De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Krakende surround speakers

    Sinds een enkele week heb ik last van krakende surround speakers, terwijl er in het geheel niets aan mijn setup is gewijzigd.

    Het is geen continue kraak, maar het lijkt er op dat wanneer er bepaalde frequentiewisselingen zijn in een of meer van de andere kanalen, dat deze als gekraak terugkomen in de surround speakers. Zo zat ik zojuist een mono film op dvd te kijken (uit 1935) waarvan het geluid niet optimaal is. Bij bepaalde geluiden/frequenties kraakten de beide surroundspeakers mee. Beter kan ik het niet opschrijven. Ik merk het bijvoorbeeld ook bij het kijken van televisie (geluid loopt ook via reciever en luidsprekers) in sommige gevallen.

    Het "kraken" klinkt ook gewoon soms laag, net alsof er ergens in het systeem een soort overspraak is (wellicht receiver).

    De DVD speler is digitaal aangesloten op mijn receiver (optisch) en mijn televisie analoog (dubbele tulp). Het is dus niet dat het aan de ingang van de receiver kan liggen. Ik heb het ook gemerkt bij het afspelen van een opgenomen programma van mijn harddisk recorder waarvan het geluid coaxiaal aangesloten is op de receiver.

    Het treedt verder alleen op als ik de receiver in een surround stand heb staan. Wanneer ik een stereo bron selecteer, treedt het niet op. In dat geval schakelt de receiver de surround kanalen en het center kanaal ook echt af (relais klappen om).

    Voor de volledigheid wat extra info over de hardware:
    Receiver: Onkyo TX-DS676 (bouwjaar 2001)
    Surround luidsprekers: B&W DM601 S2 (bouwjaar 2001)
    Center luidspreker: B&W CC6 S2 (bouwjaar 2001)
    Front luidsprekers: B&W DM603 S2 (bouwjaar 2001)

    Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  2. #2

    Standaard

    Als dit gebeurt

    "Zo zat ik zojuist een mono film op dvd te kijken (uit 1935) waarvan het geluid niet optimaal is. Bij bepaalde geluiden/frequenties kraakten de beide surroundspeakers mee"

    Dan is er iets serieus mis met je installatie.
    Mono is 1 kanaal, welke afhankelijk van je instelling of uit het linker en rechter voor kanaal komt of uit het center.
    Als het geluid ook uit de surrounds komt en ook nog kraken lijkt me het een probleem met de Onkyo.

    Om een check te doen of de surrounds niet beschadigt zijn zou je de surrounds op de fronts kunnen aansluiten als test.
    "A man's got to know his limitations", ...

  3. #3

    Standaard

    Het geluid kwam netjes alleen uit de center. De surroundgeluid waren stil op het gekraak na, dat dus alleen leek op te treden bij bepaalde frequenties uit de center. Zoals ik in de oorspronkelijke post stelde: het lijkt een soort van overspraak naar de surrounds alleen tijdens het kraken van de surrounds.

    Ik ben zelf ook al bang dat het de onkyo is in dit geval. Had nog geen tijd gehad de fronts en surrounds om te wisselen (moet nogal wat “overhoop” worden gehaald daarvoor), maar was dat nog wel van plan.

    Bedankt alvast.

    Meer tips zijn welkom!!
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  4. #4

    Standaard

    Ik ben bang dat de voeding van jou Onkyo door veroudering defect is en de elektronica daardoor niet meer de juiste spanning krijgt. Hierdoor kan de micro-electronica niet goed functioneren met als gevolg dat het geluid niet meer mooi klinkt.

    Je zou kunnen informeren of dit te repareren is, maar ik denk dat het -gekeken naar de leeftijd- verstandiger is om het te vervangen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de reactie Gerco.

    Het lijkt er denk ik wel op dat ik na 16 jaar trouwe dienst (op zich niet verkeerd natuurlijk ) dan toch afscheid moet gaan nemen van mijn trouwe Onkyo.

    Ik heb de laatste tijd de receivers niet zo heel erg in de gaten gehouden, maar wat ik wel een beetje mee heb gekregen is dat Onkyo tegenwoordig niet meer dezelfde kwaliteit is als destijds? Dan zou ik voor een waardige vervanger naar een ander merk toe moeten. Klopt dit nog, of is Onkyo toch weer teruggekomen de laatste tijd?
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bambi Bekijk bericht
    Ik heb de laatste tijd de receivers niet zo heel erg in de gaten gehouden, maar wat ik wel een beetje mee heb gekregen is dat Onkyo tegenwoordig niet meer dezelfde kwaliteit is als destijds? Dan zou ik voor een waardige vervanger naar een ander merk toe moeten. Klopt dit nog, of is Onkyo toch weer teruggekomen de laatste tijd?
    Onkyo heeft de afgelopen jaren de lat wat lager gelegd om wat meer afzet te genereren. Voor de modellen in de lagere prijsklasse betekent dit dat ze de allernieuwste snufjes hebben, maar die soms nog niet voldoende ontwikkeld zijn en dat zorgt er voor dat sommige modellen wat minder degelijk zijn of een wat minder goede weergave-kwaliteit bieden als hun concurrenten.

    Zoek je een receiver met de allernieuwste snufjes voor een aantrekkelijke prijs, dan ben je bij Onkyo nog steeds aan het goede adres.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Zoek je een receiver met de allernieuwste snufjes voor een aantrekkelijke prijs, dan ben je bij Onkyo nog steeds aan het goede adres.
    Qua receiver hoef ik niet direct de allernieuwste snufjes. Ik ga in ieder geval op vooronderzoek uit en probeer een shortlist te maken van receivers die aan mijn eisen voldoen... Dan komt er wellicht in een andere thread nog wel een vraag over ervaringen met het een en ander.

    In ieder geval bedankt voor de reactie!
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bambi Bekijk bericht
    Qua receiver hoef ik niet direct de allernieuwste snufjes. Ik ga in ieder geval op vooronderzoek uit en probeer een shortlist te maken van receivers die aan mijn eisen voldoen... Dan komt er wellicht in een andere thread nog wel een vraag over ervaringen met het een en ander.

    In ieder geval bedankt voor de reactie!
    Je kan ook een "moderne" met snufjes en van een jonge leeftijd 2e hands aanschaven.

    Kijk eens op het Home Theater forum htforum.nl of er wat voor je bij zit.
    "A man's got to know his limitations", ...

  9. #9

    Standaard

    De onlangs door mij gereviewde Sony is echt een hele leuke en uitgebreide receiver voor het geld!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    De onlangs door mij gereviewde Sony is echt een hele leuke en uitgebreide receiver voor het geld!
    En die mist nu net een voor mij belangrijke ingang: Phono.
    Er zijn nog maar weinig receivers met een echte Phono ingang heb ik gemerkt. Natuurlijk zijn er genoeg met analoge ingangen, maar dan moet ik alsnog met een aparte voorversterker aan de gang voor mijn platenspeler.

    De shortlist bleek uiteindelijk (binnen het budget) gelimiteerd tot 3 receivers: Onkyo TX-NR656 (model 2016), Onkyo TX-NR676 (model 2017) en de Yamaha RX-V781.
    Heel veel verschil lijkt er tussen de beide Onkyo's niet te zitten en aangezien ik een Onkyo ga vervangen, ben ik (mede vanwege de prijs) gegaan voor de Onkyo TX-NR656. Die is nu maar €380,-.

    Overigens was er wat meer haast bij, want na het kraken is sinds hedenochtend ook een kanaal uitgevallen, zelfs bij stereo.... En dat luistert toch verdraaid vervelend. Dus de vervanger is inmiddels besteld.
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  11. #11

    Standaard

    Dat is idd dan een leuke keuze! Veel plezier met je aankoop!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •