De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Flms en muziek vanaf PC naar Onkyo AV Receiver TX-NR609 en TV evt via HDMI..hoe?

    Hallo forum gebruikers, mijn naam is Hans, ben nieuw op dit forum en al een dagje ouder, 60 plus en niet zo up to date met de laatste ontwikkelingen als het om het aansluiten gaat en de verschillende benamingen en protocollen, graag zou ik jullie om hulp willen vragen bij het volgende probleem:

    Ik wil graag vanaf mijn PC naar muziek luisteren via mijn versterker en ook vanaf mijn PC films kijken met gebruik van de versterker en TV.
    Ik wil eerst even alle hardware die ik ter beschikking heb hier vermelden, versterker/boxen en PC heb ik sinds een week in bezit, alles gebruikt gekocht, functioneert naar mijn weten allemaal correct.
    De hardware

    PC:
    Win 10 Home 64 bit
    AMD Athlon II X4 860K (4.0 Ghz)
    MSI R9 380 4GB https://www.msi.com/Graphics-card/R9.../Specification
    MSI A68HM Granade Moederbord https://www.msi.com/Motherboard/A68H.../Specification
    16 GB Crusial ddr3 Ram
    Coolermaster Hyper 105 (CPU Cooler)
    Sharkoon VG5-W Blauw (Case)
    500 W Be Quit Powersupply
    500 GB Hard Drive Toshiba

    TV: Salora 49LED9102CS https://nl.hardware.info/...49led9102cs/specificaties

    Versterker: Onkyo AV Receiver TX-NR609
    https://www.nl.onkyo.com/en/products...ml?tab=Details
    https://www.intl.onkyo.co...pdf/tx-nr609_manual_e.pdf
    Luidsprekers: Heco 5.1 setje, Type Victa, Victa Sub 25A

    Geluid van de televisie via versterker heb ik met een optische kabel gedaan.
    De versterker en TV zijn bekabeld aangesloten op mijn netwerk, zijn alle twee zichtbaar. Geluid van de televisie via versterker heb ik met een optische kabel gedaan, als ik nu een film kijk dan zet ik die op een usbstick en dan plug ik die in de TV en heb dan het geluid via de versterker, liever zou ik dit doen vanaf mijn PC, met een HDMI kabel aan mijn videokaart indien mogelijk. (Film opstarten op PC, geluid via de versterker en beeld ook via de versterker naar de TV indien mogelijk)
    Mijn grafische kaart stuurt het geluid mee, zie:
    https://community.amd.com/docs/DOC-1328 Hier staat: Q. Which AMD graphic cards support AMD High Definition Audio?
    A. Graphics cards that are in the AMD Radeon™ HD, Radeon™ R9, Radeon™ R7, Radeon™ R5 family have built in support for AMD High Definition Audio. Mijn kaart staat hierbij, het Type Radeon R9


    In Win 10 heb ik in de Windows Media Player toestemming gegeven bij streamen:
    “Allow internet access to home media”.... en “Automatically allow devices to play my media”

    Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit nu moet aansluiten, (PC naar versterker en van daar uit naar TV) uit het manual begrijp ik dat er een mogelijkheid moet zijn om ook het videosignaal met een HDMI kabel via de versterker te laten lopen en vandaar naar de TV.

    De TV is aangesloten via de HDMI out, die je ook gebruikt als je het menu van de versterker zichtbaar wilt hebben op je TV. (wat functioneert, ik schakel dan natuurlijk over op de TV naar de betreffende HDMI source)
    Als ik dit probeer, gebruik ik niet alleen de PC toets op afstandsbediening of receiver, maar voor de zekerheid ook de ander mogelijkheden, Game, enz. (de bronnen zijn correct toegewezen dit heb ik gecontroleerd)

    Als ik in het setup menu van de receiver ga staat er bij: (als het lukt stuur ik foto’s mee van de instellingen zoals ze op dit moment zijn.)


    In Win 10 heb ik in de Windows Media Player toestemming gegeven bij streamen:
    Allow internet access to home media.... en…. Automatically allow devices to play my media
    Het is mij duidelijk dat als ik een extra soundcard met bv. een HDMI of optische uitgang plaats ik de PC ook kan aansluiten op de versterker maar ik wou het graag via de HDMI van de grafische kaart proberen.

    Wat mij verder nog gelukt is via “NET” op de versterker muziek af te spelen van mijn PC, zie foto’s, maar zoals je ziet herkent hij geen videos en het geluid kan ik verder niet over alle boxen laten afspelen, alleen op de voorste. Misschien is dit normaal voor deze receiver en kan de DLNA hier alleen muziek afspelen?

    Ik hoop dat jullie er uit wijs kunnen worden en mij kunnen helpen, prettige feestdagen nog en alvast bedankt, Groet Hans


    1.jpg2.jpg3.jpga.jpgb.jpg
    Ik zal proberen nog meer foto's te uploaden indien mogelijk.

  2. #2

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    Input Output Assign InvoerUitvoer.jpg
    Aansluiten van componenten met HDMI.jpg
    De laatste firmware is op de receiver geinstalleerd.
    Laatst aangepast door Hans131257 : 26-12-2018 om 20:19

  5. #5

    Standaard

    Installeer Plex op je computer en dan kan je alle schijven waar films op staan en muziek toevoegen.
    Je pc moet je dan wel aan laten staan als je wilt film kijken of muziek wilt beluisteren want je pc is je eigen server geworden.
    Ik zie dat erop je Onkyo versterker een ARC HDMI aansluiting zit maar ik denk niet dat je die op je tv hebt.
    ARC betekent Audio Return Channel.
    Ik zie ook dat je tv geen smart tv is klopt dat?
    Je tv heeft wel een optische uit. daar kan je dan een kabel voor nemen en naar de optisch in op je versterker zetten.

    Maar om Plex te installeren op je tv heb je een smart tv nodig
    Heb je bijvoorbeeld een blu ray speler met smart functie?

    Hier heb je een link naar hoe je Plex kan downloaden en instaleren.
    https://computertotaal.nl/artikelen/...EDIRECTED=True

  6. #6

    Standaard

    Je kan ook kijken voor een google chromecast.
    Met de Google Chromecast geef je jouw televisie een betaalbare upgrade. Plug de Chromecast in de HDMI poort van je TV, laat de Chromecast even opstarten en stream je favoriete entertainment (films, muziek, ...) vanaf je laptop, computer, Smartphone of tablet naar je TV.
    daar kan je allerlei apps op zetten ook plex.



  7. #7

    Standaard

    Hallo, madonnafreak, bedankt voor je antwoorden, ik heb het op het moment opgelost door niet door de versterker te gaan met het videosignaal maar direct vanaf de videokaart via HDMI op TV, videokaart ondersteund het geluid, dan geluid TV met optische kabel via versterker, dit gaat natuurlijk ook maar meer uit interesse had ik graag geprobeerd hoe ik het aan de praat krijg als ik via de HDMI van mijn PC naar de versterker ga en dan via de versterker het signaal doorgeef, op mijn PC heb ik Power DVD 18 gezet.
    Het is wel een smart TV die ik heb, internet en youtube e.d. zit er op, dus ik vind het ook wel leuk om wat je schreef over Plex uit te proberen, nogmaals bedankt, Groet Hans

  8. #8

    Standaard

    Volgens jouw foto d is de ingang "PC" gekoppeld aan HDMI 5 van de versterker.

    Wanneer je de HDMI van de PC verbindt met een ingang HDMI 5 van de versterker en de juiste ingangen kiest, zou het moeten werken. Daarvoor kun je het beste ook kijken bij de instellingen voor het beeldscherm van Windows. De versterker zou daar bij moeten staan als beeldscherm (2).

    Als dat niet werkt, zou je een andere ingang kunnen proberen.

    De TV en de versterker hebben HDMI v1.4 en kunnen daardoor gebruik maken van 'ARC', dus de optische kabel is in principe niet nodig. Het geluid van de TV gaat dan via dezelfde kabel als het beeld van versterker naar de TV.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-12-2018 om 13:48
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Bedankt, ik heb het nog even geprobeerd wat je voorstelde maar bij geen enkele ingang functioneert het , natuurlijk heb ik steeds bij elke ingang alle verschillende bronnen op de receiver doorgeschakeld, Grt Hans

  10. #10

    Standaard

    Als je menu (GUI) van de receiver kunt zien, dan zou het "switch-board" (printplaat die alle HDMI-verbindingen schakelt) normaal moeten functioneren.

    Hoor je wel geluid?

    Heb je bij de TV de ingang gekozen waar de receiver op aangesloten is?

    Krijg je wel geluid als de TV uit staat? Om dit te proberen moet de TV niet automatisch samen met de versterker aan of uit kunnen schakelen.

    Als er geluid bij de PC vandaan komt en je de juiste ingang hebt gekozen, zullen er in het display verschillende indicaties te zien zijn zoals die voor "HDMI", "PCM", "Dolby Digital" en/of "DTS". Als er "Analog" verschijnt.

    De versterker kan -als de "HDMI Through" is ingeschakeld is- het beeld en geluid van op de versterker aangesloten bron (PC) rechtstreeks door kunnen sturen naar de TV.
    Is het beeld van de PC te zien wanneer de versterker uit staat?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Hallo, ik wou gisteren even een filmpje kijken via de PC, HDMI direct op TV, vandaar met optische kabel TV naar versterker, met het resultaat dat ik geen geluid meer kreeg via de receiver, vorige week functioneerde dit nog
    .
    Ik heb nog even met een ander setje gecontroleerd of de optische verbinding werkt vanaf de TV, alles OK.

    Vanmorgen ben ik alles nog een keer doorgelopen wat door jullie werd aanbevolen ( en op een ander forum) , ik ben bang dat ik met de versterker een miskoop heb gedaan, ik zou het op prijs stellen als jullie mij advies kunnen geven wat ik dan misschien het beste kan doen met de receiver, ik heb geen geld voor een nieuwe, dus evt. door iemand laten repareren die dit als hobby heeft? Of een andere gebruikte? Ik woon in Rotterdam-zuid.

    Maar eerst alles wat ik tot nu toe gedaan heb:

    “Wanneer je de HDMI van de PC verbindt met een ingang HDMI 5 van de versterker en de juiste ingangen kiest, zou het moeten werken. Daarvoor kun je het beste ook kijken bij de instellingen voor het beeldscherm van Windows. De versterker zou daar bij moeten staan als beeldscherm (2).”

    Volgende heb ik gedaan: Vanaf Videokaart PC HDMI verbinding direct naar HDMI 5/4/3/2/1 steeds gecontroleerd in instellingen beeldscherm van Windows of versterker als beeldscherm 2 vermeld staat, dit is niet het geval. Ook bij de geluidsinstellingen van Windows is de versterker niet zichtbaar ik zie allen mijn kleine boxen die op de PC zijn aangesloten.
    Op de TV krijg ik bij elke HDMI ingang die ik probeer een blauw scherm, ik krijg wel de volumebalk te zien als ik volume verhoog of verlaag en als ik heen en weer schakel tussen de verschillende HDMI ingangen zie je even rechts in beeld PC/Game enz. Als ik de receiver aan /uit zet, zie je heel kort Onkyo op de TV, daarna wordt het scherm blauw.
    Heb ook de AUX HDMI aansluiting aan de voorkant gebruikt, hetzelfde effect als de andere HDMI mogelijkheden.

    Het Setup menu van de Receiver is nog wel steeds te zien via de TV.



    Wat mij eerder nog gelukt was via “NET” op de versterker muziek af te spelen (DLNA) vanaf mijn PC, (met beeld op de TV) , lukt dit nu niet meer, display receiver geeft aan “ NET Now Initializing” Internet/Network thuis functioneert goed. (heeft net 1 keer gefunctioneerd in zoverre dat het menu zichtbaar werd op de TV, maar dat was ook alles, geen verbinding mogelijk)

    Ik dacht dat ik anders ook een licht klikgeluid hoorde, (relais) als ik van de ene bron naar de andere HDMI bron schakelde op de receiver ????? Direct na aanzetten hoor je het relais van de transformator opengaan, en een paar tellen later zou je die van de output-kanalen moeten horen, maar ik hoor niets .Nu zie ik op de display van de receiver wel de betreffende bron staan die je kiest maar je hoor verder niets.

    Op de USB ingang heb ik USB stick aangesloten met mp3 bestanden, het menu is zichtbaar op de TV en ik kan ze afspelen, geluid alleen op de twee voorste boxen, vermoed dat dit normaal is, andere instellingen via afstandsbediening lukt niet.(nu een paar uur later zelfde procedure functioneert nu dus niet meer, onder USB staat “Now Initializing”)

    “Als er geluid bij de PC vandaan komt en je de juiste ingang hebt gekozen, zullen er in het display verschillende indicaties te zien zijn zoals die voor "HDMI", "PCM", "Dolby Digital" en/of "DTS".
    Dit staat dus niet in het display, wat er wel staat:
    Er staat dan bv in het display van de receiver, de naam van de betreffende HDMI bron, daaronder staat (TV speaker), links van deze tekst staat “Direct”, rechts van deze tekst staat “Analog”
    Dit is bij alle HDMI bronnen hetzelfde.

    Voorbeeld TV/CD
    Direct (TV speaker) Analog

    "Krijg je wel geluid als de TV uit staat? Om dit te proberen moet de TV niet automatisch samen met de versterker aan of uit kunnen schakelen." Nee

    "Is het beeld van de PC te zien wanneer de versterker uit staat?" Nee


    Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nu verder nog zou kunnen doen, mijn gedachte is nu dat de "switch-board" (printplaat die alle HDMI-verbindingen schakelt) niet functioneert. Ik kom dit heel vaak tegen op Google. https://www.google.com/search?client...ith+HDMI+board er is wel een recall actie geweest van Onkyo omdat dit erg veel voor kwam, actie loopt nu niet meer. Ik heb ook nog een hard reset gedaan, met geen succes.

    Ik hoor het graag als jullie mij nog iets kunnen adviseren, alvast bedankt Hans
    Laatst aangepast door Hans131257 : 13-01-2019 om 10:51 Reden: Informatie verbetert

  12. #12

    Standaard

    Bij gebruikte toestellen is het lastig om te beoordelen waar je recht op hebt als er een defect is.

    Wat je kunt doen is afhankelijk van waar en hoe je deze versterker gekocht hebt en voor welke prijs. Heb je de verkoper gevraagd of het toestel goed functioneert en wat hij wil doen als er een probleem is? Een verkoper moet altijd informatie kunnen geven over de technische staat van het toestel en de evt. schade.

    Als de versterker jonger dan 5 jaar is, kan het zijn dat je deze kunt laten repareren onder de garantie op basis van de economische levensduur. In dat geval zal een deel van de kosten voor rekening van de fabrikant komen. Als de versterker ouder is dan 5 jaar, zou je kunnen kijken of er ergens in jouw buurt een reparateur is die jou kan helpen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •