Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 61 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Is je vrouw dan native Engels? Want waarop is de keuze dan gebaseerd om je kind tweetalig op te voeden? Ik zie het zelf bij mijn nicht, die is getrouwd met een Fransoos en hebben daarom hun kind tweetaling opgevoed. Ik/wij zien zelf de voordelen er nu niet van en eerlijk gezegd vind ik in de opvoeding van onze twee kids andere zaken belangrijker dan het leren van een tweede taal. Dat komt later wel goed op school. En niet iedereen heeft een talenknobbel of de wens om een vreemde taal goed te beheersen.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Is je vrouw dan native Engels? Want waarop is de keuze dan gebaseerd om je kind tweetalig op te voeden? Ik zie het zelf bij mijn nicht, die is getrouwd met een Fransoos en hebben daarom hun kind tweetaling opgevoed. Ik/wij zien zelf de voordelen er nu niet van en eerlijk gezegd vind ik in de opvoeding van onze twee kids andere zaken belangrijker dan het leren van een tweede taal. Dat komt later wel goed op school. En niet iedereen heeft een talenknobbel of de wens om een vreemde taal goed te beheersen.
    Mijn vrouw spreekt inderdaad native engels, maar ook vloeiend Nederlands, daar is het het niet voor. Wij spreken samen Nederlands.
    Wij vinden het voor een kind gewoon een groot voordeel om ook met Engels overweg te kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat ze er veel plezier van zal hebben de rest van haar leven. Ik vindt ook andere dingen belangrijk in de opvoeding, maar dit hoeft niet in plaats van iets anders en het zit ook niet in de weg.
    Dat niet iedereen twee talen wil spreken in huis snap ik op zich wel, maar als je alleen al kleine kinderen Engelstalige kinder tv laat kijken leren ze al een hoop. Zolang je er maar mee begin in de fase dat ze taal aan het ontwikkelen zijn. Dat is dus totaal geen extra moeite, en je hebt er vrij snel plezier van doordat je gewoon Engelse films kunt kijken zonder dat ze telkens vragen wat er gezegd wordt. De nagesynchroniseerde kinderfilms kun je dan ook lekker uit huis houden.

    Om op een jonge leeftijd een extra taal te leren heb je geen talenknobbel nodig, dat is het mooie juist. De hersenen zijn dan helemaal optimaal om talen te leren, of dat er één of twee zijn maakt niet zoveel uit. Later verdwijnt dat en wordt het veel moeilijker om extra talen te leren.

    Sowieso zijn er wat verschillen van opvatting, en dat is prima. Jullie moeten lekker je kinderen opvoeden zoals jullie willen.
    Ik zie bijvoorbeeld Engels niet als een vreemde taal, ik spreek voor mijn werk ook dagelijks veel Engels, en zowat het hele internet in Engelstalig, Daarmee is Engels een bijna net zo prominente taal geworden als Nederlands. Verder is een belangrijk punt in onze opvoeding (en schoolkeuze etc) dat we iemand op willen voeden die zich als wereldburger kan begeven waar ze wil en daar uit de voeten kan. Dat ze in Nederland geboren is krijgt ze zeker mee en wat de gebruiken en tradities zijn ook, maar dat is verder geen speerpunt van de opvoeding.

    Begint een beetje een zwaar verhaal te worden, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

  3. #28

    Standaard

    Kijk, nu snap ik wel waar het vandaan komt. Als de één een native speaker is dan zie je snel dat kinderen tweetalig worden opgevoed. Zeker als jij ook veel Engels op je werk spreekt. Wat je zegt dat het niet voor iets anders in de plaats komt dat ben ik niet met je eens, want het kost toch extra tijd. Tijd die je dan ergens anders aan had kunnen spenderen. Maar goed, het is inderdaad ieder zn eigen keuze. Wij vinden het bijvoorbeeld totaal niet erg om Disney’s te kijken in de Nederlandse taal, want daar pikken ze ook weer wat van op. Ik heb ooit in het begin een Engelse versie een paar keer geprobeerd, maar daar was de lol snel vanaf. Dus prima zo. En als ik al zie wat de kinderen nu allemaal al moeten, dan gaan wij als gezin er geen extra druk op leggen om een extra taal te leren, hoe ogenschijnlijk makkelijk dat ook is. En als je je kind overigens wilt klaarstomen als wereldburger dan kan je haar beter Spaans leren, want die taal wordt internationaal meer gebruikt dan Engels

  4. #29
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    1 Chinees (mandarijn) 1311 miljoen
    2 Spaans 460 miljoen
    3 Engels 379 miljoen
    Eigenlijk chinees, blijkt dus.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    En als je je kind overigens wilt klaarstomen als wereldburger dan kan je haar beter Spaans leren, want die taal wordt internationaal meer gebruikt dan Engels
    Daar moet ik je tegenspreken. Je verwart hier duidelijk "voldoende kennis hebben van een taal" met "native speaker zijn". Twee heel verschillende zaken, dacht ik zo. Meer mensen hebben als moedertaal Spaans, maar meer mensen spreken Engels. Tel er West-Europa bij, de Russen, de Japanners, de Scandinaven, een deel van Zuid Amerika... die spreken allemaal toch een mondje Engels, alhoewel het niet hun moedertaal is.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Daar moet ik je tegenspreken. Je verwart hier duidelijk "voldoende kennis hebben van een taal" met "native speaker zijn". Twee heel verschillende zaken, dacht ik zo. Meer mensen hebben als moedertaal Spaans, maar meer mensen spreken Engels. Tel er West-Europa bij, de Russen, de Japanners, de Scandinaven, een deel van Zuid Amerika... die spreken allemaal toch een mondje Engels, alhoewel het niet hun moedertaal is.
    Ik verwar deze totaal nergens, want ik heb nergens aangegeven dat meer mensen native speaker zijn. Ik heb alleen aangegeven dat ik dacht dat de taal Spaans meer gebruikt werd dan Engels. Maar dat is dus Chinees, zo blijkt

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik verwar deze totaal nergens, want ik heb nergens aangegeven dat meer mensen native speaker zijn. Ik heb alleen aangegeven dat ik dacht dat de taal Spaans meer gebruikt werd dan Engels. Maar dat is dus Chinees, zo blijkt
    Nee, dat is de grootste groep native speakers. Ik heb ooit ergens een cijfer gezien dat op de wereldbevolking 1 op 2 in meer of mindere mate Engels spreekt. Ik vermoed dat Claudio's cijfers over de native speakers gaan. 300 miljoen Engelssprekenden op de wereld is wel heeeeeeeeeeeel weinig.

    Ook veel Chinezen kennen een mondje Engels. In welke taal moeten ze ons anders spammen
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Nee, dat is de grootste groep native speakers. Ik heb ooit ergens een cijfer gezien dat op de wereldbevolking 1 op 2 in meer of mindere mate Engels spreekt. Ik vermoed dat Claudio's cijfers over de native speakers gaan. 300 miljoen Engelssprekenden op de wereld is wel heeeeeeeeeeeel weinig.

    Ook veel Chinezen kennen een mondje Engels. In welke taal moeten ze ons anders spammen
    Klopt, het gaat inderdaad om native speakers. Maar het cijfer vwb Engels klopt wel. En ook dat nergens exact gemeten kan worden hoeveel mensen de taal daadwerkelijk spreken, en dat geldt dus ook voor Engels.

    https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/t...er-wereld.html

  9. #34

    Standaard

    Had me wat overschat, maar 1,5 miljard mensen spreekt Engels:
    https://www.babbel.com/en/magazine/h...e-is-it-spoken

    " is by far the world’s most studied language"

    "Out of the world’s approximately 7.5 billion inhabitants, 1.5 billion speak English — that’s 20% of the Earth’s population. However, most of those people aren’t native English speakers. About 360 million people speak English as their first language. In addition to being widely spoken, English is by far the most commonly studied foreign language in the world, followed by French at a distant second."
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door activ Bekijk bericht
    Mijn vrouw spreekt inderdaad native engels, maar ook vloeiend Nederlands, daar is het het niet voor. Wij spreken samen Nederlands.
    Wij vinden het voor een kind gewoon een groot voordeel om ook met Engels overweg te kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat ze er veel plezier van zal hebben de rest van haar leven. Ik vindt ook andere dingen belangrijk in de opvoeding, maar dit hoeft niet in plaats van iets anders en het zit ook niet in de weg.
    Dat niet iedereen twee talen wil spreken in huis snap ik op zich wel, maar als je alleen al kleine kinderen Engelstalige kinder tv laat kijken leren ze al een hoop. Zolang je er maar mee begin in de fase dat ze taal aan het ontwikkelen zijn. Dat is dus totaal geen extra moeite, en je hebt er vrij snel plezier van doordat je gewoon Engelse films kunt kijken zonder dat ze telkens vragen wat er gezegd wordt. De nagesynchroniseerde kinderfilms kun je dan ook lekker uit huis houden.

    Om op een jonge leeftijd een extra taal te leren heb je geen talenknobbel nodig, dat is het mooie juist. De hersenen zijn dan helemaal optimaal om talen te leren, of dat er één of twee zijn maakt niet zoveel uit. Later verdwijnt dat en wordt het veel moeilijker om extra talen te leren.

    Sowieso zijn er wat verschillen van opvatting, en dat is prima. Jullie moeten lekker je kinderen opvoeden zoals jullie willen.
    Ik zie bijvoorbeeld Engels niet als een vreemde taal, ik spreek voor mijn werk ook dagelijks veel Engels, en zowat het hele internet in Engelstalig, Daarmee is Engels een bijna net zo prominente taal geworden als Nederlands. Verder is een belangrijk punt in onze opvoeding (en schoolkeuze etc) dat we iemand op willen voeden die zich als wereldburger kan begeven waar ze wil en daar uit de voeten kan. Dat ze in Nederland geboren is krijgt ze zeker mee en wat de gebruiken en tradities zijn ook, maar dat is verder geen speerpunt van de opvoeding.

    Begint een beetje een zwaar verhaal te worden, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
    Helemaal met je eens. Ik ben zelf ook tweetalig opgevoed en heb daar voor mijn gevoel erg veel profijt van gehad. En inderdaad, het kost geen noemenswaardige extra moeite en hoeft helemaal niet ten koste te gaan van iets anders.

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Steve G. Bekijk bericht
    Helemaal met je eens. Ik ben zelf ook tweetalig opgevoed en heb daar voor mijn gevoel erg veel profijt van gehad. En inderdaad, het kost geen noemenswaardige extra moeite en hoeft helemaal niet ten koste te gaan van iets anders.
    Nou, het kost de ouders zeker wel extra tijd en aandacht. Dat heb ik van dichtbij gezien bij mn achternichtje (haar zusje had er overigens totaal geen interesse in en is eentalig opgevoed, dus daarmee heb je als ouder ook nog eens mee te maken). Wij hebben ook te maken met twee kinderen die ieder anders leren en andere voorkeuren hebben in wat ze graag willen doen. Wij zijn in ieder geval blij dat ze hun vrije tijd kunnen besteden aan dingen die ze zelf graag willen doen, niet nog eens extra zaken die wij persé belangrijk vinden. Want ze moeten al zoveel buiten de deur. Nu kunnen ze extra (buiten) spelen of kleuren, kleien enz. Daarnaast heb ik bij mn achternichtje gezien dat op een gegeven moment de voorkeurstaal toch naar één taal gaat en de andere taal toch wat achterblijft. Een kind gaat toch op een gegeven moment zijn/haar eigen weg.

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pastichio Rocker Bekijk bericht
    Kinderen kunnen tegenwoordig beter Engels dan de ouders, dus slap argument.
    Hoe kom je toch steeds aan die vreemde conclusies die blijkbaar voor jou meteen voor alle mensen gelden?
    Om het bij mijzelf te houden: in mijn geval heeft de oudste van 15 geen Nederlandse ondertiteling meer nodig, maar die van 10 nog logischerwijs wel. En daar leren ze net zo goed van.

    Maar het is duidelijk, zoals wel vaker wil je hier alleen het vuurtje opstoken, terwijl je dan juist onnozel overkomt. Het is een keus...

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Nou, het kost de ouders zeker wel extra tijd en aandacht. Dat heb ik van dichtbij gezien bij mn achternichtje (haar zusje had er overigens totaal geen interesse in en is eentalig opgevoed, dus daarmee heb je als ouder ook nog eens mee te maken). Wij hebben ook te maken met twee kinderen die ieder anders leren en andere voorkeuren hebben in wat ze graag willen doen. Wij zijn in ieder geval blij dat ze hun vrije tijd kunnen besteden aan dingen die ze zelf graag willen doen, niet nog eens extra zaken die wij persé belangrijk vinden. Want ze moeten al zoveel buiten de deur. Nu kunnen ze extra (buiten) spelen of kleuren, kleien enz. Daarnaast heb ik bij mn achternichtje gezien dat op een gegeven moment de voorkeurstaal toch naar één taal gaat en de andere taal toch wat achterblijft. Een kind gaat toch op een gegeven moment zijn/haar eigen weg.
    Jouw ervaringen en/of waarnemingen bij familie zijn heel anders dan de mijne. Jouw stelling dat het de ouders zeker wel extra tijd en aandacht kost zal best voor jou gelden. En ook voor veel anderen. Maar niet voor mijn ouders, mijzelf en/of mijn (inmiddels meerderjarige) kinderen hoor. Het kostte mijn ouders geen enkele extra moeite en mij (later als ouder) evenmin. Mijn jongste kind is inmiddels alweer 28 en heeft veel profijt gehad van het feit dat hij zich altijd heel comfortabel heeft gevoeld met Engels. Zowel in zijn opleiding als in zijn werk. De middelste zoon evenzo. Mijn oudste zoon doet op zich vrij weinig met Engels en dat is ook prima. Last van zijn extra kennis van (en gevoel voor) Engels heeft hij in ieder geval niet. Ik twijfel er niet aan dat ook mijn eigen kinderen later ook weer hún kinderen heel vroeg met andere talen laten kennismaken. Maar besluiten ze straks toch anders, helemaal prima.

    Er is heel veel ruimte tussen géén enkele aandacht besteden aan een andere taal en je kind elke avond na het eten verplicht 3 uur Chinees laten leren (bij wijze van spreken). Ouders moeten voor zichzelf en hun kinderen proberen te bepalen wat het beste is in hun specifieke gezinssituatie en wat voor hun kind goed aanvoelt. Dat een kind kind moet kunnen zijn, spreekt voor mij voor zich. Maar voor hetzelfde geld heb je een kind dat net zo lief of veel liever Engelse kinderprogramma’s a la TikTak kijkt dan dat hij of zij kleit. Zou hij of zij dan altijd verplicht moeten worden om te kleien? Heb je een kind wat helemaal niets heeft met andere talen en niet enthousiast te krijgen is? Prima, dan vooral niet opdringen zou ik zeggen.

    Jullie hebben een keuze gemaakt waar je je goed bij voelt en dat is fijn. Maar dat is natuurlijk niet per definitie de beste keuze voor iedereen. Daarvoor zijn alle verschillende gezinssituaties, ervaringen, de taalkennis van alle ouders en natuurlijk de karaktereigenschappen en interesses van alle kinderen té anders.

  14. #39
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik ben van huis uit ook min of meer tweetalig opgegroeid. Italiaans en Nederlands. Daarnaast vond ik het zelf gewoon boeiend om Engels te kunnen. Uiteraard door mijn grote affiniteit met (blockbuster)films en bij voorkeur om hele delen van film gepast en ongepast te quoten. Goed, je bent jong..

    Mijn ouders spraken Italiaans (Napolitaans) en ik (later) vaak Nederlands (plat Amsterdams) terug. Mijn vrienden vonden dat overigens wel grappig. Het kostte echt geen extra moeite om zo op te groeien. Vandaag de dag heb ik o.a. Engels personeel en klanten van allerlei nationaliteiten. Door mijn Italiaans/Napolitaanse achtergrond is Spaans en Frans wat makkelijker. Oké, soms evengoed met handen en voeten, maar toch... Hoe vaker je het spreekt, des te makkelijker het afgaat. Het voordeel van Engels is weer dat men gewoon de Latijnse medische benamingen gebruikt. Die heb ik nog gewoon uit mijn hoofd moeten leren.

    Echt, ik spreek dus best wat talen, maar mijn kids doen dat toch echt veel beter. Zeker qua Engels. En daar heb ik geeneens een hand in gehad.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 04-09-2019 om 20:36
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Nou, het kost de ouders zeker wel extra tijd en aandacht. Dat heb ik van dichtbij gezien bij mn achternichtje (haar zusje had er overigens totaal geen interesse in en is eentalig opgevoed, dus daarmee heb je als ouder ook nog eens mee te maken). Wij hebben ook te maken met twee kinderen die ieder anders leren en andere voorkeuren hebben in wat ze graag willen doen. Wij zijn in ieder geval blij dat ze hun vrije tijd kunnen besteden aan dingen die ze zelf graag willen doen, niet nog eens extra zaken die wij persé belangrijk vinden. Want ze moeten al zoveel buiten de deur. Nu kunnen ze extra (buiten) spelen of kleuren, kleien enz. Daarnaast heb ik bij mn achternichtje gezien dat op een gegeven moment de voorkeurstaal toch naar één taal gaat en de andere taal toch wat achterblijft. Een kind gaat toch op een gegeven moment zijn/haar eigen weg.
    In de eerste instantie was ik van plan te reageren dat ik het niet met je eens ben en het echt geen extra moeite kost. Ik heb er echter eens over nagedacht, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het wel extra moeite zou kosten voor mensen die zelf niet geheel op hun gemak zijn met Engels. Bij ons in huis kost het geen enkele extra moeite, omdat beide ouder geheel op hun gemak zijn met engels en het op een ontspannen manier deel van ons leven is.
    Dan heb ik het wel over echt tweetalig opvoeden, van kleins af aan engels tv voorschotelen zodat ze engels leren is echt geen punt. En als je als kind van twee programma's in het engels kijkt voor engelse kinderen van twee dan ga je sowieso spelenderwijs engels leren. Waarom zou je dat niet meegeven? Kijken ze programma's die ze leuk vinden en zonder dat ze iets door hebben leren ze wat.

    Het echt tweetalig zijn in huis kan ik mij wel voorstellen dat het niet voor iedereen is, als niet minimaal 1 van de ouders echt totaal op zijn of haar gemak is met Engels dan stel ik mij zo voor dat het vermoeiend is. Dat snap ik dus wel dat niet iederen dat wil.
    Dat een bepaalde taal achterblijft heb ik ook ervaring mee, dat trekt echter vaak vanzelf weer bij als de achterblijvende taal dan weer wat meer gebruikt wordt. Is ook helemaal niet erg.

    We hebben het natuurlijk ook over films begrijpen etc hier, maar als een keer op vakantie ben en ik ziet dat mijn dochter in no time speel maatje vindt en vrolijk engels met ze kletst dan vindt ik dat gewoon echt leuk voor haar. Of ik heb een kennis of collega over de vloer die engels spreek en mijn dochter kan gewoon ook even hallo zeggen en kennis maken, dan vindt ik dat ook veel leuker voor haar dan dat ze een vreemde ontmoet waar ze niet mee kan praten.

    Maar ik denk dat ik weer te veel geschreven heb, uiteindelijk moet iedereen doen wat ze denken dat het beste voor hun kind is en wij vinden dit iets goeds om haar mee te geven

  16. #41
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik denk dat je het hiervoor al prima verwoord had.

    De beste opvoeding is een fabel. Die bestaat niet. Er is een manier, meer niet... Toch..?
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #42

    Standaard

    De beste opvoeding bestaat inderdaad niet, en iedereen probeert (wat ik denk) het beste te doen voor zijn/haar kind(eren). Wat ik hierboven wel een beetje lees/interpreteer is dat de ouders beslissen dat tweetaligheid goed is voor de kinderen en ik herken gewoon niet waarom dat zou zijn. Ook vooral omdat kinderen weer iets “moeten” leren omdat de ouders dat persé belangrijk vinden, maar wat uiteindelijk soms niet echt nuttig blijkt te zijn of wordt gevonden door de kinderen zelf. Plus daarnaast heb ik in eigen omgeving (familie, vrienden en dat zij native Frans en Slowaakse mensen) gezien hoeveel tijd en moeite het extra kost, vooral als de kinderen wat ouder zijn. Plus dan is ook de wil van het kind er niet meer, dus alles opgeteld vind ik het zelf vooral de drang van de ouders om een kind tweetalig op te voeden zonder dat ik er de echte nut van herken. Maar zoals gezegd, de ideale opvoeding is er niet en iedereen mag uiteraard doen wat hij/zij zelf het beste vindt. Er is alleen een verschil in opvatting, thats all.

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Hoe kom je toch steeds aan die vreemde conclusies die blijkbaar voor jou meteen voor alle mensen gelden?
    Om het bij mijzelf te houden: in mijn geval heeft de oudste van 15 geen Nederlandse ondertiteling meer nodig, maar die van 10 nog logischerwijs wel. En daar leren ze net zo goed van.

    Maar het is duidelijk, zoals wel vaker wil je hier alleen het vuurtje opstoken, terwijl je dan juist onnozel overkomt. Het is een keus...
    Ik denk dat die 10-jarige van jou die ondertiteling helemaal niet meer nodig heeft, om het programma grotendeels te snappen.

    En het is natuurlijk jammer als je als ouder zijnde je kind niet kunt ondersteunen bij het leren van de Engelse taal, als je er zelf niks van snapt... Daarbij hebben we het hier dan wel alleen over films, maar je kunt de taal natuurlijk in veel meer situaties gebruiken of nodig hebben.

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pastichio Rocker Bekijk bericht
    Ik denk dat die 10-jarige van jou die ondertiteling helemaal niet meer nodig heeft, om het programma grotendeels te snappen.

    En het is natuurlijk jammer als je als ouder zijnde je kind niet kunt ondersteunen bij het leren van de Engelse taal, als je er zelf niks van snapt... Daarbij hebben we het hier dan wel alleen over films, maar je kunt de taal natuurlijk in veel meer situaties gebruiken of nodig hebben.
    Ik vind het toch wel heel knap van je dat jij mensen, die je nooit gezien of gesproken hebt, beter denkt te kennen dan de eigen ouders!
    Het gebruiken van Nederlandse ondertiteling wil nog niet zeggen dat je een kind niet ondersteunt in het leren van een taal. Dat is een aanname van jou van iets waarbij jij, wederom, helemaal geen kennis van de situatie hebt..
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Wat ik hierboven wel een beetje lees/interpreteer is dat de ouders beslissen dat tweetaligheid goed is voor de kinderen en ik herken gewoon niet waarom dat zou zijn. Ook vooral omdat kinderen weer iets “moeten” leren omdat de ouders dat persé belangrijk vinden, maar wat uiteindelijk soms niet echt nuttig blijkt te zijn of wordt gevonden door de kinderen zelf.
    Dat is dan een mooi voorbeeld van hoe verschillend de belevingswereld van mensen kan zijn. In mijn wereld is Engels iets wat ik dagelijks zowel zakelijk als prive veel gebruik. Blijkbaar heb jij een leven dat heel lokaal speelt waardoor je de motivatie dan ook niet snapt, maar zijn mensen zoals ik waarvan het werk en privé leven zich niet beperkt tot een specifiek land.

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pastichio Rocker Bekijk bericht
    Ik denk dat die 10-jarige van jou die ondertiteling helemaal niet meer nodig heeft, om het programma grotendeels te snappen.

    En het is natuurlijk jammer als je als ouder zijnde je kind niet kunt ondersteunen bij het leren van de Engelse taal, als je er zelf niks van snapt... Daarbij hebben we het hier dan wel alleen over films, maar je kunt de taal natuurlijk in veel meer situaties gebruiken of nodig hebben.
    Hahaha, je kunt er beter mee ophouden want je zet jezelf alleen nog meer voor schut .

    Wederom verzin je maar wat, terwijl je mij niet kent. Ik ben geboren en een groot deel van mijn kindertijd opgevoed in een Engelstalig land, dus dat ik er niets van Engels snap gaat niet op, helaas. Of denk je dat ik daarom zo vaak in het buitenland koop, omdat ik dan allemaal films krijg die ik niet kan volgen zonder Nederlandse ondertiteling.....? We weten hier inmiddels wel wie er echt niets van snapt . Geeft niet hoor, we leren allemaal elke dag wel iets, ik neem je verder niets kwalijk.

    Ik heb trouwens liever dat mijn kinderen een film heel goed kunnen volgen dan half. En met ondertiteling pikken ze meteen de vertaling van woorden op. Dat is mijn keus, maar moet natuurlijk ieder voor zich weten. Maar het heeft weinig zin om dat allemaal tegen jou te zeggen denk ik, jij bent immers de specialist met een enorme schat aan ervaring op dit gebied, toch?

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door activ Bekijk bericht
    Dat is dan een mooi voorbeeld van hoe verschillend de belevingswereld van mensen kan zijn. In mijn wereld is Engels iets wat ik dagelijks zowel zakelijk als prive veel gebruik. Blijkbaar heb jij een leven dat heel lokaal speelt waardoor je de motivatie dan ook niet snapt, maar zijn mensen zoals ik waarvan het werk en privé leven zich niet beperkt tot een specifiek land.
    En dat is dus de grap, dat is dus niet zo. Ik heb heel veel in de internationale technische wereld gewerkt in de recruitment waar ik veel (technisch) Engels heb gebruikt. En nu werk ik voor een Japans technisch bedrijf waarvoor ik ook veel Engels praat. Ik neem het gewoon niet mee naar huis, dat is het verschil. De reden is omdat ik mijn kinderen niet met mijn wereld wil “belasten” en hun zelf de keuzes wil laten maken en de wereld wil laten ontdekken.

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Niet iedereen heeft een talenknobbel.
    Dat is geen excuus. Iedereen kan leren, dus ook een extra taal.
    Kwestie van belang van motivatie, interesse, inzet en vasthoudendheid.

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door crocs Bekijk bericht
    Dat is geen excuus. Iedereen kan leren, dus ook een extra taal.
    Niet waar. Zeer kortzichtig van je, zo'n veralgemening. Er zijn mensen die ondanks inzet gewoon het talent om een taal te leren niét hebben.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  25. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    En dat is dus de grap, dat is dus niet zo. Ik heb heel veel in de internationale technische wereld gewerkt in de recruitment waar ik veel (technisch) Engels heb gebruikt. En nu werk ik voor een Japans technisch bedrijf waarvoor ik ook veel Engels praat. Ik neem het gewoon niet mee naar huis, dat is het verschil. De reden is omdat ik mijn kinderen niet met mijn wereld wil “belasten” en hun zelf de keuzes wil laten maken en de wereld wil laten ontdekken.
    Aha, dat maakt het dan helemaal boeiend dat de zienswijze zo verschillend is. Ik vindt zoiets wel fascinerend, maar volgens mij dreigt dit topic te ontsporen dus misschien kunnen we maar even beter het gesprek parkeren.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •