De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: Jamo Concert II

  1. #1
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard Jamo Concert II

    Nu heb ik een aantal (4 stuks) over. De luidspreker zelf bestaat uit een woofer en tweeter en scheidingsfilter. De Concert II is 8Ohm.
    Nu zit ik er toch weer aan te denken om een zelfbouw Center speaker te maken. Een custom bekisting. Kan dit?
    Dus 2 woofers en 2 tweeters met 1 scheidingsfilter. Of 2 scheidingsfilters en dan als het ware 2 Concert IItjes aan elkaar lussen in een eigen bekisting?
    Wat doet dit met de Ohm's? Kan mijn 3008 dat aan bijvoorbeeld? Tenminste, ik neem aan dat als ik 2 speakers aan elkaar lus van 8Ohm dan wordt dit toch 4Ohm?
    Ik hoop dat een techneut mij hierin verder kan helpen met advies en dat iemand mij begrijpt wat ik bedoel..
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Nu heb ik een aantal (4 stuks) over. De luidspreker zelf bestaat uit een woofer en tweeter en scheidingsfilter. De Concert II is 8Ohm.
    Nu zit ik er toch weer aan te denken om een zelfbouw Center speaker te maken. Een custom bekisting. Kan dit?
    Dus 2 woofers en 2 tweeters met 1 scheidingsfilter. Of 2 scheidingsfilters en dan als het ware 2 Concert IItjes aan elkaar lussen in een eigen bekisting?
    Wat doet dit met de Ohm's? Kan mijn 3008 dat aan bijvoorbeeld? Tenminste, ik neem aan dat als ik 2 speakers aan elkaar lus van 8Ohm dan wordt dit toch 4Ohm?
    Ik hoop dat een techneut mij hierin verder kan helpen met advies en dat iemand mij begrijpt wat ik bedoel..
    Wil je de 2 luidsprekers in 1 behuizing plaatsen, dan moet je beide filters gebruiken en een tweeter op één van de filters aansluiten. Wanneer je beide tweeters wilt gebruiken, kun je het beste de woofers in het midden plaatsen voor een betere afstraling in de breedte.

    Je kunt ook van 2 luidsprekers 1 maken door ze met de boven- of onderkanten tegen elkaar te leggen. Op deze manier hoef je geen andere behuizing te maken en blijft de vormgeving hetzelfde als van de andere luidsprekers.

    In beide gevallen zal de impedantie dan ongeveer 4 ohm worden, maar als je bv deze weerstand er tussen zet zal deze ongeveer 6,7 ohm zijn. Parallel wil zeggen dat de '+' van beide luidsprekers aan de '+' van de receiver en de '-' van beide aan de '-' van de receiver. Je hebt dan een 'centre' met een wat hogere belastbaarheid (ongeveer 90 Watt) en ook wat meer in het geluidsbeeld aanwezig is.

    Een weerstand met een andere waarde(ohm) is ook mogelijk. Bij een lagere waarde (≥2 ohm) zal de reciever wat zwaarder belast worden en bij een hogere waarde (≤8 ohm) wat lichter. Wanneer de last lichter is zal je het niveau in de receiver wat hoger in moeten stellen. Tussen de 2 en de 4 ohm zal daardoor het beste zijn.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-12-2016 om 13:59
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Dit zijn de filter, tweeter en de 2 woofers die ik wil gaan gebruiken om mijn custom center te maken.











    Ik heb Audiolab gebeld en die zei dat er geen filter bestond om ze naar 6 Ohm te brengen.
    Ik snap niet heel veel van deze technische regeltjes dus lach me niet uit als ik rare vragen stel.


    Alle speakers zijn dus 8 Ohm, toch? Normaal heeft de Concert II dus 1 woofer en 1 tweeter van 8Ohm aan dit filter hangen. Wat gebeurt er met de Ohm als ik dus 2 woofers en 1 tweeter hier op aansluit?
    Audiolab had het erover dat ik dan de 2 woofers in serie zou moeten aansluiten. Dus dan worden de woofers 16 Ohm, toch?
    In de Concert V zitten ook 2 woofers en 1 tweeter aangesloten op waarschijnlijk een iets andere filter mag ik aan nemen. Hoe kan het dan dat de Concert V 6Ohm is. Dan zijn er toch wel filters die dit kunnen?
    De bekisting wordt geen probleem.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  4. #4
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Laat maar..


    Ik heb net met Speakerland gebeld en het is niet een "zomaar iets" projectje. Er is inderdaad geen filter hiervoor. Dat zou ontworpen moeten worden.Tenzij ik aan een Concert V filter zou kunnen komen.
    Het gaat mij niet om het geluid. Dat zal niet veel veranderen. Maar meer om de optiek omdat ik nu de roosters voor mijn Concert Vtjes heb gemaakt.


    Ik ga het anders doen om de optiek toch zo te krijgen zoals ik het wil.
    Ik ga dus een zelfde kist maken met dezelfde literinhoud. Maar met de poort aan de voorkant.
    Dus dan krijg ik een poort/woofer/tweeter uiterlijk. Woofer in het midden en poort en tweeter aan weerskanten daarnaast. De afwerkingsrand van poort gaat natuurlijk dan dezelfde diameter krijgen als de tweeter.
    Als dit niet lukt heb ik natuurlijk altijd mijn bestaande "center"nog. Een nieuwe kist maken kan geen kwaad.
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Laat maar..


    Ik heb net met Speakerland gebeld en het is niet een "zomaar iets" projectje. Er is inderdaad geen filter hiervoor. Dat zou ontworpen moeten worden.Tenzij ik aan een Concert V filter zou kunnen komen.
    Het gaat mij niet om het geluid. Dat zal niet veel veranderen. Maar meer om de optiek omdat ik nu de roosters voor mijn Concert Vtjes heb gemaakt.


    Ik ga het anders doen om de optiek toch zo te krijgen zoals ik het wil.
    Ik ga dus een zelfde kist maken met dezelfde literinhoud. Maar met de poort aan de voorkant.
    Dus dan krijg ik een poort/woofer/tweeter uiterlijk. Woofer in het midden en poort en tweeter aan weerskanten daarnaast. De afwerkingsrand van poort gaat natuurlijk dan dezelfde diameter krijgen als de tweeter.
    Als dit niet lukt heb ik natuurlijk altijd mijn bestaande "center"nog. Een nieuwe kist maken kan geen kwaad.
    Prachtig

    Jij verveelt je je nooit, van de ene verbetering naar de andere verbetering, soms alleen
    optisch en soms alleen technisch en soms combineer je beiden


    Heb wat voor je meegekeken en ook al zal ik zelf geen speakers gaan bouwen, vond
    ik het wel leuk om een beetje met je mee te denken, aan het volgende artikel kun je met
    je centerbouwspeaker misschien wel wat hebben:

    https://www.popschoolmaastricht.nl/college_luidsprekers_parallel_serie.php


    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Oh..... begrijp ik het nu goed dat je een center wilt bouwen met 2 tweeters en 1 woofer in het midden?

    Waarom begin je niet meer op de klassieke manier met 2 woofers en 1 tweeter in het midden?

    Oh, misschien een idee, voordat je de kast gaat bouwen, om de speakers alvast te testen door
    ze aan te sluiten zoals je denkt dat het moet en dan met lage volumes een luistertest te doen,
    natuurlijk zal het laag niet klinken, maar dat moet je dan even buiten beschouwing laten.

    Je krijgt iig wel een idee hoe het hoog wordt beïnvloed door je idee, immers het filter gaat
    wat anders werken. Weet niet of het een goed idee is om dat te testen met een monoblock, immers
    die dingen staan altijd op max vermogen?

    Ach, je bent handig genoeg en denk ook wel zo slim dat je eerst een voorzichtige test doet voordat
    je de zaag in de planken zet.

    Wens je een geslaagde bouw toe met een top eindresultaat
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Oh..... begrijp ik het nu goed dat je een center wilt bouwen met 2 tweeters en 1 woofer in het midden?

    Wens je een geslaagde bouw toe met een top eindresultaat
    Nee. Woofer in het midden en tweeter aan de ene kant en baspoort aan de andere. Ik ben al goed opweg. Carbon folie voor center is besteld..
    Wordt mooi...
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  8. #8
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Oh..... begrijp ik het nu goed dat je een center wilt bouwen met 2 tweeters en 1 woofer in het midden?

    Wens je een geslaagde bouw toe met een top eindresultaat
    Nee. Woofer in het midden en tweeter aan de ene kant en baspoort aan de andere. Ik ben al goed opweg. Carbon folie voor center is besteld..
    Wordt mooi...
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Oh, misschien een idee, voordat je de kast gaat bouwen, om de speakers alvast te testen door
    ze aan te sluiten zoals je denkt dat het moet en dan met lage volumes een luistertest te doen,
    natuurlijk zal het laag niet klinken, maar dat moet je dan even buiten beschouwing laten.

    Je krijgt iig wel een idee hoe het hoog wordt beïnvloed door je idee, immers het filter gaat
    wat anders werken.

    Ach, je bent handig genoeg en denk ook wel zo slim dat je eerst een voorzichtige test doet voordat
    je de zaag in de planken zet.
    @Geofffrey:
    Het lijkt mij ook verstandig om een centre te maken met 2 woofers en eerst te proberen met de weergevers in de originele behuizing om er achter te komen hoe je de woofers en tweeter(s) het best in de behuizing kan plaatsen. Je zou dan ook kunnen proberen om 1 tweeter los te koppelen om zo te kunnen horen of je dan nog voldoende hoge tonen hoort.

    De meeste 'centre' luidsprekers hebben 2 woofers en zijn daardoor symmetrisch om de dialogen meer in verticale richting te verspreiden, zodat ze wat meer uit het scherm lijken te komen. Als je ze parallel aansluit met een weerstand als die uit mijn vorige bericht, zal er weinig mis kunnen gaan. Bij het proberen hoef je de weerstand nog niet te gebruiken, tenzij je met normale en hoge geluidssterktes wilt testen.

    Of het verstandig is om de poort(en) aan de voorkant te maken, is een lastige vraag. Vaak zijn deze aan de achterkant geplaatst zodat ze weinig (negatieve) invloed kunnen hebben op het geluid van de woofers. Ik denk dat je ze daarom beter aan de achterkant of anders de zij- of onderkant kan plaatsen, omdat je anders het risico loopt dat ze bepaalde frekwenties zullen versterken en/of verzwakken waardoor het frekwentie-verloop niet meer lineair zal zijn.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Alle speakers zijn dus 8 Ohm, toch? Normaal heeft de Concert II dus 1 woofer en 1 tweeter van 8Ohm aan dit filter hangen. Wat gebeurt er met de Ohm als ik dus 2 woofers en 1 tweeter hier op aansluit?
    Audiolab had het erover dat ik dan de 2 woofers in serie zou moeten aansluiten. Dus dan worden de woofers 16 Ohm, toch?
    In de Concert V zitten ook 2 woofers en 1 tweeter aangesloten op waarschijnlijk een iets andere filter mag ik aan nemen. Hoe kan het dan dat de Concert V 6Ohm is. Dan zijn er toch wel filters die dit kunnen?
    Wanneer je 2 woofers in serie wordt de impedantie idd 16 Ohm, maar dan heb je kans dat ze niet tegelijk naar voren of naar achteren bewegen. Als je ze naast elkaar plaatst zal het geluid iets meer naar links of naar rechts gefocust worden.

    De 2 woofers in een Concert V kunnen op 2 verschillende manieren aangesloten zijn. De ene is als een 3-weg systeem waardoor iedere woofer een eigen bereik heeft en de andere als een 2,5 weg systeem waardoor beide dezelfde lage tonen krijgen en 1 van de woofers ook de midden tonen. In het geval van een 3-weg systeem zijn ze niet parallel aangesloten en zal de impedantie hetzelfde zijn als van een luidspreker met 1 woofer. De 3e manier is als een 2-weg systeem, maar dan zou de 2e woofer aan de voor- of bovenkant geplaatst moeten zijn. Ze hebben daardoor een ander filter dan de Concert II. Om de impdantie in de buurt van de 6 Ohm te krijgen zullen ze (intern) aangesloten zijn via een weerstand.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 03-09-2017 om 12:08
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •