De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Nieuwe receiver op verschillende boxen

    Verwijderd
    Laatst aangepast door Aristonos : 07-09-2016 om 17:17

  2. #2

    Standaard

    Hoi Aristonos,

    het is geen enkel probleem om speakers van verschillende maximale belastbaarheid te gebruiken. En inderdaad, je kunt beter een receiver gebruiken met meer vermogen dan het belastbaar vermogen van je speakers. Een receiver heeft daardoor meer 'speelruimte' en kan je speakers makkelijker aansturen. Daarnaast is het vermogen wat vaak bij receivers wordt vermeld het maximum vermogen als er maar 1 kanaal wordt gebruikt. Als je weer voor een Pioneer wil gaan, zou je de nieuwe VSX-1131 kunnen overwegen. Die biedt een maximaal vermogen van 170 watt wanneer 1 kanaal wordt gebruikt. Bij 2 kanalen wordt het al 100 watt per kanaal. Dus staar je er niet blind op, maar je fronts vragen een redelijk vermogen, dus ga zeker niet te laag zitten.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    De luidsprekers van Bose lijken me niet moeilijk aanstuurbaar, dus ik denk dat ze niet veel van een receiver zullen vragen en dat het ook wel zal lukken met 930,830 of 831. Heb je grote kamer of wil je met hoge geluidssterktes luisteren, dan heb je wat meer vermogen nodig en dan zal de 1131 beter zijn.

    Om te weten hoeveel vermogen je nodig hebt, heb je al een model waar je mee kan experimenteren nl. jouw huidige 817. Wanneer je merkt dat het het geluid na een bepaalde tijd gaat vervormen of vreemd klinkt, zal het vermogen wat te laag zijn voor jouw luidsprekers.

    Heb je ook een aktieve sub voor de weergave van de LFE's en de lage tonen? Zo ja, dan is het verstandig om de lage tonen die jouw luidsprekers niet goed weer kunnen geven, naar de sub te sturen en zo de reveiver wat te ontlasten. Heb je geen sub, dan...
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 08-05-2016 om 12:30
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Niemand...??? Al 93 keer bekeken...
    Mmmm, aangemeld april 2016.... zelf heb ik geen haast met reageren op nieuwkomers,
    zo vaak teleurgesteld, vaak nog niet het fatsoen om fatsoenlijk te reageren op het werk en
    tijd die je erin stopt om te antwoorden.....

    Waarom wil je als hoofdzakelijke reden een nieuwe receiver?

    Ja, zoals al meerdere malen gemeld, is het beter om en wat zwaardere versterker te nemen dan
    de speakers aankunnen, al is dat niet altijd mogelijk, tegenwoordig zijn die bakkies niet zo zwaar
    meer als vroeger.... alleen de praatjes van de fabrikanten zijn zwaar..... heel veel "watten" ...... maar
    meer onduidelijk om wat voor watten het gaat

    Benieuwd waar je een nieuwe voor nodig hebt....
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Hoeveel wil je uitgeven? Misschien de Marantz 6010 een optie voor je?
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  6. #6
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Dat is wel een hele vette..en een aardige prijs..Denk dat ik toch iets lager ga zitten..Een versterker met 7 speakeraansluitingen...Heb pas een nieuwe curved TV...138 cm..Ik heb nu een,computer, blue ray speler en een tv decoder op de versterker aangesloten zitten...In feite gebruik ik de blue nu nog heel weinig..aangezien ik films op usb zet en die nu rechtstreeks kan afspelen via de tv,,,Decoder zou ook weg kunnen aangezien het ook mogelijkk is via een Ci module te gaan ontvangen..Maar ik laat het nog even zo.Maar de innovatie leert dat je dan alles op de tv zelf afspeelt en de tv het geluid via een optische aansluiting of HDMI dan naar de versterker brengt...Enige wat nog naar de versterker moet gaan is de PC...video via HDMI..geluid optisch..
    Dan is de 5010 wellicht iets voor je?
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  7. #7
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Ik wil een nieuwe receiver gaan aanschaffen..Ik heb nu nog een Pioneer VSX 817 met nog vele analoge aansluitingen met 7x 110 W.Daar heb ik op twee keer front (A) Bose 301 serie 4 max 150W,twee keer back (B) Bose 201 serie 4 max. 120W,één center speaker Bose VCS10, max 100W en twee surround speakers Bose VCS30 van max 80 W.Maakt het tegenwoordig iets uit dat je speakers gebruikt met verschillende capaciteit ?En welk vermogen zou mij met deze speakers kunnen worden aangeraden.Ik las hier elders dat het beter is een zwaardere versterker te gebruiken op lichtere boxen.Dus zou ik gewoon een receiver van 150 W maximum kunnen nemen ?Ik heb dus:2x150 max2x120 max2x80 max1x100 max
    Dit is dus de MAX vermogen en geen RMS vermogen. RMS vermogen zou dus bij je fronts op pakmbeet 100W zitten?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Geof...Die Marantz 5010 (€ 600,00) is per kanaal 120 W lees ik. Ik dacht dat ik toch wel op 150 W of hoger moest gaan zitten.In mijn beoogde prijsklasse zie ik een Denon 2200 ( € 500,00) met 150W of een Denon 3200 (€ 700,00) met 180 W.De Pioneer VSX-1131(€700,00) is 160 W per kanaal.En ik zou graag een zwarte willen terwijl sommigen uitsluitend in zilver te koop zijn.Ik denk dat ik wel een keus heb in mijn achterhoofd..Benieuwd welke jij zou nemen op mijn speakerset..Ik sluit er een Blue Ray speler op aan..een Ziggo decoder.,een PC met HD geluidskaart,en de TV natuurlijk..De Ziggo decoder zou vervangen kunnen worden door een CI module...maar dan vervalt de coax aansluiting Decoder> Receiver en komt de TV audio direct vanuit de TV naar de receiver..en ik vraag me af of die kwaliteit hetzelfde is als uit een decoder tijdens bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd.Dus ik betwijfel of een decoder vervangen door een CI module dezelfde geluidskwaliteit geeft aangezien dan de TV het geluid doorgeeft naar de receiver.Ik heb destijds al mijn CD,s op de PC opgeslagen en met een programma omgezet naar MP3.In de PC zit een MP3 jukebox player en dat is heel fijn muziek afspelen terwijl het beeld van de PC ook op je Tv scherm staat.Dat bedien je dan weer via een Blue Tooth Trackball vanuit je luie stoel.Ook alle privé video,muziek DVD,s/videoclips,concerten. Ook alle foto,s van nu en toen (allemaal gescand) staan op de PC, zodat je dat ook via de computer kunt afspelen/bekijken.en dat weer met achtergrond muziek.Puur voor gebruiksgemak..De Blue Ray speler wordt natuurlijk ook soms gebruikt om dvd,s af te spelen,als ik de computer met rust laat..Dus al met al gaan er in feite maar drie aansluitingen plaatsvinden.Niet veel maar genioeg voor mijn gebruik..
    Denon en Marantz zijn eigenlijk hetzelfde volgens mij. Maar ik zou niet teveel naar Watts kijken. Eigenlijk zijn volgens mij de Ohm's belangrijker. De speakers van jou zijn 8Ohm dus. Volgens mij is het zo dat hoe lager de Ohms van de speakers zijn, de versterker meer vermogen moet gaan leveren. Voor diegene die dit beter kunnen uitleggen, vul me aan aub. Ik denk dat de 5010 van Marantz geen enkel probleem zal hebben met het aansturen van je speakers.
    Maar als je die gaat vergelijken met receivers van €700 zou ik toch voor de 6010 van Marantz gaan. Erg veel mogelijkheden heeft deze. Ik wil volgend jaar uitkijken naar de 7010/7011. De reviews van de 7010 zijn veelbelovend.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Dit is dus de MAX vermogen en geen RMS vermogen. RMS vermogen zou dus bij je fronts op pakmbeet 100W zitten?



    Denon en Marantz zijn eigenlijk hetzelfde volgens mij. Maar ik zou niet teveel naar Watts kijken. Eigenlijk zijn volgens mij de Ohm's belangrijker. De speakers van jou zijn 8Ohm dus. Volgens mij is het zo dat hoe lager de Ohms van de speakers zijn, de versterker meer vermogen moet gaan leveren. Voor diegene die dit beter kunnen uitleggen, vul me aan aub. Ik denk dat de 5010 van Marantz geen enkel probleem zal hebben met het aansturen van je speakers.
    Maar als je die gaat vergelijken met receivers van €700 zou ik toch voor de 6010 van Marantz gaan. Erg veel mogelijkheden heeft deze. Ik wil volgend jaar uitkijken naar de 7010/7011. De reviews van de 7010 zijn veelbelovend.
    Ik denk dat het RMS (continu) vermogen van zijn 'fronts' wat lager is, ongeveer 65 Watt. De 201 heeft nl. een woofer van 16cm. Als de 201 een zuil met van de woofers zou zijn, zou dat wel rond de 100Watt liggen.

    Wat een receiver moet kunnen leveren is afhankelijk van het formaat(Watts) en de aanstuurbaarheid(impedantie en gevoeligheid) en het formaat van de ruimte.

    De Watts zijn bij een receiver een indicatie van wat deze kan leveren. Heb je een duurder model van een bepaald merk en serie, dan zal deze vaak ook meer Watts kunnen leveren. Het frustrerende is dat ieder merk de Watts anders specificeren, terwijl de RMS uitgangsvermogens wel hetzelfde kunnen zijn. In de meeste gevallen zal je daarom zelf moeten schatten wat het RMS uitgangsvermogen is. Gelukkig zijn daar hulpmiddelen voor nl. de vervorming, de impedantie, de frekwenties en het aantal kanalen dat belast is bij het meten en daarnaast het energieverbruik en de aansluitwaarde(aantal Watts op het typeplaatje).

    De impedantie bepaalt hoeveel stroomsterkte een luidspreker kan vragen. Heb je een luidspreker met een lage impedantie en een lage gevoeligheid, dan zal deze een hogere stroomsterkte vragen en de receiver dus meer (vermogen) moeten leveren om de luidspreker onder controle te kunnen houden. Over het algemeen hebben receivers kleine reserves en daardoor mag de impedantie van een luidsprekers niet lager zijn dan 6 Ohm. Met de impedantie zit je dus wel in de goede richting.

    Het formaat van de ruimte bepaalt samen met de hoeveelheid dB's hoeveel een luidspreker van een receiver zal vragen en dat is iets wat je zelf moet beoordelen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Geof...Die Marantz 5010 (€ 600,00) is per kanaal 120 W lees ik. Ik dacht dat ik toch wel op 150 W of hoger moest gaan zitten.In mijn beoogde prijsklasse zie ik een Denon 2200 ( € 500,00) met 150W of een Denon 3200 (€ 700,00) met 180 W.De Pioneer VSX-1131(€700,00) is 160 W per kanaal.
    De SR5010 kan 650 Watt uit het net opnemen en verbruikt ongeveer 75 Watt wanneer de eindtrappen niet belast worden. Volgens deze specs en een berekening die ik heb uitgevoerd ligt het RMS uitgangsvermogen bij 6 Ohm rond de 80 Watt en bij 8 Ohm rond de 60 Watt per kanaal. Andere modellen met ongeveer hetzelfde uitgangsvermogen zijn bij Denon de 3200 en bij Pioneer de 1131.
    Zoek je model met voldoende uitgangsvermogen voor jouw huidige luidsprekers, dan zijn dit een paar modellen die daarvoor in aanmerking kunnen komen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 28-08-2016 om 13:58
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Dank je Gerco..Dus ik zit een beetje in de goede richting met de modellen die ik op het oog had..Ik weet nu in welke categorie ik het zoeken moet..En mocht ik ooit mijn speakers moderniseren...Dan zou ik weer voor de Bose gaan...Misschien vier keer 201 0f weer 301 front en 201 back..Die zijn toch ook al weer 15 jaar oud...Die nieuwe modellen zijn ook mooi,in het zwart of kersenBijlage 7937Bijlage 7938.En inderdaad 8 Ohm
    Wanneer je alle luidsprekers wilt vervangen is het mooi als alle luidsprekers uit dezelfde serie komen. Bij Bose is dit niet mogelijk, omdat ze geen bijpassende 'centre' in hun assortiment hebben. Ik denk dat je dan beter over kunt stappen naar een ander merk zoals Klipsch, JBL of Boston Acoustics of anders gaan luisteren naar wat er nog meer mogelijk is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aristonos Bekijk bericht
    Als ik iets zouy vervangen dan zou ik alleen de 201 en 301 vervangen.Ik ga eerst goed testen hoe ze het doen en of ze nog net zo goed zijn als nieuw.Immers,de fronts en back speakers worden het meest gebruikt,als A en B tijdnes muziek en dus ook met films..De centre wordt alleen gebruikt met TV en films..en de surround hebben volgens mij het makkelijkste leven.Dus die kunnen blijven.Bovendien heeft heeft de Bose centre speaker nog best wel een modern uiterlijk.Wel raar dat een merk als Bose geen centre speakers meer maakt.Surround speakers zijn er nog wel met name de 601.Bijlage 7942Bijlage 7943
    De 601 is geen surround speaker. Je kunt deze het beste vergelijken met 2 stuks van de 301 die in één behuizing zijn geplaatst. Die zou je vanwege de hogere belastbaarheid, alleen als 'front' kunnen gebruiken.

    Dat reden dat Bose geen bijpassende 'centre' en 'surrounds' voor hun huidige modellen maakt zit in hun filosofie. Die is nog steeds dat ze de kamer willen vullen met stereo en niet met luidsprekers. Voor surround hebben ze alleen sets met melkpakjes of inbouw-modellen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •