ik dat je niet alle hoogte luidsprekers aan het plafond hoeft te hangen. Ik geeft het een goede kans, omdat ik vind dat 'upfiring' luidsprekers niet zo veel hoogte toevoegen en de hoogte luidsprekers wat makkelijker te plaatsen zijn.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 08-02-2022 om 22:45 Reden: moderatie
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Je mag me altijd vragen stellen als je iets niet begrijpt en corrigeren als iets niet klopt.
    Zo werkt het niet Gerco. Je kan niet zomaar klakkeloos informatie presenteren als de waarheid en dan de verantwoordelijkheid bij een ander neerleggen om maar vragen te stellen of om jou te corrigeren. Je hebt zelf de verantwoordelijkheid om de informatie die je presenteert te checken en daarbij bronvermelding te gaan doen. Ik ga hier bij jou ook strenger op modereren, want je blijft het maar niet snappen en de bal bij een ander te leggen. Dus vanaf heden graag bronvermelding, anders haal ik je feiten/beweringen gewoon even weg. Dit is een andere kleur geschreven omdat dit een mededeling is vanuit mijn rol als moderator.

    Wat klopt daar niet?
    Lees je eigen zin die ik heb gequote gewoon nog even na, dan mijn commentaar en denk daarna nog even na. Ik ga je er verder geen uitleg over geven.

    (Heb ik de zin zo goed aangepast Rogier?)
    Daar heb zelf weinig ervaring mee, maar als je het hebt over bewerkingen dan zijn het idd een bewerking die invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het geluid. Volgens een review die hier te vinden is, lijkt het er op dat er bij IMAX nog wat verbeterd mag worden. Informatie over Auro3D is wat makkelijker te vinden. Het grootste voordeel van Auro3D vind ik dat je niet alle hoogte luidsprekers aan het plafond hoeft te hangen. Ik geeft het een goede kans, omdat 'upfiring' luidsprekers niet zo veel hoogte toevoegen en de hoogte luidsprekers vaak makkelijker plaatsen zijn.
    Je mag je eigen zin aanpassen in je oorspronkelijke topic, maar niet mij quoten en mijn zin aanpassen aub.

  14. #64

    Standaard

    Ik lees en hoor op YouTube (bv van technodad)dat bij veel atmos films eigenlijks maar weinig de hoogteluidsprekers worden gebruikt, nu schijnt dat als je auro 3d gebruikt dit veel beter klinkt en de hoogteluidsprekers middels upmixing veel beter en meer worden gebruikt. Nu lijkt het mij wel handig om 1 geluidsstandaard voor alles te gebruiken, dus bij alle geluidsformaten qua films, mischien ook muziek alleen maar te kiezen voor auro 3d, is dit een utopia of zijn er mensen hier die zeer positieve ervaringen hebben met auro 3d.

    Voor de goede orde gebruik ik een 5.1.4 systeem met 2 hoogteluidsprekers voor en 2 ingebouwde upfiring speakers in mijn surround speakers. Achterspeakers gebruik ik niet ivm bank stijf tegen de muur en niet haalbaar in mijn kamer.

  15. #65

    Standaard

    Op het Marantzforum wordt door forumlid CBdicX uitgebreid verslag gedaan van zijn Atmos en Auro 3d ervaringen en verschillende speakeropstellingen. Lees maar eens door, dan wordt je denk ik wel wat wijzer. Het Atmos hoogtesignaal wat door het huidige content wordt aangeboden is maar minimaal, is mijn ervaring.
    Link naar dat topic; https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18366.0
    Laatst aangepast door RHK : 15-05-2022 om 22:42
    *LG OLED 65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* B&W 702S3* Klipsch R115-SW* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Hepta Bariton sub* Atmos Dali Alteco* RU Connected* Next box* Antimode 8033 SII.

  16. #66

    Standaard

    Ik gebruik 2 hoogtespeakers aan de voorkant, toch merk ik niet vaak dat daar nou veel geluiden uitkomen. Ik wil daarom toch mij meer gaan richten op auro 3d upmixing. Ik hoor daar goede dingen over, ook qua muziek. Het schijnt ook dat bij auro 3d je de hoogteluidsprekers niet op 30 graden hoeft te zetten, bij atmos moet dat wel. Auro 3d heeft het pattent daarop.

    Zie deze link.

    https://youtu.be/E76NVEGYnrk

    Vraag mij wel af of met mijn huidige setup Auro 3d nuttig is, 5.1.4 systeem. 2 x front, 1 center, 2 hoogtespeakers, 2 surround speakers met ingebouwde upfiring atmos speakers het haalbaar/nuttig is.

    Wil het filmpje graag met jullie delen en horen wat jullie bevindingen hierover zijn?

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S. Bekijk bericht
    Ik lees en hoor op YouTube (bv van technodad)dat bij veel atmos films eigenlijks maar weinig de hoogteluidsprekers worden gebruikt, nu schijnt dat als je auro 3d gebruikt dit veel beter klinkt en de hoogteluidsprekers middels upmixing veel beter en meer worden gebruikt. Nu lijkt het mij wel handig om 1 geluidsstandaard voor alles te gebruiken, dus bij alle geluidsformaten qua films, mischien ook muziek alleen maar te kiezen voor auro 3d, is dit een utopia of zijn er mensen hier die zeer positieve ervaringen hebben met auro 3d.

    Voor de goede orde gebruik ik een 5.1.4 systeem met 2 hoogteluidsprekers voor en 2 ingebouwde upfiring speakers in mijn surround speakers. Achterspeakers gebruik ik niet ivm bank stijf tegen de muur en niet haalbaar in mijn kamer.
    De ervaring dat Atmos en :X weinig hoogte gebruiken heb ik ook. Een upmixer gebruikt ook bij mij de hoogte-luidsprekers veel aktiever dan een decoder.

    Heb zelf geen ervaring met Auro3D, maar ik weet dat voor Auro3D een bepaald soort opstelling van de luidsprekers nodig is die anders is dan voor Atmos. Wat dat betreft lijkt DTS:X nog steeds voor mij het beste, omdat het bij deze codec veel minder belangrijk is waar de luidsprekers geplaatst zijn. Fabrikanten als Samsung, Sennheiser, Denon en Sony doen deze decoder nog steeds (als virtueel) in hun soundbars (en receivers) en daarom vind ik het onbegrijpelijk dat deze codec niet meer voor fysieke schijven gebruikt wordt. Om Auro3D als de geluidsstandaard te kunnen gebruiken, moet er denk ik veel meer gebeuren en daarom ben ik bang dat ook Auro3D een utopie zal worden.

    Tijd voor de fabrikanten om samen met de filmmaatschappijen weer eens rond een tafel te gaan zitten i.p.v. verhalen uit "de hoogte" te vertellen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S. Bekijk bericht
    Ik gebruik 2 hoogtespeakers aan de voorkant, toch merk ik niet vaak dat daar nou veel geluiden uitkomen. Ik wil daarom toch mij meer gaan richten op auro 3d upmixing. Ik hoor daar goede dingen over, ook qua muziek. Het schijnt ook dat bij auro 3d je de hoogteluidsprekers niet op 30 graden hoeft te zetten, bij atmos moet dat wel. Auro 3d heeft het pattent daarop.

    Zie deze link.

    https://youtu.be/E76NVEGYnrk

    Vraag mij wel af of met mijn huidige setup Auro 3d nuttig is, 5.1.4 systeem. 2 x front, 1 center, 2 hoogtespeakers, 2 surround speakers met ingebouwde upfiring atmos speakers het haalbaar/nuttig is.
    Over het algemeen zijn de adviezen van de fabrikanten er niet voor niets en zal je dat dus zelf moeten beoordelen door er mee te experimenteren.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 16-05-2022 om 22:54
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De ervaring dat Atmos en :X weinig hoogte gebruiken heb ik ook. Een upmixer gebruikt ook bij mij de hoogte-luidsprekers veel aktiever dan een decoder.

    Heb zelf geen ervaring met Auro3D, maar ik weet dat voor Auro3D een bepaald soort opstelling van de luidsprekers nodig is die anders is dan voor Atmos. Wat dat betreft lijkt DTS:X nog steeds voor mij het beste, omdat het bij deze codec veel minder belangrijk is waar de luidsprekers geplaatst zijn. Fabrikanten als Samsung, Sennheiser, Denon en Sony doen deze decoder nog steeds (als virtueel) in hun soundbars (en receivers) en daarom vind ik het onbegrijpelijk dat deze codec niet meer voor fysieke schijven gebruikt wordt. Om Auro3D als de geluidsstandaard te kunnen gebruiken, moet er denk ik veel meer gebeuren en daarom ben ik bang dat ook Auro3D een utopie zal worden.

    Tijd voor de fabrikanten om samen met de filmmaatschappijen weer eens rond een tafel te gaan zitten i.p.v. verhalen uit "de hoogte" te vertellen.


    Over het algemeen zijn de adviezen van de fabrikanten er niet voor niets en zal je dat dus zelf moeten beoordelen door er mee te experimenteren.
    Klopt bv Technodad gaat uit van zijn eigen opstelling, volgens mij 10.1 of 13.1 dus in die zin voor mij al niet haalbaar en wil ook niet alles volhangen met speakers. Ik heb sinds kort 2 focal dome als hoogteluidsprekers voor, zonder handleiding maar ga deze nog even doorlezen op het grote i-net. Wel heb ik de hoogtespeakers nu wat meer schuin gezet, had ze nog recht vooruit staan.

    Ik schrok nog wel van zijn reactie dat ruim 80% van de films een slechte atmos track hebben, nu wil ik niet zeggen dat technodad in alles gelijk heeft, maar heb veel aan zijn filmpjes gehad qua instellingen Denon etc.

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De ervaring dat Atmos en :X weinig hoogte gebruiken heb ik ook. Een upmixer gebruikt ook bij mij de hoogte-luidsprekers veel aktiever dan een decoder.
    Welke upmixer gebruik jij dan?

  20. #70

    Standaard

    Ik denk dat de meeste de fout begaan met ATMOS dat het om extra en hoogte kanalen gaat en dat de hoogtekanalen specifiek zijn.
    Dat is namelijk niet het geval. ATMOS is het plaatsen van geluid (een object) in de 3D ruimte.
    Oftewel tussen de speakers net als bij stereo de stemmen/zang tussen de luidsprekers word geplaatst.
    Het doel van "Object bassed" is het creëren van een bubble, waarbij de positie van de LS heel belangrijk is.
    Dat onzin geleuter dat dat bij DTS of Auro niet nodig is, is onzin, want als bij stereo je speakers niet goed opstelt kinkt het ook niet goed en overheerst 1 van de LS.

    In onderstaande video word dat prima uitgelegd. Wel afkijken..., dus dat is lastig voor de beterweters.
    https://youtu.be/K-rAhyrZCoA

    Doe je voordeel er mee of niet.
    "A man's got to know his limitations", ...

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S. Bekijk bericht
    Welke upmixer gebruik jij dan?
    Ik gebruik de DTS Neural:X.

    Dolby Atmos en DTS:X laat ik niet upmixen
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 17-05-2022 om 20:57
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  22. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik gebruik de DTS Neural:X.

    Dolby Atmos en DTS:X laat ik niet upmixen
    Ik gebruik de laatste tijd bij 5.1 of dd + weleens de optie dd + surround

  23. #73
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik doe vrijwel alles via de Dolby Surround Upmixer. Vind ik persoonlijk het best klinken.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Het doel van "Object bassed" is het creëren van een bubble, waarbij de positie van de LS heel belangrijk is.
    Dat onzin geleuter dat dat bij DTS of Auro niet nodig is, is onzin, want als bij stereo je speakers niet goed opstelt kinkt het ook niet goed en overheerst 1 van de LS.
    In onderstaande video word dat prima uitgelegd. Wel afkijken..., dus dat is lastig voor de beterweters.
    https://youtu.be/K-rAhyrZCoA

    Doe je voordeel er mee of niet.
    Het creëren van een "bubble" geldt eigenlijk voor alle bronnen en codecs, maar volgens mij is bij bronnen met beeld de plaatsing van de objecten in de ruimte veel belangrijker om zo het beeld goed aan te kunnen vullen, wat met object-gebaseerde bronnen beter zou moeten lukken dan met die kanaal-gebaseerd zijn. Niet alleen de positie van de luidsprekers heeft daar veel invloed op, maar ook de codec en de verwerking.

    Het probleem is alleen dat de meeste mensen niet de behoefte, de mogelijkheden en/of de kennis hebben om daar voor te zorgen. Door al die verschillende codecs en bijbehorende opstellingen wordt het echter ook niet makkelijker gemaakt om een "bubble" te maken die bij een situatie past.

    Bij veel situaties zal het moeilijk zijn om een mooie "bubble" te maken, omdat die situaties ver van ideaal zijn. Zijn de behoefte en de mogelijkheden er grotendeels wel, dan kan het met behulp van die video wel een stuk makkelijker zijn om die zelf te maken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 19-05-2022 om 23:16
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  25. #75

    Standaard

    Uit deze topic:https://allesoverfilm.nl/forum/showt...23#post2097823
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik heb totaal geen moeite met de Atmos track van de UHD, ik vind de track fantastisch. Totaal geen minpunten vanuit mij. Ik heb ook totaal geen aspecten van iets als “loudness management “ (als dat überhaupt bestaat) gemerkt. Gewoon alle registers open en volop genieten van deze track.
    Het bestaat en is een stukje meta-data in een Dolby TrueHD en Dolby Digital Plus. Het kan gebruikt zijn 'loudness-management'(aan/uit) of 'Dolby Audio'(min/std/max). Om dat te kunnen testen hoef je alleen de parameter(s) van een receiver te veranderen die het dynamisch bereik regelt. Sommige modellen hebben 2 parameters en soms kan de ene een andere naam hebben zoals "Nacht-stand". Het lastige is dat je nooit weet of en hoe het bij een geluidsspoor gebruikt is en dat iedere fabrikant zijn eigen instellingen heeft en dus ook nooit van te voren weet wat de juiste instelling is voor de situatie en de beleving.

    Wanneer je een Dolby Atmos zonder toepassing van 'loudness-management' laat weergeven zal je weinig moeite hebben om van de film te genieten. Door het beperkte dynamische bereik (kleine verschillen in de niveaus) zal je makkelijk de volumeknop verder open willen draaien, zodat het op een film met veel "Bay-hem" lijkt. Over het algemeen zal het kijken van een film met toepassing van 'loudness-management' een ander verhaal worden. De niveaus van de dialogen zullen wat lager zijn om zo optimaal gebruik te kunnen maken van het bredere dynamische bereik en de LFE's wat krachtiger, zodat het geluidsbeeld wat beter bij de film past en je de film ook met een lagere geluidssterkte kunt beleven.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-08-2022 om 21:55
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 3 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •