Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 97 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Kleurloos en van gisteren

    Hier een lijstje van tien zeer uiteenlopende en populaire zwart-wit prenten uit de cinema van gisteren. Dit in de hoop dat we ze nooit zullen vergeten, omdat ze een plaats verdienen in ons hart en onze DVD-Collecties.
    (Behalve Sunset Boulevard, waar binnenkort een zone 1 versie van verschijnt, zijn al deze films op DVD te vinden.)
    Ik hoop niet dat het bij deze 10 blijft, maar dat er nog een aantal kleurloze films volgen, waarvan jullie vinden dat ze op DVD en in onze collecties thuishoren.

    Citizin Kane, Orson Welles. 1940
    Na de dood van Charles Foster Kane gaat een reporter op zoek naar de handel en wandel van deze almachtige krantenmagnaat. Of hoe een fascinerend portret van een man de ziel van een heel volk blootlegt en the American Dream in zijn ware gedaante toont als een ongebreidelde zoektocht naar hebzucht, naar geld, macht en materialisme. Zoals dit een grote klassieker betaamt: perfecte kruising tussen cinematografische vernieuwing en een meeslepende story.

    Casablanca, Michael Curtiz. 1942
    Onverwoestbare klassieker over de ontmoeting tussen de uitgeweken Amerikaan en cynische nachtclubeigenaar, Rick, met zijn oud liefje, Ilsa en haar echtgenoot verzetsheld die op de vlucht zijn voor de nazies. Alleen Rick lijkt in staat te zijn om het koppel te helpen ontsnappen maar zijn z’n gevoelens niet gedood toen zij hem jaren geleden in de steek liet?

    It’s a Wonderful Life, Frank Capra. 1946
    Sentimentele & hartverwarmende fantasy over een man met het hart op de goede plaats die daar niet alleen het slachtoffer van dreigt te worden, maar eveneens tot de conclusie komt gefaald te hebben. Een engel toont hem (en ons) waar het in dit leven in feite om draait. Het resultaat is een kerstklassieker voor eeuwig en alle leeftijden.

    The Third Man, Carol Reed. 1949
    Magistrale film-noir / thriller klassieker over een Amerikaanse pulpschrijver die op verzoek van een vriend naar het Wenen van vlak na de oorlog gaat om daar te vernemen dat die gestorven is in een verkeersongeval. Met in een van de hoofdrollen, Harry Lime, een van de meest duivelse en charismatische schurken van het witte doek, een onvergetelijke score en een film die welhaast perfect is.

    Sunset Boulevard, Billy Wilder. 1950
    Bittere en bijwijlen cynische Wilder kijk op het Hollywood van die dagen en de tragiek van wat eens was maar nooit meer zal zijn. Terwijl de uitgedoofde ster er vast van overtuigd is dat zij op een dag opnieuw zal schitteren als weleer, is alles dat nog glanst haar eigen waanzin.

    All About Eve, Joseph Mankowicz. 1950
    Alles onthullende blik achter de coulissen van het toneel. Alsof de gordijnen aan de verkeerde kant zijn opengegaan. Of hoe een jonge, ambitieuze vrouw zich op subtiele en geraffineerde wijze opdringt aan een ouder wordende vedette en haar gevolg om langzaam maar zeker & genadeloos de fakkel van haar over te nemen.

    From Here to Eternity, Fred Zinnemann. 1953
    Krachtige en vooral boeiende film over het soldatenleven op een luchtvaartbasis in Hawai (van voor Pearl Harbor). Over de hoge prijs die een soldaat betaald om in die vreemde machowereld met zijn eigen logica, eigen wetten en eigen gezag zijn principes overeind te houden.

    On The Waterfront, Elia Kazan. 1954
    Ontluisterende kijk op de groezelige bezigheden van maffiosie, die verkleed als vakbondslui in het New-Yorkse havenkwartier, hun vuile zaakjes en de werkers met intimidatie, geweld en moord naar hun hand zetten; onder het mom dat als je je eigen nest bevuild dan als een rat (verrader) vernietigd zal worden.

    Sweet Smell of Succes, A. Mackendrik. 1957
    Juweeltje over de hoogtijdagen van de showbiz columnist, hier J.J. Hunsecker. Een man naar wiens pijpen men maar al te graag danst omdat hij de macht bezit mensen te maken of te breken, en er een slecht karaker heeft aan overgehouden. Maar hier toch even moet toezien dat de realiteit niet altijd zijn giftige pen volgt.

  2. #2

    Standaard

    La Dolce Vita, Federico Fellini, 1960
    Marcello Rubini (Marcello Mastroianni) is een columnist die het ‘zoete leven’ beschrijft van de high society van Rome. Op zoek naar sappige roddels en schandaalnieuws, stort hij zich elke nacht in de decadente drukte van Via Veneto, waar playboys, filmsterren en hoeren in nachtclubs en bordelen van het leven een feest proberen te maken. Maar Marcello ontdekt dat in al die decadente nachten vol drank en seks diepe tragiek en verdriet sluimert.

  3. #3

    Standaard

    C'est arrivé près de chez vous en clerks

    neen serieus :

    Night of the hunter : Met Robert Mitchum als evil predikant die het op 2 kinderen gemunt heeft,

    Some like it hot : Tony Curtis, Jack Lemmon en Marilyn Monroe, onlangs gekozen tot beste komedie ooit

    Plan 9 from outer space: ed wood maakte de beste slechte film ooit, een must voor liefhebbers van het betere (of is het slechtere?) cult werk

    12 angry man : rechtbankdrama met Henry Fonda

  4. #4
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    To Kill A Mockingbird, Robert Mulligan, 1962
    Een prachtige film met Gregory Peck in een glansrol als Atticus Finch, een advocaat in de jaren dertig in het zuiden van de Verendigde Staten. Finch gaat een zwarte man verdedigen die ervan wordt beschuldigt een blanke vrouw te hebben verkracht. De man is onschuldig, maar dat lijkt niets uit te maken voor de uitkomst van de rechtszaak. Dit alles wordt verteld vanuit het perspectief van de kinderen van Finch. Samen met de geweldige cinematografie is dit een meesterwerk dat bij niemand mag ontbreken
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  5. #5

    Standaard

    Lost Horizon, 1937, Frank Capra
    Een Britse diplomaat en een groepje burgers storten neer in het reusachtige Himalaya gebied. Ze worden gered door mensen uit de veilig tussen de bergen gelegen Shangri-La Vallei. Buiten hun veilige heenkomen, waar vrede en rust overheersen, staat de tweede wereldoorlog op uitbreken.

    Mr. Smith Goes To Washington, 1939, Frank Capra
    James Stewart speelt een idealistische plattelands senator die naar Washington gaat en daar te maken krijgt met corrupte en wrede politici die hem ten gronde proberen te richten.

  6. #6

    Standaard

    THE LONGEST DAY 1962 , ANNAKIN/MARTON EN WICKI

    Dit is het heroische verslag van de geallieerde invasie in europa op D-Day, 6 juni 1944.
    De langste dag, is 1 van de weinige films die een rolbezetting heeft die zijn weerga niet kent, met o.a. Richard Burton, Red Buttons, John Wayne, Henry Fonda, Rod Steiger, Robert Ryan, Robert Wagner, Paul Anka en Sean Connery.

    Mischien wel 1 van de bekenste zwart-witjes en zeer bekend bij het grote publiek.



    Voor mij persoonlijk het grote voorbeeld dat het inkleuren van Zwart-Wit films niet aan mij is besteed.
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Voor mij persoonlijk het grote voorbeeld dat het inkleuren van Zwart-Wit films niet aan mij is besteed.
    Gelukkig kun je bij zo'n film de kleuren op je TV helemaal wegregelen.

    Als kind heb ik best veel oude kleurenfilms op een zwart-wit TV gezien. Soms zet ik de kleuren op 0 om een "nostalgisch gevoel" te benadrukken....

  8. #8

    Standaard

    Leuke thread. Ik ga wel een paar regisseurs dubbel noemen (het is al moeilijk genoeg om de selectie te beperken). Als ik me niet vergis zijn ze allemaal in R2- en/of R1-versie verkrijgbaar.

    Das Kabinett des Doktor Caligari, Robert Wiene. 1920
    Een waanzinnig mooie en sfeervolle thriller/horror-film over een moordmysterie. Helaas heb ik hem lang geleden gezien. Toch maar eens kijken of ik hem ergens op dvd kan krijgen.

    Nosferatu, eine symphonie des Grauens, F.W. Murnau, 1922
    Met de onvolprezen Max Schreck (what's in a name?) als graaf Orlok. Het is een van de meest getrouwe en wat mij betreft meest angstaanjagende verfilmingen van Dracula die ik ooit gezien heb. Een geschil over de rechten noopte de regisseur om de namen te veranderen.
    Deze film is overigens niet te verwarren met de niet geheel onverdienstelijke remake Nosferatu, Phantom der Nacht van Werner Herzog uit 1979 (met Klaus Kinski als graaf Dracula).

    Metropolis, Fritz Lang. 1927
    Nog een mooi voorbeeld van het hoge niveau van de Duitse vooroorlogse cinema. Het verhaal is van alle tijden (onderdrukte massa verzet zich tegen de heersende elite), maar de voor die tijd baanbrekende special effects gelden nog steeds als legendarisch. Een extra leuke bijkomstigheid is dat de film laat zien hoe men destijds over de toekomst dacht. Zullen we over 75 jaar ook zo naar Minority Report kijken?

    M, Fritz Lang. 1931
    Een sterke thriller met een meesterlijke Peter Lorre over een kindermoordenaar die door de politie wordt opgejaagd. Plaatselijke criminelen zien zich bedreigd door de extra aandacht van de politie en besluiten zelf een klopjacht te organiseren.

    Modern Times, Charles Chaplin. 1936
    Och, welke Charlie Chaplin film hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis? The Kid, The Gold Rush, City Lights, Limelight, The Great Dictator, het duistere Monsieur Verdoux. Modern Times is gewoon m'n favoriet. Hetzelfde probleem geldt onverminderd voor alle andere slapstick-koningen van vroeger: Laurel & Hardy, The Marx Brothers, Harold Lloyd, Buster Keaton en in iets mindere mate The Three Stooges, Abott & Costella, W.C. Fields, et cetera, et cetera, et cetera.

    Captain Courageous, Victor Flemming. 1937
    Spencer Tracy (in een Oscar-winnende rol) vist een verwend rijkeluis-zoontje uit zee. Het kleine snobje krijgt een paar wijze levenslessen van Tracy. Klinkt hopeloos sentimenteel. Is het ook. Maar deze film heb ik als klein kind gezien en ik was er diep van onder de indruk. Laatst was hij weer eens op tv. Ik heb er weer met veel plezier naar gekeken.

    Stagecoach, John Ford. 1939
    John Ford. Een van de grootste regisseurs die Hollywood ooit heeft voortgebracht. Zijn stagecoach uit 1939 is legendarisch, vele malen geïmiteerd, maar nooit overtroffen. Met een nog jonge John Wayne in een van de hoofdrollen. Een geweldige avonturenfilm over een postkoets met een gemengd gezelschap dat zich een weg moet banen door vijandig gebied.

    Arsenic and old Lace, Frank Capra. 1944
    Een fantastische verfilming in screwball-stijl van het toneelstuk van Kesselring. Cary Grant gaat op bezoek bij twee schattige oude tantes die een duister geheim koesteren. De verwikkelingen die daarna volgen zijn hilarisch. Een tijdloze komedie.

    Rashomon, Akira Kurosawa.1950
    Kurosawa's 'internationale doorbraak'. Een geweldig verhaal over een misdaad, waarvan de toedracht door verschillende getuigen op verschillende manier wordt verteld. Het sterke is dat Kurosawa in het midden laat welke versie klopt.

    The Seven Samurai, Akira Kurosawa.1954
    Een epische avonturenfilm die van grote invloed is geweest op talloze avonturenfilms sindsdien. In de Japanse middeleeuwen is een klein, onbeduidend dorpje overgeleverd aan een bende bandieten. De wanhopige dorpelingen zoeken en vinden een groepje samoerai die de strijd aandurven tegen de vijandige overmacht. Alles klopt gewoon aan deze film. Niet alleen het verhaal (met meerdere lagen) en het spel van de acteurs (Toshiro Mifune!), maar ook het technische gedeelte (montage, compositie, et cetera).

    Helaas nog niet op dvd verschenen (heren uitgevers, schaamt U zich!):
    Es geschah am hellichten Tag, Ladislao Vajda. 1958
    Naar een verhaal van de geweldige Friedrich Dürrenmatt (Grisham-liefhebbers; Justiz lezen!) Dit verhaal is al vaker verfilmd (o.a. The Pledge, In the cold light of day), maar niet meer zo geweldig als deze versie met de Duitse 'volksacteur' Heinz Ruhmann en de enige echte Goldfinger Gert Fröbe. Een regisseur vermoedt dat een zwerver ten onrechte is opgepakt voor kindermoord. Aangezien niemand hem gelooft, begint hij een eigen onderzoek. Het vinden van de moordenaar wordt een obsessie, waarvoor hij uiteindelijk meer op het spel zet dan hem lief is.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  9. #9

    Standaard

    Wij hadden thuis tot lang in het kleuren tv tijdperk nog een zwart-wit tv. Ik wist vroeger niet beter dan dat bijvoorbeeld een film als The Birds in zwart-wit was. Een kleurenfilm (zeker als de kleuren lelijk, vervaagd of afleiden van het verhaal) kijk ik daarom ook nog wel eens in zwart wit.

    Even een aantal goede zwart-wit films uit een oude thread opgevist. Titel(regisseur/director of fotography)

    The Grapes of Wrath, 1940 (John Ford/Gregg Toland)
    Film naar het boek van John Steinbeck over de familie Joad op zoek naar een nieuwe toekomst in het westen van de Verenigde Staten.

    Great expectations, 1946 (David Lean/Guy Green)
    Film naar het boek van Charles Dickens over de arme wees Pip. Guy Green kreeg een oscar voor de fotografie.

    Rebecca, 1940 (Alfred Hitchcock/George Barnes
    De eerste film van Hitchcock in Holywood, naar het boek van Daphne du Maurier. Hitch's laatst film voordat hij naar Holywood vertrok Jamaica Inn en The Birds zijn ook op verhalen van haar gebaseerd.

    Oliver Twist, 1948 (David Lean/Guy Green)
    Nog maar een keertje Charles Dickens moet David Lean gedacht hebben. Weer een weesje. De musical versie uit 1968 is ook een topper maar in kleur.

    Who's afraid of Virginia Woolf, 1966 (Mike Nichols/Haskell Wexler) gebaseerd op het toneelstuk van Edward Albee.
    Zeker een van de beste zwart-wit films.

    Schindler's List, 1993 (Steven Spielberg/Janusz Kaminski)
    met een beetje kleur, net als in de tv serie Die zweite heimat.

    Shanghai Express, 1932 (Josef von Sternberg/Lee Garmes) De belichting van Marlene Dietrich is prachtig in deze film

  10. #10
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Een film die zeker niet onvermeld mag blijven is:

    Andrei Rublev, Andrei Tarkovsky, 1966
    In een turbulente 15e eeuw in Rusland zien we hoe Andrei Rublev zich ontwikkelt tot één van de grootste iconenschilder van zijn land. Van de openingsscene (één van de mooiste ooit!) tot aan de slotscene, waarbij we fragmenten zien van zijn werk (alleen deze laatste scene is in kleur) is het een aaneenschakeling van lyrisch camerawerk met oog voor detail, compositie, licht etc. De film is af en toe wat traag, maar als je het geduld weet op te brengen om de film uit te kijken, wordt dat beloond met geweldige hoogstandjes uit de cinema van de 20e eeuw.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door evilgoblin66
    12 angry man : rechtbankdrama met Henry Fonda
    Helaas niet al te lang geladen ook als remake verschenen. Kan uiteraard niet tippen aan het superieure origineel.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  12. #12

    Standaard

    Het uitgavepatroon gaat in een onverwachte hoek zitten.

  13. #13

    Standaard

    La Passion De Jeanne D'Arc, Carl Th. Dreyer (1927).
    Geen verslag van het gehele leven van de Maagd van Orleans, maar van het proces dat haar uiteindelijk op de brandstapel deed belanden. Deze deprimerende maar toch ook hoopgevende film bevat een van de bekendste vertolkingen ooit uit de filmgeschiedenis: Maria Falconetti als Jeanne, in haar enige filmrol ooit.
    Uit op R1 DVD.

    The Magnificent Ambersons, Orson Welles (1942)
    Nadat Orson Welles zich 'onmogelijk' had gemaakt met Citizen Kane, wilde RKO zo snel mogelijk van hem af, hoewel Welles een contract voor twee films met de studio had. Vijftig minuten van deze toneelverfilming werden weggesneden en vernietigd terwijl Welles op vakantie was, en ook werd een nieuw (en belachelijk) happy ending opgenomen.
    En toch is bijna elke minuut die overblijft net zo meesterlijk als 'Citizen Kane'.
    Uit op R2 (alleen in Frankrijk).

  14. #14

    Standaard

    Heeft hier iemand toevallig ooit wat silent films, met Lon Chaney gezien, Ikzelf helaas nog niet , en zo ja, waar kun je deze huren/kopen.

    Volgens mij zijn dit ook zeer goede films alleen al door het geweldige Make-up talent van Chaney zelf. En gewoon de sfeer van die oude "horror" films vind ik geweldig, zoals Nosferatu (1922)

    enkele films met Chaney:

    Huncback of the Notredame (Wallace Worsley, 1923)
    The unholy Three (Tod Browning, 1925)
    Phantom of the Opera (Rupert Julian, 1925)
    London after Midnight (Tod Browning, 1927)
    The Unknown (Tod Browning, 1927)
    West of Zanzibar (Tod Browning, 1928)

    Ook Freaks van Tod Browning wil ik zeker nog 'n keer zien, alleen al vanwege de controverse rond deze film destijds.
    - In the end the love you take, is equal to the love you make - The Beatles

  15. #15

    Standaard

    Chaneys The Phantom Of The Opera is gewoon uit op DVD, maar wel alleen de 1929 re-edit (info)

    Review DVD Times: http://www.dvdtimes.co.uk/index.cgi?...977&story=3446

  16. #16

    Standaard

    2 onvergetelijke zwart-wit thrillers. Rustig verteld, maar met een immense Polanski-achtige spanning, waardoor je bij het geringste toch op het puntje van je stoel zit. Deze films zijn zeer onterecht in de vergetelheid geraakt (vooral de laatste), maar horen in elk 'favorieten-lijstje' thuis.

    The Manchurian Candidate (1962, John Frankenheimer)
    Politieke thriller met veel suspense. Zijn tijd ver vooruit. Enkele Korea-veteranen krijgen nachtmerries die allen leiden naar een bepaalde oorlogsmissie. Lawrence Harvey was ook bij betrokken bij deze missie, en raakt verstrikt in een mysterieus complot. Deze film is geweldig opgebouwd, waarbij je volledig in het ongewisse wordt gelaten. Van begin tot eind doorspekt met een bepaalde paranoïde spanning, mede gecreeërd door de perfecte, surrealistische regie van Frankenheimer. De beste politieke thriller ooit, naar mijn mening.

    Seance on a Wet Afternoon (1964, Bryan Forbes)
    Kim Stanley, in misschien wel de beste female leading role ooit, speelt een medium, die haar man Richard Attenborough opdraagt een kind te ontvoeren, teneinde de ouders van het kind uit te nodigen voor een seance. Dit blijkt niet het enige doel van de ontvoering te zijn. Briljante suspense, en eindelijk is deze film op DVD!!! (wel duur though)

  17. #17
    Super Member
    Registratie datum
    Jul 2002
    Woonplaats
    De Cirkel in Badhoevedorp

    Standaard

    Key Largo 1947
    Het meisje met het rode haar 1983. Die film is geheel zwartwit maar alleen de haarkleur van de hoofdrolspeelster is wat vaagjes rood
    The Elephant man 1980

  18. #18

    Standaard

    En hier dan een van mijn all time favoriete films (samen met zo'n 1000 anderen), maar deze prent heb ik op zich minst dertig keer gezien. Ik wacht dan ook met heel veel ongeduld op een DVD release. De film is:

    Shop Around The Corner, Ernst Lubitsch. 1940
    Verrukkelijke romance met de typische Lubitsch touch (lichtvoetig, speels, subtiel, vol charme, prachtige karakteriseringen en 18 karaats zuiver ensemble acteren)
    De film gaat over de ontluikende liefde tussen twee personeelsleden met tegenovergestelde karakters in een lederwarenwinkeltje tijdens de kerstdagen in Boedapest, anno 1900.

  19. #19

    Standaard

    Nog een paar:

    Invasion of the body snatchers, Don Siegel. 1956
    Het origineel. Een typisch voorbeeld van de SF-/horror-films die in de hoogtijdagen van de koude oorlog zo populair waren in de VS. Buitenaardse wezens nemen de lichamen van aardbewoners in bezit. Wordt nogal eens gezien als een verwijzing naar het communisme.

    Invaders from Mars, William Cameron Menzies. 1953
    Van 't zelfde laken een pak. Dit keer vanuit het perspectief van een klein jongetje die alle volwassen in z'n omgeving ziet veranderen in slaafse volgelingen van buitenaardse indringers. Deze film heb ik gezien toen ik klein was en ik was me daarna een partij bang! De zombie-achtige buitenaardse wezens en hun leider die eruit zag als een hoofd op sterk water, het was te veel voor m'n tere zieltje.

    The Fortune Cookie, Billy Wilder. 1966
    Een paar jaar voor de klassieker The Odd Couple bracht Billy Wilder Walther Matthau en Jack Lemmon al samen in deze komedie. De louche advocaat Matthau betrekt Lemmon in een verzekeringszwendel. De goedzak Lemmon heeft echter steeds meer moeite dit vol te houden.

    Boys Town, Norman Taurog. 1938
    Heerlijk sentimentele en moralistische film met Spencer Tracy als dominee die een beschutte plek wil bieden aan ontheemde jongeren. Zijn grootste probleemgeval is de nog jonge Mickey Rooney. Later kwam er nog een vervolg (Men of Boys Town, van Norman Taurog, uit 1941).
    Mag van mij nog wel op dvd verschijnen.

    The Hustler, Robert Rossen. 1961
    Hustler Paul Newman gaat een duel aan met de meedogenloze Jackie Gleason. Hij verliest in eerste instantie en zint op revanche. De vraag is echter hoeveel hij bereid is hiervoor op te offeren. The Colour of Money (uit 1986, van Martin Scorsese) is losjes een vervolg op deze film. Met name het eerste duel tussen Newman en de Gleason is geweldig.

    The Maltese Falcon, John Huston. 1941
    Wat mij betreft de ultieme film noir. De combinatie van John Huston en Humphrey Bogart bleek een schot in de roos. Detective Sam Spade onderzoekt de moord op zijn partner en raakt zo verwikkeld in ingewikkelde intriges rondom een legendarisch gouden beeld.
    Overigens speelde Bogart 5 jaar later een vergelijkbare detective (dit keer Philip Marlowe) in The Big Sleep (uit 1946, van Howard Hawks). Een aanrader van vergelijkbaar kaliber.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin
    En hier dan een van mijn all time favoriete films (samen met zo'n 1000 anderen), maar deze prent heb ik op zich minst dertig keer gezien. Ik wacht dan ook met heel veel ongeduld op een DVD release. De film is:

    Shop Around The Corner, Ernst Lubitsch. 1940
    Verrukkelijke romance met de typische Lubitsch touch (lichtvoetig, speels, subtiel, vol charme, prachtige karakteriseringen en 18 karaats zuiver ensemble acteren)
    De film gaat over de ontluikende liefde tussen twee personeelsleden met tegenovergestelde karakters in een lederwarenwinkeltje tijdens de kerstdagen in Boedapest, anno 1900.
    Lubitsch het grote voorbeeld van Billy Wilder. De film is overigens net uit op regio 1 Louis. Zie www.dvdplanet.com. Het was me trouwens nooit opgevallen dat het zich in Boedapest afspeelde. Maar het zou zich dan natuurlijk ook in iedere lederwarenwinkel op de wereld kunnen afspelen.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Nosferatu, eine symphonie des Grauens, F.W. Murnau, 1922
    Met de onvolprezen Max Schreck (what's in a name?) als graaf Orlok. Het is een van de meest getrouwe en wat mij betreft meest angstaanjagende verfilmingen van Dracula die ik ooit gezien heb. Een geschil over de rechten noopte de regisseur om de namen te veranderen.
    Deze film is overigens niet te verwarren met de niet geheel onverdienstelijke remake Nosferatu, Phantom der Nacht van Werner Herzog uit 1979 (met Klaus Kinski als graaf Dracula).
    Mensen, laten we nou wel serieus blijven...... Angstaanjagend??????
    Eerder lachwekkend. Mooie film, maar uiteraard totaal niet angstaanjagend.
    3d

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan


    Lubitsch het grote voorbeeld van Billy Wilder. De film is overigens net uit op regio 1 Louis. Zie www.dvdplanet.com. Het was me trouwens nooit opgevallen dat het zich in Boedapest afspeelde. Maar het zou zich dan natuurlijk ook in iedere lederwarenwinkel op de wereld kunnen afspelen.
    Thanks, dat is werkelijk geweldig nieuws. En hoogtijd. Een paar dagen geleden vernomen dat Sunset Blvd eindelijk op DVD komt, en nu is er dus Shop Around the Corner.
    DVD begint zo langzamerhand een meer dan fantastisch medium te worden.
    Een gelukkig man.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark_vdH
    Chaneys The Phantom Of The Opera is gewoon uit op DVD, maar wel alleen de 1929 re-edit (info)

    Review DVD Times: http://www.dvdtimes.co.uk/index.cgi?...977&story=3446
    Thnx voor de Info, dacht dat er alleen 'n regio 1 versie van was.
    worden de aankomende maanden nog wat duurder voor me .
    - In the end the love you take, is equal to the love you make - The Beatles

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John
    Mensen, laten we nou wel serieus blijven...... Angstaanjagend??????
    Eerder lachwekkend. Mooie film, maar uiteraard totaal niet angstaanjagend.
    Welles! Welles! Welles!

    Tuurlijk is de film wat aan de verouderde kant (maar dat geeft hem ook z'n charme), maar het eerste deel haalt het wat sfeer betreft met twee vingers in de neus niet alleen van de gemiddelde horror-pulp van tegenwoordig, maar ook van de meeste 'suspense-horrorfilms' van tegenwoordig (bijvoorbeeld het toch wel overhypte Ring). De lokatie (het oude kasteel) is al desolaat genoeg, maar dan dat sinistere, bijna fragiele wezen dat langzaam uit de schaduw naar voren komt. Toen ik klein was vond ik het doodeng, tegenwoordig kijk ik nog steeds wel eens zenuwachtig achterom als ik dit fragment zie. Bovendien komt de vampier in deze film dichter bij wat hij volgens de legende hoort te zijn dan in de meeste andere films: het is geen almachtig monster, maar een achterbakse en bijna tragische parasiet, een rat. Hij valt niet openlijk aan met superkrachten of met allerlei 'duistere magie', maar hij besluipt z'n prooi als een rat in het geniep. En juist dat maakt hem geloofwaardiger en wat mij betreft angstaanjagender dan menige Jason, Freddy of jongedame-met-het-boze-oog die uit een televisiescherm kruipt.

    Maar goed, smaken verschillen.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Welles! Welles! Welles!

    Tuurlijk is de film wat aan de verouderde kant (maar dat geeft hem ook z'n charme), maar het eerste deel haalt het wat sfeer betreft met twee vingers in de neus niet alleen van de gemiddelde horror-pulp van tegenwoordig, maar ook van de meeste 'suspense-horrorfilms' van tegenwoordig (bijvoorbeeld het toch wel overhypte Ring). De lokatie (het oude kasteel) is al desolaat genoeg, maar dan dat sinistere, bijna fragiele wezen dat langzaam uit de schaduw naar voren komt. Toen ik klein was vond ik het doodeng, tegenwoordig kijk ik nog steeds wel eens zenuwachtig achterom als ik dit fragment zie. Bovendien komt de vampier in deze film dichter bij wat hij volgens de legende hoort te zijn dan in de meeste andere films: het is geen almachtig monster, maar een achterbakse en bijna tragische parasiet, een rat. Hij valt niet openlijk aan met superkrachten of met allerlei 'duistere magie', maar hij besluipt z'n prooi als een rat in het geniep. En juist dat maakt hem geloofwaardiger en wat mij betreft angstaanjagender dan menige Jason, Freddy of jongedame-met-het-boze-oog die uit een televisiescherm kruipt.

    Maar goed, smaken verschillen.
    Ben 't hier zeker mee eens, heb de film zelf pas vorig jaar voor 't eerst gezien. Maar het beeld van Max Schreck als Graf Orlok heeft me altijd gefascineerd. Vind zowiezo de oudere horrorfilms wat enger om dat ze zonder bloederige special effects toch 'n eng beeld schetsen. Het zwart/wit en de beeldruis heeft ook wat meer vind ik in het geval van 'n horror.
    - In the end the love you take, is equal to the love you make - The Beatles

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •