De resultaten 1 tot 23 van 23 worden weergegeven.
  1. #1
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard 1.0, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1 etc etc ... 't is om gek van te word

    Mijn vraag is wel de volgende, je krijgt tegenwoordig alle soorten digitaal geluid naar je hoofd gesmeten maar ik kan het nu echt niet meer uit elkaar houden. Daarom had ik dus graag geweten of er iemand hier weet hou de indeling en benaming nu juist gebeurd ? Zo iets in de aard van :

    1.0 Mono
    Hoe zit het dan met Discrete Surround, Surround EX, gewone surround, etc etc.

    Graag had ik dat vernomen voor 1.0, 2.0, 2.1, ...... , 7.1
    vooral de grafische voorstelling vind ik op de duur problematisch aangezien de hoezen voor dezelfde voorstelling andere namen gaan gebruiken of de hoes is verkeerd of dergelijke

    Kan iemand het een en het ander verduidelijken of een link geven waar dit verduidelijkt wordt, liefst met dus juiste benamingen en voorstellingen

  2. #2
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #3
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    Als ik het dan goed heb kan Discrete Surround zowel 4.0 als 4.1 zijn en speelt het subwoofer kanaal een niet echt grote rol in de benaming ?

    En dus is Quad Surround eigenlijk ook 4.0

  4. #4

    Standaard

    Zo stel ik me de kanaalverdeling voor:

    1.0 (mono)

    2.0 stereo

    2.0 surround

    3.0 = stereo + center

    4.0 = discrete surround

    4.1 = surr. + subwoofer

  5. #5

    Standaard

    Zo stel ik me de kanaalverdeling voor (vervolg):

    5.0 = surr. + center

    5.1 = surr. + center + subwoofer

    6.1 = surr. + front center + achter center + subwoofer

    7.1 = zij surr. + achter surr. + front center + subwoofer

  6. #6
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg

    4.0 = discrete surround
    En dit noemen jullie in de woordenlijst van de website Quad Surround ?

    Kan ik hieruit concluderen dat er geen standaard benamingen bestaan ?

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Misschien kun je over een jaar of wat wel een goedje op alle muren smeren (ssort muurverf) wat geluid kan reproduceren. Aan 5.1, 6.1 en 7.1 doen we dan niet meer, het is gewoon 100% surround sound.

    Greetz, Martin

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hans De Bisschop
    En dit noemen jullie in de woordenlijst van de website Quad Surround ?

    Kan ik hieruit concluderen dat er geen standaard benamingen bestaan ?
    Er zijn vast wel standaard benamingen... Het bovenstaande was slechts bedoeld ter informatie...

    "Quad Surround" staat voor "4 kanaals surround"... Geen idee of dit DE officiele benaming is...

    Maar ja... moeten we 5-kanaals dan "Quint Surround" gaan noemen? En zo verder met "Sext Surround" en "Sept Surround" ???

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Zo stel ik me de kanaalverdeling voor (vervolg):

    5.0 = surr. + center

    5.1 = surr. + center + subwoofer

    6.1 = surr. + front center + achter center + subwoofer

    7.1 = zij surr. + achter surr. + front center + achter center + subwoofer
    mooie duidelijk uitleg alex ,perfect gewoon
    zolang we maar 5.1/6.1 en 7.1 hebben dan is het goed
    alles daaronder kan je min of meer vergeten naar mijn mening

  11. #11

    Standaard Re: 1.0, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1 etc etc ... 't is om gek van te

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hans De Bisschop
    1.0 Mono
    Volgens mij komt DD 1.0 niet in de praktijk voor. Ik meen dat mono geluid altijd als DD 2.0 op een dvd staat (dus 2x hetzelfde geluidsspoor over het linker en rechterkanaal verdeeld).
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  12. #12

    Standaard Re: Re: 1.0, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1 etc etc ... 't is om gek van

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey
    Volgens mij komt DD 1.0 niet in de praktijk voor. Ik meen dat mono geluid altijd als DD 2.0 op een dvd staat (dus 2x hetzelfde geluidsspoor over het linker en rechterkanaal verdeeld).
    Klopt helemaal... Bij een 1.0 spoor komt het geluid ook alleen uit de centerspeaker. In mijn collectie heb ik slechts 2 of 3 DVD's die echt DD-1.0 zijn.... Alle andere mono opnamen maken gebruik van een DD-2.0 spoor.
    Ik vermoed dat dit gedaan is omdat bij veel mensen de frontspeakers een hogere kwaliteit hebben dan de centerspeaker en de surrounds. En tegelijkertijd geeft dit een meer egale spreiding van het geluid door de ruimte.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg


    2.0 surround
    Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? 2 kanaals stereo (L+R) met een gedecodeerd kanaal voor Pro Logic II?
    | Beamer: JVC DLA-HD1 | Scherm: Lumene Movie Palace Velvet 300C | Popcorn Hour C-200 | Receiver: Denon AVR-3808 | Speakers Front: JBL XTi 80 | Speaker Center: JBL Xti 10c | Speakers Surround 4x : JBL L810 | Subwoofer: JBL E250P |

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wrcveen
    2 kanaals stereo (L+R) met een gedecodeerd kanaal voor Pro Logic II?
    Yep...

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg

    7.1 = zij surr. + achter surr. + front center + achter center + subwoofer


    Correct me if I'm wrong, maar als er EN twee achter surround speakers EN een achter center opgesteld staan, zou het dan niet 8.1 moeten zijn? (2x front, 1x center, 1x center achter, 2x zij surr. en 2x achter surround = 8) Kortom: weet je zeker dat er ook een achter center bij hoort? Of is er maar 1 achter surround speaker aanwezig?

    marty
    "Assumption is the mother of all fuck-ups..."
    mijn setje
    Co-startrader

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marty vanluit




    Correct me if I'm wrong, maar als er EN twee achter surround speakers EN een achter center opgesteld staan, zou het dan niet 8.1 moeten zijn? (2x front, 1x center, 1x center achter, 2x zij surr. en 2x achter surround = 8) Kortom: weet je zeker dat er ook een achter center bij hoort? Of is er maar 1 achter surround speaker aanwezig?

    marty
    Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat je geen center achter hebt maar twee achterspeakers.
    Dus 2 Achter-Surrounds + 2 zij-Surrounds + 2 frontspeakers + 1 Center = 7+1 sub = 7.1

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marty vanluit




    Correct me if I'm wrong, maar als er EN twee achter surround speakers EN een achter center opgesteld staan, zou het dan niet 8.1 moeten zijn? (2x front, 1x center, 1x center achter, 2x zij surr. en 2x achter surround = 8) Kortom: weet je zeker dat er ook een achter center bij hoort? Of is er maar 1 achter surround speaker aanwezig?

    marty
    7.1=8
    6.1=7
    5.1=6

    toch?
    boards don't hit back....(bruce lee)

  18. #18

    Standaard

    Volgens mij staat het ook verkeerd beschreven, maar goed getekend. Als je op de beschrijving af gaat dan zou je op 8.1 uitkomen. Ik denk dat alex de achter center en achtersurround door elkaar haalt. Dit is namelijk hetzelfde binnen 6.1 of 7.1, welke naam je ze ook geeft. Achter center kan uit twee speakers bestaan, waardoor je 7.1 krijgt ipv 6.1. Vaak wordt het dan surround achter genoemd, maar dan wordt de term achter center wél vergeten.
    Gelukkig is de afbeelding goed. Het is maar net hoe je die 2 achterste kanalen noemt, zolang je ze maar niet beide noemt, want dan krijg je inderdaad 8.1. Oplettende lezer, marty

  19. #19

    Standaard

    Ik wist niet dat er 7.1 bestond oow wacht dat bestaat ook helemaal niet!
    Don't f*ck with the Jedi Master (Jay and silent Bob strike back)

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter
    Ik wist niet dat er 7.1 bestond oow wacht dat bestaat ook helemaal niet!
    Eigenlijk is het ook zinloos, zo'n discussie over 7.1......, maar wel leuk

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado
    Volgens mij staat het ook verkeerd beschreven, maar goed getekend. Als je op de beschrijving af gaat dan zou je op 8.1 uitkomen.
    Oeps... "Copy/ Paste foutje" mijnerzijds... Sorry...
    Marty, bedankt voor de oplettendheid.
    Ik heb mijn oorspronkelijke beschrijving ondertussen gewijzigd.

    [b]Ik denk dat alex de achter center en achtersurround door elkaar haalt. Dit is namelijk hetzelfde binnen 6.1 of 7.1, welke naam je ze ook geeft. Achter center kan uit twee speakers bestaan, waardoor je 7.1 krijgt ipv 6.1. Vaak wordt het dan surround achter genoemd, maar dan wordt de term achter center wél vergeten.
    De werking van 6.1 en 7.1 is mij inderdaad nog niet helemaal duidelijk. Vandaar dat ik ook schrijf; "Zo stel IK me de kanaalverdeling voor"

  22. #22

    Standaard

    quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by Pieter
    Ik wist niet dat er 7.1 bestond oow wacht dat bestaat ook helemaal niet!
    --------------------------------------------------------------------------------

    Niet helemaal, maar 7.1 bestaat, zie volgende thread:


    http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=518

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hamakerse
    quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by Pieter
    Ik wist niet dat er 7.1 bestond oow wacht dat bestaat ook helemaal niet!
    --------------------------------------------------------------------------------

    Niet helemaal, maar 7.1 bestaat, zie volgende thread:


    http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=518
    Lijkt me dat 7.1 bronnen (waar pieter volgens mij op doelde) net zo min bestaan door deze kaart. Wat ik bedoel is dat er door zo'n kaart nog steeds geen bronnen (bv. dvd's) zijn die een 7.1 geluidstrack hebben. Ook deze kaart processed geluid tot 7.1, het principe lijkt me in de basis niet veel verschillen van een 7.1 reciever.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •