De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Discussietopic mediagedrag/gebruik filmliefhebbers

    Beste forumleden,

    in het kader van mijn afstudeerscriptie ben ik bezig met een onderzoek naar de eisen waar een nieuw filmblad op inhoudelijke en redactioneel vlak aan moet voldoen om een zelfstandig, onafhankelijk, levensvatbaar, journalistiek hoogstaand product te realiseren. Kortom, is er ruimte op de Nederlandse bladenmarkt voor een nieuw filmblad? Hiervoor interview ik professionals uit de filmwereld, maar wil ik ook de mening weten van filmliefhebbers. Daarom heb ik de link naar een enquête bijgevoegd.

    Verder deponeer ik hieronder een aantal open vragen, zodat iedereen die daar behoefte aan heeft mee kan praten en discussiëren over dit onderwerp. (En uiteraard zodat de moderators me niet al één of andere ordinaire spammer zien die zijn projectje wil pluggen
    .

    Zonder gekheid, ik denk dat een discussie als deze zeker thuishoort op een filmforum. Ik hoop dat jullie nieuwe inzichten kunnen verschaffen. Daarom de open vragen en uiteraard de ruimte voor welke andere input/mening/visie over dit onderwerp die je kwijt wilt.

    Link naar enquête (invullen duurt een minuut of zeven): Enquête mediagedrag en voorkeuren filmliefhebbers - docs.google.com

    Open vragen:

    1. Wat zijn de (kern)taken van een filmjournalist?

    2. Wat is het verschil tussen een criticus en een filmjournalist?

    3. In hoeverre heeft de opkomst van het internet invloed gehad op de manier waarop je met film bezig bent?

    4. Wat is je favoriete filmblad? Of een goed voorbeeld van filmjournalistiek?

    5. Wat is een slecht filmblad? Of een slecht voorbeeld van filmjournalistiek?

    6. Hoeveel waarde hecht je aan recensies?

    7. Denk je dat er ruimte is voor een nieuw filmblad in Nederland? Waarom wel of niet?

    8. Welke kernwaarden zou je graag zien bij een nieuw filmblad?
    Laatst aangepast door Ludo Keeris : 20-05-2015 om 15:11 Reden: Lettertype aangepast voor een betere leesbaarheid.
    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Wij zullen dit niet zo snel als spam zien, omdat het A, zwaar on topic en actueel is en B, interessant voor onze leden.


    .Ingevuld, echter één toelichting wil ik hier nog wel uiteen zetten.

    De tijd van bladen is nu echt geweest. In het verleden was dit nog geen probleem. Tegenwoordig is informatie via het internet en social media sneller, adequater, omvangrijker en voorzien van meningen van lezers en dus actueler dan welk filmblad dan ook. De bladen lopen zelfs een beetje achter de feiten aan. Zelfs betaalde online magazines bieden daarom ook geen meerwaarde meer.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Ingevuld.. Succes met je scriptie!
    HT opstelling: Philips 42PFL6007H; Epson TW1000; Onkyo TX-NR808; Onkyo Dv-BD507; AC Ryan Playon HD 2; Humax 5050C; TMA Twister 8000; TMA compact 10

  4. #4

    Standaard

    Ingevuld. Succes!
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  5. #5

    Standaard

    Bedankt heren, stel het zeer op prijs
    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

  6. #6

    Standaard

    Ook ingevuld; net als Claudio ben ik van mening dat bladen eigenlijk achterhaald zijn. Filmboeken daarentegen hebben nog wel een grote waarde.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor het invullen.

    Wie zich nog geroepen voelt, enquête staat nog tot het einde van de week open
    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

  8. #8

    Standaard

    Enquête staat nog open voor reacties!

    Just saying
    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

  9. #9

    Standaard

    Ingevuld! Horen we ook de conclusie van je scriptie wanneer je klaar bent?

    Mijn standpunt is dat het internetaabnod aan filmsites dermate groot is en current vergeleken met een gedrukt medium dat een (nieuw) filmblad niet levensvatbaar is. Vandaar deze reactie op de open vragen:

    1. Wat zijn de (kern)taken van een filmjournalist?
    Onafhankelijk naar gelang bepaalde standaarden een objectief oordeel naar voren brengen over een film. Pas daarna subjectieve onderdelen beoordelen. Openstaan voor alle soorten films (je kan bijv. RomCom's niets vinden, maar toch moet je objectief kunnen zeggen of de film een goede/slechte versie is van dat soort films.).

    2. Wat is het verschil tussen een criticus en een filmjournalist?
    Een criticus heeft een meer (naar mijn idee) negatieve startinstelling, terwijl een filmjournalist objectief behoort te zijn.

    3. In hoeverre heeft de opkomst van het internet invloed gehad op de manier waarop je met film bezig bent?
    Zoek veel meer achtergrondinformatie over film met het internet dan voor het internet. Bijvoorbeeld docus op YouTube en IMDB natuurlijk.

    4. Wat is je favoriete filmblad? Of een goed voorbeeld van filmjournalistiek?
    Geen. Een voorbeeld is moeilijk, daar ik vaak zoek naar specifieke naslag over oudere films.

    5. Wat is een slecht filmblad? Of een slecht voorbeeld van filmjournalistiek?
    Geen.

    6. Hoeveel waarde hecht je aan recensies?
    Een overall beeld middels meerdere recencies kan mij over de schreef trekken indien ik twijfel of ik een film zal zien. Bijvoorbeeld nu Mad Max: Fury Road, was er niet van plan naar toe te gaan maar hoor toch overal goede verhalen en ga nu toch. Dat was wel een wisselwerking tussen recensies door professionals en door (on)bekenden (de laatste meningen vind ik belangrijker dan van mogelijk betaalde professionals). Ik hecht meer aan een overall IMDB-rating dan aan de mening van 1 recensent.

    7. Denk je dat er ruimte is voor een nieuw filmblad in Nederland? Waarom wel of niet?
    Nee, het gedrukte medium van een filmblad is gelet op de doelgroep volledig ingehaald door het internet.

    8. Welke kernwaarden zou je graag zien bij een nieuw filmblad?
    Gewoon niet aan beginnen. Wellicht een nieuwe website, maar geen filmblad. Wellicht is je beginstelling "filmblad" te krap en moet je ook kijken naar een nieuwe "filmwebsite".
    SONY KDL40z5500 | SONY UBPX700B | Onkyo TX-SR577 | Energy Take Classic 5.1

  10. #10

    Standaard

    Het enige papieren filmblad dat ik nog lees is de Preview, wanneer ik weer eens een film in de bioscoop zie.

  11. #11

    Standaard

    Bedankt heren!
    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •