De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard Receiver/Subwoofer/Speakers/Crossover/LPF&LFE

    Goed. Waar moet ik beginnen? Ik zie door de bos de bomen niet meer met al deze instellingen en setups.
    En ja, het zal vast wel eens haarfijn uitgelegd zijn hier op forum of elders. Maar je krijgt dan een hele uitleg en
    daardoor snap ik er geen xxxx meer van.

    Ik heb dus een Onkyo TX-NR3008 met aangesloten de Jamo Concert V als Front, Surround en Surround-Back.
    De Jamo Concert II als Center, Front-High en Wide.

    Vraag #1
    Waar moet ik mijn speakers opzetten in Receiver instellingen?
    FullBand, 40Hz tot 200Hz

    Vraag # 2
    Waar moet ik mijn LPF&LFE opzetten in mijn Receiver instellingen?
    80Hz, 90Hz, 100Hz of 120Hz

    Vraag # 3
    Waar moet ik mijn Crossover opzetten van mijn Subwoofer?
    Cut-Off 40Hz tot 200Hz

    Vraag # 4
    Waar kan ik het beste mijn Phase van mijn Subwoofer zetten?
    0 tot 180

    Specs van speakers.

    Jamo V
    Rated Power = 110W
    Music Power = 160W
    IEC (268-5) = 55W (wat is dit eigenlijk??)
    Impedance = 6 Ohm

    Jamo II
    Rated Power = 80W
    Music Power = 120W
    IEC (268-5) = 40W (wat is dit eigenlijk??)
    Impedance = 8 Ohm

    Onkyo TX-NR 3008
    All Channels - 9x 200W bij 6 Ohm 1 kHz
    Dynamic Power
    320W @ 3Ohm Front
    270W @ 4Ohm Front
    160W @ 8Ohm Front

    Jamo Subwoofer 360


    Alvast bedankt.r vermogen 360W
    Minimale frequentie 28Hz
    Maximale frequentie 200Hz
    Impedantie 22kΩ

    Hoop dat iemand mij dit gewoon op een kleuterwijze kan uitleggen en gewoon Nederlands.
    Alvast bedankt.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  2. #2

    Standaard

    Antwoord op Vraag #1:
    In de meeste gevallen is het formaat van de woofer(s) bepalend voor het instellen van de frekwentie in de receiver. Heeft de woofer een diameter van 13cm, dan is het vaak rond de 80Hz en wanneer deze groter is wat lager. Om er voor te zorgen dat een subwoofer ze mooi aan kan vullen, in het verstandig er voor te zorgen dat je wel boven de frekwentie blijft waarbij de poort gaat werken. Anders loop je het risico dat bepaalde frekwentie niet in fase zijn met de sub.

    Je kunt er ook voor kiezen om luidsprekers die ook de allerlaagste tonen goed kunnen weergeven, in te stellen als "Full band". Het voordeel hiervan is dat het 'bass-management' dan weinig negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van het geluid. Het nadeel is dat -wanneer de sub dezelfde signalen krijgt- ook hierbij dat bepaalde frekwenties niet in fase kunnen zijn met die van de sub.

    Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft:
    Een iets minder goede weergave met een vol geluid of een goede weergave met een wat minder vol geluid.

    Antwoord op vraag #2:
    Die in de receiver kun je het beste op de hoogste frekwentie (120Hz) zetten, omdat het deel van de LFE's boven de ingestelde frekwentie niet weergegeven zal worden.

    Antwoord op vraag #3:
    Die van de sub kun je het beste laten passeren en anders instellen op de hoogste frekwentie, omdat de receiver voor de filtering zorgt.

    Antwoord op vraag #4:
    De lage tonen van de sub moeten zo veel mogelijk in fase zijn met die van de luidsprekers. Wanneer je deze op "180" zal de woofer in tegengestelde richting worden aangestuurd. Wanneer de woofers van de luidsprekers naar voren bewegen, zal die van de sub bij "180" naar achteren bewegen. Deze kun je daarom het beste op "0" laten staan.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-09-2016 om 21:17
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Om je speakers op full te zetten moet je wel hele goede - dure - speakers hebben. Een subwoofer kan dan meestal namelijk veel beter waardoor het voller en warmer klinkt. Mindere speakers kunnen bonkerig worden bij bepaalde frequenties.

    Meestal is de kantelfrequentie 80 Hrz (THX-norm), maar het blijft heel persoonlijk. Wat het allerbelangrijkste is is de overgang tussen de speakers en sub. Zorg door frequentietests dat er geen gat valt in de overgang van het laag. De meeste calibraties zetten de speakers op small .Bij .1-bronnen wordt alles door de receiver en de track geregeld. Bij stereo kun je stoeien met de LPF&LFE-instelling, maar vaak is die hetzelfde.

    Ook mijn basgitaarversterker kantelt op 80 Hrz. Zo hou ik definitie en ultralaag in balans zonder dat de cabs elkaar gaan bijten.

    Maar niks zo persoonlijk en niemand hoort hetzelfde, zeker als je wat ouder wordt.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik heb de range van de speakers van ene uiterste naar andere geprobeerd.
    Dus speakers op 200Hz (small?) en LPF op 120 Hz en mijn sub crossover in beide gevallen op 40Hz. (is 40Hz crossover goed of moet ik juist de crossover naar 100Hz zetten ivm LPF op 80Hz?)
    En speakers (de Vtjes) op Fullband en LPF op 80Hz.

    De speakers op Fullband in combinatie met deze instelling vind ik veel voller en warmer klinken dan de speakers op 200Hz.
    Geen vervormingen of naar mijn ide gemis van bepaalde tonen.
    Toen ik de speakers op 200 Hz had met de LPF op 120Hz vond ik het juist bonkerig klinken.

    Ik had deze vraag ook bij HTforum gesteld en kreeg dit antwoord. (volgens mij een standaard?)
    Ook met deze instelling bonkerig.


    1. 80 hz
    2. 120 hz
    3. Subwoofer vol open
    4. Fase op 0
    Meten met Audyssey en handmatig aanpassen naar bovenstaande.
    Dat is volgens THX norm en een goed uitgangspunt.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Ik heb de range van de speakers van ene uiterste naar andere geprobeerd.
    Dus speakers op 200Hz (small?) en LPF op 120 Hz en mijn sub crossover in beide gevallen op 40Hz. (is 40Hz crossover goed of moet ik juist de crossover naar 100Hz zetten ivm LPF op 80Hz?)
    En speakers (de Vtjes) op Fullband en LPF op 80Hz.
    Wanneer je de speakers op "200", de LPF op "120" en de regelaar van de sub op "40Hz" instelt, heb je een gat tussen 40 en de 200Hz. De 40Hz is dan nl. de hoogste frekwentie die de sub weer zal geven en de 200Hz de laagste die de luidsprekers weer zullen geven.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    De speakers op Fullband in combinatie met deze instelling vind ik veel voller en warmer klinken dan de speakers op 200Hz.
    Geen vervormingen of naar mijn ide gemis van bepaalde tonen.
    Toen ik de speakers op 200 Hz had met de LPF op 120Hz vond ik het juist bonkerig klinken.

    Ik had deze vraag ook bij HTforum gesteld en kreeg dit antwoord. (volgens mij een standaard?)
    Ook met deze instelling bonkerig.

    1. 80 hz
    2. 120 hz
    3. Subwoofer vol open
    4. Fase op 0
    Meten met Audyssey en handmatig aanpassen naar bovenstaande.
    Dat is volgens THX norm en een goed uitgangspunt.
    Wat je op het HT-forum als antwoord hebt gekregen is idd een standaard-antwoord wat dicht in buurt ligt van de ideale instellingen van een set. De THX-norm (80Hz) is nl. gebaseerd op frekwenties die we moeilijk met het gehoor kunnen lokaliseren. Ze laten daarom alle frekwentie lager dan 80Hz naar de sub sturen. Die van de Concert V's kun je misschien wel op 60Hz zetten vanwege het bereik van de woofer.

    Het bonkerige kan ook komen doordat de sub te ver in een hoek staat, omdat dit er vaak zorgt dat de lage tonen dan niet goed kunnen verspreiden.

    Verder kun je nog proberen om de richting van de lage tonen van de sub te veranderen door de afstand van de sub op het gehoor in te stellen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-09-2016 om 22:07
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Thnx Gerco voor de uitleg. Zodra mijn gehoor weer normaal is ga ik er even mee stoeien. Binnenkort eerst maar even naar KNO arts.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •