Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 131 worden weergegeven.

Discussie: Sterft de hobby?

  1. #1

    Standaard Sterft de hobby?

    Ik weet even niet goed waar ik het moet plaatsen dus doe ik het bij overige discussies. indien nodig verplaats hem maar


    Maar ik heb al langere tijd het gevoel dat onze hobby (in ieder geval in Nederland) langzaam uitsterft
    tvmeubels voor receivers kan je bijna niet vinden.
    films kan je bijna nergens (behalve media markt en enkele kleine hoekjes in winkels) kopen en ook dat aanbod wordt schaarser.
    4k releases worden soms geeneens hier uitgegeven

    en zelfs op dit forum zie je steeds minder leven heb ik het idee. Mijn gebruikersnaam is pretorian22, was dus 22 toen ik hier kwam voor het eerst en ben nu 37, maar destijds was het een ontzettend levendig forum.

    Vrienden van me hebben ook niet of nauwelijks nog films op een enkeling die net zo fanatiek als ik is na. Maar een aantal daarvan hebben zelfs alleen nog een soundbar

    merken jullie dit ook? kopen jullie ook minder? ik koop zelf wel minder dan vroeger merk ik
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  2. #2

    Standaard

    Bij mij is de hobby ook wel degelijk veranderd. Er is door veranderingen in de leefsituatie (gezin en dergelijke) veel veranderd en er blijft minder tijd over om op het gemak een filmpje te kijken, daar waar ik vroeger geen probleem had om twee films per avond te kijken en dan meerdere avonden per week. Als gevolg daarvan ook inderdaad minder aankopen.

    Sowieso kijk ik tegenwoordig nauwelijks meer in de steen-en-mortel-winkels voor nieuwe releases. De meesten komen gewoon van online bestellingen en vaak ook uit het buitenland, mede vanwege het feit dat de releases hier in Nederland steeds magerder worden. Hier in Nederland is er bijvoorbeeld niet eens een 3D versie van The Incredibles 2..... Japan heeft zelfs een uitgave met daarin zowel 4K, 3D, 2D Blu-ray en de bonus disc!

    Ik ben zelf al heel lang lid hier (vanaf 2001), maar ben de laatste tijd ook vooral een passief lezer in plaats van actief deelnemer. Tijden zijn veranderd....
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  3. #3

    Standaard

    Tja, de hobby verandert zeker. Ik kom hier (en op het inmiddels gesloten "andere forum"dvdforum.nl) ook al sinds 2001 maar ik kan me herinneren dat ik ervoor ook al actief was, in de jaren 90 met het kopen van VHS banden bij de V&D van James Bond en de rode Action Collection (The Last Boyscout, Passenger 57 en andere actietoppers van die tijd ).
    Morgen word ik 40 jaar en ik verzamel nog steeds, nu 4K UHD's. Maar ik merk dat ik niet meer alles koop maar wel wat selectiever ben. Bluray's vervang ik ook niet meer zomaar alleen als het een grote upgrade is qua beeld en geluid. Kopen doe ik vaak online, dus als mn vrouw en ik de stad ingaan om te winkelen dan hoef ik niet ergens voor mezelf te kijken haha.
    Verder heb ik thuis wel mn systeem geupgrade met een nieuwe TV en geluidssysteem. Ik heb wel gekozen voor een soundbar met surroundboxen, ik ga niet meer voor de bekabelde optie met hoogtespeakers via een grote reciever. Misschien weer in de toekomst maar nu bevalt me dit prima.
    Verder zien we hier dat het ook minder druk is met actieve posters. Bezoekers en passieve lezers staan we gelukkig nog steeds goed. Recensies worden goed gelezen, ook door niet-leden.
    Verder komt dat natuurlijk ook omdat de markt een beetje verzadigd is en niet meer "hot". Ten tijde van DVD was de populariteit mega en ook tijdens de "format-war" tussen HDDVD en Blu-ray. Maar dat was ook nog de tijd dat offline winkels in grote getale waren met de FRS, Van Leest en de V&D onder andere. Nu zijn als die winkels weg en winkelt men voornamelijk online, en ook steeds meer internationaal.
    Het is voor mij ook anders geworden, maar de zoektocht naar net die ene complete editie (zoals Bambi aangeeft met die Japanse versie van Incredibles 2) blijft voor mij wel een sport. Wel vraag ik me soms wel eens af wat ik met de collectie gaan doen, want mijn kinderen groeien ook op met streaming, Youtube en Netflix. Dus gana zij begrijpen wat Blu-ray en UHD inhoudt?
    Ik hoop soms nog wel eens op een revival van de fysieke media, zoals nu een beetje met vinyl aan de hand is. Ik vind het wel mooi dat filmmaatschappijen UHD's blijven uitbrengen, ook van backcatalog titels die soms volledig weer gerestaureerd worden vanaf het negatief. Dat moet ons liefhebbers tenminste nog een beetje een steuntje in de rug geven dat onze hobby nog wel even blijft bestaan...

  4. #4

    Standaard

    Same here, als ik 1 fysieke titel per maand koop is het veel. Wat ik koop is wat ik óf per se wil hebben (bijv Star Wars nieuwe release, maar dat zijn echt niet veel andere films meer) óf wat ik in bioscoop gemist heb of iets dat nog draait (gebeurt wel eens met filmhuistitels, film in NL in de bios terwijl hij in de UK al op bluray uit is). Dan kijk ik hem lekker thuis wat tegenwoordig ook goedkoper is dan met zijn tweeën naar de bios gaan.

    Verder stream ik vooral Netflix, af en toe koop ik een tvserie op bd, bijv Tannbach. Ik doe niet aan videoland ofzo of ziggo on demand.
    Mijn vrienden verklaarden me al voor gek in de dvd-tijd, niemand van hen koopt ooit een film.

    Ik heb dan ook totaal geen behoefte te upgraden naar een UHD-speler. Mocht ik tzt een nieuwe tv aanschaffen dan wordt dat wel 4K, maar ik zal alleen mijn netflixabonnement naar uhd opgraden dan.

    Dvd’s kijk ik nog hoogstzelden, alleen als er geen bluray van is (meestal concertfilms).

    Je ziet het ook hier op het forum, veel oudgedienden die hun hele collectie te koop aanbieden. Daar begin ik niet aan want heb absoluut niet de illusie dat ik mijn blurays nog aan iemand kwijtkan, of dat dit nog een interessant bedrag zou opbrengen. Denken in euro’s per schijf is niet reeel, wellicht voor een enkele titel maar niet voor al die blockbusters.
    Laatst aangepast door Oakey : 16-11-2018 om 15:41

  5. #5
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ach ja, ik schommel tussen de 18 en 51, waarvan de laatste nu wel heel dichtbij komt. Ik kom uit de tijd dat films op VHS kopen, alleen via import of bij een winkel in een industrieterrein in Amsterdam-Oost en later in de Rijnstraat kon. Echt niemand die dat toen deed. Maar goed, ik was opgegroeid met de eerste videotheken en was veroordeeld tot Betamax, import UK widescreen VHS en Laserdisc. Ik riep daarom wel eens dat we na een periode van mondiale filmkoopgekte weer terug zijn bij af. Voor de massa is film kijken veelal een eenmalig iets waarvoor je naar de bioscoop gaat of gaat streamen. Dus zo gek vind ik de ontwikkeling niet eens.

    Bij mij heeft het koopgedrag up & downs. Bij elke overgang naar een nieuw medium, schermstandaard word ik voorzichtiger, maar tevens geeft het ook een boost. Sommige films koop ik keer op keer, maar veel kijk ik liever een keer en dan niet meer. Zelfs ik als diehardcollector kijk nu veel Netflix. De kwaliteit is goed te doen (vooral 4K Dolby Vision) en alles is er snel, vooral de Tv-series die ik volg zijn een paar dagen naar de Amerikaanse release te volgen. Wil ik ze kopen moet ik een jaar wachten. Het gemak treft zelfs mij. Toch staan er heel veel UHD BD's en BD's trots in mijn filmkast opgeleukt met veel statues en andere filmmerchandise. Iedereen vind dat leuk om te kijken, maar tevens fronsen ze ook bij het idee. Gelukkig kan ik mijn hobby nog steeds gestalte geven.

    Naar de winkel gaan is wel altijd een deceptie, duur, niet op voorraad of simpelweg ergens in een verdomhoekje. Maar goed, zo was ik ook begonnen en ik vond het voorheen zelfs heel raar dat je op een gegeven moment dvd's bij de Blokker, AB of het tankstation kon halen. We zijn weer terug bij af en ik koop ze net zo lief online. Altijd leuk als er weer een pakketje op de deurmat valt, die goedkoper, vaak beter en makkelijk te verkrijgen is. Ik vind het prima zo, want het is mijn unieke hobby, die anderen net zo doen fronsen als bij de gemiddelde postzegelverzamelaar.

    Tja, dingen zijn gewoon zoals ze zijn en dat vind ik ook prima...
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 18-11-2018 om 13:36
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  6. #6

    Standaard

    Ik denk dat je ondanks alles door moet gaan met je werk. Zo was het met mijn hobby. Nu werk ik bij xxxxxxxx en ben blij dat ik destijds mijn
    hobby niet heb opgegeven.

    EDIT: voor adverteren op AOF.nl verwijs ik u graag naar ludo@allesoverfilm.nl
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 23-04-2021 om 13:05

  7. #7

    Standaard

    Helaas sterft het uit, er is steeds minder interesse en dat betreft vooral de jeugd.
    Zelf heb ik nog lang geen genoeg van, sinds ik mijn eerste film in 1960 in de bioscoop zag.
    Verzamel sinds die tijd nog altijd alles wat met film te maken heeft zoals soundtracks, filmboeken, posters, dvd's, foto;s etc.
    Het enige wat ik mis de is, zaterdag's na de winkel gaan en in de bakken te neuzen naar nieuwe dingen zoals dvd en blu-ray's en
    die waren er ook regelmatig. Maar de laatste 10 jaar is het hier hopeloos. Ik kom nog wel eens in Duitsland en dan wordt ik weer blij want
    daar wordt nog steeds veel uitgebracht.

  8. #8

    Standaard

    stam nog uit de tijd:

    - van de vhs - vcc oorlog....
    - videorent videotheek
    - import uit engeland van films
    - het opkomen van de blu ray in de videotheek
    - het gokken in de videotheek
    - en het einde van de videotheek

    ik mis het wel.... de videotheek...ultime hangplek voor film nerds

  9. #9

    Standaard

    Toen bluray opkwam waren er al nauwelijks videotheken meer in mijn stad, kan me niet herinneren dat ik ooit blurays in de videotheek heb gezien. Maar het had wel wat, je films uit de videotheek halen. Er was ook niks anders. Maar het gemak van streaming vind ik toch wel plezierig. Aleen jammer dat het aanbod van oude films en oude filmhuistitels heel beperkt is. Een film als The Falcon and the Snowman of Cement Garden zou ik graag weer eens kijken maar hoef ik niet te bezitten.

    Ik koop wel steeds minder, nu nog maar een handjevol per jaar, ook geen tijd meer zoals velen hier om alles te kijken.

    Series hebben wel een beetje de plek van wat film vroeger was overgenomen bij de meesten.

    Lees hierboven dat ik niet aan de UHD wilde, heb nu wel een speler maar niet meer dan 20 titels op 4K denk ik.

  10. #10

    Standaard

    In de beginne was er de videocassette, een eeuwige strijd tussen V200, BETAMAX en VHS, welke door VHS werd beslecht. Videotheken schoten als paddestoelen uit de grond en ketens ontstonden. Zelf films die op de teevisie kwamen werden nog znder reclame uitgezonden en vaak opgenomen. Ook toen al was er spare van piraterij op grote schaal, man kocht 1 origine videoband en kopiieerde die in een schuur in een naar 100 lege banden. Stickers en labels werden nagemaakt en voila voor 10 gulden kocht je een originelDisney van de buurman. Ook terugspoelapparaten werd toen ontwikkeld, of een niet terugspoelbote bij het retourneren aan de video theek.
    Toen kwam de DVD, ales ging digitaal. Videotheken gingen over naad DVD verhuurd maar om de kosten nog enigzins onder controle te houden werder er ook steeds vake videogames verhuurd. Zellfs video cartridges. En de dvd werd populair, er kwamen zelfs schrijfbare en herschrijfbare versies voor de thuisfimers. Maar ineens stond daar het Machtige Toshiba tegenover het Machtige Sony, met beide een opvolger voor de DVD.Godzilla vs Kong in optima digima. Microsoft menge zich zelfs in de strijd en bein om teen Sony te kunnen concureren een HD-DVD opzetdrive verkopen. Sony echt had in de playstation 3 stadaard een BluRay speler zitten. Voor veel consumenten was de keuze simpel, de PS3 was veelzijdiger en kon gewoon Blu-Rays afspelen. HD-DVD van Toshiba en BluRay van Sony hebben zelfs nog even gepraat om samen met een format te komen maar ook dit draaide op niets uit. Blu_ray won de strijd.
    Ik kom dus nog uit de videobandentijd en heb de opkomst en ondergnag van Blu-Ray en HD-DVD toendertijd voor dit forum nauwlettend in de gaten gehouden en vee artikelen over geschreven. Ik kocht al DVD's in de gulden tijd en al ser dan ergens een winkel er mee stopte leip zo met 10 tot 25 dvd's de winkel uit, waarde soms wel to 500 euro. EN dat waren niet de blockbusters van toen maar juist onbekende pareltje en een aantal drama aankopen). ZO ben ik mijn collectie beginnen. Tot mijn vrouw ernstige geozndheidsklachten kreeg, toen is de hobby ingezakt. Daarvoor zaten we vaak in het weekeinde 's-avonds nog een DVD op het surround systee te bekijken of in het weekeinde als er niemand thuis was behave ik een concert DVD van hil Collins extra hard. maar na 2016 kon dat allemaal niet meer dus filmpjes kijken gbeurde steeds minder. Netflix kwma om de hoek kijken en dat was toch wel erg makkelijk. Amazon Prime die ik al in Duiitsad had kwam naar Nederlad dus nu had ik 2 streaming diensten met zo veel te zien. Tot de ftala nach van 06 januari 2021, ten had ik niets meer. en heel eerlijk gezegd komt er hooguit nog een soundbar met wel een lekkere grote TV (65inch) maar geen surround meer. Soms zullen er omstandigheden zijn die je situatie veranderen, gewild of ongwild en je moet er maar mee dealen. Dus ja hobbies veranderen, ook voor mij.

  11. #11

    Standaard

    Ik deel de zorg, en dan vooral omdat het voor mij heel erg gaat om de totaal ervaring en ik begin mij zorgen te maken dat streaming (koop of huur) het gaat winnen van fysieke media voordat de kwaliteit gelijkwaardig is. Steeds vaker zie ik een film aangekondigd die mij wat lijkt en ga ik op zoek naar de UHD disk en kom er achter dat die niet komt of pas veel later. Dat is dan een enorme teleurstelling, het beeld en geluid is gewoon echt minder. Het beeld gaat dan nog wel, maar het geluid is echt een enorme stap terug. Het grote publiek hoort dat toch niet op hun tv speakers of soundbar, maar op mijn set is er gewoon een groot verschil. Voor mij is dat het verschil tussen een home cinema ervaring of een filmpje kijken op tv. Niet dat ik een beamer heb of een echte ht kamer, maar toch is het een enorme downgrade van de ervaring. Zelfs een normale blue-ray is nog beter dan streaming in veel opzichten.
    Er is ook gewoon geen alternatief als je kaleidascape niet kunt of wil betalen, disc is de enige optie.

  12. #12

    Standaard

    Ik heb de LOTR films gekeken op amazon prime in 4K met hdr en zowel beeld als geluid waren beter dan de blurays die ik bezit. En ik kijk ook via 5.1 versterker met 5 losse JBL speakers. Ben het daarom niet eens met je opmerking over kwaliteit, zeker niet dat dat een enorme stap terug is, dan staat er toch iets niet goed in je streaminginstellingen.
    Laatst aangepast door Oakey : 25-04-2021 om 09:38

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik heb de LOTR films gekeken op amazon prime in 4K met hdr en zowel beeld als geluid waren beter dan de blurays die ik bezit. En ik kijk ook via 5.1 versterker met 5 losse JBL speakers. Ben het daarom niet eens met je opmerking over kwaliteit, zeker niet dat dat een enorme stap terug is, dan staat er toch iets niet goed in je streaminginstellingen.
    Beeld wil ik nog wel geloven dat het oppervlakkig beter is en dus prima kijkbaar, geluid zal ik er straks eens 1 aanzetten maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat we verschillende eisen hebben of een behoorlijk verschillende audio set. Waarschijnlijk beide. In de gemiddelde galmbak die huiskamer heet is goed geluid sowieso niet echt mogelijk. Dat is overigens geen waarde oordeel, iedereen let gewoon doen waar die blij van wordt alleen vindt ik streaming in de huidige staat een flinke downgrade en dat is iets wat ik erg jammer vindt.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik heb de LOTR films gekeken op amazon prime in 4K met hdr en zowel beeld als geluid waren beter dan de blurays die ik bezit. En ik kijk ook via 5.1 versterker met 5 losse JBL speakers. Ben het daarom niet eens met je opmerking over kwaliteit, zeker niet dat dat een enorme stap terug is, dan staat er toch iets niet goed in je streaminginstellingen.
    Dat is een oneerlijke vergelijking; je moet dan wel vergelijken met de UHD's.

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik ben best te spreken over de kwaliteit van streaming, maar hoe goed ook, De geluidskwaliteit is niet te vergelijken met een BD of UHD. Zelfs bij een Dolby Atmos-track, maar dat is logisch, omdat de een Dolby Digital plus is en de ander TrueHD. Aan de andere kant is er meer 4K-materiaal met HDR of DV op streaming verkrijgbaar dan op Disk. Het zorgt ervoor dat ik minder koop, maar wel een hand vol streamingdiensten heb, waar de een weer wat minder is dan de andere.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Al zou de beeld- en geluidskwaliteit van streaming net zo goed of iets beter zijn als fysieke media, dan nog zou ik om andere redenen nooit volledig overstappen op streaming en er wel mijn eigen collectie op na willen houden. Ondanks het gemak vind ik ze mijn steun niet waard. Ik heb dan ook nog geen Netflix e.d. Uit principe wil ik me eigenlijk niet abonneren op diensten die enkel of vooral op commerciële doelstelling hebben en niet zozeer om het product of de liefhebber geven. Daarbij hekelt mij ook de versplintering van diensten, waar de consument financieel ook niet echt bij gebaat is. Zou er een streamingdienst bestaan die écht om film/cultuur en consument geeft en alles aanbiedt omwille van het behoud en de ondersteuning van de gehele filmbranche, en met de garantie dat niet iets zomaar weer verdwijnt als hun dat goeddunkt, dan heb je mij als vriend. Nu is dat allesbehalve het geval. Maar goed, dat is weer een andere discussie... Ik ben dus geen fan van streaming zoals het nu is Voor mij persoonlijk is de hobby daarom nog lang niet dood. Als andere partijen het dood willen maken, dan heb ik daar natuurlijk als individu vrij weinig invloed op, behalve door mij er niet op te abonneren. Hopelijk doen meer liefhebbers dat.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  17. #17

    Standaard

    Probleem met de online streamingdiensten is ook dat een film op den duur weer verwijderd wordt en plaats moet maken voor een andere film of serie. Dat euvel heb ik niet met fysieke media, of ik moet 'm zelf wegdoen. Bovendien is het aanbod toch vaak gespitst op de wat meer populaire films. Ik denk dat zeker 50% van wat ik hier in de kast heb staan niet bij Netflix, Disney+ of een andere legale streamingdienst te vinden is.

    Streamingdiensten zijn dan ook helemaal niet bedoeld voor filmliefhebbers, maar voor mensen die even snel een filmpje willen pakken of willen meepraten over de laatste serie.

  18. #18

    Standaard

    Streaming diensten maken mijn inziens de fysieke media ook kapot, ik hou het mooi op een fysieke schijf.

  19. #19

    Standaard

    Veel forumleden zijn nogal verzot op Video on Demand. Maar hoe werkt dat als je een speelfilm, een aflevering van een serie, een documentaire of een concert bekijkt: kun je dan kiezen uit meerdere audiosporen en talen en diverse ondertitels? Kun je vooruit- en terugspoelen en zijn er hoofdstukindelingen of bij concerten een playlist waaruit je kunt kiezen? En als je ergens halverwege stopt kun je dan de volgende dag vanaf dat punt automatisch weer verder kijken? Extra's met achtergrondinformatie (bonusmateriaal) zullen er zeer waarschijnlijk niet zijn, vrees ik?
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Veel forumleden zijn nogal verzot op Video on Demand. Maar hoe werkt dat als je een speelfilm, een aflevering van een serie, een documentaire of een concert bekijkt: kun je dan kiezen uit meerdere audiosporen en talen en diverse ondertitels? Kun je vooruit- en terugspoelen en zijn er hoofdstukindelingen of bij concerten een playlist waaruit je kunt kiezen? En als je ergens halverwege stopt kun je dan de volgende dag vanaf dat punt automatisch weer verder kijken? Extra's met achtergrondinformatie (bonusmateriaal) zullen er zeer waarschijnlijk niet zijn, vrees ik?
    Bij disney+ en netflix kun je kiezen uit vele talen en ondertitels. Bij itunes via apple tv (4k) kun je bij huur en aankoop ook kiezen uit vele talen. Verschillend per titel. Ook heeft itunes vaak (niet altijd) dezelfde extra's als op 4k disc of blu ray. Ik koop regelmatig films op itunes. Vele titels zijn maar 3,99. Incl. 4k, DV, atmos en extra's. Ook titels die nooit op 4k uhd zijn verschenen. Bijna altijd krijgen ze gratis upgrade naar 4k. Op het moment dat deze ook op disc verschijnt.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    als je ergens halverwege stopt kun je dan de volgende dag vanaf dat punt automatisch weer verder kijken?
    Ja, volgens mij is dat bij de meeste, zo niet alle, streamingdiensten mogelijk en hiermee snij je dus een voordeel aan.

    Ik heb vaak genoeg dat ik bij het afspelen van een schijf weer zelf moet zoeken waar ik gebleven was, dat is afhankelijk van de schijf en het valt me op dat het tegenwoordig veel minder vanzelfsprekend is dan vroeger dat die functie in de schijf is "ingebouwd"
    Volgens mij is dit bij streamingdiensten juist veel vanzelfsprekender dan bij de Optische Disc.

    Voor de rest geef ik je wel gelijk, vanmorgen nog Lego Masters gekeken op RTLXL en ik kan me zo ergeren dat de Vlamingen in de show worden voorzien van ondertiteling en dat dat niet uit te schakelen is.
    Een andere zorg naast het verwijderen van content is natuurlijk dat ze de content naar hartenlust kunnen censurer, bepaalde afleveringen van Little Britain kun je zo bijvoorbeeld wel vergeten dat die ooit nog eens te kunnen zien, tenzij je die thuis in de kast hebt staan.

    In de VS zie je nu een grote aanwas van streamingdiensten elke Filmmaatschappij zet daar zijn eigen streamingdienst op touw. Warner met HBO max, Paramount met Paramount+
    Uiteindelijk moet het allemaal een vervanger worden voor, niet enkel de optische schijf, maar ook voor de al oude kabel zenders en Video On Demand systemen, en deels ook Bioscoop bezoek, zo vraag ik me af hoe lang het duurt voordat ook Disney Channel daar in Disney+ zal worden geïntegreerd (in combinatie met een prijsverhoging).

    Nu zij ze in de VS van oudsher al heel gewoon om daar dik voor te betalen, $100 per maand aan allerlei diensten is daar echt niet uitzonderlijk, en dat dreigt nu hier ook een normale zaak te worden.
    Niet zozeer voor onze generatie maar als ik zie hoe het voor Jongeren tegenwoordig heel gewoon is om een Auto of zelfs een Koelkast en Wasmachine te leasen en zelfs dagelijkse dingen als eten in "abonnents" te kopen, zoals Hello Fresh.

    Het is voor de commercie natuurlijk ideaal, alles in een abonnement of lease functie te gieten zodat het voor de "klant" alleen maar moeilijker te overzien is.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van L. Bekijk bericht
    Bij disney+ en netflix kun je kiezen uit vele talen en ondertitels. Bij itunes via apple tv (4k) kun je bij huur en aankoop ook kiezen uit vele talen. Verschillend per titel. Ook heeft itunes vaak (niet altijd) dezelfde extra's als op 4k disc of blu ray. Ik koop regelmatig films op itunes. Vele titels zijn maar 3,99. Incl. 4k, DV, atmos en extra's. Ook titels die nooit op 4k uhd zijn verschenen. Bijna altijd krijgen ze gratis upgrade naar 4k. Op het moment dat deze ook op disc verschijnt.
    ITunes is voor mij eigenlijk de enige dienst die mij wel interessant lijkt, gewoon Betalen per film of per kijkbeurt.
    Ook staat ITunes bekend dat het toch wel de betere beeld en geluids kwaliteit geeft ten opzicht van ander diensten.
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  23. #23

    Standaard

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook liefhebber van fysieke muziek- en filmdragers, had een enorme dvd-collectie en heb nog steeds een grote bluraycollectie. Maar ik ga niet steeds weer upgraden en daarom is streaming nu een fijne aanvulling, ook omdat er nog weinig films uitkomen die me echt kunnen bekoren. Het gros van bijzondere films dat ik op dvd bezat is nooit op bluray verschenen overigens en dvd’s vind ik echt niet meer kijkbaar: flets en onscherp beeld en bij niet Engelstalige films koeien van blokkerige ondertitels. Daardoor is de hobby wel minder, verzamelen is leuk maar het wordt snel een probleem qua ruimte. En extra’s hebben me nooit geboeid dus daar mis ik niks aan.

    De bovengenoemde “bezwaren” van Marcel Hoeve zijn inderdaad juist een groot voordeel van streamen: niet weer gaan zoeken bij welke disc of aflevering je bent gebleven (serie) en niet steeds weer door alle menu’s en opstartlogo’s bij films. Qua ondertitels heb je altijd Nederlandse (voor mij niet heel erg maar voor velen hier wel) en je kunt ook nog eens de grootte en kleur aanpassen. En het is ook nog eens veel goedkoper. Voor de aanschafprijs van de LOTR 4K UHD set kan ik bijna twee jaar Amazon Prime kijken. En zelfs als je tijdelijk opzegt onthouden de meeste streamingdiensten je kijkgeschiedenis nog.

    Maar inderdaad, je koopt geen film maar een filmdienst. Ze kunnen altijd verwijderd worden.
    De opmerking over LOTR was naar aanleiding van de opmerking dat blurays over het algemeen nog beter zijn dan 4K stream. Ik herken dat dus niet. En qua geluid, tja ik vind het behoorlijk overdonderend, woon vrijstaand dua hij gaat echt hard soms, hoeft van mij niet beter.
    Laatst aangepast door Oakey : 25-04-2021 om 18:56

  24. #24

    Standaard

    Je koopt bij itunes wel de film, maar je moet wel downloaden als je zeker wil zijn om deze te behouden. Echter is tot nu toe nog nooit een film verwijderd die ik gekocht heb. Alleen maar een upgrade naar 4k gehad. Maar wie weet. Daarom koop ik ze eigenlijk alleen maar voor 3,99. Deze week Angel has fallen voor 3,99 in 4k.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  25. #25

    Standaard

    Ik heb vanochtend eens the fellowship of the ring eerst een stukje gekeken op Prime, toen dat zelfde stukje op blu-ray en toen dat zelfde stukje op de UltraHD Blu-ray.
    Conclusie wat ik eigenlijk al wist:
    Prime: Beeld best goed, geluid okay
    Blu-Ray: Beeld aardig tot goed, geluid goed. (Deze mix heeft denk ik mijn voorkeur)
    UHD disc: Beeld zeer goed, geluid erg goed (kwalitatief een stap beter, maar de mix van de BluRay vindt ik fijn)

    Het is ook maar net waar je de lat legt en hoe je in de hobby zit. Ultiem beeld en geluid is voor mij een belangrijk deel van de hobby. Ik kan snappen dat het andere punt on het verhaald gaat, bij mij is beeld ook erg belangrijk en geluid nog meer. Dan is het gewoon erg verontrustend als een stap lagere kwaliteit (weer) de standaard lijkt te worden.

    Luister situatie voor wie het boeit: Woonkamer met akoestische panelen en basstraps, Arcam AV860, MKsounds 150 speakers. TV is een LG OLED.

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •