Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 61 van 61 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Ik vind het eigenlijk vrij absurd dat veel Blu-rays niet eens een Engelse ondertiteling hebben. Persoonlijk zet ik die er altijd bij aan als hij erop staat, zeker als de muziek vrij luid is t.o.v. de tekst.

    Maar het is bovendien nogal een rotstreek tegenover dove en slechthorende mensen. Zo'n ondertiteling erbij plaatsen kost toch niet zoveel geld en menig persoon heeft er baat bij.

  2. #52
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door crocs Bekijk bericht
    Dat is geen excuus. Iedereen kan leren, dus ook een extra taal.
    Kwestie van belang van motivatie, interesse, inzet en vasthoudendheid.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Niet waar. Zeer kortzichtig van je, zo'n veralgemening. Er zijn mensen die ondanks inzet gewoon het talent om een taal te leren niét hebben.
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens en denk dat het hem ook vooral in de laatste twee redenen zit. Inzet en vasthoudendheid. Ik vind namelijk dat als je echt wilt, je alles kunt (oké, niet vliegen of zo). Ik ben met alles wel autodidactisch en een beelddenker en ik ken mezelf ook enig talent toe, dus wellicht is dat wat gemakkelijk praten. "Waarom kan ik iets wel en jij niet" is sowieso wel iets wat me vaak bezighoudt. Ik wijd dat aan doorzettingsvermogen. Boos worden als iets niet lukt en dan... Of zie ik dat verkeerd?
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 05-09-2019 om 18:23
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #53
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door activ Bekijk bericht
    Aha, dat maakt het dan helemaal boeiend dat de zienswijze zo verschillend is. Ik vindt zoiets wel fascinerend, maar volgens mij dreigt dit topic te ontsporen dus misschien kunnen we maar even beter het gesprek parkeren.
    Waarom? Een goede discussie is toch prima en on topic.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens en denk dat het hem ook vooral in de laatste twee redenen zit. Inzet en vasthoudendheid.
    Nope. Ik ken persoonlijk mensen die ondanks 200 % goede wil gewoon NIET in staat zijn een andere taal te leren.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door activ Bekijk bericht
    Aha, dat maakt het dan helemaal boeiend dat de zienswijze zo verschillend is. Ik vindt zoiets wel fascinerend, maar volgens mij dreigt dit topic te ontsporen dus misschien kunnen we maar even beter het gesprek parkeren.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Waarom? Een goede discussie is toch prima en on topic.
    Ben het met Claudio eens, dit topic is er speciaal voor geopend (de posts zijn verplaatst van het Warner-topic) dus hier zitten we goed, en zolang de discussie respectvol blijft hoeven we toch niks te parkeren. Het is zeker boeiend. Kijk, ik zie echt wel waarom men tweetalig wil opvoeden en ook ik weet dat het juist als de kids erg jong zijn prima te doen is. Alleen, ik heb bij twee families (mijn nicht en vrienden) gezien dat het eigenlijk totaal geen nut had. Dus vandaar dat ik best stellig ben hoe ik het zie. Ik zeg niet dat dit de waarheid is, zeker niet, maar omdat ik dit heb gezien plus hoe mijn eigen kids de wereld ontdekken denk ik van: ze moeten nu al genoeg van alles en iedereen om zich heen (kdv, school, tso, bso) dat ik ze niet nog een keer met “mijn wereld” wil opzadelen. Je ziet al genoeg dat kinderen van alles van hun ouders moeten omdat de ouders dat persé belangrijk vinden maar waarvan ik twijfel of het kind dat écht leuk vindt. En daar schaar ik die tweetaligheid dan ook een beetje onder, gezien wat ik heb meegemaakt. Maar uiteraard realiseer ik me dat bij andere kinderen, of volwassenen nu, het wel nuttig en/of gewenst is geweest. Ik vind alleen dat voor mijn kids dat dit niet het geval is. Plus ook, wij zijn geen native speakers van een andere taal en opvoeding in tweetaligheid zie je toch voornamelijk bij ouders waarbij één daarvan dat wel is (beetje glad ijs, want beetje vooroordeel, maar die had jij bij een vorig bericht ook )
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 06-09-2019 om 08:16

  6. #56

    Standaard

    Okay, dan gaan we vrolijk door.

    Ik weet vrij zeker dat mijn dochter het niet ervaart als iets moeten, maar als je het begrip "moeten" heel ruim neemt dan begint het al met een taal moeten leren. Dat doen ze, maar normaliter zou het niet voor ze moeten voelen als een verplichting, of vindt je dat ook al iets wat een belasting is voor het kind?
    Ik zie dat als iets wat ze van nature doen omdat ze er aal blootgesteld worden. Met een tweede taal vindt ik dat ook, zolang het op een natuurlijke manier in huis aanwezig is. Een kind van twee elke week naar chinees les sturen zonder dat 1 van de ouders chinees spreekt vindt ik dan weer wel te ver gaan, en ik denk dat dit is wat jij bedoeld dat het alleen logisch is als er een native speaker in huis is.

    Dan even over het alles kunnen als je maar genoeg inzet en doorzettingsvermogen hebt: Ik denk dat dit in grote mate waar is, maar dat er wel grenzen aan zitten. Iemand die laag begaafd is gaat nooit wiskunde professor aan de universiteit kunnen worden bijvoorbeeld. Maar buiten dat soort extremen geloof ik er zeker in.

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door activ Bekijk bericht
    Okay, dan gaan we vrolijk door.

    Ik weet vrij zeker dat mijn dochter het niet ervaart als iets moeten, maar als je het begrip "moeten" heel ruim neemt dan begint het al met een taal moeten leren. Dat doen ze, maar normaliter zou het niet voor ze moeten voelen als een verplichting, of vindt je dat ook al iets wat een belasting is voor het kind?
    Nou, het leren van één moedertaal vind ik net zo standaard als zindelijkheid, zelf aankleden ed en ook zelf eten en leren lezen en schrijven. Daar een tweede taal nog bij vind ik vooral later toch in sommige gevallen als iets moeten. Vooral als het kind er geen interesse meer in heeft. En dat is dus wat ik heb gezien.

    Ik zie dat als iets wat ze van nature doen omdat ze er aal blootgesteld worden. Met een tweede taal vindt ik dat ook, zolang het op een natuurlijke manier in huis aanwezig is. Een kind van twee elke week naar chinees les sturen zonder dat 1 van de ouders chinees spreekt vindt ik dan weer wel te ver gaan, en ik denk dat dit is wat jij bedoeld dat het alleen logisch is als er een native speaker in huis is.
    Klopt, tweetaligheid kan bijna alleen maar slagen als één van de ouders native speaker is. Tenminste, dat denk ik.

    Dan even over het alles kunnen als je maar genoeg inzet en doorzettingsvermogen hebt: Ik denk dat dit in grote mate waar is, maar dat er wel grenzen aan zitten. Iemand die laag begaafd is gaat nooit wiskunde professor aan de universiteit kunnen worden bijvoorbeeld. Maar buiten dat soort extremen geloof ik er zeker in.
    Ik denk ook zeker dat er grenzen aan liggen, want anders zou er ook niet zoiets bestaan als IQ, want dan zou je kunnen zeggen dat iedereen hoogbegaafd zou kunnen zijn, als men maar genoeg doorzet. En dat is natuurlijk niet zo. En ik denk dat het net zo is als het leren van een taal, of leren van wiskunde, scheikunde ed

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik denk ook zeker dat er grenzen aan liggen, want anders zou er ook niet zoiets bestaan als IQ, want dan zou je kunnen zeggen dat iedereen hoogbegaafd zou kunnen zijn, als men maar genoeg doorzet. En dat is natuurlijk niet zo. En ik denk dat het net zo is als het leren van een taal, of leren van wiskunde, scheikunde ed
    Het leren van wiskunde en scheikunde en het leren van een nieuwe taal zijn alleen bij vol ontwikkelde hersenen vergelijkbaar. Bij zeer jonge kinderen is het echter een ander geval, op een bepaald moment zijn de hersenen in een ontwikkelingsstadium waarin ze optimaal zijn voor het ontwikkelen van taal. Let op! Dat is dus voor taal in zijn algemeenheid, niet een specifieke taal en ook niet een specifieke hoeveelheid taal. Op dat moment is er dus altijd spraken van aanleg of taal te leren, anders zou het ook zo kunnen zijn dat er kinderen geboren worden die geen enkele taal leren te beheersen of nooit echt goed een bepaalde taal kunnen spreken. Afgezien van zeer zwak begaafden is dat niet het geval.

    In die fase leert een kind klanken (of gebaren) associëren met een bepaalde betekenis, dat heeft geen verdere beperking tot een specifieke taal als ze aan meerdere talen blootgesteld worden. Voor het kind is de moeite in mijn optiek dus exact gelijk. Op latere leeftijd zijn de hersenen niet meer zo geoptimaliseerd en wordt het allemaal veel moeilijker. Dat geld ook al voor bijvoorbeeld tieners, en dat is dus een goede reden om het niet tot latere leeftijd te laten zitten.

  9. #59

    Standaard

    Ik doelde hierboven niet over het leren door kinderen, maar richting de discussie die crocs, Werner en Claudio hadden. Die ging (volgens mij) niet over kinderen maar over volwassenen.

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik doelde hierboven niet over het leren door kinderen, maar richting de discussie die crocs, Werner en Claudio hadden. Die ging (volgens mij) niet over kinderen maar over volwassenen.
    Dat klopt.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  11. #61

    Standaard

    In Nederland is Nederlands de voertaal, en niet iedereen in Nederland spreekt/verstaat andere talen. Nederlandse DVD/Blurays met anderstalige films worden altijd voorzien van Nederlandse ondertitels. Dat is echt niet zonder reden.

    Ik heb geen moeite met Engels (en Duits) dus kan ik mijn DVD/Blu-rays overal ter wereld aanschaffen.
    Toch kijk ik ook graag films met Engelse ondertitels, want ik vind het als de verstaanbaarheid wat minder is, wel prettig dat je dan ook ziet wat je hoort. Ook als je de Engelse taal wat minder machtig bent, zijn Engelse ondertitels om die reden een fijn hulpmiddel.
    Het zou me ook niet verbazen dat mijn gehoor met de jaren minder gaat worden, dus ondertitels zullen me dan ook van pas komen.

    Ondanks alle opvoedkundige bespiegelingen, vind ik niet dat je maar Engels moet leren om de films te kunnen volgen. Ik heb zelf interesse in Tsjechische films en televisieseries, maar ik heb toch nooit serieus overwogen om dan maar Tsjechisch te leren vanwege bepaalde Tsjechische DVD’s die alleen maar zijn voorzien van Tsjechische ondertitels.

    Blu-rays zijn in tegenstelling tot DVD’s toch wel vaker voorzien van Engelse ondertiteling. Het zijn vooral Australische Blu-rays waarbij de ondertitels ontbreken.
    Daar waar ook geen Engelse ondertitels beschikbaar zijn, koop ik nog wel eens de Duitse uitgave vanwege de Duitse ondertitels. Beter iets dan niets.

    De meeste mensen die dit forum bezoeken zullen wel Engels verstaan, omdat we het vooral hebben over buitenlandse Blurays, maar dat geldt niet voor iedereen.


    De generatie waarvan verondersteld wordt dat ze van jongs af aan wel goed Engels verstaan, daarvan wordt ook verondersteld dat ze al op jongere leeftijd de gevolgen van gehoorschade zullen ondervinden, dus uiteindelijk zullen ondertitels blijven bestaan !

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •