De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: Dolby Digital Plus

  1. #1

    Question Dolby Digital Plus

    Ik heb een vraag over DD+ waar ik niet uitkom. Ik heb sinds kort een nieuwe OLED tv (Philips), reden om alle aansluitingen en instellingen van mijn versterker weer eens onder de loep te nemen. Ikheb een Onkyo TR-SR508 versterker (al jaren) waar ik tevreden over ben. Deze kan volgens de handleiding ook DD+ decoderen. Nu lees ik overal dat Netflix Dolby Digital Plus als formaat gebruikt, alleen zie ik dat nergens staan. In de Netflix app staat weliswaar "5.1" in een vakje bij een titel als het een surround stream is, maar de het venster van mijn versterker geeft bij afspelen gewoon Dolby Digital en 5.1 aan als tekst (via optie Display) en de rode formatindicator het Dolby logo met een D erachter. In de handleiding (waarin alle indicatoren staan afgebeeld, zie afbeelding), staat naast het Dolby-teken met daarnaast de D ook een + maar die heb ik nog nooit op mijn versterker aan gezien.


    Het maakt ook niet uit of ik de app van de tv gebruik of van mijn Sony UHD speler. Alles is uiteraard met hdmi aangesloten en de TrueHD DTS-HD indicatoren doen het wel gewoon bij blurays.

    Wie kan helpen of uitleg geven? Ik snap DD+ ook niet helemaal, het wordt alleen voor streams gebruikt toch?
    Laatst aangepast door Oakey : 27-03-2019 om 08:41

  2. #2

    Standaard

    DD+ werd als eerste voornamelijk gebruikt door HDDVD, als je nog een speler hebt liggen en een schijfje dan kan je die het beste testen. Dan weet je of je receiver het goed aangeeft.

  3. #3

    Standaard

    Dit zal waarschijnlijk komen omdat ARC niet altijd DD+ ondersteund. Beide apparaten (TV en receiver) moeten dan DD+ via ARC ondersteunen.

    Heb zelf een LG OLED TV en Denon receiver, maar die ondersteunen dit niet. Gebruik ik de Oppo-93 dan zie ik wel DD+ in de display, maar heb ik niet de voordelen van 4K, HDR en Dolby Vision.

    Google maar eens.

    Weet niet welke UHD-speler je hebt, maar de UHD-800 ondersteunt ook geen DD+ bij Netflix: https://community.sony.gr/t5/home-ci...p/td-p/2402694
    Laatst aangepast door Johan1967 : 27-03-2019 om 09:35

  4. #4

    Standaard

    Dank! Dit wist ik niet, tv is 65OLED803 van Philips, UHD speler UPD-X800 van Sony. De Philips zou wel DD+ moeten ondersteunen, of ligt het dan aan de netflix app zelf (dat is bij de Sony blijkbaar het probleem)
    Wat ‘mis’ ik dan nu tov DD+?
    Laatst aangepast door Oakey : 27-03-2019 om 14:02

  5. #5

    Standaard

    Mijn Dune HD duo blijkt geen DD+ aftespelen sommige series en films hebben geen geluid en dan kijk ik bij info, daar zie ik dat het DD+ is.
    Wat kan ik hier aan doen?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Wat ‘mis’ ik dan nu tov DD+?
    Dit stukje staat bij terug te lezen bij de link van #3:
    In fact the app is converting the DD+ back to DD at high bitrate so in terms of quality you don’t loose much information but you will loose extra metadata e.g. for Dolby Atmos. So if the original content is just 5.1, the difference in sound quality won’t be noticeable but if the content is Atmos encoded, you won’t be able to get the Atmos metadata stream.

  7. #7

    Standaard

    Ah helder. Maar ik heb geen Atmosversterker dus dan mis ik niks.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ah helder. Maar ik heb geen Atmosversterker dus dan mis ik niks.
    Niet veel
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  9. #9

    Standaard

    Met een goede Atmos track mis je toch wel heel erg veel, het is een geweldige derde dimensie en het maakt een track meer een ervaring als geheel. Maar dat maakt een goede surround-track nog niet inferieur.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Met een goede Atmos track mis je toch wel heel erg veel, het is een geweldige derde dimensie en het maakt een track meer een ervaring als geheel. Maar dat maakt een goede surround-track nog niet inferieur.
    Ja, begrijp ik, maar dan moet je ook weer extra speakers plaatsen toch? Dat is in de ideale wereld leuk, maar niet in mijn huiskamer De 5.1 setup met goede en grote speakers is voor mij voldoende.

    Toch nog een DD+ vraag, begrijp nu ook uit allerlei andere links dat het vaak niet door HDMI ARC ondersteund wordt, omdat ARC al bestond voor DD+ er was. Maar hoe moet mijn versterker dan ooit een DD+ signaal binnenkrijgen? Niet via hdmi dus, maar optisch kan ook niet want het is (meestal) een HD-formaat. Oftewel, waarom ondersteunt mijn versterker dit, als er geen mogelijkheid is om het signaal te ontvangen?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Maar hoe moet mijn versterker dan ooit een DD+ signaal binnenkrijgen? Niet via hdmi dus, maar optisch kan ook niet want het is (meestal) een HD-formaat. Oftewel, waarom ondersteunt mijn versterker dit, als er geen mogelijkheid is om het signaal te ontvangen?
    Als je een Blu-ray afspeelt met DD+. Bekend voorbeeld is Sully (net even getest op de Sony UHD-800). Volgens mij ook o.a. de (3D) Blu-ray's van Batman v. Superman, Mad Max: Fury Road en San Andreas.

    Dolby Digital+ kan gewoon via HDMI. Het werkt (soms?) alleen niet via ARC (waarschijnlijk omdat de TV dit dan niet ondersteunt i.c.m. Netflix-app).
    Laatst aangepast door Johan1967 : 28-03-2019 om 09:14

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ja, begrijp ik, maar dan moet je ook weer extra speakers plaatsen toch? Dat is in de ideale wereld leuk, maar niet in mijn huiskamer De 5.1 setup met goede en grote speakers is voor mij voldoende.
    Dat kan, als je met een aparte receiver werkt met losse speakers (je receiver moet dan wel Atmos ondersteunen). Je ziet nu ook heel veel soundbars met Atmos en DTS:X ondersteuning. Ik heb er zo eentje en het werkt echt heel erg goed. Ze werken dan met omhoog gerichte speakers geïntegreerd in de soundbar of via weerkaatsing. Net zoals jij wilde ik ook geen speakers aan mn plafond en wilde ik sowieso af van al die draden en aansluitingen. Nu heb ik een soundbar met draadloze subwoofer en draadloze back surroundspeakers en dat werkt als een zonnetje. Ik heb het ook via ARC aangesloten en zal eens checken of ik DD+ krijg als ik Netflix afspeel via de TV met het geluid via de soundbar.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 28-03-2019 om 10:19

  13. #13

    Standaard

    Mad Max heb ik, niet de 3D, maar zal die eens proberen.

    [edit] Nee die heeft een Atmos track (wordt bij mij TrueHD) en een gewone DD track.
    Laatst aangepast door Oakey : 28-03-2019 om 17:50

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Mad Max heb ik, niet de 3D, maar zal die eens proberen.

    [edit] Nee die heeft een Atmos track (wordt bij mij TrueHD) en een gewone DD track.
    De gewone BD heeft Atmos, maar dat kan door een TX-NR508 alleen gedecodeerd als een TrueHD. Je kunt er wel voor kiezen om DPLIIz te gebruiken door luidsprekers boven de 'fronts' te plaatsen en daarmee een soort Atmos-achtig geluidsbeeld te creëren.

    Een apparaat wat zeker Dolby Digital+ van NetFlix kan doorgeven is de Google Chromecast. Je moet die dan wel aansluiten op de receiver en dus niet op de TV.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Dat kan, als je met een aparte receiver werkt met losse speakers (je receiver moet dan wel Atmos ondersteunen). Je ziet nu ook heel veel soundbars met Atmos en DTS:X ondersteuning. Ik heb er zo eentje en het werkt echt heel erg goed. Ze werken dan met omhoog gerichte speakers geïntegreerd in de soundbar of via weerkaatsing. Net zoals jij wilde ik ook geen speakers aan mn plafond en wilde ik sowieso af van al die draden en aansluitingen. Nu heb ik een soundbar met draadloze subwoofer en draadloze back surroundspeakers en dat werkt als een zonnetje. Ik heb het ook via ARC aangesloten en zal eens checken of ik DD+ krijg als ik Netflix afspeel via de TV met het geluid via de soundbar.
    Voor Atmos is het niet verplicht om luidsprekers in of aan het plafond te monteren, maar wel boven de hoogte van de gewone luidsprekers. De ene fabrikant hanteert die regel flexibeler dan de ander en daardoor zijn er grote verschillen tussen de prestaties van de verschillende opstellingen. Ik hoop daarom dat meer fabrikanten een set uit gaan brengen die er uit ziet zoals deze of luidsprekers voor surround die overal te plaatsen zijn zoals deze.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 31-03-2019 om 12:32
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    Heb wel een Chromecast, maar niet de 4K-versie, dus dat is ook geen alternatief.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Heb wel een Chromecast, maar niet de 4K-versie, dus dat is ook geen alternatief.
    Dat kan ook met een 2K-versie. Ik gebruik een Chromecast model:NC2-6A5 en als de film of serie 5.1 geluid heeft, wordt het als Dolby Digital+ naar de receiver gestuurd. Gewoon proberen en anders een nieuwe kopen, want als het geluid van Netflix wel 5.1 is, zal het dus door beperkingen van de hard- of software komen dat de receiver geen DD+ ontvangt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •