De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Uitgelegd: HDR ondersteuning op je receiver

    Uitgelegd: HDR ondersteuning op je receiver

    Lees dit artikel

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Altijd handig zo'n uitleg!

    Het wordt nog erger want HGL (High Gamma Log) zit er aan te komen. Oké, weliswaar niet voor op een vast medium, maar je weet het nooit. HDR 10 Bits is mooi, maar koppelt de gradaties van helderheid niet aan de kleuren via metadata. Dolby Vision daarentegen is bedacht voor schermen van de toekomst en komt nu eigenlijk nog niet tot zijn recht. In de praktijk is het verschil nog niet echt groot. Het is simpelweg allebei erg mooi indien op z'n best.

    Maar je zou bijna denken dat het voor de meeste (HT-)liefhebbers een ver van mijn bed show is. Wat voegt het nou allemaal toe? En eerlijk gezegd is dat te begrijpen. Meerdere standaarden en elke schakel dient eraan te voldoen. Het vergt toch weer een flinke investering. HDMI 2.0a is namelijk wel een hardware-upgrade. En Dolby Vision via HDMI 1.4a zal vast niet zonder de nodige concessies zijn. Maar toch, nieuwe tv's, gameconsoles, TV-mediaboxen, streamingdiensten in 4K-HDR/DV... Allemaal zitten ze er aan te komen. Dan is zo'n receiver als verdeelkast toch steeds een heikel punt. Gelukkig kan ik mijn receiver nog van een upgrade voorzien. Tenminste, als de HDMI 2.0a-kaarten niet op zijn. Maar heb je die receiver niet dan zal je een nieuwe moeten kopen.

    Maar ach, eigenlijk is dat niets nieuws!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    Eigenlijk ben ik door al die mogelijkheden, maar ook softwarematige conflicten tussen apparatuur onderling, weer teruggegaan naar de basic aansluitingen. Mijn receiver,Marantz SR7008, had teveel last van HDMI ARC en softwarematige ongeregeldheden bij HDMI communicatie tussen tv en Blu-rayspeler/Ziggo box.. Dus gewoon alles wat beeld betreft rechtstreeks van tv decoder of blu-rayspeler naar de LG gebracht en het het geluid via optisch de tv uit naar de receiver. Dat geldt ook voor de blu-rayspeler en de Ziggo Horizonbox. Dus de receiver beperkt zich nu alleen tot audio-in aansluitingen en de weergave daarvan. Niks geen software conflicten/handshake problemen meer. En prima Home Cinemageluid. Ik weet, het hoort wel niet zo, maar bij mij werkt het nu prima, alleen via de AB wel even de weergavebron handmatig kiezen, nouja, als dat alles is.
    *LG OLED 65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* B&W 702S3* Klipsch R115-SW* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Hepta Bariton sub* Atmos Dali Alteco* RU Connected* Next box* Antimode 8033 SII.

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Vreemd. Ik heb met bijna dezelfde apparatuur geen HDMI-issues. Denon en Marantz zijn vrijwel identiek. Maar een nieuw apparaat erbij zal voor problemen kunnen zorgen. Mijn HDMI's op de LG zijn nu namelijk op.

    Mijn OPPO is de enige met dubbele HDMI outs, maar als er straks games uitkomen met Dolby Armos heb ik een probleem.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Vreemd. Ik heb met bijna dezelfde apparatuur geen HDMI-issues. Denon en Marantz zijn vrijwel identiek. Maar een nieuw apparaat erbij zal voor problemen kunnen zorgen. Mijn HDMI's op de LG zijn nu namelijk op.

    Mijn OPPO is de enige met dubbele HDMI outs, maar als er straks games uitkomen met Dolby Armos heb ik een probleem.
    Ter aanvulling; het werkte eerst wel, doch mijn Audyssey configuratie raakte te vaak van slag. Niet zozeer de metingen, maar wel de eigen instell. v.w.b.t Dynamic volume etc. En dan ook nog eens per bron. Dus je zat daardoor heel vaak te klooien met volume instellingen. Nu is dat dus over. Softwarematig is Marantz ver achtergebleven, vind ik. Geluidstechnisch is het prachtig.
    *LG OLED 65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3* B&W 702S3* Klipsch R115-SW* Klipsch RP-504C* Hepta Spring* Hepta Bariton sub* Atmos Dali Alteco* RU Connected* Next box* Antimode 8033 SII.

  6. #6

    Standaard

    Ik volg het ook allemaal niet meer met die nieuwe formaten. Het artikel maakt mij helaas ook niet duidelijk wat HDR nu precies is en wat de meerwaarde zou moeten zijn. Ik doe het nog gewoon met bluray, HD audio en full HD plasma. Hopeloos ouderwets dus

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat kun je precies lezen in het OLED-artikel en een beetje in het OPPO-203-artikel. Maar er is niks mis om het vooralsnog nog lekker conventioneel te houden. Niks ouderwets aan.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik volg het ook allemaal niet meer met die nieuwe formaten. Het artikel maakt mij helaas ook niet duidelijk wat HDR nu precies is en wat de meerwaarde zou moeten zijn. Ik doe het nog gewoon met bluray, HD audio en full HD plasma. Hopeloos ouderwets dus
    Ik zal er eens een artikel aan wijden!
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Ik zal er eens een artikel aan wijden!
    Top!

    Een van de redenen dat ik het allemaal niet meer volg is dat je voor ieder nieuw snufje nieuwe hardware nodig hebt. Niet alleen een nieuwe tv om beter beeld te krijgen, maar ook een nieuwe versterker die dit moet ondersteunen en nieuwe hdmi-kabels etc. En dan weer beginnen met alle discs vervangen. Ik heb net als velen hier nu al een ruimteprobleem en zie de toekomst in streaming, maar geen idee of deze nieuwe zaken daar ook ondersteund worden.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RHK Bekijk bericht
    Eigenlijk ben ik door al die mogelijkheden, maar ook softwarematige conflicten tussen apparatuur onderling, weer teruggegaan naar de basic aansluitingen. Mijn receiver,Marantz SR7008, had teveel last van HDMI ARC en softwarematige ongeregeldheden bij HDMI communicatie tussen tv en Blu-rayspeler/Ziggo box.. Dus gewoon alles wat beeld betreft rechtstreeks van tv decoder of blu-rayspeler naar de LG gebracht en het het geluid via optisch de tv uit naar de receiver. Dat geldt ook voor de blu-rayspeler en de Ziggo Horizonbox. Dus de receiver beperkt zich nu alleen tot audio-in aansluitingen en de weergave daarvan. Niks geen software conflicten/handshake problemen meer. En prima Home Cinemageluid. Ik weet, het hoort wel niet zo, maar bij mij werkt het nu prima, alleen via de AB wel even de weergavebron handmatig kiezen, nouja, als dat alles is.
    Met moderne receiver heb je die problemen met ARC en CEC ook. Het kan vaak alleen goed werken als je altijd de hele set gebruikt, wat in de praktijk vaak niet het geval is.

    Een mogelijke oplossing voor dit probleem is om het voor de receiver wat makkelijker te maken. De makkelijkste manier om dit te doen is om 'CEC' alleen voor 'ARC ' te gebruiken en de DR(C) door meta-data van de codec te laten regelen.

    Om HDR10 en/of Dolby Vision tot een succes te maken zal dus meer nodig zijn dan een paar mogelijkheden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •