De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.

Discussie: Niet-anamorfe dvd's

  1. #1

    Standaard Niet-anamorfe dvd's

    Ik ben momenteel mijn dvd-collectie aan het saneren en ik vroeg me af of er een makkelijke manier is om ergens online na te lopen of bepaalde in Nederland uitgebrachte releases anamorf zijn of niet. Ik merk dat die informatie niet altijd betrouwbaar op de case staat maar ik eigenlijk zou ik ook graag m'n lijst van dvd's ergens langs halen om vervolgens zelf een lijst te kunnen maken van de niet-anamorfe dvd's zodat ik die in een keer uit m'n collectie kan verwijderen. Heeft iemand een tip?

    Handmatig kwam ik er trouwens toch nog wel een paar tegen. Ik heb al sinds 2004 een breedbeeld-tv dus ik keek er wel van op dat er niet-anamorfe titels al die tijd hadden overleefd in mijn collectie.

  2. #2

    Standaard

    Waarom wil je de niet-anamorfe DVD's verwijderen? Die zou je toch juist moeten behouden? De anamorfe DVD's zou ik opruimen. Die zijn technisch onvolmaakt. Of begrijp ik iets niet goed?
    Misschien heb je wat aan deze link?
    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 21-09-2017 om 09:19
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  3. #3

    Standaard

    Ik begrijp het wel. Heb laatst ook de niet-anamorfe Criterion-dvd opgezet van Armageddon (want dit is de DC) en het was net alsof ik naar een postzegel zat te kijken. Bij anamorfe dvd's lijkt het tenminste nog wat op je TV.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 21-09-2017 om 10:05

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Waarom wil je de niet-anamorfe DVD's verwijderen? Die zou je toch juist moeten behouden? De anamorfe DVD's zou ik opruimen. Die zijn technisch onvolmaakt. Of begrijp ik iets niet goed?
    Misschien heb je wat aan deze link?
    Het is het omgekeerde, niet-anamorfe DVD's zijn niet volmaakt, die hebben zwarte balken aan de zij- en onderkant.
    Anamorfe DVD's vullen de hele breedte van het scherm.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Waarom wil je de niet-anamorfe DVD's verwijderen? Die zou je toch juist moeten behouden? De anamorfe DVD's zou ik opruimen. Die zijn technisch onvolmaakt. Of begrijp ik iets niet goed?
    Misschien heb je wat aan deze link?
    En waarom is een anamorfe DVD technisch onvolmaakt?
    Als ik een niet niet-anamorfe DVD op een breedbeeld tv kijk moet ik gaan zoomen of ,zoals Rogier het noemt,naar een postzegel kijken.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Het is het omgekeerde, niet-anamorfe DVD's zijn niet volmaakt, die hebben zwarte balken aan de zij- en onderkant.
    Anamorfe DVD's vullen de hele breedte van het scherm.
    OK, dan heb ik kennelijk beide termen door elkaar gehaald/verwisseld. Blijft staan dat ik een film altijd in het beeldformaat wil zien zoals het op de disc staat. Als dat dan niet beeldvullend is, kan daar niet mee zitten. Zwarte balken boven en onder (2.35:1) of links en rechts (1.33:1), prima!
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    OK, dan heb ik kennelijk beide termen door elkaar gehaald/verwisseld. Blijft staan dat ik een film altijd in het beeldformaat wil zien zoals het op de disc staat. Als dat dan niet beeldvullend is, kan daar niet mee zitten. Zwarte balken boven en onder (2.35:1) of links en rechts (1.33:1), prima!
    Een film die breedbeeld op een niet amorfe dvd staat heeft zwarte balken boven en onder en links en rechts.zwarte balken bij een 2.35:1 film of een1.33:1 film vind ik ook niet erg(hoort zo),maar om een 2.35:1 film te kijken met ook nog zwarte balken links en rechts wil ik dan weer niet.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    OK, dan heb ik kennelijk beide termen door elkaar gehaald/verwisseld. Blijft staan dat ik een film altijd in het beeldformaat wil zien zoals het op de disc staat. Als dat dan niet beeldvullend is, kan daar niet mee zitten. Zwarte balken boven en onder (2.35:1) of links en rechts (1.33:1), prima!
    Het punt is dus juist dat bij niet-anamorfe DVD's er balken aan de boven- en onderkant zitten, maar ook aan de linker-en rechterkant! Die zijn echt haast niet te bekijken dus wat dat betreft snap ik dat de TS ze wil verwijderen uit zijn collectie. Anamorfe DVD's hebben het oorspronkelijke beeldformaat (tenminste, als het goed is) maar zijn ook beeldvullend binnen het beeldformaat. Dat betekent dat je bij bijvoorbeeld 2.35:1 of 1.85:1 nog steeds balken hebt aan de boven- en onderkant, maar niet aan de linker- en rechterkant.

  9. #9

    Standaard

    Je kunt wellicht dvdcompare gebruiken, daar staan ook weleens Nederlandse releases bij de DVD's tussen.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Je kunt wellicht dvdcompare gebruiken, daar staan ook weleens Nederlandse releases bij de DVD's tussen.

    Goede tip, sowieso staat er (bijna) altijd bij of de DVD anamorphic is of niet.

  11. #11

    Standaard

    Screenshot van de niet anamorfe DVD van The Abyss. Ik zou de film graag nog een keer zien, maar niet op deze manier. Wanneer komt die Blu-ray nou eindelijk?


  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Screenshot van de niet anamorfe DVD van The Abyss. Ik zou de film graag nog een keer zien, maar niet op deze manier. Wanneer komt die Blu-ray nou eindelijk?
    James Cameron geeft steeds aan dat "hij er aan komt". Ik heb zelf via Ebay de Chinese Regio 6 uitgave gekocht, met full-bitrate DTS-ES 6.1 audiotrack EN anamorfisch beeld. De enige anamorfe uitgave op het moment van deze film. Daarnaast heb ik nog de 2-disc Regio 1 DVD uitgave voor de extra's (de docu Under Pressure is nog steeds één van de beste making-ofs ooit).

  13. #13

    Standaard

    Bedankt voor de tips ieder. Maar ik bedacht me zelf naderhand dat er eigenlijk een vrij simpele oplossing is: via Google zoeken op de term "niet anamorf" op sites waar Nederlandse dvd's worden besproken. Zoals op deze site. Dat was niet 100% wat ik zocht maar gaf me al wel een hoop informatie over releases die ik uit mijn collectie kan verwijderen.

    Edit: voor de mensen die specifiek hun Criterion collectie willen "zuiveren" van niet-anamorfe edities kwam ik online onderstaande lijst tegen.

    Amarcord (1.85)
    The 400 Blows (original pressing) (2.35)
    A Night to Remember (1.66)
    The Killer (1.85)
    Hard Boiled (1.85)
    Walkabout (1.77)
    This is Spinal Tap (1.70)
    Silence of the Lambs (1.85)
    Salò (1.85)
    The Naked Kiss (1.66)
    Shock Corridor (1.85)
    Sid & Nancy (1.75)
    Dead Ringers (1.66)
    RoboCop (1.66)
    High and Low (2.35)
    The Long Good Friday (1.77)
    Flesh for Frankenstein (2.35)
    Blood for Dracula (1.85)
    Picnic at Hanging Rock (1.66)
    Andrei Rublev (2.35)
    Time Bandits (1.85)
    Branded to Kill (2.35)
    Tokyo Drifter (2.35)
    Armageddon (2.35)
    Taste of Cherry (1.66)
    And the Ship Sails On (1.85)
    Brazil (1.85)
    Yojimbo (2.35)
    Sanjuro (2.35)
    The Night Porter (1.85)
    Autumn Sonata (1.66)
    Cleo From 5 to 7 (1.66)
    Vagabond (1.66)
    The Harder They Come (1.66)
    Mona Lisa (1.77)
    Withnail & I (1.85)
    How to Get Ahead in Advertising (1.85)

    Hiervan heb ik er helaas nog wel een paar staan. Triest dat Criterion dat deed trouwens.
    Laatst aangepast door Richard B. : 21-09-2017 om 18:46

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Zoals op deze site.
    He he he
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    He he he
    Het werd in recensies altijd heel nadrukkelijk genoemd dus nog dank daarvoor.

    Ik heb mijn Criterions trouwens inmiddels gescand en ik bleek nog 7 niet-anamorfe titels in de kast te hebben staan. Dat zijn dan weer 7 nieuwe vrije plekjes in de kast en 7 nieuwe items in m'n Amazon-wishlist.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •