Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 43 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Past deze versterker bij deze boxen?

    Hallo allemaal

    Ik ben momenteel aan het kijken voor een surround set te halen, maar ik heb hier geen verstand van, een verkoper vertelde me dat het wel zou passen, maar van deze zijn mening wil ik niet direct uit gaan.

    Hetgene dat ik wil halen
    Denon AVR-X1200W
    of
    Denon AVR-X2200W

    De boxen (een 5.1 set)

    Jamo S626 HCS set
    2 zuilen
    1 center
    2 boekenplankspeakers voor surround

    Volgens de door mij gevonden informatie zijn deze boxen dus 6 ohm, en de waarde voor 6 ohm bij de receiver/versterker zijn anders uitgedrukt dan die van 8 ohm.
    Nu heb ik me laten wijsmaken (terecht?) dat een waarde weergegeven als: Uitgangsvermogen (8 Ω/ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,08 % T.H.D.) een bruikbare waarde is, maar dat een waarde zoals dit: Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
    120 W dat dan weer niet is.

    Graag wilde ik eigenlijk weten (klank buiten schot gelaten) als een van deze twee receivers bij deze boxen passen, en hoe ver zou ik het volume kunnen opendraaien zonder iets te beschadigen.

    De bedoeling is ze aan te sluiten via HDMI op men computer en playstation, zowel voor surround geluid bij films en games als (eventueel stereo indien mogelijk) voor muziek.

    Eventuele ervaringen met een van deze apparaten zijn ook altijd welkom.

    Alvast bedankt voor de antwoorden

    Groetjes
    Glenn

  2. #2

    Standaard

    http://billfitzmaurice.info/forum/viewtopic.php?t=1886 legt goed uit wb vermogen versterker/speaker. Alleen teveel vermogen vanuit versterker kan nadelig voor de speakers zijn ( denk aan een gloeilamp - teveel stroom, word te heet, en t metaal brand door) Voordat je speakers t begeven, maken je oren je al lang attent dat t te hard staat hoor.
    Te weinig vermogen kan weer teleurstellend werken.. Zou gaan voor de 2200, en ervan genieten. Ook gekeken naar de Yamahas in die prijsklasse? Ook goed, en goed uitgerust
    Laatst aangepast door RoyD : 17-12-2015 om 23:04

  3. #3

    Standaard

    Beste RoyD

    Ik heb het artikel even doorgelezen, en ben ook wel overtuigd dat te weinig vermogen geen kwaad moet kunnen.
    Het is inderdaad zoals u het zegt, te weinig vermogen zal zeker teleurstellend zijn, vandaar dat ik waarschijnlijk ook voor de 2200 zal gaan.

    Nog even over de yamaha en de denon (uitgaande van de 2200)
    Eerst en vooral wil ik ook even meedelen dat de 2200 afgeprijsd is van 650€ naar 520€, vandaar dat dit ook een optie is, en nu heb ik al een beetje bovenop mijn budget gedaan voor de 520€, de yamaha die ik vind is de rx-v679 aan 570€, dit zou ook nog wel een optie zijn.
    Natuurlijk mijn vraag
    - Is de denon zijn vermogen hoger dan de boxen die ik op het oog heb?
    - Is de Yamaha zijn vermogen hoger dan de boxen die ik op het oog heb?
    - en bijkomend, het gene waardoor ik helemaal verdwaalt geraak:
    - Denon extra t.o.v. Yamaha: Dolby Atmos en DTS:X
    - Yamaha extra t.o.v. Denon: Dolby pro logic IIx en DTS
    - Beide hebben DTS HD master, dolby true HD, Dolby surround
    Ik begrijp de dolby atmos en dts:x
    De denon heeft geen DTS, wel DTS HD master, kan ik hier ook gewoon DTS mee afspelen?
    Dolby pro logic IIx staat uitgelegd als: Dolby ProLogic IIx breidt stereo of 5.1-kanaals geluid uit naar 6.1- of 7.1-kanaals geluid. Je kunt bovendien presets selecteren voor films, muziek en games.
    De denon heeft toch ook 7.1 mogelijkheden OF 5.1.2 (is een keuze bij dit model om 2 boxen in een andere kamer te plaatsen) Met toevoeging van de presets, ondersteunt de denon dan geen mogelijkheid om bv een stereo instelling en een surround instelling toe te passen wanneer ik muziek luister? Ik merk dat mijn huidige (logitech desktop setje van 100€) toch al niks doet met de achterboxen/center bij muziek.
    Alvast bedankt voor de antwoorden.

  4. #4

    Standaard

    Goedemorgen Glenn,
    Ja, het gevecht om de nieuwe cinema audio standaard.. Wat dat betreft zou ik de versterker kiezen die ze natuurlijk allebei ondersteund ( atmos en dts-x ) is de kerntaak van een home cinema set om die beleving te kunnen benaderen.
    Het achteraf méér dan stereo maken van muziek vind ik persoonlijk niet interessant.. Het effect op de Yamaha van een kennis van mij is alleen handig te noemen tijdens feestjes. Hij zet voor muziek eigenlijk altijd de stereo optie aan. Qua vermogen moet de 2200 redelijk voldoen. De L+R speakers van de set kunnen met maximaal 130watt overweg, en in die situatie komen de buren meestal wel even aanzetten om te wijzen op het gevaar van gehoorschade ^_^ En met Auddyssy in de Denon en goede plaatsing van de Jamos ( de speakers met baspoorten aan de achterkant goed de ruimte geven aldaar ) kom je een heel eind om goed geluid te krijgen zonder buren overlast.

  5. #5

    Standaard

    Beste RoyD
    In dit geval zou de Denon dus het meest interessant zijn, aangezien de Yamaha atmos en dts-x niet ondersteund, en de pro logic iix eerder voor feestjes is, wat ik nu al weet dat ik ze niet voor ga gebruiken
    Maar is het ontbreken van DTS geen probleem dan? omdat het wel DTS HD master heeft.

    En het is niet de bedoeling om méér dan stereo te maken.
    Wat ik bedoelde is: de denon heeft geen dolby pro logic IIx, dus zou ik volgens de beschrijving hiervan, geen presets hebben voor films, muziek en games.
    Dit is net relevant omdat ik voor muziek stereo ga luisteren en voor films/games surround.

    Bijkomende vraag omdat u even vermeld de 'zuilen/vloerstaanders' achter te zetten, ik zie vanalles op dit vlak, sommige vanvoor met de uitleg dat bij muziek de stereo maximaal is, en het surround redelijk goed met boekenplankspeakers. Andere die zeggen dan weer dat het geluid vanachter meer effect heeft, en vanvoor voldoende is met boekenplankspeakers.

    Het is toch allemaal niet zo voor de hand liggend, en zeker niet wanneer je komt van een logitech setje van 100€ dat we nog niet eens met 5.1 kunnen laten werken

  6. #6

    Standaard

    Oh ik bedoelde niet de zuilen achter plaatsen, maar voldoende ruimte áchter de speakers met bas-reflex poorten aan de achterzijde, anders doe je de diepe bassen te kort zeg maar, en krijg je een wat hogere boemige bas. Hoever de speakers van de muur moeten staan hangt af van de speaker, maar ik zou beginnen met minstens 30cm afstand muur- achterzijde van de speaker.

    Wat dts-x and dts betreft - volgens mij sluit het ene het andere niet uit.. Kan daar wat dit betreft geen negatieve uitlatingen over vinden op het net in ieder geval - niemand meld dat ze DTS missen op de Denon, dus ik denk dat de nieuwere standaard de oude omsluit ook.. http://manuals.denon.com/AVRX2200W/EU/EN/#kensaku toont vele hits bij zoekterm DTS'' : DTS HD DTS ES DTS-X dus dat klopt wel denk ik ^^ Ikzelf alleen zijdelings ervaring met meerkanaals versterkers door ze te moeten helpen installeren en instellen bij vrienden en kennissen - thuis bij ons al jaar en dag alleen een linker en een rechter speaker - hele fijne Kef reference speakers wel ^^

    De Denon heeft een goede zelf calibratie om het een en ander te corrigeren ( Audyssy ) met behulp van microfoon die luistert naar het geproduceerde signaal en dan vergelijkt met opgeslagen waarden uit het lab zeg maar - dat kan een hoop schelen als het een moeilijke kamer betreft.

    Wat presets betreft - volgens mij kun je gewoon bij elke bron, muziek film of games, processing kiezen die je welbevalt op de Denon.
    Laatst aangepast door RoyD : 18-12-2015 om 11:20

  7. #7

    Standaard

    Aha, ok verkeerd begrepen :P Het plaatsen wordt echter nog niet zo eenvoudig... ik ga waarschijnlijk vrij dicht bij de fronts zitten, en 4-5m van de rears dus ben benieuwd anders ga ik het opnieuw indelen ^^ Maar ze komen minstens 1m van de muur anders wordt het geluid naar voeren tegengehouden door een bureau. (dacht ze toch iets naar binnen te richten zeg maar)

    En ik denk dat ik zover beslist heb, mag ze 14 dagen lang proberen, zijn ze niet goed dan worden ze terug opgehaald en kan ik ofwel iets anders bestellen ofwel wordt het bedrag terug gestort. Niets zo goed als in eigen kamer proberen toch?

    Heel erg bedankt voor de info, ik laat zeker nog iets weten hoe ze bevallen.
    Groetjes Glenn

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Beste RoyD
    In dit geval zou de Denon dus het meest interessant zijn, aangezien de Yamaha atmos en dts-x niet ondersteund, en de pro logic iix eerder voor feestjes is, wat ik nu al weet dat ik ze niet voor ga gebruiken
    Maar is het ontbreken van DTS geen probleem dan? omdat het wel DTS HD master heeft.

    Er ontbreekt geen DTS , ook niet de stereo DTS, er staat enkel dat hij DTS HD heeft en DTS HD is er in 2 varianten DTS HD HR en DTS HD MA

    En het is niet de bedoeling om méér dan stereo te maken.
    Wat ik bedoelde is: de denon heeft geen dolby pro logic IIx, dus zou ik volgens de beschrijving hiervan, geen presets hebben voor films, muziek en games.
    Dit is net relevant omdat ik voor muziek stereo ga luisteren en voor films/games surround.

    Ze vermelden in de gebruiksaanwijzing dat hij Dolby Surround heeft, ze vermelden helaas alleen niet welke surround processor, zelf denk ik dat ze
    daar de ATMOS decoder voor gebruiken, een nieuwere verbeterde surround versie.
    De receiver kan van elk signaal een surround signaal maken, maar ook van een surround signaal een stereo signaal, al zal je daar natuurlijk
    dan ook wel de benodigde speakers voor moeten hebben aangesloten. Zou me daar dan ook vooral niet druk over maken, dat zit wel goed.


    Bijkomende vraag omdat u even vermeld de 'zuilen/vloerstaanders'<script id="gpt-impl-0.9942988902663121" src="http://partner.googleadservices.com/gpt/pubads_impl_78.js"></script> achter te zetten, ik zie vanalles op dit vlak, sommige vanvoor met de uitleg dat bij muziek de stereo maximaal is, en het surround redelijk goed met boekenplankspeakers. Andere die zeggen dan weer dat het geluid vanachter meer effect heeft, en vanvoor voldoende is met boekenplankspeakers.

    Antwoord van Roy is goed, als je speakers met een baspoort te dicht bij een muur zet kan dat van invloed zijn op het geluid, je moet dat proefondervindelijk gaan uitproberen, al zal niemand in een huiskamer situatie zijn speakers een halve meter van de muur zetten.

    Het is toch allemaal niet zo voor de hand liggend, en zeker niet wanneer je komt van een logitech setje van 100€ dat we nog niet eens met 5.1 kunnen laten werken
    Zorg dat je een zo zwaar mogelijke receiver koopt, het is veiliger om een zwaardere versterker te hebben dan je speakers aankunnen, dan andersom, al diverse keren uitgelegd, ga maar eens wat lezen op het forum.
    Er bestaat geen veilige stand van de volume knop, je oren zijn de bewaking, alleen een idioot draait op zeer hoge volumes tegen vervormen aan..... als het geluid vervormt, dan ben je bezig de boel aan het slopen.

    Mis in je verhaal de aanschaf van een sub??????

    De boxen (een 5.1 set)

    Jamo S626 HCS set
    2 zuilen
    1 center
    2 boekenplankspeakers voor surround
    Je zet er wel trots een 5.1 set bij, maar dat is het NIET!
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Aha, ok verkeerd begrepen :P Het plaatsen wordt echter nog niet zo eenvoudig... ik ga waarschijnlijk vrij dicht bij de fronts zitten, en 4-5m van de rears dus ben benieuwd anders ga ik het opnieuw indelen ^^ Maar ze komen minstens 1m van de muur anders wordt het geluid naar voeren tegengehouden door een bureau. (dacht ze toch iets naar binnen te richten zeg maar)

    Een interessante kamerindeling

    En ik denk dat ik zover beslist heb, mag ze 14 dagen lang proberen, zijn ze niet goed dan worden ze terug opgehaald en kan ik ofwel iets anders bestellen ofwel wordt het bedrag terug gestort. Niets zo goed als in eigen kamer proberen toch?

    Helemaal waar!

    Het beste is om op pad te gaan en te leren luisteren, en vanuit die luisterervaring een set te kiezen.

    Heel erg bedankt voor de info, ik laat zeker nog iets weten hoe ze bevallen.
    Groetjes Glenn
    We zijn benieuwd.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Zorg dat je een zo zwaar mogelijke receiver koopt, het is veiliger om een zwaardere versterker te hebben dan je speakers aankunnen, dan andersom, al diverse keren uitgelegd, ga maar eens wat lezen op het forum.
    Er bestaat geen veilige stand van de volume knop, je oren zijn de bewaking, alleen een idioot draait op zeer hoge volumes tegen vervormen aan..... als het geluid vervormt, dan ben je bezig de boel aan het slopen.

    Mis in je verhaal de aanschaf van een sub??????



    Je zet er wel trots een 5.1 set bij, maar dat is het NIET!
    Klopt, deze heb ik er niet bij vermeld, ik dacht aan :
    Jamo J12 Front-firing subwoofer 1-weg filter (estetisch bijpassend)
    of
    jamo SUB 210 Down-firing subwoofer 2.5-weg filter (goedkoper alternatief, estetisch niet bijpassend)

    Hier heb ik eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen, 1-weg vs 2.5-weg en front vs down firing subwoofers...
    De kanalen zouden als algemene regel dienen voor hoge, lage of midden tonen, lijkt me dan dat een 1-weg front-firing subwoofer prima zou moeten werken, en deze wordt 'aangeraden' bij de set, ook al staat er niet bij waarom...

    Suggesties zijn wederom welkom

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Zorg dat je een zo zwaar mogelijke receiver koopt, het is veiliger om een zwaardere versterker te hebben dan je speakers aankunnen, dan andersom, al diverse keren uitgelegd, ga maar eens wat lezen op het forum.
    Er bestaat geen veilige stand van de volume knop, je oren zijn de bewaking, alleen een idioot draait op zeer hoge volumes tegen vervormen aan..... als het geluid vervormt, dan ben je bezig de boel aan het slopen.
    Mee akkoord, zonder twijfel. Maar er is helaas niemand die me dit specifiek en concreet bevestigd als de Denon AVR-X2200W zwaarder is als de JAMO S626 HCS 3 + Jamo J12 SUB aankunnen..... Dus, graag nodig ik je uit om (eventueel met verklaring) dit te bevestigen of juist niet.

    Verklaring zou handig zijn om ook te weten waar ik WEL naar moet kijken of hoe ik WEL een zou vinden indien deze niet voldoet.

  12. #12

    Standaard

    Hierbij ook even de kamer (geschetst)

    En dan maar ineens mijn bureau-indeling...
    - Schermen staan wel tegen elkaar en in hoek met elkaar, Tv hangt normaal boven de schermen en men desktop staat onder men bureau.
    - Grote kans dat ik een splitter ga gebruiken voor men headset ook te kunnen implementeren in het geheel, maar dit is nog niet beslist

    Het wordt er heel druk

    Als iemand een positie heeft voor men nieuwe boxen te plaatsen, hoor ik het graag.

    Alles in de kamer kan ik verschuiven naar wens, rekening houdende met de deur (links op het bovenaanzicht) en niet weergegeven maar ze zijn er wel, 2 ramen (rechts op het bovenaanzicht) deze nemen met uitzondering van links en rechts een hoek en in het midden een strook de hele wand in beslag vanaf 1m hoogte tot bena tegen het plafond.

    Groetjes
    Glenn
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)

  13. #13

    Standaard

    Een te lichte versterker kan uitsluitend teleurstellen, nimmer speakers beschadigen. Oude hardnekkige semi logisch onderbouwde fabel die al heel erg lang leeft en voor veel vermaak zorgt ^_^

    Wat het vermogen van de Denon betreft zit je praktisch precies goed met de Jamo's die je voor ogen hebt hoor; ik had een link naar de handleiding meegestuurd, waarin achterin de specificaties duidelijk vermeld staan, en overeenkomen met de power handling van de Jamo's - 130watt continu, 220 piek. Hoe meer vermogen in de versterker, hoe meer plezier natuurlijk, maar de portemonnee telt ook mee, en ik denk dat je redelijk tevreden mag zijn met deze combinatie uiteindelijk.Power amplifier
    Rated out­put:
    Front:
    95 W + 95 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
    125 W + 125 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)
    Cen­ter:
    95 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
    125 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)
    Sur­round:
    95 W + 95 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
    125 W + 125 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)
    Sur­round back:
    95 W + 95 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
    125 W + 125 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)
    etc..



    http://www.jamo.com/speaker-lines/studio/S620/?sku=S626
    4 – 16 Ω/ohms




  14. #14

    Standaard

    Tja, een sub heeft z'n nut bij films, zeker ^^ Mis een sub niet bij onze speakers( Three~Two http://www.kef.nl/html/nl/explore/ab...s_O/index.html =)maar bij vrienden en kennissen met compactere speakers in veelvoud verspreid door de kamer heen kan het echt als noodzaak bestempelt worden.
    Jamo maakt redelijk degelijk spul voor de prijs, maar met een sub erbij zal je ook minder snel neigen tot hoge volumes te gebruiken, zelfs met deze 626jes denk ik wel.
    Laatst aangepast door RoyD : 18-12-2015 om 13:53

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Klopt, deze heb ik er niet bij vermeld, ik dacht aan :
    Jamo J12 Front-firing subwoofer 1-weg filter (estetisch bijpassend)
    of
    jamo SUB 210 Down-firing subwoofer 2.5-weg filter (goedkoper alternatief, estetisch niet bijpassend)

    Hier heb ik eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen, 1-weg vs 2.5-weg en front vs down firing subwoofers...
    De kanalen zouden als algemene regel dienen voor hoge, lage of midden tonen, lijkt me dan dat een 1-weg front-firing subwoofer prima zou moeten werken, en deze wordt 'aangeraden' bij de set, ook al staat er niet bij waarom...

    Suggesties zijn wederom welkom
    Waar je de 2.5 weg vandaan haalt is me duister.... ook je aanvulling met hoge, lage of middentonen is op het gebied van een subwoofer in het geheel niet van belang, vergeet dat deel maar.

    De betere is de j12, is duurder, kan lager en heeft wat meer vermogen, alle waar naar zijn geld is in dit geval waar, heeft ook een nette test, kun je zelf naar googlen.
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Wel dat klinkt me als muziek in de oren

    Ik neem aan dat ik de receiver wel op 6 ohm zal moeten zetten? Of gebeurt dit automatisch? aangezien de boxen 6 ohm vermelden? En hier dus meer Watts aan verbonden zijn
    Zag dat de speakers allemaal 80 watt aankunnen, behalve de zuilen, dacht 120 watt

    Wil liever voor de j12 gaan, maar stelde me de vraag in verband met de kanalen:
    http://www.receiverstore.be/product/...210-zwart.html

    Staat bij: 2.5-weg filter.... vandaar de vraag, maar als dit n.v.t. is dan ga ik gewoon voor de J12

    Nu waarschijnlijk nog zoiets vanzelfsprekend... Wat voor kabels heb ik nodig voor de speakers?? De rest is geen probleem.
    Ik las dat 2x2.5mm kabel het voor de meeste boxen gewoon uitstekend moet doen.
    - Zijn er merkgebonden suggesties? Of is dit enkel in de prijs een verschil?
    - Zag dat bv Oehlback wel zeer duur was, Konig beetje middenklasse en Veripart ze 'goedkoop' heeft...
    Laatst aangepast door Steensels : 18-12-2015 om 14:10

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Mee akkoord, zonder twijfel. Maar er is helaas niemand die me dit specifiek en concreet bevestigd als de Denon AVR-X2200W zwaarder is als de JAMO S626 HCS 3 + Jamo J12 SUB aankunnen..... Dus, graag nodig ik je uit om (eventueel met verklaring) dit te bevestigen of juist niet.

    Verklaring zou handig zijn om ook te weten waar ik WEL naar moet kijken of hoe ik WEL een zou vinden indien deze niet voldoet.
    De zuilen kunnen een zwaardere versterker gebruiken, maar de 2200 kan voldoen, zeker als je niet het uiterste gaat vergen.

    De opgegeven vermogens van speakers en versterkers zijn omgeven door allerlei duistere methoden van meten en weergeven, ze zijn
    dan ook niet echt met elkaar vergelijkbaar, de fabrikanten zullen zich van hun beste kant willen laten zien en het zo mooi mogelijk voorstellen.
    Zie het een beetje als de verbruikscijfers van de autofabrikanten, leuk voorgesteld maar in de praktijk is het net even anders.

    Zolang je een versterker niet tot het uiterste gaat drijven zal alles goed gaan. De cijfers zijn een leuke indicatie, maar meer ook niet.

    Jouw samenstelling zal technisch in de praktijk wel voldoen, zeker als je niet het uiterste van de receiver zal gaan vergen.

    Je moet dan ook nooit een set kopen met de cijfertjes, maar met de oortjes, oftewel op het gebied van de klank.
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RoyD Bekijk bericht
    Een te lichte versterker kan uitsluitend teleurstellen, nimmer speakers beschadigen. Oude hardnekkige semi logisch onderbouwde fabel die al heel erg lang leeft en voor veel vermaak zorgt ^_^
    Welke fabel bedoel je?

    Het moge toch juist bekent zijn dat een te lichte versterker een sluipmoordenaar is die de grootste speakers kan vernietigen,
    een te lichte versterker kan op het uiterste van zijn kunnen gaan klippen, maakt dan van wisselstroom gelijkstroom en als
    speakerspoelen ergens niet tegen kunnen dan is dat gelijkstroom..... ze verbranden.

    Je mag het misschien goed bedoelen, maar het kan mensen op het verkeerde been zetten omdat je de fabel niet toelicht.

    Nogmaals..... een zwaardere versterker met lichte speakers is beter dan een lichte met zware speakers..... er zijn genoeg
    spoelen verbrand door versterkers die op het randje van hun kunnen hele mooie speakers hebben vermoord. Bij een zware
    versterker is gewoon de bediener van de volume knop en het niet luisteren naar zijn oortjes de boosdoener geweest,
    bij een licht versterker zijn het beiden geweest, waar je bij de zwaardere net even minder risico loopt om de boel te slopen.
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RoyD Bekijk bericht
    Tja, een sub heeft z'n nut bij films, zeker ^^ Mis een sub niet bij onze speakers( Three~Two http://www.kef.nl/html/nl/explore/ab...s_O/index.html =)maar bij vrienden en kennissen met compactere speakers in veelvoud verspreid door de kamer heen kan het echt als noodzaak bestempelt worden.
    Jamo maakt redelijk degelijk spul voor de prijs, maar met een sub erbij zal je ook minder snel neigen tot hoge volumes te gebruiken, zelfs met deze 626jes denk ik wel.
    Een sub is immer een goede aanvulling, heb het dan wel over een actieve sub. Een goede gaat lekker diep en kan zowel
    bij muziek als film een ondersteuning van ook allemaal full range speakers zijn, ook kan hij de versterker wat ontlasten,
    doch dat is afhankelijk van hoe je een setup instelt en afregeld.

    Iets dat je niet hebt zal je niet missen, misschien eens een idee om een keer een goede sub in bruikleen te nemen en te
    kijken/luisteren of deze niet net wel de puntjes op de i kan zetten.
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Een sub is immer een goede aanvulling, heb het dan wel over een actieve sub. Een goede gaat lekker diep en kan zowel
    bij muziek als film een ondersteuning van ook allemaal full range speakers zijn, ook kan hij de versterker wat ontlasten,
    doch dat is afhankelijk van hoe je een setup instelt en afregeld.

    Iets dat je niet hebt zal je niet missen, misschien eens een idee om een keer een goede sub in bruikleen te nemen en te
    kijken/luisteren of deze niet net wel de puntjes op de i kan zetten.
    Heb even gekeken, en deze set staat thuis:
    http://www.receiverstore.be/product/...hs100-set.html
    - Zou normaal gezien makkelijk even de subwoofer kunnen 'lenen'
    - Is wel een mindere setje volgens mijn vader, maar deze weet er nog minder van als ik ^^ ook al vind ik het geluid nog wel cava, bas inbegrepen dan... Maar het is nu ook weer niet het mooiste 'waauw' geluid dat ik ooit hoorde, echter wanneer er gewisseld wordt van tv naar deze boxen, lijkt het wel een koopje :P

    Maar ik lees al direct dat je zecht een keer een 'goede' sub in bruikleen te nemen... :P vermoed dat dit niet onder je definitie van goed valt?
    - bijkomend zeg je actieve sub, is de J12 actief?

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Wel dat klinkt me als muziek in de oren

    Ik neem aan dat ik de receiver wel op 6 ohm zal moeten zetten? Of gebeurt dit automatisch? aangezien de boxen 6 ohm vermelden? En hier dus meer Watts aan verbonden zijn
    Zag dat de speakers allemaal 80 watt aankunnen, behalve de zuilen, dacht 120 watt

    Wil liever voor de j12 gaan, maar stelde me de vraag in verband met de kanalen:
    http://www.receiverstore.be/product/...210-zwart.html

    Ik vermoed een fout op hun website, altijd dingen dubbel checken, kom heel veel fouten
    tegen bij de specificaties van allerlei apparatuur, het ergste vind ik het ontbreken van
    een hoop informatie, zoals ook de gevoeligheid van de luidsprekers..... misschien nog
    wel belangrijker dan het aantal watts dat je erin kunt proppen.

    Staat bij: 2.5-weg filter.... vandaar de vraag, maar als dit n.v.t. is dan ga ik gewoon voor de J12

    Niet van toepassing dus, een goede sub is als de kers op de taart, zou daar zeker niet op bezuinigen.

    Nu waarschijnlijk nog zoiets vanzelfsprekend... Wat voor kabels heb ik nodig voor de speakers?? De rest is geen probleem.
    Ik las dat 2x2.5mm kabel het voor de meeste boxen gewoon uitstekend moet doen.
    - Zijn er merkgebonden suggesties? Of is dit enkel in de prijs een verschil?
    - Zag dat bv Oehlback wel zeer duur was, Konig beetje middenklasse en Veripart ze 'goedkoop' heeft...
    Een goede kabel is heel belangrijk, dikte is afhankelijk van de lengte, weerstand van de speaker en het vermogen
    dat je er door heen wilt jagen, er zijn heel leuke tabelletjes voor te vinden op het web.

    http://kabeltje.nl/dikte-van-luidsprekerkabels-bepalen/

    Met een beetje googlen is er veel meer te vinden, lees ook het verhaaltje dat erbij staat, er wordt gesproken
    over budgetkabels waarin ook aluminium in verwerkt is, die moet je niet hebben, dan heb je de
    gewone OFC koper kabel en hele dure kabels met zilver erin.

    De speakers die je op het oog hebt verdienen de gulden middenweg, de zilveren zijn echt overdreven
    en het verschil tussen de budgetkabel en een gewone OFC kabel maakt dat dat de goede keus is.

    Koper is koper, je kan er allerlei dure namen op plakken, maar het wordt er echt niet beter van,
    wel heel vaak duurder. Mijn advies is dan ook een OFC kabel van de rol, dikte van 2.5 of 4mm ,
    moet je maar even kijken hoeveel lengte je nodig hebt en wat het prijsverschil tussen de 2 is.
    De merkloze kabel is vaak net zo soepel en de kans is groot dat de fabrikant ook aan de dure
    merken levert. Soms ziet de buitenmantel er wat minder uit en staat er geen merk op, maar de
    prijs compenseert dat met gemak.

    Heb zelf ook gekozen voor deze gulden oplossing, en dan mag je in je achterhoofd houden dat
    bijvoorbeeld één van mijn zuilen al meer kost dan je hele set plus sub, wat ik er mee wil zeggen
    is dat dat in de praktijk zeer zeker zal voldoen en ik het voor niemand duur wil maken waar dat
    niet nodig is. Gebruik zelf 4mm OFC kabel van de rol.

    http://www.allekabels.nl/luidspreker...er_kabels.html

    De CCA (Copper Clad Aluminium), kabel raad ik je af, maar tegenhouden kan ik niemand.

    Kijk zelf maar even wat het meest gunstig voor je is.
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Heb even gekeken, en deze set staat thuis:
    http://www.receiverstore.be/product/...hs100-set.html
    - Zou normaal gezien makkelijk even de subwoofer kunnen 'lenen'
    - Is wel een mindere setje volgens mijn vader, maar deze weet er nog minder van als ik ^^ ook al vind ik het geluid nog wel cava, bas inbegrepen dan... Maar het is nu ook weer niet het mooiste 'waauw' geluid dat ik ooit hoorde, echter wanneer er gewisseld wordt van tv naar deze boxen, lijkt het wel een koopje :P

    Maar ik lees al direct dat je zecht een keer een 'goede' sub in bruikleen te nemen... :P vermoed dat dit niet onder je definitie van goed valt?
    - bijkomend zeg je actieve sub, is de J12 actief?
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steensels Bekijk bericht
    Heb even gekeken, en deze set staat thuis:
    http://www.receiverstore.be/product/...hs100-set.html
    - Zou normaal gezien makkelijk even de subwoofer kunnen 'lenen'
    - Is wel een mindere setje volgens mijn vader, maar deze weet er nog minder van als ik ^^ ook al vind ik het geluid nog wel cava, bas inbegrepen dan... Maar het is nu ook weer niet het mooiste 'waauw' geluid dat ik ooit hoorde, echter wanneer er gewisseld wordt van tv naar deze boxen, lijkt het wel een koopje :P
    Maar ik lees al direct dat je zecht een keer een 'goede' sub in bruikleen te nemen... :P vermoed dat dit niet onder je definitie van goed valt?
    - bijkomend zeg je actieve sub, is de J12 actief?
    De opmerking was gericht aan Roy, deze mistte geen sub.....

    Die sub van de Pioneerset is niet wat ik noem een echte sub, het is bij dat soort setjes
    het noodzakelijk kwaad dat het laag van de satellieten moet aanvullen (bas/de lage tonen)
    om het geluid een beetje compleet te maken, een echte sub vult het echte SUB (diepe) laag aan,
    daarom heet hij dan ook een sub. Een "echte" goede sub gaat niet tot 250Hz, deze gaan
    maar tot zo'n 100Hz.

    Heb zelf ook, wat men noemt, een Full Range set, ook kunnen de speakers daarvan best
    laag, een sub kunnen ze er best bij gebruiken. De sub met zijn eigen versterker kan de zware,
    en bij een goede sub ook grote speaker, makkelijk aansturen, hij is er als het goed is dan
    ook helemaal voor gebouwd om die taak op zich te nemen.

    De J12 is, zoals tegenwoordig de meeste subs, een actieve sub, daar hoef je je ook al
    geen zorgen over te maken
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Heb een bovengemiddeld aantal elektrotechnisch geschoolde en onderwijzende mensen in de familie - het hele versterker verhaal - vermogen, speaker beschadigingen etc, doet al jaren overal de ronde, vooral handig in de showroom en als blijvend onderwerp van gesprek overal. Wil niemand tegen t hoofd stoten hoor, maar goed wat mij betreft volgend onderwerp en gezelllig elkaars gekte beleven

    Nee, een sub missen we hier niet echt - soms beetje equalizer aanpassen als explosies het belangrijkst zijn bij de spelcomputer e.d, - de vier 8 inch woofers in de 110 bij 30 bij 40 grote klankkasten voor deze van de reference three-two's voldoen uitstekend tot nu toe. ( de zichtbare speakers van deze zijn de mids die geen kast volume gebruiken; ín de kast zitten de woofers, die via het grote Duploblokjes etende baspoort aan de voorkant onder de tweeter en mids de bas eruit gooien ) Nóg meer van de huiskamer opofferen aan nóg een doos met bedrading erin is teveel van m'n vrouw gevraagd ook, en alleen nóg een doelwit erbij voor m'n kleine godzilla die z'n tijd verdrijft met draadjes trekken..

    Hoop dat de set je gaat bevallen Glenn!
    Laatst aangepast door RoyD : 18-12-2015 om 17:05

  24. #24

    Standaard

    DVDPRofiler's tip wat betreft de kabels kan ik alleen maar herhalen - er zijn hele simpele rekenmachines op t net te vinden voor de juiste mm² voor jouw installatie - vermogen invullen, te overbruggen afstand, klaar.
    Niet dikker nemen dan nodig, en zeker niet dunner. Goede gevlochten OFC koperen kabels van welk merk dan ook voldoen perfekt in alle omstandigheden.

  25. #25

    Standaard

    Qua ( actieve ) subs; als je er naar op zoek gaat, probeer eens de REL modellen. Zijn tweedehands redelijk geprijst, en maakten op mij een goede indruk qua afwerking. Diep díep rakende sub bas.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •