De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Soundplate ook als Center speaker gebruiken.

    Goedemiddag allen,

    Ik ben op zoek naar een soundplate, die ook als center speaker is te gebruiken, dit is niet te vinden. Meerdere modellen bekeken maar de aansluitingen missen gewoon.
    Ben ik nu de enige die geen center speaker en een soundplate op elkaar wil hebben? Of mis ik hier iets...

    De soundplate wil ik puur voor mijn tv geluid gebruiken en dan afscheid nemen van mijn center...zodat deze speaker ook de center kan vervangen bij het afspelen van films...

    Iemand een suggestie?

  2. #2

    Standaard

    Waarom zou je apart een soundplate willen hebben als je al een complete setup hebt

    Een soundplate of soundbar met of zonder losse subwoofer is bedoeld voor mensen
    die niet echt liefhebbers zijn van een 5.1/7.1 opstelling en genoegen nemen met een
    compactere oplossing, wel beter geluid dan van een platte TV maar het hoeft dan ook
    weer niet zo goed als met een losse opstelling is te bereiken.

    Als je al een setup hebt kun je toch gewoon het TV geluid over de setup laten lopen?

    Losse soundplate nemen om je HT setup te sparen? Stroombesparen?

    Zou het niet doen om die redenen, het stroomverbruik verdien je niet terug
    op de aankoop die de soundplate gaat kosten, je setup sparen is ook niet echt
    aan de orde lijkt mij, speakers gaan heel lang mee en op een gegeven moment
    is ook een receiver aan vervanging toe, ook al speelt hij nog wel.

    Het grootste nadeel van je idee is dat je de soundbar als center zou willen inzetten
    als vervanging voor je huidige center...... dan moet je toch echt puur geluk hebben
    dat die center dan hetzelfde klankbeeld heeft als de rest van je setup...... anders
    wordt het een storende draak met een irritant anders klinkend geluid die het
    homogene geluidsbeeld dat je eerder had compleet verstoord, geloof me, dat wil
    je echt niet als je wel een echte liefhebber van goed geluid bent.

    Wil je alsnog toch gebruik maken van je idee, je kan zonder center draaien, je
    receiver mixed dan het geluid over je fronts.....

    Zou zeggen..... bezint eer gij begint
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik roep het even uit mijn hoofd, maar ik neem aan dat de Soundplate een versterker heeft. Als die RCA-ingangen heeft kan je hem aan de center pre-outs van je versterker hangen, als die aanwezig is(?). Maar dan zul je waarschijnijk steeds de inputs moeten wisselen, wat geen optie is. De RCA-connectoren zijn daar ook niet voor gemaakt.

    Daarnaast ben ik het wel een beetje eens met DVDPFG. Het is persoonlijk, maar ik luister alles via mijn HT.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik roep het even uit mijn hoofd, maar ik neem aan dat de Soundplate een versterker heeft. Als die RCA-ingangen heeft kan je hem aan de center pre-outs van je versterker hangen, als die aanwezig is(?). Maar dan zul je waarschijnijk steeds de inputs moeten wisselen, wat geen optie is. De RCA-connectoren zijn daar ook niet voor gemaakt.

    Daarnaast ben ik het wel een beetje eens met DVDPFG. Het is persoonlijk, maar ik luister alles via mijn HT.
    Het wisselen is niet nodig, en ja een soundplate beschikt tegenwoordig over een versterker al heb je er wel gehad die
    vroeger zonder versterker door het leven gingen en gebruik maakten van de versterker van de TV.... waren zeldzaam...
    immers weinig TV's met een aansluiting voor externe speakers.

    Hier een voorbeeldje van een soundplate met zowel een HDMI, optische en een analoge ingang:

    http://www.teufelaudio.nl/home-cinem...se-p14707.html

    Er is geen mededeling over prijsklasse gedaan, ook geen info gegeven over huidige setup
    met de daarin gebruikte apparatuur, wordt daar wel eens moe van.
    Ook geen toelichting waarom de center het veld moet ruimen voor het misschien wel een
    beetje overdreven idee om voor de TV iets aparts te nemen voor het geluid terwijl men
    al een opstelling heeft.

    Oh.... aansluiten?
    Zou niet de HDMI aansluiting bedoeld voor ARC gebruiken, immers enkel 2 kanaals, dan
    is waarschijnlijk de optische verbinding met de TV de betere..... als de TV daar tenminste
    over beschikt? (immers geen info)

    Dan als center gebruiken..... zoals al eerder opgemerkt..... lijkt me absoluut geen goed idee,
    zeker niet als de klank afwijkt van de overige speakers, maar goed het kan wel...... mits de
    setup beschikt over analoge pre-outs(geen info gegeven over setup), men steke dan bijvoorbeeld
    een subwoofer kabeltje dat beschikt over 1 rca stekker aan de ene kant en dan geplits wordt met
    2 rca stekkers aan de andere kant..... slechts 1x raden waar die aangesloten wordt. Blijf je waarschijnlijk
    ook nog zitten met het feit dat je dan het volume van de soundplate moet aanpassen aan
    het volume van de setup....

    Nee.... vind het echt geen goed idee om een soundplate te nemen ipv van de center en
    dan voor de TV een aparte geluidsversterking te gaan gebruiken.

    Gebruik zelf ook altijd de setup voor alles dat geluid moet geven, TV(al kijk ik daar maar
    zeldzaam naar) BR speler, Multimedia speler, streaming media via Chromecast etc etc.

    Heb gisteren maar niet dit voorbeeld gegeven, sta er niet achter en dan wil ik niet het
    idee geven dat ik met een voorbeeld geven alsnog achter zoiets zou staan terwijl ik
    het niet snap dat men zoiets zou willen..... (immers geen toelichting)
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Het idee was in 1e instantie om puur het tv geluid te verbeteren. Puur gemakzucht, speakers van de tv worden dan overruled door de soundplate, deze schakelt automatisch aan en ik hoef me dan niet te ergeren aan het slechte geluid zonder dat de kleine boven zijn bedje uitdreunt omdat alles staat mee te draaien.

    Met een film streamen of afspelen gaan we er lekker voor zitten en gaat alles over de HT. Toen ontstond het idee om de center te vervangen door de plate, dit idee hebben jullie uit mijn hoofd gepraat. Dank daarvoor.

    Dank voor de reacties, ik ga me beraden...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door erik1970 Bekijk bericht
    Het idee was in 1e instantie om puur het tv geluid te verbeteren. Puur gemakzucht, speakers van de tv worden dan overruled door de soundplate, deze schakelt automatisch aan en ik hoef me dan niet te ergeren aan het slechte geluid zonder dat de kleine boven zijn bedje uitdreunt omdat alles staat mee te draaien.

    Met een film streamen of afspelen gaan we er lekker voor zitten en gaat alles over de HT. Toen ontstond het idee om de center te vervangen door de plate, dit idee hebben jullie uit mijn hoofd gepraat. Dank daarvoor.

    Dank voor de reacties, ik ga me beraden...
    Voor de kleine, dat is nobel

    Wat ik voor later in de avond/nacht (voor de buren) doe:

    Paar dB van subkanaal eraf en een paar dB bij center kanaal erbij en
    het totale volume steeds iets aanpassen(omlaag) aan het tijdstip.

    Bij mij gaat dat heel simpel, kan via de AB direct de kanalen
    op het gebied van volume aanpassen, die kleine aanpassingen
    worden direct weer vergeten als de receiver in standby wordt gezet,
    zodoende wordt er niets blijvend aangepast. Mijn volgende receiver
    zou daar het liefst ook weer oven moeten beschikken, vind dat
    echt reuze gemakkelijk en voor mijn omgeving is het ook fijn dat
    ik dat makkelijk kan aanpassen, ook de wederhelft vind dat wel fijn
    als ik nog aan het nachtbraken ben
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Ik heb een vergelijkbaar idee als de TS. Ik ben op zoek naar een platte centre speaker, die mijn Wharfedale Diamond CS. De nieuwe kast heeft niet de mogelijkheid om deze een plaatsje te geven. Echter, als ik zoek naar een centre speaker om onder de tv te plaatsen kom ik alleen sound bars tegen. Heeft iemand een idee?
    Alvast bedankt voor het meedenken.

  8. #8

    Standaard

    Welkom op dit forum Sinestra.

    Wanneer een 'centre' niet onder de tv past en het meubel een dressoir is, kun je er voor kiezen om zelf een verhoging te maken waar je de tv op kan zetten en de 'centre' er onder kan plaatsen of de tv aan de wand te hangen. Is het geen dressoir, dan ben je gebonden aan de afmetingen van de vakken. Het kan zijn dat er dan andere mogelijkheden zijn, maar daarvoor is het handiger als je ook even een foto van het meubel post.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •