De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Discussie: PCM modus vs DTS

  1. #1

    Standaard PCM modus vs DTS

    Ik heb al wat research gedaan en weet inmiddels dat PCM raw audio is. En DTS compressed audio. En overal waar ik kom raden mensen me aan om PCM audio stream te kiezen boven DTS. Maar er is me toch iets nog niet helemaal duidelijk.

    Ik heb mn computer met een hdmi kabel aangesloten op mn surround versterker (met 7.1 speaker systeem). Ik kan mn computer (ik run linux) nu op 3 verschillende audio output configuraties zetten.

    - PCM 5 channel
    - PCM 7 channel
    - Digital stereo, passthrough (en dan kan ik wat protocollen aanvinken, zoals AC3, DTS, PCM)

    Als ik nu een blueray afspeel waar een DTS audio spoor op zit. En ik selecteer de derde optie. Dan komt er op mn versterker DTS te staan. En afhankelijk van de blueray worden 5 of 7 speakers aangestuurd.

    Als ik de PCM 5 channel selecteer. Zie ik 5 ch PCM op mn receiver en er worden 5 speakers aangestuurd. Maar als ik PCM 7 channel op mn computer selecteer zie ik 7 ch PCM op mn receiver en worden er ook 7 speakers aangestuurt. Zelfs als het maar een 5.1 signaal betreft.

    Welke instelling kan ik nu het beste gebruiken?

  2. #2

    Standaard

    passthrough (en dan kan ik wat protocollen aanvinken, zoals AC3, DTS, PCM) en alles aanvinken
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Alles valt en staat bij de bron. Als deze DTS moet de PC dit decoderen naar PCM. Dit geeft dus niet perse een verbetering. Want het kan in theorie beter door de versterker worden gedaan, omdat daar de speakerinstellingen staan en bassmanagment wordt uitgevoerd. Zet je hem op PCM dat moet je alle instellingen zoals speakerafstanden en -volumes in de computer doen. Daarnaast is het simpelweg afhankelijk wie de beste vertaalslag maakt van digitaal naar analoog. Over het algemeen kan een dedicated decoder (zoals in de versterker) dat beter dan een PC

    Kortom, zoveel mogelijk de originele bron weergeven en dat is bitstream (passthrough). Met de kanttekening dat het om een receiver van redelijke kwaliteit gaat. Altijd handig om typenummers erbij te vermelden.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Dank voor de reacties.

    Mn versterker is een oudje. Tweede hands op marktplaats gekocht: Harman Kardon AVR 247

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    De optie wordt dan wel iets anders. Speel je 'gewoon' DTS of Dolby Digital af dan zou bitstream het beste zijn. Speel je echter HD-audio af zoals DTS-HD of Dolby TrueHd - zoals je op de meeste Blu-ray Disc's vindt - dan kun je die beter door de PC laten omzetten naar PCM. Tenminste als je PC wel de benodigde codecs heeft voor het afspelen van die audiostreams. Je hebt het over een Linux-systeem, dus het zou zomaar kunnen dat dit ook niet lukt.

    Check:
    https://www.phoronix.com/forums/foru...-hdmi-on-linux
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    bedankt! is dat omdat die harman kardon geen DTS-HD aankan?

    De meeste van mijn sources zijn gewoon DTS and Dolby Digital.

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Precies.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •