Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 153 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Filmdiscussie: Donnie Darko

    Zojuist heb ik deze film gezien!
    Leuke film, maar zit toch wel met een vraagteken in mijn hoofd.

    Zeker het einde.

    Kan iemand het (proberen) uit te leggen?
    Of moet ik gewoon een tweede keer kijken....
    Robert.

  2. #2

    Standaard

    Allereerst ben ik niet zo´n voorstander van het uitleggen van deze film. Het mooie van dit soort films is vaak dat iedereen er zijn eigen betekenis aan kan geven.

    Maar een mogelijke verklaring van het einde volgens mij is dit:
    Tijdens de film worden verschillende keren verwijzingen gemaakt naar tijdreizen en parallelle universa (ook een leuke verwijzing naar Back to the Future).
    Het kan dus zijn dat de film zich in twee parallelle universa afspeelt die met elkaar verbonden zijn door middel van een "wormhole".
    Donnie weet dat als hij niet sterft dat dan uiteindelijk zijn vriendin de klos zal zijn en heeft dankzij dat boek van die oude vrouw ontdekt hoe hij naar die andere dimensie kan reizen. Hij sterft omdat hij op de noodlottige nacht nu wél thuis is als de vliegtuigmotor in zijn kamer valt.
    Daardoor redt hij zijn vriendin van de ondergang terwijl ze elkaar in die dimensie technisch gezien nooit hebben ontmoet.
    Het verhaal kan dus over opoffering gaan, ook omdat er in de film verschillende verwijzingen naar Jezus zitten (The Last Temptation of Christ draait in de bios, en in die film komt trouwens ook een parallel universum voor.)


    Een andere verklaring (die in op internet heb gelezen) is , dat de hele film een droom is, of een flashback van Donnie op het moment dat de vliegtuigmotor in zijn kamer beland. (Je hoort weleens dat je leven aan je voorbij flitst vlak voor je sterft, misschien zag Donnie in plaats daarvan hoe zijn leven had kunnen zijn.)
    Hij bedenkt zich dus vlak voor hij sterft hoe het had kunnen gaan als hij had overleefd. Dit zou best kunnen, ook doordat een regel uit de songtekst van het nummer Mad World wat aan het eind gespeeld wordt luidt "the dreams in which I´m dying are the best I´ve ever had."
    Dit zou hier op kunnen slaan.


    Maar dit zijn slechts theoriëen, kijk vooral de film een tweede, derde keer, etc. En probeer je eigen theorie samen te stellen.

    Ik ben benieuwd hoe de andere leden tegen dit verhaal aankijken. Ik ben er zelf (na 1 keer kijken) nog niet helemaal uit. Dit is echt een film om keer op keer te zien.

  3. #3

    Standaard

    Leuke theorieen. Vind het wel leuk om erover na te denken.
    De tweede vind ik wat minder omdat bij zo'n bijna dood ervaring je verleden leven voorbijtrekt en niet wat er allemaal gebeurt.


    De eerste uitleg vind ik mooi en hadden wij ook al een beetje bedacht Dat hij heeft gekozen om iets anders te doen. Raar alleen is dat zijn vriendinnetje zwaait naar de moeder. Wij dachten dat de mensen wel alles hadden meegemaakt en herinneren, maar dat ze de tijd opnieuw beleven. Nu zonder Donnie.
    Robert.

  4. #4

    Standaard

    Heb deze film ook pas geleden gezien. en ik had ook nog wat vraagtekens, zeker over het einde. Maar net als Nathan zei, is een film die je meerdere keren moet zien om het helemaal te begrijpen. dus alssie uitkomt, zal ik het zker aanschaffen en dan. Vind het ook een toppertje
    My dvdcollection
    Roos
    StarTrader

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie
    De tweede vind ik wat minder omdat bij zo'n bijna dood ervaring je verleden leven voorbijtrekt en niet wat er allemaal gebeurt.
    Het zou kunnen dat dit bij Donnie anders is natuurlijk. Maar ik blijf de tweede ook een zwakke theorie vinden. Het zou nog wel kunnen dat het gewoon allemaal een droom is die hij heeft vlak voordat die motor door het dak komt zetten. .

    En een mogelijke verklaring voor de scène dat Donnie´s vriendinnetje (een prachtige rol van Jena Malone btw.) naar de moeder van Donnie zwaait kan zijn dat ze toch een verbinding hebben ergens in hun onderbewustzijn.
    Dat bijvoorbeeld de twee dimensies toch een beetje invloed op elkaar hebben. Je hebt weleens dat je mensen ontmoet waarbij je het gevoel hebt dat je ze al heel lang kent. Nou, misschien zijn ze wel je beste vriend/vriendin, maar dan in een andere dimensie. Maar goed, het blijft vaag natuurlijk.
    Zodra ik de Regio 1 DVD heb ga ik meteen bij de extra´s de "Philosophy of Time Travel" lezen die op de schijf staat. Het schijnt dat heel veel vragen hierin beantwoord worden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik


    En een mogelijke verklaring voor de scène dat Donnie´s vriendinnetje (een prachtige rol van Jena Malone btw.) naar de moeder van Donnie zwaait kan zijn dat ze toch een verbinding hebben ergens in hun onderbewustzijn.
    Dat bijvoorbeeld de twee dimensies toch een beetje invloed op elkaar hebben. Je hebt weleens dat je mensen ontmoet waarbij je het gevoel hebt dat je ze al heel lang kent. Nou, misschien zijn ze wel je beste vriend/vriendin, maar dan in een andere dimensie. Maar goed, het blijft vaag natuurlijk.
    Zodra ik de Regio 1 DVD heb ga ik meteen bij de extra´s de "Philosophy of Time Travel" lezen die op de schijf staat. Het schijnt dat heel veel vragen hierin beantwoord worden.
    Dat is dus dat ik ook dacht Ze hebben wel alles meegemaakt wat je in het begin ziet en ook (bewust/onbewust) herinneren. Donnie kiest er alleen voor de gebeurtenissen anders te laten gebeuren (door zelf in bed te blijven liggen). Zoiets komt ook in de film voor. Er wordt iets gezegd in de trant van waarom je iets zou willen veranderen --> alleen wanneer je de gebeurtenissen ten goede kunt vernanderen.

    Blijft de vraag waarom of door wie hij in die bewuste nacht naar buiten wordt gelokt.


    R1 versie is al uit?
    Robert.

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie
    Blijft de vraag waarom of door wie hij in die bewuste nacht naar buiten wordt gelokt.

    R1 versie is al uit?
    Waarom die vent in dat konijnenpak hem precies naar buiten lokt weet ik niet, maar ik denk dat, omdat die vent in dat pak diezelfde is die later over Donnie´s vriendin heen rijdt en dan door Donnie in zijn oog geschoten wordt, dat hij ook zijn lot wil veranderen. Maar ja, dan zou hij Donnie juist in zijn nest hebben moeten laten liggen. Of misschien was dit bedoeld als levensles voor Donnie ofzo... wow... verwarrend zodra ik de film nog een keer zie ga ik extra op dit soort dingen letten.

    En de R1 versie is inderdaad al uit. Kijk bijvoorbeeld hier. Regisseurscommentaar en wat leuke extra´s (waaronder dus die "Philosophy of Time Travel").

  9. #9

    Standaard

    Kortom, een boeiende film!
    Robert.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie
    Kortom, een boeiende film!
    Zekers. En sinds gisteren staat de R1 DVD in bestelling.

  11. #11

    Standaard The Philosophy Of Time Travel

    Hallo iedereen,

    Op de site van Donnie Darko kun je op een gegeven moment toegang krijgen tot het boek dat Donnie in handen krijgt: The Philosophy Of Time Travel.

    Het volgende beschrijft plotwendingen, waarop sommige verklaringen uit het boek op toepasbaar zijn:

    Ik weet niet of het einde nog bij mensen is bijgebleven, maar daar zien we het meisje (dat hij inderdaad heeft gered door zich zelf indirect te doden) door de buurt fietsen, en als ze het huis van Donnie passeert en z'n moeder ziet, die huilt om haar overleden zoon, is er een herkenning tussen de twee mensen, terwijl ze in deze (gewijzigde) realiteit niets met elkaar te maken hebben (of ooit hebben gehad). Deze herkenning wordt veroorzaakt omdat de personen waar Donnie Darko mee te maken kreeg nadat hij z'n lot heeft onlopen en in een andere realiteit is beland, samen met hem in die realiteit terecht kwamen. Deze twee verschillende demensies zijn inderdaad met elkaar verbonden door een soort wormhole.

    De verklaring voor de schotwond die Frank (het konijn) vanaf het begin al in zijn gezicht heeft is dat mensen die sterven in de alternatieve realiteit zich vrij kunnen bewegen door de tijd, vandaar dat hij er net zo uitziet als nadat Donnie hem schoot.

    Nou goed, dit is ongeveer waar ik op uitkwam.

  12. #12

    Standaard

    Ik heb Donnie Darko gisteren bekeken, en het is voor mij een topper.
    Overigens is de regisseur favoriete film : 12 Monkey's.
    Platium Trader & SafeTrader
    Keep on Rocking in the Free World!

  13. #13

    Standaard

    Hier een link naar cinama.nl waar de regisseur Richard Kelly uitleg geeft, ze hebben ook een review van de regio 1 versie, en opnamen van Stardust.

    http://www.cinema.nl/cinema/magazine...azines=5268514
    Platium Trader & SafeTrader
    Keep on Rocking in the Free World!

  14. #14

    Standaard

    Ik heb Donnie Darko net gekeken en ik vind hem niet zo super, enkel om de reden dat het voor mij te vaag blijft.

    Memento bijvoorbeeld. Daar begint de film ook vaag, maar op het eind is die te begrijpen en dat mis ik een beetje bij Donnie Darko. Ja een SPOILER!

    zwart gat of een droom, ik had zelf gehoopt dat het antwoord wat duidelijker werd, maar dat is mijn mening.

    SPOILER!

    Ik vind de film niet slecht, maar ik zal hem niet zelf aanschaffen.

  15. #15

    Standaard

    Ik heb hem vanmiddag bekeken, en ik vind hem erg vaag, zoals Memento, maar wel goed.
    Alleen... er zit veel meer in de film dan jullie allemaal proberen uit te leggen. Wat precies weet ik niet, daar ben ik nog niet achter.


    BTW: Erg leuk om de film te laten beginnen met Killing Moon van Echo and the Bunnymen .......

    De muziek deed mij sowieso weer taajmtrevellen naar de eejties.
    (Joy Division, Tears for Fears, etc...)
    3d

  16. #16

    Standaard

    Weet iemand of er erg grote verschillen zijn tussen de R1 en de R2?
    Weet alleen iets over het ontbreken van een boekje bij de R2. Wil de film graag aanschaffen, maar wel de "beste" versie

  17. #17

    Standaard

    De r2 heeft een DTStrack.
    Recensie over de r1 en r2 dvd kun je vinden op www.cinema.nl (zie thuisbioscoop)
    Platium Trader & SafeTrader
    Keep on Rocking in the Free World!

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van Voorthuizen
    De r2 heeft een DTStrack.
    En de R1 heeft een stuk betere beeldkwaliteit, dus die DTS die mis ik graag... heel graag. Bovendien is de Dolby track ook geweldig.

    Maar goed, deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis, want dit is het filmdiscussie gedeelte...

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Tossie


    veranderen --> alleen wanneer je de gebeurtenissen ten goede kunt vernanderen.
    Ja, maar denk ook aan dat verhaal van Graham Green: vernietigen is ook opbouwen!

    btw, op mijn versie (R2, A-film) heb ik vruchteloos gezocht naar "the philosophy...". Heeft iemand deze versie? en kan hij/zij die ff nakijken...
    Oh ja, het viel mij ook op dat de nl subs soms te vroeg kwamen, en in een flits weer weg waren -zeer storend!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick Deckard


    Ja, maar denk ook aan dat verhaal van Graham Green: vernietigen is ook opbouwen!

    btw, op mijn versie (R2, A-film) heb ik vruchteloos gezocht naar "the philosophy...". Heeft iemand deze versie? en kan hij/zij die ff nakijken...
    Oh ja, het viel mij ook op dat de nl subs soms te vroeg kwamen, en in een flits weer weg waren -zeer storend!
    Moet je eens in deze Thread kijken

    More passion than 50 Popstars bastard robots, and more evil than Korn morphed with Shitknot, bow down before the Man In Black,Mr. Johnny Cash
    Aantal DVD's: 208 | Veni, vidi, vici!

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bas de Jong


    Moet je eens in deze Thread kijken
    THANX MAN!!!

  22. #22

    Standaard

    Dit is een film om meerdere keren te zien om alles nog eens op een rijtje te zetten. Overigens hoor ik een keer of 6 harde tikken uit de surroundluidsprekers komen (een soort statische tikken) bij de DTS track.

    Ik denk overigens het volgende van de film.
    De parallele realiteit die ontstaat doordat Donnie niet in zijn bed ligt als de vliegtuigmotor in zijn slaapkamer valt, hoort eigenlijk niet te gebeuren. De natuurwetten zorgen er echter voor dat die parallele realiteit niet kan voortbestaan maar dat die in de werkelijkheid terugkeert zodat er uiteindelijk altijd maar één realiteit is. Wel is het zo dat de gevolgen van zo'n dubbele realiteit zijn sporen nalaat in de werkelijkheid, vandaar de herkenning tussen het meisje en de moeder van Donnie. Als namelijk paralelle werelden zouden kunnen voortbestaan en ook elkaar beïnvloeden dan zou het heel snel een zootje worden. Maar gelukkig corrigeert de natuur zichzelf

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edwin V
    Dit is een film om meerdere keren te zien om alles nog eens op een rijtje te zetten. Overigens hoor ik een keer of 6 harde tikken uit de surroundluidsprekers komen (een soort statische tikken) bij de DTS track.
    irritant heh?
    ik hoorde ze ook...
    3d

  24. #24

    Standaard

    Ik heb de film enkele maanden geleden in de bioscoop gezien. Hij liet bij mij een erg goede indruk achter..

    Ik deel alleen niet de mening: "Ik moet hem nog een paar keer zien zodat ik alles rustig op een rijtje kan zetten"

    Ik denk juist doordat je hem met "voorkennis" gezien hebt het effect van de film er af is. Ik vind het zon film van 1x zien en dan een hele tijd niet meer kijken!

    Een duidelijke conclusie van het verhaal is er misschien niet, maar ik denk dat het doel juist net iets anders ligt; je gaat namelijk heel erg nadenken over wat je nou gezien hebt en hoe het in elkaar steekt. De discussie over WAT het nou precies zegt is waarschijnlijk interessanter dan het antwoord! Waarom? Het antwoord zal ongetwijfeld geen voldoening geven aan je eigen bedachte theorieën.

    Dat is mijn mening dan.

    Al met al was het een film die ZEKER de moeite waard was, en waarvan ik blij ben dat ik hem in de bioscoop heb gezien

  25. #25

    Standaard

    Zou het niet gewoon kunnen dat zijn vriendinnetje naar zijn moeder zwaait uit medelijden?
    Gewoon een soort steunbetuiging ipv dat er allerlei ingewikkelde theorieën achter zitten?
    Lijkt mij niet zo vreemd dat als je zoiets aanschouwt, je te doen hebt met de nabestaanden.
    Net zo goed als dat dat buurknulletje naar Donnies moeder zwaait.

    Je kan het ook overdrijven en door al die theorieën de simpele dingen des levens uit het oog verleizen.
    Kortom, mijn inziens wordt er wel erg krampachtig naar vanalles gezocht...

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •