Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
De resultaten 76 tot 100 van 153 worden weergegeven.
  1. #76

    Standaard

    Heb je daar bronnen van Gerco of ander naslagmateriaal? Ik lees er namelijk via andere websites die recensies publiceren, waaronder best gerenommeerde als The Digital Bits, echt helemaal niks over. Niet de term die je gebruikt of iets anders dat gelinkt zou kunnen worden aan hetgeen je beschrijft. Ook omdat je jezelf nogal tegenspreekt in je posts vind ik een beetje gekunstelde term met een vage omschrijving dat in ieder geval bij mij niet overtuigend overkomt als iets dat werkelijk bestaat.

    Edit: ik ben er toch nog even ingedoken en heb eigenlijk verder geen naslagmateriaal gevonden over het zogenaamde "loudness management" bestaande als meta-data in een Dolby-track als zijnde software-matig. Ik heb ook nog even gezocht in de Dolby Metadata Guide (hier te vinden) en daarin wordt eigenlijk alleen verwezen naar de Dolby Digital decoder te vinden in consumenten-apparatuur:

    Dolby Digital consumer decoders normalize the average output level—that is, the
    output level averaged over time using the equivalent loudness method, Leq(A)—
    to –31 dBFS (31 dB below 0 dB full-scale digital output) by applying a shift in level
    based on the Dialogue Level parameter setting.
    When a decoder receives an input signal with a Dialogue Level setting of –31, it
    applies no level shift to the signal because this indicates to the decoder that the signal
    already matches the target level and therefore requires no shift. In contrast, a louder
    program requires a shift to match the –31 dB standard. When the Dialogue Level
    parameter setting is –21, the decoder applies a 10 dB level shift to the signal. When
    the setting is –11, it applies a 20 dB level shift, and so on.
    Het lijkt er dus op dat het zogenaamde "loudness management" waarvan jij denkt dat het in de Dolby TrueHD/Plus-track plaatsvindt eigenlijk plaatsvindt in de Dolby decoder in je reciever. Dat zou ook het grote verschil ervaren dat jij en ik merken bij deze track van Ambulance (en wellicht meerdere). Gezien je experimenten met je apparatuur eerder dit jaar, denk ik dat je reciever niet helemaal lekker is ingesteld. Eigenlijk geef je dat hierboven ook al aan. De TrueHD/Atmos track van Ambulance heeft namelijk een prima spreiding en dynamisch bereik, en dat geef je eigenlijk ook al aan dmv de grote detaillering en goede spreiding in de track die je ervaart. En aangezien "loudness management" het niveau van dialogen zou moeten normaliseren (volgens jou via de meta data in de software, volgens Dolby via je reciever) zou het geschreeuw van Jake Gyllenhaal niet voor gestress zou moeten zorgen, maar juist erg vlak moeten klinken. En ook dat is niet het geval. Dus ik denk dat het uiteindelijk een combinatie van voorkeuren is en de instelling van je receiver die ervoor zorgt dat de track je niet goed bevalt. Want in essentie is de track namelijk meer dan prima, maar dan wel afgespeeld via de goede instellingen op je reciever uiteraard
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 22-08-2022 om 15:34

  2. #77

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Heb je daar bronnen van Gerco of ander naslagmateriaal? Ik lees er namelijk via andere websites die recensies publiceren, waaronder best gerenommeerde als The Digital Bits, echt helemaal niks over. Niet de term die je gebruikt of iets anders dat gelinkt zou kunnen worden aan hetgeen je beschrijft. Ook omdat je jezelf nogal tegenspreekt in je posts vind ik een beetje gekunstelde term met een vage omschrijving dat in ieder geval bij mij niet overtuigend overkomt als iets dat werkelijk bestaat.

    Edit: ik ben er toch nog even ingedoken en heb eigenlijk verder geen naslagmateriaal gevonden over het zogenaamde "loudness management" bestaande als meta-data in een Dolby-track als zijnde software-matig. Ik heb ook nog even gezocht in de Dolby Metadata Guide (hier te vinden) en daarin wordt eigenlijk alleen verwezen naar de Dolby Digital decoder te vinden in consumenten-apparatuur:



    Het lijkt er dus op dat het zogenaamde "loudness management" waarvan jij denkt dat het in de Dolby TrueHD/Plus-track plaatsvindt eigenlijk plaatsvindt in de Dolby decoder in je reciever. Dat zou ook het grote verschil ervaren dat jij en ik merken bij deze track van Ambulance (en wellicht meerdere). Gezien je experimenten met je apparatuur eerder dit jaar, denk ik dat je reciever niet helemaal lekker is ingesteld. Eigenlijk geef je dat hierboven ook al aan. De TrueHD/Atmos track van Ambulance heeft namelijk een prima spreiding en dynamisch bereik, en dat geef je eigenlijk ook al aan dmv de grote detaillering en goede spreiding in de track die je ervaart. En aangezien "loudness management" het niveau van dialogen zou moeten normaliseren (volgens jou via de meta data in de software, volgens Dolby via je reciever) zou het geschreeuw van Jake Gyllenhaal niet voor gestress zou moeten zorgen, maar juist erg vlak moeten klinken. En ook dat is niet het geval. Dus ik denk dat het uiteindelijk een combinatie van voorkeuren is en de instelling van je receiver die ervoor zorgt dat de track je niet goed bevalt. Want in essentie is de track namelijk meer dan prima, maar dan wel afgespeeld via de goede instellingen op je reciever uiteraard
    Dit heb ik gevonden:
    Een knipsel van de site van Dolby voor een Professional
    Schermafbeelding DolbyTrueHD.jpg
    Ze noemen het geen "loudness-management", maar gewoon "Dynamic Range Control" wat bij standaard Dolby Digital alleen gebruikt kan worden om de geluidssterkte te kunnen verlagen wanneer de decoder een DN van boven de 0 (bvb +4) herkent. Het "reduced peak volume levels" vat ik op als het verkorten of verminderen van de piek-momenten en dat kan voor zover ik weet alleen door de ruimte tussen het normale en het maximale niveau te vergroten en dus de DN te verlagen. Bij TrueHD doet het (volgens mij) dus wat meer dan bij DD en daarom gebruik ik de term "loudness-managent" wat idd alleen bij bepaalde receivers te vinden is.

    Over Dolby Audio heb ik een overzicht gevonden en daarin staat dat het een verzamelnaam is voor Dolby Volume, Dolby Digital, Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD. Het "Dolby Volume" is voor zover ik weet een stukje meta-data wat aan deze codecs toegevoegd kan zijn en als het toegevoegd is noemen ze het "Dolby Audio".

    Dynamiek vind ik iets anders dan spreiding en detaillering, omdat het dynamiek bepaalt hoe deze weergeven worden. Je zou het kunnen zien als het fluctueren van de niveaus binnen het dynamische bereik, wat zich tussen het (hoorbare)minimale en maximale niveau bevindt. Ik bedoel daarmee dus niet de verplaatsende objecten in een surround-mix.

    Wanneer je weet dat "Dynamic Range Control" anders werkt dan "Dolby Volume" zal je waarschijnlijk wel begrijpen waarom het zo lastig in te stellen is. Het zou een stuk makkelijker zijn als iedereen zou weten dat bij TrueHD met een DN van +4dB "Dynamic Range Control" gebruikt is en bij deze of een andere codec een andere DN "Dolby Volume" en dat die parameters niet diep in een menu-structuur zitten. Denon en Marantz zijn wat dat betreft een goed voorbeeld, omdat je het voor iedere codec anders in kunt stellen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 24-08-2022 om 20:00 Reden: Onduidelijkheid
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #78

    Standaard

    Gerco, het is weer onnavolgbaar hoe je allerlei losse informatie zelf aan elkaar knipt m.b.v. "vat ik op als" en "volgens mij". Nu heb je zelfs een term bedacht (loudness-management) en die gekoppeld aan een bestaande term. Ik vind het knap dat Rogier er nog op in gaat, maar het is zonde van de tijd....

  4. #79

    Standaard

    DVDProfilersFilmgek kom er maar in!!
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  5. #80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Gerco, het is weer onnavolgbaar hoe je allerlei losse informatie zelf aan elkaar knipt m.b.v. "vat ik op als" en "volgens mij".
    Dat doe ik naar aanleiding van de moderatie in deze topic. Als moderator wilde hij dat ik bij al mijn bevindingen en meningen een disclaimer moest gaan plaatsen, omdat ze anders te veel op feiten lijken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Nu heb je zelfs een term bedacht (loudness-management) en die gekoppeld aan een bestaande term. Ik vind het knap dat Rogier er nog op in gaat, maar het is zonde van de tijd....
    Die term heb ik gebruikt, omdat ik het sterk gerelateerd vind aan de manier waarop geluid gedecodeerd en weergeven wordt. Iedere fabrikant heeft de parameters waarmee je de weergave van het dynamisch bereik en/of de dialoog-normalisatie in kan stellen een andere naam gegeven en ze moeten ook een andere manier gebruikt worden en daarom lijkt het mij handiger om deze term (van Denon en Marantz) als een begrip te gebruiken, zoals wij hier ook het begrip "auto setup" hebben. Ik ben blij dat Rogier en jullie er op in gaan, want daar is een forum als allesoverfilm.nl voor bedoeld: Het delen van kennis, meningen en bevindingen en die te delen met anderen zodat we producten kunnen gaan kopen waar we wat aan hebben.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 23-08-2022 om 21:13
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dit heb ik gevonden:
    Een knipsel van de site van Dolby voor een Professional
    Schermafbeelding DolbyTrueHD.jpg
    Ze noemen het geen "loudness-management", maar gewoon "Dynamic Range Control" wat bij standaard Dolby Digital alleen gebruikt kan worden om de geluidssterkte te kunnen verlagen wanneer de decoder een DN van boven de 0 (bvb +4) herkent. Het "reduced peak volume levels" vat ik op als het verkorten of verminderen van de piek-momenten en dat kan voor zover ik weet alleen door de ruimte tussen het normale en het maximale niveau te vergroten en dus de DN te verlagen. Bij TrueHD doet het (volgens mij) dus wat meer dan bij DD en daarom gebruik ik de term "loudness-managent" wat idd alleen bij bepaalde receivers te vinden is.
    Dit zijn tools voor een professionele geluidsmixer om te gebruiken om een Dolby mix te maken. Het komt bij mij nog steeds niet over als een stuk meta-data dat in een geluidsmix wordt gestopt zodat deze anders klinkt als deze wordt afgespeeld. Dit soort features worden gebruikt om headphone-mixes te aken, aparte geluidsmixes die bedoeld zijn als je een film kijkt met een hoofdtelefoon op. Dan snap ik dat een andere Dynamic Range Control moet hebben ipv een reguliere mix. Overigens moet ik alleen afgaan op jouw knipsel, want de White Papers die op de pagina staan hebben dode links en zijn dus niet leesbaar.

    Over Dolby Audio heb ik een overzicht gevonden en daarin staat dat het een verzamelnaam is voor Dolby Volume, Dolby Digital, Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD. Het "Dolby Volume" is voor zover ik weet een stukje meta-data wat aan deze codecs toegevoegd kan zijn en als het toegevoegd is noemen ze het "Dolby Audio".
    Gerco, heb je de link van Dolby Volume nu echt niet (goed) gelezen?? Want het is toch echt overduidelijk waar Dolby Volume voor is bedoeld:

    Capture4.jpg

    Dolby Volume is dus een hardware-matige feature van Dolby en heeft dus echt niks met software te maken. Daarnaast kan het ook ingezet worden door TV-broadcasters die een stream verzorgen, maar dit heeft echt dus niks, maar dan ook NIKS te maken met een Dolby audiotrack op een fysieke drager als Bluray of UHD.

    Dynamiek vind ik iets anders dan spreiding en detaillering, omdat het dynamiek bepaalt hoe deze weergeven worden. Je zou het kunnen zien als het fluctueren van de niveaus binnen het dynamische bereik, wat zich tussen het (hoorbare)minimale en maximale niveau bevindt. Ik bedoel daarmee dus niet de verplaatsende objecten in een surround-mix.
    Deze drie hebben wel degelijk met elkaar te maken. Door een goede detaillering en spreiding van (aspecten van het) geluid is er een betere dynamiek. Dat heeft niet alleen te maken met fluctuerende niveaus, maar ook met de inhoud (en dus details en spreiding) van het geluid.

    Wanneer je weet dat "Dynamic Range Compression" anders werkt dan "Dolby Volume" zal je waarschijnlijk wel begrijpen waarom het zo lastig in te stellen is. Het zou een stuk makkelijker zijn als iedereen zou weten dat bij TrueHD met een DN van +4dB "Dynamic Range Control" gebruikt is en bij deze of een andere codec een andere DN "Dolby Volume" en dat die parameters niet diep in een menu-structuur zitten. Denon en Marantz zijn wat dat betreft een goed voorbeeld, omdat je het voor iedere codec anders in kunt stellen.
    Nu geef je al eigenlijk aan wat ik al eerder aangaf, dat deze zaken hardware-matige features zijn en dus in te stellen zijn op je receiver. En dus niet als een stuk meta-data in de software in de geluidstrack op een blu-ray/UHD zitten

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Gerco, het is weer onnavolgbaar hoe je allerlei losse informatie zelf aan elkaar knipt m.b.v. "vat ik op als" en "volgens mij". Nu heb je zelfs een term bedacht (loudness-management) en die gekoppeld aan een bestaande term. Ik vind het knap dat Rogier er nog op in gaat, maar het is zonde van de tijd....
    Vanuit professionele interesse voor mijn reviews vind ik dit wel interessant om op de bodem uit te zoeken, ook omdat onze waarneming van deze audiotrack bij Amulance (om deze post nog ontopic te maken ) erg veel verschilt. Plus we moeten het nu echt gaan hebben over feiten en naslagwerken, dus daarvoor ga ik graag de uitdaging aan met Gerco om te bekijken of de hoofdvraag nu echt waarheid bevat.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dat doe ik naar aanleiding van de moderatie in deze topic. Als moderator wilde hij dat ik bij al mijn bevindingen en meningen een disclaimer moest gaan plaatsen, omdat ze anders te veel op feiten lijken.
    Afgezien van het feit dat ik geen moderator meer ben, is dit denk voor jezelf ook alleen maar prettig. Je hebt in het verleden al diverse zeer kleurrijke discussies gevoerd met DVDprofilersfilmgek (die niet voor niets nu weer in deze post wordt getagd) en daarin werden je "feiten" wel erg vaak onderuit gehaald tot het niveau dat je echt van onzin werd beticht, en vaak niet op een al te aardige wijze. Dus ik denk dat het wel een geode zelfbescherming is dat je echt je meningen en "feiten' onderbouwt met bronmateriaal en naslagwerken.

    Die term heb ik gebruikt, omdat ik het sterk gerelateerd vind aan de manier waarop geluid gedecodeerd en weergeven wordt. Iedere fabrikant heeft de parameters waarmee je de weergave van het dynamisch bereik en/of de dialoog-normalisatie in kan stellen een andere naam gegeven en ze moeten ook een andere manier gebruikt worden en daarom lijkt het mij handiger om deze term (van Denon en Marantz) als een begrip te gebruiken, zoals wij hier ook het begrip "auto setup" hebben. Ik ben blij dat Rogier en jullie er op in gaan, want daar is een forum als allesoverfilm.nl voor bedoeld: Het delen van kennis, meningen en bevindingen en die te delen met anderen zodat we producten kunnen gaan kopen waar we wat aan hebben.
    Ik ben het hier ook zeker mee eens. Gelukkig heb je het hier weer over hardware, want daar zitten alle "loudness-management"-functies waar je het over hebt, en die staan dus niet op een blu-ray of UHD

  7. #82

    Standaard

    Ik heb even de BD laten scannen door BDInfo en MediaInfo, zie onderstaand resultaat.
    Echter de Metadata geeft andere info al Gerco beschrijft. Deze hebben alle dezelfde DN!!!!!
    Er is dus niets mis of verkeerd aan het content!


    Nu zie ik dat Gerco een Yamaha fan is (hij heeft meerdere receivers in zijn lijst staan)
    en dit is wel een merk met een eigen interpretatie wat te doen met content, waardoor er veel
    gemanipuleerd word of kan worden gedaan.


    Gezien Gerco herhaaldelijk kruistocht dat Dolby Digital slecht is en er een zooitje van maakt en hij bijna religieus overtuigd is dat dit bij DTS niet het geval is, maakt het lastig om advies te geven.
    Maar toch een poging.


    Gerco's ervaringen kunnen worden veroorzaak door serieuze hardwarproblemen of verkeerde instellingen.


    Ik neem aan dat de receiver voorzien is van de laatste firmware (zo niet direct alsnog doen)
    en dan een totale “Factory reset” uitvoeren. En vandaar de instellingen opnieuw volledig nalopen.
    Blijf daarbij wel af van de zogenaamde verbeteraars en de eventuele zaken als basmanagement en ruimte correctie. Hou de manipulatie (het signaal pad) zo schoon mogelijk


    Als het dan nog het geval is zou ik een andere receiver en dan ook van een ander merk adviseren,
    want op deze manier blijft Gerco zich alleen maar op basis van verkeerde aannames en interpretaties ergeren, want zijn bevindingen liggen zekerheid niet aan het content.


    **********


    DISC INFO:
    Disc Title: Ambulance (2022)
    Disc Label: Ambulance 2022 1080p EUR Blu-ray
    Disc Size: 47,035,037,242 bytes
    Protection: AACS
    Extras: BD-Java
    BDInfo: 0.7.5.6


    PLAYLIST REPORT:
    Name: 00612.MPLS
    Length: 2:16:20.172 (h:m:s.ms)
    Size: 40,849,207,296 bytes
    Total Bitrate: 39.95 Mbps


    VIDEO:
    Codec Bitrate Description
    ----- ------- -----------
    MPEG-4 AVC Video 26823 kbps 1080p / 23.976 fps / 16:9 / High Profile 4.1


    AUDIO:
    Codec Language Bitrate Description
    ----- -------- ------- -----------
    Dolby TrueHD/Atmos Audio English 3595 kbps 7.1 / 48 kHz / 3147 kbps / 16-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Plus Audio French 768 kbps 7.1 / 48 kHz / 768 kbps / DN -27dB (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby TrueHD/Atmos Audio German 3553 kbps 7.1 / 48 kHz / 3105 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Plus Audio Italian 768 kbps 7.1 / 48 kHz / 768 kbps / DN -27dB (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Audio English 192 kbps 2.0 / 48 kHz / 192 kbps / DN -27dB


    SUBTITLES:
    Codec Language Bitrate Description
    ----- -------- ------- -----------
    Presentation Graphics English 59.458 kbps
    Presentation Graphics French 38.546 kbps
    Presentation Graphics German 50.488 kbps
    Presentation Graphics Italian 45.849 kbps
    Presentation Graphics Dutch 36.507 kbps
    Presentation Graphics Danish 42.878 kbps
    Presentation Graphics Finnish 38.059 kbps
    Presentation Graphics Norwegian 34.985 kbps
    Presentation Graphics Swedish 36.549 kbps
    Presentation Graphics Estonian 46.519 kbps
    Presentation Graphics Latvian 45.407 kbps
    Presentation Graphics Lithuanian 44.843 kbps
    Presentation Graphics French 0.039 kbps
    Presentation Graphics Italian 0.188 kbps
    "A man's got to know his limitations", ...

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Dit zijn tools voor een professionele geluidsmixer om te gebruiken om een Dolby mix te maken. Het komt bij mij nog steeds niet over als een stuk meta-data dat in een geluidsmix wordt gestopt zodat deze anders klinkt als deze wordt afgespeeld. Dit soort features worden gebruikt om headphone-mixes te aken, aparte geluidsmixes die bedoeld zijn als je een film kijkt met een hoofdtelefoon op. Dan snap ik dat een andere Dynamic Range Control moet hebben ipv een reguliere mix. Overigens moet ik alleen afgaan op jouw knipsel, want de White Papers die op de pagina staan hebben dode links en zijn dus niet leesbaar.
    Hoe zit het dan met de stand "Automatisch" van het 'loudness-management' of 'dynamic range control, want dat betekent in veel gevallen dat het door de software wordt geregeld?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Gerco, heb je de link van Dolby Volume nu echt niet (goed) gelezen?? Want het is toch echt overduidelijk waar Dolby Volume voor is bedoeld:

    Capture4.jpg

    Dolby Volume is dus een hardware-matige feature van Dolby en heeft dus echt niks met software te maken. Daarnaast kan het ook ingezet worden door TV-broadcasters die een stream verzorgen, maar dit heeft echt dus niks, maar dan ook NIKS te maken met een Dolby audiotrack op een fysieke drager als Bluray of UHD.
    Waarom zetten de ze dan het logo van 'Dolby Audio' op de cover?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Deze drie hebben wel degelijk met elkaar te maken. Door een goede detaillering en spreiding van (aspecten van het) geluid is er een betere dynamiek. Dat heeft niet alleen te maken met fluctuerende niveaus, maar ook met de inhoud (en dus details en spreiding) van het geluid.
    Het heeft idd met elkaar veel invloed op de weergave en de beleving daarvan. Ik had niet geschreven dat het er los van stond.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Nu geef je al eigenlijk aan wat ik al eerder aangaf, dat deze zaken hardware-matige features zijn en dus in te stellen zijn op je receiver. En dus niet als een stuk meta-data in de software in de geluidstrack op een blu-ray/UHD zitten
    Bij 'Dolby Digital' en 'Dolby Digital Plus' en de DTS-codecs is het hardware-matig, omdat het bij een DN boven de 0 alleen de geluidssterkte aanpast. Als ik bij 'Dolby TrueHD' en een DN van +4 in mijn receiver de stand 'min/auto' gebruik -wat vaak het geval is- wordt het dynamische bereik breder, omdat het dan volgens mij automatisch geregeld wordt. Hoe weet de decoder dan welk bereik deze moet gebruiken? Het kan nl ook zijn dat de standaard DN (die van de andere codecs) anders is dan 0dB.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #84

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Ik heb even de BD laten scannen door BDInfo en MediaInfo, zie onderstaand resultaat.
    Echter de Metadata geeft andere info al Gerco beschrijft. Deze hebben alle dezelfde DN!!!!!
    Er is dus niets mis of verkeerd aan het content!


    Nu zie ik dat Gerco een Yamaha fan is (hij heeft meerdere receivers in zijn lijst staan)
    en dit is wel een merk met een eigen interpretatie wat te doen met content, waardoor er veel
    gemanipuleerd word of kan worden gedaan.

    Gerco's ervaringen kunnen worden veroorzaak door serieuze hardwarproblemen of verkeerde instellingen.

    Ik neem aan dat de receiver voorzien is van de laatste firmware (zo niet direct alsnog doen)
    en dan een totale “Factory reset” uitvoeren. En vandaar de instellingen opnieuw volledig nalopen.
    Blijf daarbij wel af van de zogenaamde verbeteraars en de eventuele zaken als basmanagement en ruimte correctie. Hou de manipulatie (het signaal pad) zo schoon mogelijk.
    De receiver kan weinig aan het geluid veranderen wanneer het DSP-programma 'Surround Decoder', 'Straight' of 'Pure Direct' gebruik. Ik gebruik geen "Cinema DSP' en alle 3 passeren ze de "YPAO Volume", "Adaptive DR", en de "Enhancer". Verder heb ik ook geen "Surround AI". Het enige wat ik bij Atmos kan doen is "DTS Neural:X" gebruiken maar bij 'Dolby Atmos' zet ik de 'Surround Decoder" in de stand "Dolby Surround" om geen 'up-mixer' te gebruiken, anders is het ook geen Atmos. Ik gebruik alleen de PEQ met een handmatige instelling om de 'centre' en de 'surrounds' en de 'heights' dezelfde karakteristiek te geven als de 'fronts' en sub wat meer lineair te laten weergeven, dus geen "YPAO" en soms zet ik ook de PEQ uit. De receiver kan dus weinig doen om het wat mooier te maken.


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Als het dan nog het geval is zou ik een andere receiver en dan ook van een ander merk adviseren,
    want op deze manier blijft Gerco zich alleen maar op basis van verkeerde aannames en interpretaties ergeren, want zijn bevindingen liggen zekerheid niet aan het content.
    Alleen omdat de parameter voor het dynamisch bereik anders is dan van een Marantz of een Denon? Dan ga ik liever af en toe het menu in om even die parameter te veranderen voor 'Dolby Digital Plus'.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    AUDIO:
    Codec Language Bitrate Description
    ----- -------- ------- -----------
    Dolby TrueHD/Atmos Audio English 3595 kbps 7.1 / 48 kHz / 3147 kbps / 16-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Plus Audio French 768 kbps 7.1 / 48 kHz / 768 kbps / DN -27dB (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby TrueHD/Atmos Audio German 3553 kbps 7.1 / 48 kHz / 3105 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Plus Audio Italian 768 kbps 7.1 / 48 kHz / 768 kbps / DN -27dB (AC3 Embedded: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB)
    Dolby Digital Audio English 192 kbps 2.0 / 48 kHz / 192 kbps / DN -27dB
    De Engelse Atmos is een 16 bit en de Duitse 24 bit. Dat zou een reden kunnen zijn.

    Kun je mij ook vertellen waarom het info-scherm van mijn receiver bij de meeste 'Dolby TrueHD' (Atmos) een DN van +4 geeft i.p.v. 0dB?
    Wanneer jouw disc-info zegt dat het -27dB is zal een receiver toch aan geven dat de DN 0dB is?
    Of geeft jouw receiver wel aan dat het 0dB is?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-08-2022 om 20:40
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #85

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Hoe zit het dan met de stand "Automatisch" van het 'loudness-management' of 'dynamic range control, want dat betekent in veel gevallen dat het door de software wordt geregeld?
    Bedoel je door de software van je reciever? Geen idee hoe dat zit, dat zou je bij elke reciever moeten nagaan hoe deze met deze features omgaan. Maar het betreft in ieder geval niet de software van de audiotrack.

    Waarom zetten de ze dan het logo van 'Dolby Audio' op de cover?
    Dolby audio is een nieuw handelsmerk wat ze hanteren om aan te geven dat een drager of weergaveapparaat Dolby audio bevat of kan afspelen. En welk exacte type geluid, dat wordt gespecificeerd in de handleiding of bij de specs van de drager.

    Het heeft idd met elkaar veel invloed op de weergave en de beleving daarvan. Ik had niet geschreven dat het er los van stond.
    Je gaf aan dat je Dynamiek iets anders vond dan spreiding en detaillering. Maar aangezien dynamiek bestaat uit (o.a.) de mate van spreiding en detaillering geef je dan eigenlijk aan dat dynamiek los van de andere twee staat. En dat is dus niet het geval.

    Bij 'Dolby Digital' en 'Dolby Digital Plus' en de DTS-codecs is het hardware-matig, omdat het bij een DN boven de 0 alleen de geluidssterkte aanpast. Als ik bij 'Dolby TrueHD' en een DN van +4 in mijn receiver de stand 'min/auto' gebruik -wat vaak het geval is- wordt het dynamische bereik breder, omdat het dan volgens mij automatisch geregeld wordt. Hoe weet de decoder dan welk bereik deze moet gebruiken? Het kan nl ook zijn dat de standaard DN (die van de andere codecs) anders is dan 0dB.
    Ik denk dat je dit weer het beste weer in het andere topic kan bespreken. Want nu is wel voldoende aangetoond en onderbouwd dat de Atmos-track van Ambulance GEEN loudness management oid als meta data in de software heeft.

  11. #86

    Standaard

    Ik ben al helemaal afgehaakt in deze discussie en doe ook helemaal geen poging meer om het te begrijpen. Maar dat ligt er ook aan dat het geluid bij een film mij totaal niet kan boeien. Dolby Digital 5.1, Dolby TrueHD 5.1, DTS:X, Dolby Atmos of hoe al die geluidsformaten ook mogen heten, ik hoor het verschil (dat er gerust zal zijn) op mijn 'traditionele' 5.1-installatie of surround koptelefoon toch niet. . Beeldkwaliteit (en inhoud van de film) is voor mij 10x belangrijker...
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  12. #87

    Standaard

    Geroco, ik ga er geen gedetailleerd antwoord op geven want dat kost veel tijd
    en meerdere personen hebben dit al geprobeerd, maar je neemt daar niets van aan.


    Laatste keer:
    DN staat voor Dialogue Normalisation. Dit komt uit de film industrie en word OOK door DTS toegepast.
    Dat is niets anders dan een systeem in HT om ook "verschillend" content even luid te laten klinken.
    Oftewel het betreft het volume en heeft dus niets met dynamiek te maken.
    Als het geluid bv klinkt zachter klinkt kun je dat eenvoudig aanpassen met de volume knop.
    Wat natuurlijk wel kan is dat jij dat hogere volume als dynamischer ervaart/interpreteert.
    Nogmaals zet alles uit op je Yammie en als het te zacht voor je klinkt, draai dan het volume iets op.



    The term Dialogue Normalization was developed in the film industry. Films are mixed
    with the dialogue set to a specific level, and all other audio elements are subordinate to
    the dialogue. Additionally, in the film world, dialogue emanates from the center speaker,
    giving the film mixer a simple method of measuring this level; they simply measure the
    output of the center channel and make sure that the dialogue emanating from this channel
    is not masked by music or sound effects.
    That is not to say that dialogue is required to set the dialogue level parameter.
    In music only broadcasts, the dialnorm parameter can be best described as the average volume
    level of the program.
    Dialogue level, in its simplest form, is exactly the same as turning the volume down a bit
    on a consumer’s home stereo. However, simply adjusting the volume on a home stereo
    provides none of the other dialogue level advantages of providing for reduced dynamic
    range listening conditions, accurate and musical dynamic range compression, and “virtual
    headroom” extension prior to the D/A circuitry.
    Dialogue level in a properly implemented Dolby Digital decoder can not be defeated.
    Dialogue level does not assert any compression or expansion on the program material,
    but simply lowers the volume of the audio to a standardized level


    https://www.dolby.com/uploadedFiles/...llMetadata.pdf
    "A man's got to know his limitations", ...

  13. #88

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik ben al helemaal afgehaakt in deze discussie en doe ook helemaal geen poging meer om het te begrijpen. Maar dat ligt er ook aan dat het geluid bij een film mij totaal niet kan boeien. Dolby Digital 5.1, Dolby TrueHD 5.1, DTS:X, Dolby Atmos of hoe al die geluidsformaten ook mogen heten, ik hoor het verschil (dat er gerust zal zijn) op mijn 'traditionele' 5.1-installatie of surround koptelefoon toch niet. . Beeldkwaliteit (en inhoud van de film) is voor mij 10x belangrijker...
    Beste beslissing die je vandaag hebt genomen.
    In de loop der jaren is gebleken dat Gerco van niemand wat aanneemt, maar dat hij vrolijk verder gaat met allerlei stukken info die los van elkaar staan, toch aan elkaar te plakken. Hij zou een ster zijn in complottheorieën .

  14. #89

    Standaard

    Even de handleiding van de Yamaha RX-A860 opgezocht.
    Ben benieuwd welke stand/mode Gerco eigenlijk gebruikt voor het kijken naar films? Movie, Music, Sur. Decode, Straight, Enhancer of Pure Direct?
    Hoe staat de Dynamic Range in het setup menu afgesteld? Deze zou op Maximum moeten staan.

  15. #90
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    DVDProfilersFilmgek kom er maar in!!
    Jammer genoeg echt nog heel zelden, maar dan hadden we nu vast paginalange epistels gehad en eerlijk gezegd, mis ik dat wel een beetje, ondanks dat de moderators dan weer even flink uit hun winterslaap worden gehaald... Ik heb dat er best voor over!

    Ik denk dat we in het hele verhaal niet moeten vergeten dat iemand van 20 totaal anders 'hoort' als iemand van 30, 40, 50 enzovoort... Ik hoor al heel veel dingen niet meer die mijn zoon wel oppikt...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 26-08-2022 om 18:49
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #91
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Beste beslissing die je vandaag hebt genomen.
    In de loop der jaren is gebleken dat Gerco van niemand wat aanneemt, maar dat hij vrolijk verder gaat met allerlei stukken info die los van elkaar staan, toch aan elkaar te plakken. Hij zou een ster zijn in complottheorieën .
    Toch een prima filler zo. Het is een soort vermaak, maar aan de andere kant toch al jarenlang een trouw lid. Consequent ook dus...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #92

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Jammer genoeg echt nog heel zelden, maar dan hadden we nu vast paginalange epistels gehad en eerlijk gezegd, mis ik dat wel een beetje, ondanks dat de moderators dan weer even flink uit hun winterslaap worden gehaald... Ik heb dat er best voor over!

    Ik denk dat we in het hele verhaal niet moeten vergeten dat iemand van 20 totaal anders 'hoort' als iemand van 30, 40, 50 enzovoort...
    Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-08-2022 om 20:59 Reden: Verplaatste berichten
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #93

    Standaard

    peptalk
    DVDProfilersFilmgek kom er maar in!!
    Rogier Burghout

    Afgezien van het feit dat ik geen moderator meer ben, is dit denk voor jezelf ook alleen maar prettig. Je hebt in het verleden al diverse zeer kleurrijke discussies gevoerd met DVDprofilersfilmgek (die niet voor niets nu weer in deze post wordt getagd) en daarin werden je "feiten" wel erg vaak onderuit gehaald tot het niveau dat je echt van onzin werd beticht, en vaak niet op een al te aardige wijze. Dus ik denk dat het wel een geode zelfbescherming is dat je echt je meningen en "feiten' onderbouwt met bronmateriaal en naslagwerken.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Jammer genoeg echt nog heel zelden, maar dan hadden we nu vast paginalange epistels gehad en eerlijk gezegd, mis ik dat wel een beetje, ondanks dat de moderators dan weer even flink uit hun winterslaap worden gehaald... Ik heb dat er best voor over!

    Ik denk dat we in het hele verhaal niet moeten vergeten dat iemand van 20 totaal anders 'hoort' als iemand van 30, 40, 50 enzovoort... Ik hoor al heel veel dingen niet meer die mijn zoon wel oppikt...
    Levendige discussie, werd er door Pascal(Red Cinema) via een SMSje op attent gemaakt

    Zal maar niet inhoudelijk op het hele verhaal ingaan, maar was wel verbaast dat velen zich nog wel de zeer kleurrijke discussies wisten te herinneren, ben blijkbaar niet de enige met een olifantengeheugen

    De hobby boeit mij nog steeds en ook al zal bij mij niet alles tot de diepste details meer doordringen, ik geniet er nog steeds met volle teugen van en heb er ook nog steeds heel goede hardware voor om er in topkwaliteit van te kunnen genieten. Zit ondertussen in de enzovoort... enzovoort... groep en hoef sinds kort niet meer te werken voor mijn inkomen, dat had ik lang genoeg gedaan en mag nu genieten van mijn volledig opgebouwde pensioen en de .....fooi die ook wel AOW wordt genoemd.

    We leven momenteel in een vreemde tijd, niet iets waar ik vlak voor mijn pensioen nog hoopte geconfronteerd mee te worden, torenhoge inflatie en een regering die ons de hoogste prijzen laat betalen voor ons eigen gas en het waarschijnlijk wel weer voor een koopje naar de oosterburen laat verdwijnen omdat ze achterlijke leveringsplichten hebben.... en wij maar bloeden voor dat ...... Wil me al helemaal niet meer druk maken om de andere blunders, heel slecht voor onze gezondheid en genaaid worden we toch wel, alleen de manier waarop bevalt me niet. Laat ze maar een berg kerncentrales gaan bouwen, het electranetwerk eens flink verstevigen en onze zonne- en windenergie ten volle gaan benutten ipv er bergen voor niets van verloren laten gaan.

    Dus gaan we zoveel mogelijk genieten van onze hobby met films, series, documentaires en andere content die ons doet ontspannen en dat doen we dan met voor ons zo goed mogelijk bij ons passende hardware. Jammer dat velen niet het optimale uit hun hardware weten te halen, daar wil ik in de toekomst nog wel een "stukje" over schrijven, voor zover ik dat in het verleden ook al niet had gedaan. Er valt veel te verbeteren aan gebruiksaanwijzingen en de makers van hardware hebben helaas vaak veel haast om hun spullen op de markt te zetten, een apparaat dat dan veel haperingen vertoont omdat er bergen fouten in de software zitten. Fabrikanten zijn arrogant en geven niet toe dat er fouten in zitten, ze noemen het updates om de stabiliteit van het apparaat te verbeteren, aan me hoela, fouten verbeteren en er ongevraagd weer andere rotzooi aan toevoegen of zaken blokkeren of weghalen die je wel bevallen, maar daar vooral niet eerlijk over zijn. Kan er hele stukken over schrijven en als ik de prutsers mocht straffen.....

    Zo, gelukkig ook nog andere hobby's, de hond, de auto, wandelen(met de hond) en sinds kort ook fietsen, wel electrisch natuurlijk , ga me nu niet meer suf trappen met de wind tegen, daar mag meneer Bosch me handje mee helpen

    Ja, binnenkort maar weer eens richting het oosten naar Pascal en misschien, als hij wil, Pepijn oppikken en dan met zijn drieën in Duitsland effe heerlijk in de rekken graaien naar schijfjes die we wel willen toevoegen aan onze collecties. Heb belangstelling in de nieuwe Jurassic park en als de hier besproken film er is, dan die misschien ook maar eens beoordelen op het geluid

    Voor de Gerco's onder ons..... laat je niet afschrikken door ondoorgrondelijke gebruiksaanwijzingen die je toch niet snapt omdat ze vooral niet duidelijk zijn, maar probeer eens wat settings op je apparatuur, kan je heel veel tijd kosten, maar het eindresultaat kan wel eens leiden tot een nog groter plezier van je apparatuur.

    Ook met elkaar van gedachten wisselen en settings met elkaar vergelijken kan er toe bijdragen dat je meer uit je apparatuur haalt, daar kwamen Pascal en ik ook achter nadat we settings vergeleken van onze Panasonic UHD spelers, nu hebben we beiden wel een redelijk vergelijkbare opstelling, al heeft hij een THX speakeropstelling en ik fullrange met zuilen. Audiosettings zijn dan ook iets anders, maar in ons geval ging het om de beeldverwerking van de Pana. Kijk ik nog steeds op 85inch met de hardwarematige zeer goede Sony LCD met local dimming, Pascal is ook overgestapt op een maat groter en kijkt nu op een LG OLed C2 met een formaat van 77inch, ja size matters met films Vind het leuk om contact te onderhouden en dat hoeft echt niet door elke week bij elkaar over de vloer te komen als je begrijpt wat ik bedoel.

    Geniet van de hobby en met een beetje energie haal je er misschien wel meer uit dan je denkt
    Have fun and enjoy your collection

  19. #94

    Standaard

    Vervolg van een discussie in deze topic:https://allesoverfilm.nl/forum/showt...UHD)&p=2097903

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Bedoel je door de software van je reciever? Geen idee hoe dat zit, dat zou je bij elke reciever moeten nagaan hoe deze met deze features omgaan. Maar het betreft in ieder geval niet de software van de audiotrack.
    Ik bedoel de software van audiotrack, want die van de receiver -vaak 'firmware' genoemd- bepaalt dan hoe de hardware het moet verwerken. In dit document is ook deze info te vinden:
    Schermafbeelding 2022-08-28DRC.jpg
    Dit bepaalt volgens mij hoe een decoder het dynamisch bereik aan moet passen wanneer 'Dynamic Range Control' of 'Loudness-management' gebruikt wordt. Hierin wordt echter niet beschreven wat een decoder er mee doet, dus dat zal waarschijnlijk het geheim van de smid blijven.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Dolby audio is een nieuw handelsmerk wat ze hanteren om aan te geven dat een drager of weergaveapparaat Dolby audio bevat of kan afspelen. En welk exacte type geluid, dat wordt gespecificeerd in de handleiding of bij de specs van de drager.
    Bij Ziggo is het duidelijk dat het gebruikt wordt. Het wijzigen van de instellingen voor 'Dynamic Range Control' heeft geen invloed op de weergave en wanneer je het in de mediabox 4K op "Altijd aan" zet, want dan is alles opeens 640kbps, kan een 'upmixer' 2.0 niet meer verdelen over alle luidsprekers en zijn ook de DN's veranderd. Bij fysieke schijven wordt het dus alleen gebruikt om de overgangen tussen het menu en de film het wisselen van audiotracks te versoepelen?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Je gaf aan dat je Dynamiek iets anders vond dan spreiding en detaillering. Maar aangezien dynamiek bestaat uit (o.a.) de mate van spreiding en detaillering geef je dan eigenlijk aan dat dynamiek los van de andere twee staat. En dat is dus niet het geval.
    Ik heb begrepen dat dat het woord "spreiding" voor verwarring zorgt, omdat met "spreiding" vaak het plaatsen en bewegen van de objecten in een surroundmix bedoeld wordt en daar kan de dynamiek van het geluid idd geen invloed op hebben. Mijn excuus voor de onduidelijkheid.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Kun je mij ook vertellen waarom het info-scherm van mijn receiver bij de meeste 'Dolby TrueHD' (Atmos) een DN van +4 geeft i.p.v. 0dB?
    Wanneer jouw disc-info zegt dat het -27dB is zal een receiver toch aan geven dat de DN 0dB is?
    Of geeft jouw receiver wel aan dat het 0dB is?
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Geroco, ik ga er geen gedetailleerd antwoord op geven want dat kost veel tijd
    en meerdere personen hebben dit al geprobeerd, maar je neemt daar niets van aan.


    Laatste keer:
    DN staat voor Dialogue Normalisation. Dit komt uit de film industrie en word OOK door DTS toegepast.
    Dat is niets anders dan een systeem in HT om ook "verschillend" content even luid te laten klinken.
    Oftewel het betreft het volume en heeft dus niets met dynamiek te maken.
    Als het geluid bv klinkt zachter klinkt kun je dat eenvoudig aanpassen met de volume knop.
    Wat natuurlijk wel kan is dat jij dat hogere volume als dynamischer ervaart/interpreteert.
    Nogmaals zet alles uit op je Yammie en als het te zacht voor je klinkt, draai dan het volume iets op.



    The term Dialogue Normalization was developed in the film industry. Films are mixed
    with the dialogue set to a specific level, and all other audio elements are subordinate to
    the dialogue. Additionally, in the film world, dialogue emanates from the center speaker,
    giving the film mixer a simple method of measuring this level; they simply measure the
    output of the center channel and make sure that the dialogue emanating from this channel
    is not masked by music or sound effects.
    That is not to say that dialogue is required to set the dialogue level parameter.
    In music only broadcasts, the dialnorm parameter can be best described as the average volume
    level of the program.
    Dialogue level, in its simplest form, is exactly the same as turning the volume down a bit
    on a consumer’s home stereo. However, simply adjusting the volume on a home stereo
    provides none of the other dialogue level advantages of providing for reduced dynamic
    range listening conditions, accurate and musical dynamic range compression, and “virtual
    headroom” extension prior to the D/A circuitry.
    Dialogue level in a properly implemented Dolby Digital decoder can not be defeated.
    Dialogue level does not assert any compression or expansion on the program material,
    but simply lowers the volume of the audio to a standardized level


    https://www.dolby.com/uploadedFiles/...llMetadata.pdf
    Volgens mij is dit geen antwoordt op de vragen die ik gesteld heb.

    Als het goed zal het info-scherm van jouw receiver dezelfde informatie geven over de DN van de codec en daarom is mijn vraag hoe het kan dat het info-scherm toch iets andere info geeft dan de scan die met BDInfo en MediaInfo hebt gedaan. Of heb je daar zelf ook geen antwoordt op?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TMH Bekijk bericht
    Even de handleiding van de Yamaha RX-A860 opgezocht.
    Ben benieuwd welke stand/mode Gerco eigenlijk gebruikt voor het kijken naar films? Movie, Music, Sur. Decode, Straight, Enhancer of Pure Direct?
    Hoe staat de Dynamic Range in het setup menu afgesteld? Deze zou op Maximum moeten staan.
    Die staat over het algemeen op 'min/auto'. De receiver past dan de DN toe, maar bij Dolby TrueHD (Atmos) hoor ik weinig verschil tussen 'min/auto' en 'max'.

    De DSP-prgramma's 'Movie' en de 'Music' gebruik ik nooit en de 'Enhancer' kan niet voor Dolby en DTS gebruikt worden. Het meest gebruik ik 'Sur. Decode' en 'Straight'
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 28-08-2022 om 13:07
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #95

    Standaard

    Gerco, ik hou er in ieder geval mee op. Je haalt zoveel verschillende “bronnen” aan en breid er een onsamenhangende en vage brei van wat echt nergens op slaat. En het zit vol met aannames en eigen appels-en-peren vergelijkingen en samenvoegingen. Ik hou er ook mee op om te reageren. Wel is het mij duidelijk dat je je eigen receiver mbt instellingen nog totaal niet kent en wat het doet. Wellicht daar eerst mee beginnen. Waar het in ieder geval mij omgaat is dat je theorie van je zelf verzonnen “loudness management” als meta data in audiotracks echt een broodje aap verhaal is. Net als je theorie dat audiomixes ook een speciale mix voor bepaalde leeftijden heeft. Echt pure onzin. Vwb bovenstaande laat ik het aan andere audiofielen over die er zin in hebben om erop te reageren

  21. #96

    Standaard

    Mooi betoog! En inderdaad, geniet eens meer van van wat je wel hebt staan en maak het daar leuk mee door ermee te spelen.

  22. #97

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Nog niet reageren a.u.b., ben nog bezig.
    Arme duim

    Voordat je verder leest...... genoeg Paracetemol in huis?

    Kan niet anders.... ik voorspel hoofdpijn voor ieder weldenkend mens
    Have fun and enjoy your collection

  23. #98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Arme duim

    Voordat je verder leest...... genoeg Paracetemol in huis?

    Kan niet anders.... ik voorspel hoofdpijn voor ieder weldenkend mens
    Sommigen reageren vaak heel erg impulsief op bepaalde uitlatingen, dus daarom had ik dat er bij gezet.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Voor de Gerco's onder ons..... laat je niet afschrikken door ondoorgrondelijke gebruiksaanwijzingen die je toch niet snapt omdat ze vooral niet duidelijk zijn, maar probeer eens wat settings op je apparatuur, kan je heel veel tijd kosten, maar het eindresultaat kan wel eens leiden tot een nog groter plezier van je apparatuur.

    Ook met elkaar van gedachten wisselen en settings met elkaar vergelijken kan er toe bijdragen dat je meer uit je apparatuur haalt, daar kwamen Pascal en ik ook achter nadat we settings vergeleken van onze Panasonic UHD spelers, nu hebben we beiden wel een redelijk vergelijkbare opstelling, al heeft hij een THX speakeropstelling en ik fullrange met zuilen. Audiosettings zijn dan ook iets anders, maar in ons geval ging het om de beeldverwerking van de Pana. Kijk ik nog steeds op 85inch met de hardwarematige zeer goede Sony LCD met local dimming, Pascal is ook overgestapt op een maat groter en kijkt nu op een LG OLed C2 met een formaat van 77inch, ja size matters met films Vind het leuk om contact te onderhouden en dat hoeft echt niet door elke week bij elkaar over de vloer te komen als je begrijpt wat ik bedoel.

    Geniet van de hobby en met een beetje energie haal je er misschien wel meer uit dan je denkt
    Dat is ook mijn advies.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  25. #100

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Sommigen reageren vaak heel erg impulsief op bepaalde uitlatingen, dus daarom had ik dat er bij gezet.
    Was meer een waarschuwing naar het lezende publiek van jouw hersenspinsels

    Ze zullen ondertussen wel gekeken hebben of ze voldoende voorraad hebben
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •