De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Dolby Cinema in Hilversum met Dolby Vision™ laserprojectie en Dolby Atmos™

    Geen idee waar ik ditmoest onderbrengen.

    JT Bioscopen en Dolby Laboratories openen Dolby Cinema in Hilversum

    http://www.entertainmentbusiness.nl/...nema-hilversum
    "A man's got to know his limitations", ...

  2. #2

    Standaard

    JT opent met Dolby Cinema de aanval op marktleider Pathé

    http://www.moviescene.nl/p/159991/jt...ktleider_pathe
    "A man's got to know his limitations", ...

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat is dichtbij genoeg om nu toch eens in levende lijve te ervaren. Wat mij betreft mogen de aanval nog iets dichterbij brengen, maar dit is te doen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Ik ben wel benieuwd waar in Rotterdam het dan komt, ik wil het best een kans geven.

  5. #5

    Standaard

    Een korte impressie van denieuwe Dolby Cinema (DC) zaal van JT Hilversum.

    Net als in het filmpje over DC in Eindhoven vindde entree naar de zaal plaats door zwart aangeklede verduisterde gang die verlichtword met het sfeervolle blauwe DC signatuur verlichting, waarbij op 1 wand/zijdefilmbeelden worden geprojecteerd met een mix van film en ambiant geluiden.
    Deze sfeer wordt door gezet in de zaal die nu nade verbouwing ook geheel zwart (dus de wanden, plafon, vloerbedekking enstoelen zijn zwart) is en gebruik maakt van dezelfde DC sfeer en verlichting,bij gestaan door extra plafon verplichting en de zwak verlichte nooduitgang bordjes.De nooduitgang bordjes gaan ook uit tijdens de voorstelling, waardoor alleszwart is en er geen ongewenste reflectie plaatsvind.


    Tevens zijn de luisprekers in de wanden en plafondweggewerkt.
    Atmos maakt hier gebruik van 5 arrays achter hetscherm, 3 arrays langs de linker-, rechter- en achterwand plus 2 arrays over het plafon. Elk met meerdere subwoofers. Een dame noemde een getal van 53, maarik kon die opmaken of dit het aantal speakers of kanalen betrof. Verder zijn er heel veel watts aan vermogen aanwezig.

    De tribune, bij gebrek aan ander woord, is nietals bij een standaard bioscoop recht of in 1 lijn, maar heeft een curve.Hierdoor zijn de stoelen licht gericht naar het centrum van het scherm. Destoelen zitten goed en er is lekker veel beenruimte zodat je niet hoeft op testaan om iemand er langs te laten of zit je te kijken tegen z’n sukkel diebinnen met een petje opzit.

    Ook het scherm heeft een curve en is wit i.p.v. zilverof grijs. Echter er is wel iets vreemds aan het scherm, want die heeft namelijkgeen scope afmeting (2.35:1). Het lijkt wel of ze de Pathé nep IMAX trucuitgehaald hebben en aan de onder- en bovenzijde meer schermoppervlaktoegevoegd. Hierdoor is er een groot scherm oppervlak (voordeel), maar met welkebeeldverhouding??? Het lijkt me geen Standaard Academy Flat 1.85:1. (Ik schathet in op 1.70/75:1). Nadeel lijkt me dat je geen “constant hight” hebt en netals bij Tv-schermen of standaard projectoren 1.78:1, dat je bij een film inscope onder en boven zwarte balken krijgt.
    De 2 4K projectoren zetten een scherp natuurlijk gekeurdplaatje weer met wit, wat ook echt wit is met een bijna inktachtig zwart.

    De film die ik heb gezien in de DC zaal is JurrasicWorld 3D en deze werd beeldvullend geprojecteerd. Het beeld was goed te noemen en veel beter dan Real 3D. Geluid was een standaard 7.1 mix en die is goed,maar niet zo goed als een Atmos mix als bv Mad Max 4. Ik miste echt en extra kanalen


    Hier ook wat foto's
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Laatst aangepast door Hombre : 22-07-2015 om 14:36
    "A man's got to know his limitations", ...

  6. #6

    Standaard

    Hi Beste forumleden,

    Ik heet Edward en ik ben echt nieuw in de wereld van forums, nou ben ik een tijd geleden
    begonnen met verdiepen in beeld en geluid.

    als Tv heb ik:
    Samsung curved UHD 65 Inch 8500 serie.
    Receiver is een Onkyo 636 met Atmos ondersteuning
    Een PlayStation 4 speel ik games/blue Ray's op.
    2x Kef R50 dolby atmos speakers.
    1x iq1 kef centerspeaker.
    2x iq1 bookshelf speakers.
    2x front speakers monster THX SL-200.

    Nou ben ik dus net met deze prachtige hobby begonnen, en heb afgelopen week een Blue ray gekocht met Dolby Atmos geluid (Jupiter Ascending), prachtige film. Maar ik zie op mijn ps4 als geluidformaat Dolby True HD, is dit nou Dolby Atmos of niet....

    ik kom er maar niet mee uit.��

    weten jullie dit?

    gr, Edward

  7. #7

    Standaard

    Ik heb Jurassic World in Eindhoven gezien in een Dolby Cinema zaal van JT aldaar. Was bijzonder onder de indruk, zelfs al was het dan geen Atmos film (wat bizar overigens dat ze die film geen Atmos treatment hebben gegeven...). Haarscherp prachtig beeld, geluid dat de stoelen flink deed trillen, en een prettige strakke omgeving (alles zwart, dus nergens reflectie op de wanden bijv.) Ben benieuwd wanneer de grote steden aan de beurt zijn... Vooralsnog heeft JT het alleenrecht en is er hier in Rotterdam voorlopig nog geen enkele JT bioscoop te vinden...

    Nu nog gauw even een echte full Atmos film ondergaan in een DC zaal. Hoewel ik over JT Vlaardingen ook nog steeds prima te spreken ben. Paar weken geleden daar "San Andreas" gezien en die film bereikt qua geluid echt zo'n beetje de limiet van wat de zaal kan hebben. Hij stond qua volume daar echt op het randje; nog harder en de subwoofers zouden gaan oversturen, zoals de bedrijfsleider uitlegde.

    Ik moet nog steeds Cinema Gouda een tweede kans gaan geven... Onze eerste ervaring daar was geen beste; we zagen daar de laatste Hobbit film. Maar aangezien het geluid van de zalen blijkbaar nogal doorlekte hebben ze de bassen nogal wat afgezwakt waardoor het nogal schel en iel werd, en vooral heel erg die fijne "oempf" miste, zeg maar... Hoop dat ze dat inmiddels verholpen hebben...
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  8. #8

    Standaard

    „Mission: Impossible – Rogue Nation“ wird laut „Hollywood Reporter“ der erste von Paramount mit „High Dynamic Range(HDR) produzierte Kinofilm, der mit dem erhöhten Kontrast- und Farbumfang auch in speziellen „Dolby Cinema“-Kinos mit „Dolby Vision“-Technik zu sehen sein wird.


    http://www.areadvd.de/news/mission-i...dolby-cinemas/
    "A man's got to know his limitations", ...

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edward1986 Bekijk bericht
    500 serie.
    Receiver is een Onkyo 636 met Atmos ondersteuning
    Een PlayStation 4 speel ik games/blue Ray's op.

    Nou ben ik dus net met deze prachtige hobby begonnen, en heb afgelopen week een Blue ray gekocht met Dolby Atmos geluid (Jupiter Ascending), prachtige film. Maar ik zie op mijn ps4 als geluidformaat Dolby True HD, is dit nou Dolby Atmos of niet....
    Welkom op dit forum Edward.

    Wanneer de Onkyo iets anders laat zien dan "Dolby Atmos" of "Dolby TrueHD", kan het zijn dat de decodering door de PS4 wordt gedaan. In dat geval is de PS4 niet goed ingesteld of heb je met de Onkyo het verkeerde DSP-programma gekozen. Dat de PS4 "Dolby TrueHD" aangeeft, komt door het feit dat deze geen decoders voor 'Dolby Atmos' heeft. De PS4 zal -als deze het zelf decodeert- het daarom als 'Dolby TrueHD' laten weergeven.

    Kijk daarom in de menu's van beide toestellen of deze zo ingesteld zijn dat de decodering door de Onkyo gedaan wordt.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 26-07-2015 om 08:25
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Afgelopen zondagavond (20-9) naar de Maze Runner: TheScorch Trials in de Dolby Cinema Hilversum geweest en de maandagavond naar Everest in de hoofdzaalvan Pathé De Munt Amsterdam.
    De reden dat ik dit stukje schrijf is dat ik eigenlijk best wel geschrokken bendoor het grote kwaliteitsverschil. Niet door de inhoud van de film, maar inpresentatie van het beeld en geluid.


    Beide films zijn digitaal opgenomen met ArriAlexa camera’s en zijn in het beeldformaat 2.35:1 en afgewerkt met een DigitalIntermediate (2K) en achteraf omgezet naar 3D. Beide hebben een Dolbt Atmosmix. Verder draai Everest in de 1e week in de US zelfs exclusief inIMAX, dus dat zou iets in kwaliteit moeten betekenen…

    Beeld: Dolby Cinema Hilversum had ik een helder, kleurrijk gedetailleerd enscherp beeld. Daarbij was het contrast zeer goed en het zwartniveauindrukwekkend. Het Dolby3D effect was natuurlijk en behoorlijk geloofwaardig,want bij 1 scene begonnen mijn voeten te tintelen, want ik heb last van hoogtevrees L

    Geluid: Het was helder, gedetailleerd met een strak laag en een zeer grotedynamiek. Richting, plaatsing en spreiding was van alle richtingen was zo dathet geheel groots en enerverend klonk.


    Beeld: Pathé De Munt Amsterdam viel me gelijk op dan hetbeeld een flink donkerder was en een minder helder/fris aanblik had, wat ik nogals best kan omschrijven als wat smoezelig of een soort zweem over het beeld.De kleuren waren daarbij ook wat valer (minder fel). Daarbij viel ook op dathet contrast een stuk minder was en het zwartniveau niet verder kwam dan donkerbruin/grijs. De scherpte en detaillering was ook een stuk minder, wat zichvooral uiten in de achtergronden en bij gebrek aan betere omschrijving de 2elaag. Wat zich op de voorgrond afspeelde zag er namelijk netjes uit, maarobjecten en karakters daarachter waren vaak wat laag gedetailleerd en daardoorvaag/vlak en zelfs soms onscherp. Het (Real)3D effect en diepte werking wastotaal anders in mijn beleving. Ik had nu vrijwel constant dat in naar een 3Dfilm zat te kijken, want de afstand tussen de objecten was erg niet natuurlijken stonden los van elkaar. Iets wat nog versterkt werd door het mindere detailin de achtergronden. Voor mij gaf dit het “viewmaster” / kijkdoos effect enhoewel er talloze scenes met hoogtes, afgronden e.d. in de film zaten, had ikgeen enkele herinnering aan mijn last van hoogtevrees.

    Ander verschil in mijn belevenis was dat bij Dolby3D het pop-out effect veelminder indringend was en de diepte vooral in het scherm, dus van je kijkpunt afplaats vond, terwijl Real 3D juist het effect uit en voor het scherm plaatst ikpersoonlijk minder natuurlijk en meer gimmick achtig vind.

    Geluid: Het geluid klonk wat donker met veel laag (als bij alle Pathe afregelingen) en mist eenstukje helderheid. Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen, maar hetgevolg in mijn beleving is dat door de beperkte helderheid (of te veel aanlaag) een deel van de detaillering en plaatsing verloren gaat. Maar het kan ookzijn dat er te veel laag is die zorgt dat de helderheid, detaillering enplaatsing word overheerst, of zeg maar weggezogen. Dit gaat tevens ten kostevan de dynamiek, want door het vele laag, gaan de momenten dat het laag extramoet worden ingezet verloren. Op dat moment is de benodigde snelheid nietaanwezig. Richting, plaatsing en spreiding was van alle richtingen was minimaalen klonk zeker niet groots en beperkt enerverend. Wat daarbij ook niet hielp isde uitbalans met het centerkanaal ( deze stond harder, wsl om boven het laaguit te komen).


    Ik heb ter ondersteuning voor bovenstaande wat info opinternet opgezocht voor de technische verschillen.
    Voor wat het waar is, mijn 2cents… Maarvoor mij is Dolby Cinema toch een zeer duidelijk verbetering en heeft mijnvoorkeur.


    3D Technology
    RealD 3Dcinema technology is a polarized 3D system that uses circularly polarized lightto produce stereoscopic image projection. The advantage of circularpolarization over linear polarization is that viewers are able to tilt theirhead and look about the theater naturally without seeing double or darkenedimages. However, as with other systems, any significant head tilt will resultin incorrect parallax and prevent the brain from correctly fusing thestereoscopic images.

    Thehigh-resolution, digital cinema grade video projector alternately projectsright-eye frames and left-eye frames, switching between them 144 times persecond. The projector is either a Texas Instruments' Digital Light Processingdevice or Sony's reflective LCOS (liquid crystal on silicon). A push-pullelectro-optical liquid crystal modulator called a ZScreen is placed immediatelyin front of the projector lens to alternately polarize each frame. Itcircularly polarizes the frames clockwise for the right eye andcounter-clockwise for the left eye. The audience wears circularly polarizedglasses that have oppositely polarized lenses that ensures each eye sees onlyits designated frame. In RealD Cinema, each frame is projected three times toreduce flicker, a system called triple flash. The source video is usually producedat 24 frames per second per eye (total 48 frames/s), which may result in subtleghosting and stuttering on horizontal camera movements. A silver screen is usedto maintain the light polarization upon reflection and to reduce reflectionloss to counter some of the significant light loss due to polarization filterabsorption. The result is a 3D picture that seems to extend behind and in frontof the screen itself

    3D systems formovies using polarized light cause a significant loss of screen brightness dueto the inherent filter absorption. Although the silver screen used in RealDCinema is brighter than the standard white screen used for 2D projection, theZScreen polarization filter in front of the projector blocks half of theprojected light, then half of the light reflected by the silver screen isfiltered away by the polarized glasses. This results in less than 25% of theprojected light reaching the eyes of the viewer. Conversely, in a standard 2Dsystem, the only significant cause of light loss is absorption by the whitescreen. RealD estimates the viewer sees about 35% of the light when viewingRealD 3D when compared to a similarly projected 2D image on a standard whitescreen. The overall effect is that of wearing a pair of slightly darkened glassesin a standard movie theater, which could be compensated for by using about 3times brighter projector lamps if a 100% compensation is intended.

    All Imax Digital 3D theaters, use Christie 2K dual-projector systemswhich give twice the resolution of full-HD and a brighter 3D image. What thismeans is that RealD 3D auditoriums with 4K projectors can provide a visiblysharper image, especially with movies shot on similarly high-resolutioncameras.

    Nederland:
    - Standaard Bioscoop zaal heeft een 2K DLP lamp projector. Enkele zalen hebbeneen 4K projector.
    - Imax (omgebouwde oude hoofdzalen) 2K DLP lamp dual-projector systeem.
    - Dolby Cinema ) 4K DLP lazer dual-projector systeem


    Imax Digital 3D RealD 3D Dolby Cinema 3D
    3D technology Linear polarizing Circular polarizing Dichroic filters
    Projector Dual 2K bulp projectors Single 2k(sometimes 4K) bulp projector (with 3D lens) Dual 4K lazer projectors
    Screen Silver coated Silver coated White coated
    3D glasses Large format (for larger screen) Standard size Large format
    Audio Uncompressed Varies by theater Dolby Atmos



    "A man's got to know his limitations", ...

  11. #11

    Standaard

    Niet voor niks dat ik mijn Pathé Unlimited Card heb ingeruild voor een JT Movie Pass. Ik ga meestal naar JT in Vlaardingen maar ben ook in de Dolby zaal in Atmos van JT Eindhoven geweest. Buitengewoon prettige ervaring. Niet alleen is bij JT (vooralsnog in een beperkt aantal zalen) Cinema Atmos te vinden maar daarnaast is het beeld lekker strak, en zijn ook de "gewone" Dolby (al dan niet XD)-presentaties een stuk aangenamer om naar te luisteren.
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  12. #12

    Standaard

    Voor mij is er iets niet helemaal duidelijk. Vandaar dat ik de volgende vraag stel. Weet iemand of ze in Hilversum nou wel of niet nieuwe projectoren hebben?
    Als extra info mbt mijn vraag, zie hieronder staande van Hollywood Reporter (dec 2014).


    Initially, Dolby's new projection system will use two Christie 6P 4K laser projectors for increased brightness (at press time Dolby expected to reach 31 FootLamberts for 2D and 14 FootLamberts for 3D) along with some proprietary Dolby technology, as well as the Dolby 3D system for stereo movies. Next spring, the system, co-developed with Christie, will introduce updated laser projectors and playback technology that will enable the system to project "Dolby Vision," the newest Dolby format, which combines HDR with some proprietary color secret sauce. (At this year's Consumer Electronics Show, Dolby also introduced Dolby Vision for TV.)

    Bron: http://www.hollywoodreporter.com/beh...es-imax-753479

  13. #13

    Standaard

    In Hilversum was de hoofdzaal eerst een XD zaal met een Barco 4K laser projector.

    Afgelopen zomer is deze verbouw naar het Dolby Cinema concept met 2 Christie 6P 4K laser projectors.
    Hilversum heeft ook Dolby Vision met HDR.




    Citaat Oorspronkelijk gepost door crocs Bekijk bericht
    Voor mij is er iets niet helemaal duidelijk. Vandaar dat ik de volgende vraag stel. Weet iemand of ze in Hilversum nou wel of niet nieuwe projectoren hebben?
    Als extra info mbt mijn vraag, zie hieronder staande van Hollywood Reporter (dec 2014).


    Initially, Dolby's new projection system will use two Christie 6P 4K laser projectors for increased brightness (at press time Dolby expected to reach 31 FootLamberts for 2D and 14 FootLamberts for 3D) along with some proprietary Dolby technology, as well as the Dolby 3D system for stereo movies. Next spring, the system, co-developed with Christie, will introduce updated laser projectors and playback technology that will enable the system to project "Dolby Vision," the newest Dolby format, which combines HDR with some proprietary color secret sauce. (At this year's Consumer Electronics Show, Dolby also introduced Dolby Vision for TV.)

    Bron: http://www.hollywoodreporter.com/beh...es-imax-753479
    "A man's got to know his limitations", ...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •