De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Equalizer Yamaha RX-V375 receiver

    Hallo allemaal,

    Al enige tijd ben ik in bezit van de Yamaha RX-V375. Echter ben ik nooit echt gaan experimenteren met de equalizer.
    Nu wil ik dat wel doen, maar kan niet echt wijs worden van de betekenissen in het menu.
    Equalizer.jpg
    Het menu ziet er als volgt uit:
    EQ Select - GEQ / PEQ / OFF
    Channel - Front L / Front R / Center / Surround R en Surround L
    63hz
    160hz
    400hz
    1khz
    2.5khz
    6.3khz
    16khz

    Bovenstaande EQ select, kanalen en getallen kun je allemaal instellen. Maar wat is nu het beste en wat veranderd er precies. Zie eventueel bijgaande afbeelding.

    Alvast bedankt voor de reacties!

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan Scorsese Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Al enige tijd ben ik in bezit van de Yamaha RX-V375. Echter ben ik nooit echt gaan experimenteren met de equalizer.
    Nu wil ik dat wel doen, maar kan niet echt wijs worden van de betekenissen in het menu.
    Equalizer.jpg
    Het menu ziet er als volgt uit:
    EQ Select - GEQ / PEQ / OFF
    Channel - Front L / Front R / Center / Surround R en Surround L
    63hz
    160hz
    400hz
    1khz
    2.5khz
    6.3khz
    16khz

    Bovenstaande EQ select, kanalen en getallen kun je allemaal instellen. Maar wat is nu het beste en wat veranderd er precies. Zie eventueel bijgaande afbeelding.

    Alvast bedankt voor de reacties!
    Ik heb een 663 en daarbij werkt het op dezelfde manier.

    Je kunt per kanaal (Front L, Front R e.d.) instellingen maken als je de "EQ Select" in de stand "GEQ" zet. Per kanaal kun je 7 verschillende frekwenties (63Hz, 160Hz e.d.) regelen waarbij 63Hz de laagste is en 16KHz de hoogste.

    Zet je de "EQ Select" in de stand "PEQ", dan zal deze de gekozen instellingen (Front, Natural of Flat) van het YPAO gebruiken. Hoe het YPAO de EQ ingesteld heeft, kun je vinden in het sub-menu van de 'Auto Setup'. Het kan zijn dat je daarvoor even de meet-microfoon aan moet aansluiten.

    Deze kun je evt. als basis gebruiken voor jouw persoonlijke instellngen. In veel gevallen zal je dan de frekwenties van de PEQ om moeten rekenen naar die van de GEQ. Dit is lastig, maar als je daar een grafiek van maakt zal het wat makkelijker zijn en anders kan ik je daar wel mee helpen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de tips Claudio en Gerco. Ik zal inderdaad de microfoon even opnieuw zijn werk laten doen, en kijken wat er uitkomt. Ik heb echter gelezen hier en daar dat de meting van de Yamaha microfoon lang niet altijd even goed is, en je beter zelf kunt experimenteren, ik weet niet hoe jij daar in staat Gerco.

    Ik zal er even mee prutsen

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan Scorsese Bekijk bericht
    Bedankt voor de tips Claudio en Gerco. Ik zal inderdaad de microfoon even opnieuw zijn werk laten doen, en kijken wat er uitkomt. Ik heb echter gelezen hier en daar dat de meting van de Yamaha microfoon lang niet altijd even goed is, en je beter zelf kunt experimenteren, ik weet niet hoe jij daar in staat Gerco.

    Ik zal er even mee prutsen
    Ik gebruik altijd in eerste instantie de meetmicrofoon, en pas vervolgens - puur op het gehoor - bepaalde instellingen aan. Iedereen heeft namelijk een persoonlijk voorkeur over klank, en die hoeft niet overeen te komen met de meettechnisch ingestelde/bepaalde waarden.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan Scorsese Bekijk bericht
    Bedankt voor de tips Claudio en Gerco. Ik zal inderdaad de microfoon even opnieuw zijn werk laten doen, en kijken wat er uitkomt. Ik heb echter gelezen hier en daar dat de meting van de Yamaha microfoon lang niet altijd even goed is, en je beter zelf kunt experimenteren, ik weet niet hoe jij daar in staat Gerco.

    Ik zal er even mee prutsen
    Ik denk dat iedere 'auto-setup' dit probleem heeft, omdat de frekwenties heel snel achter elkaar komen en reflecties invloed kunnen hebben op het resultaat van de meting. De resultaten zullen daarom iedere keer anders zijn. In ieder geval kunnen ze vaak wel laten zien welke invloed de akoestiek en de luidsprekers hebben op de weergave van het geluid.

    Anders komt het door de verschillen tussen "front", "natural" en "flat". Probeer ze daarom alle 3 een keer, want dat kan ook voor verschillen zorgen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik denk dat iedere 'auto-setup' dit probleem heeft, omdat de frekwenties heel snel achter elkaar komen en reflecties invloed kunnen hebben op het resultaat van de meting. De resultaten zullen daarom iedere keer anders zijn. In ieder geval kunnen ze vaak wel laten zien welke invloed de akoestiek en de luidsprekers hebben op de weergave van het geluid.

    Anders komt het door de verschillen tussen "front", "natural" en "flat". Probeer ze daarom alle 3 een keer, want dat kan ook voor verschillen zorgen.
    Bedankt voor de feedback! Maar helaas kan ik bij mijn receiver niet kiezen voor Front, Natural of Flat. Ook heb ik de metingen opnieuw gedaan, maar de 7 frequenties blijven gewoon hetzelfde bij alle kanalen, allen met het streepje in het midden. Hebben jullie misschien een idee wat ik moet doen? Voor de 2 front speakers gebruik ik Klipsch R-14M bookshelf speakers. De sub, center en 2 surrounds zijn van Harman Kardon, type HKTS5.

    Alle hulp is welkom!

  8. #8

    Standaard

    Ik had nog niet in de gebruiksaanwijzing van de RX-V375 gekeken.

    Jouw receiver heeft die mogelijkheden niet om de karakteristiek te kiezen en te laten zien hoe het 'YPAO' de 'PEQ' ingesteld heeft. Wanneer je niet tevreden bent met de instellingen die het 'YPAO' gemaakt heeft, zal je de 'GEQ' dus op het gehoor in moeten stellen of uit moeten schakelen. Om de EQ goed op het gehoor in te kunnen stellen is het handig als je weet hoe muziek hoort te klinken. Daarvoor kun je het beste gaan luisteren naar hoe het zonder EQ en met 'PEQ' klinkt.

    Een tip die ik je wil geven als je de 'GEQ' wilt gebruiken, is om deze symmetrisch in te stellen. Dit wil zeggen dat je deze voor `FL´ beter hetzelfde in kan stellen als voor ´FR´ en voor ´SL´ hetzelfde als voor ´SR´. Vanwege het feit dat jouw ´center´ uit dezelfde set komt als de ´surrounds´, zou je er voor kunnen kiezen om de instelling voor ´SL´ en ´SR´ ook voor de ´C´ te gebruiken. De kans dat de set dan als "een set" zal blijven klinken is dan een stuk groter.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 10-01-2016 om 17:41
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik had nog niet in de gebruiksaanwijzing van de RX-V375 gekeken.

    Jouw receiver heeft die mogelijkheden niet om de karakteristiek te kiezen en te laten zien hoe het 'YPAO' de 'PEQ' ingesteld heeft. Wanneer je niet tevreden bent met de instellingen die het 'YPAO' gemaakt heeft, zal je de 'GEQ' dus op het gehoor in moeten stellen of uit moeten schakelen. Om de EQ goed op het gehoor in te kunnen stellen is het handig als je weet hoe muziek hoort te klinken. Daarvoor kun je het beste gaan luisteren naar hoe het zonder EQ en met 'PEQ' klinkt.

    Een tip die ik je wil geven als je de 'GEQ' wilt gebruiken, is om deze symmetrisch in te stellen. Dit wil zeggen dat je deze voor `FL´ beter hetzelfde in kan stellen als voor ´FR´ en voor ´SL´ hetzelfde als voor ´SR´. Vanwege het feit dat jouw ´center´ uit dezelfde set komt als de ´surrounds´, zou je er voor kunnen kiezen om de instelling voor ´SL´ en ´SR´ ook voor de ´C´ te gebruiken. De kans dat de set dan als "een set" zal blijven klinken is dan een stuk groter.
    Mijn receiver is inderdaad iets minder geavanceerd wat dat betreft. Ik denk dat met geduld en veel vergelijken, ik al een heel stuk verder kom. Bedankt voor de input!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •