De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard dringend advies gevraagd. Welke 5.1 het beste voor muziek?

    Ik ben op zoek naar een 5.1 setje om op mijn Pioneer VSX-923 receiver aan te sluiten.
    De set mag tot 1000 euro kosten.
    Na wat online speurwerk ben ik tot het volgende lijstje gekomen.

    Q Acoustics 7000i
    Kef E305
    Monitor Audi Mass
    Bose Acoustimass 6
    Harman Kardon HKTS 16


    Eigenlijk dient de set in de eerste plaats om muziek weer te geven.
    Achtergrondmuziek die van overal lijkt te komen zoals in een winkel, en waarvan het hele spectrum te horen is, dus ook de middentonen/kloppende bass.
    Op de tweede plaats komt stereo tv-geluid.
    5.1 films bekijken komt op dit moment op de laatste plaats, maar dat kan veranderen als ik merk hoe leuk een film kan klinken

    Ik weet dat de speakers eigenlijk best op oorhoogte opgesteld staan, maar klinkt het ook goed als ze hoog geplaatst zijn?
    ik vind het veel mooier staan, en de aansluitingen zijn al voorzien in de muren op 40 cm van het plafond.
    De woonkamer is 9,5m op 4,25m maar de opstelling beslaat 4m op 4,25m.

    Ik hoop op een snelle reactie want één setje uit de lijst kan ik voordelig kopen maar dan moet ik snel beslissen.
    Alvast erg bedankt!!!



  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hoi Ludwig,

    De meeste 5.1-sets zijn natuurlijk vooral gemaakt voor films, maar dat is een open deur intrappen. Toch muziek is vaak niet het sterkste punt, zeker bij een complete set. Toch is ieders smaak anders. Ik zou - om teleurstellingen te voorkomen - de set zeker eerst beluisteren. Tja, de ene zal namelijk zeggen de Kef's de andere weer een andere set. Antwoorden die adviseren om geheel weg te blijven van complete sets zijn op een forum als deze ook niet vreemd. Belangrijk is dat er een subwoofer met voldoende vermogen bij zit en de overgang tussen hoog en laag naadloos overgaat. Ik zou zelf neigen naar de Kef en aangeven dat je ver van Bose moet blijven, maar dat is eigenlijk meer op gevoel en hearsay dan dat ik ze zelf heb beluisterd. Heb je echt haast, doe dan een Googlesearch naar de respectievelijke sets om te kijken welke er gemiddeld het beste vanaf komt. Maar liever adviseer ik je ze te beluisteren en in de ideale situatie thuis op je eigen receiver. Eigenlijk een antwoord waar je niet veel aan hebt, maar hetzelfde kan gezegd worden van elk ander onderbouwd antwoord. Het gaat namelijk om wat jij mooi vindt (klinken).

    Succes!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    ja dat zou ideaal zijn, de setjes thuis beluisteren...
    Kan dat dan?

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Bij sommige winkel wel. Gewoon naar vragen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Muziek beluisteren over een 5.1-installatie is zeer onnatuurlijk omdat je receiver er dingen bij moet gaan verzinnen die er niet zijn. Ik heb dat een tijdje geprobeerd op mijn 5.1-set, maar vond het gewoon niet klinken. Eerst denk je: gaaf, totdat je er na enige tijd luisteren achterkomt, dat het onnatuurlijk klinkt. Normaal stereo voor muziek is echt veel beter. Gelukkig kun je dat ook gewoon op je receiver instellen. Maar ja, ik hou je niet tegen als je het toch wilt. Muziek luisteren doe ik tegenwoordig weer gewoon over twee boxen en dat klinkt prachtig. Mijn 5.1.-set gebruik ik alleen voor films, maar ik heb de luxe dat ik een aparte kamer voor mijn 'thuisbioscoop' heb.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •