Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 33 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard hulp bij geluid van tv via receiver

    hallo

    Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe ik het geluid van de tv (ook de tv apps zoals disney+) via de receiver kan laten lopen en ook dan de juiste geluid krijg zoals de atmos.

    ik heb:

    marantz sr6011
    tv phillips 55oed803

    graag hulp. ik weet het even niet meer

  2. #2

    Standaard

    Ik heb 1 hdmi-kabel van de receiver naar de tv, de rest van de apparatuur gaat alleen de receiver in (met hdmi uiteraard). Op de tv heb ik bij geavanceerde geluidsintellingen audio out hdmi ingesteld en bitstream (bij de Philips heet dat multichannel-bypass, heb dezelfde tv), dan geeft hij keurig alles in surround weer via de receiver. Althans bij Netflix en kabel, bij Disney+ dus niet (zie Disney+ thread). Ik heb alleen geen Atmos-receiver maar dan moet hij gewoon de DD5,1 core weergeven. In de receiver heb ik ook ingesteld dat alles via die ene kabel weer naar de tv meot, maar weet niet hoe dat bij de Marantz werkt (heb zelf een Onkyo)

  3. #3

    Standaard

    Edwin, het klopt niet wat ik zei.
    Ik heb dat wel zo ingesteld maar ook nog een optische kabel van tv naar versterker. Blijkt dat audio alleen via die kabel gaat, als ik die uitzet heb ik geen geluid dus via hdmi wordt niets teruggestuurd. Heb 2.0 hdmi-kabel besteld om te kijken of dit verschil maakt.
    Wordt vervolgd...

  4. #4

    Standaard

    Ik krijg wel geluid, maar kan dus niet zien welk. Ik krijg het idee dat het gewoon verspreid word over de boxen.
    Beeld is prima, maar nu het geluid nog...

  5. #5

    Standaard

    Heb gisteren - toen ik hier achter kwam - de hele avond zitten prutsen met kabels en instellingen maar heb het ook niet voor elkaar gekregen.

    Heeft de Marantz geen indicator van wat voor geluid wordt weergegeven? Mijn Onlyo geeft wel het type aan (DD, TrueHD etc), maar niet hoeveel kanalen er precies worden weergegeven. Maar ik hoor bij mij dus niets uit de midden- en achterspeakers komen bij Disney+ als ik het tv-geluid als multichannel (niet bypass dus) PCM over de optische kabel stuur, maar bij Netflix en kabel-tv is het wel gewoon DD5.1. Via hdmi dus helemaal nergens geluid. Verwacht morgen of overmorgen de nieuwe hdmi-kabel en ga dan weer eens verder prutsen.

    Wel handig dat in ieder geval 1 iemand hier dezelfde tv heeft

  6. #6

    Standaard

    De hdmi 2 kabels zijn binnen en heb de hele avond zitten rommelen, maar ik ben weer terug naar af. Ik hoop dat iemand hier op het forum kan helpen. Omdat ik dezelfde tv als Edwin heb hoop ik dat het ok is dat ik in dit topic verder ga, zoniet dan hoor ik het wel.

    Qua setup heb ik:
    - TV Philips 65OLED803 (zelfde als Edwin alleen een 65")
    - Receiver Onkyo TX-SR508
    - UHD-speler Sony UDP-X800

    Met deze spullen zou het in theorie mogelijk moeten zijn geluid van de tv via hdmi ARC naar de receiver te sturen. Dit lukt echter niet. Ik heb gegoogled en kom vooral uit bij mensen die hetzelfde probleem hebben en de wonderlijkste oplossingen bieden, die volgens mij allemaal geen oplossing zijn. De 'oplossing' die ik overal lees is dat je via een optische kabel van de tv naar de receiver wél DD5.1 geluid krijgt. Dat is dus ook de setup die ik zelf had maar daarmee kan ik geen hogere formaten dan DD5.1 van de tv naar receiver sturen. Ik wil dit dus wel via hdmi realiseren.

    De opstelling met kabels:
    1) HDMI 2 kabel van TV (HDMI1 ARC, alle hdmi-aansluitingen van de Philips zijn ARC) naar receiver (HDMI OUT), deze zou dus het geluid terug moeten sturen
    2) HDMI 2 kabel van TV (HDMI 2) naar blurayspeler (HDMI1), voor beeld uhd-speler
    3) HDMI 2 kabel van bluray (HDMI2) naar receiver (HDMI BD/DVD), voor geluid uhd-speler (omdat dit dus niet via optie 1 werkt)
    4) Optische kabel van TV naar receiver (OPT1) voor het geluid van de tv (kabel en apps, Netflix, Disney+)

    In de TV kun je aangeven dat de tv-luidprekers uit moeten staan en dat je audio out via HDMI naar de home cinema moet. Als ik die optie kies, krijg ik de melding van de tv in beeld "Er kan niet naar het audiosysteem worden geschakeld. De tv-luidsprekers zijn in gebruik". Tja, die heb ik net uitgezet (optie in hetzelfde menu "tv-luidsprekers uit"). Ik heb dan geen geluid (als ik de optische kabel los haal). Easylink staat aan in de tv, audiosignaal op Multichannel-Bypass (maar ook Stereo-ongecomprimeerd geeft geen geluid), de receiver kan ARC aan op DVD OUT, maar het werkt dus niet.

    Wat doe ik fout? Volgens mij moeten bovenstaande kabelopties vervangen kunnen worden door enkel een hdmi-kabel van tv naar receiver en een hdmi-abel van bluray naar receiver. Of zie ik dat verkeerd.

    Ik dacht dat ik wel wat van kabels etc wist, maar hoe meer ik erover lees op forums etc hoe minder ik ervan begrijp. Bijvoorbeeld:
    - ARC zou geen 'hogere formaten' dan DD5.1 ondersteunen. Hoe krijg je de veronderstelde Dolby Atmos van bijv Disney+ dan je receiver in? Ik lees dan over eARC maar dat hebben zelfs veel nieuwe tv's blijkbaar niet (en hogere formaten dan DD5.1 zijn er toch al meer dan 10 jaar)
    - ARC zou niet werken tussen apparaten van verschillende merken. Echt?
    - Het zou aan de kabels liggen. Nou heb 1.3, hi speed en 2.0 hdmi-kabels geprobeerd, en dat lost echt niks op.
    - Het ligt aan andere apparaten die op de tv met hdmi zijn aangesloten. Loshalen van de hdmi naar de uhd-speler maakt echter geen verschil.

    Hoe nu verder? Ligt het aan de tv (wat ik vermoed, deze wil op de een of andere manier geen hdmi-audio uitsturen en die melding geeft)? Ligt het aan de versterker?

    Firmwares etc zijn van alle apparaten uiteraard up to date.

    Hoop dat iemand van de techneuten hier hulp kan bieden heeft

  7. #7

    Standaard

    ken het wel. uren bezig en misschien is het heel simpel, maar ik weet het ff niet meer.
    frustraties....

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door edwinvb Bekijk bericht
    ken het wel. uren bezig en misschien is het heel simpel, maar ik weet het ff niet meer.
    frustraties....
    Idd
    Daarom denk ik dat ik wat over het hoofd zie omdat het vaak zo simpel is...

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    - ARC zou geen 'hogere formaten' dan DD5.1 ondersteunen.
    Dit is afhankelijk van de apparatuur. Beide apparaten (TV en receiver) moeten dan DD+ of Atmos via ARC ondersteunen. Mijn TV (LG OLED) en Denon receiver ondersteunen dit niet.

    Neem aan dat je de receiver zo hebt ingesteld: Om de ARC-functie te gebruiken, moet u de TV/CD ingangsselector selecteren en moet uw TV de ARC-functie ondersteunen en op de receiver “HDMI Control” ingesteld staan op “On”.

  10. #10

    Standaard

    Ja, gebruik de TV/CD ingang op de receiver en de rest staat ook zo ingesteld

    Het gaat me niet zozeer om de hogere formaten, maar ik heb nu nergens geluid via hdmi. Ook niet als ik gewoon tv kijk, wat gewoon DD5.1 is.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ja, gebruik de TV/CD ingang op de receiver en de rest staat ook zo ingesteld

    Het gaat me niet zozeer om de hogere formaten, maar ik heb nu nergens geluid via hdmi. Ook niet als ik gewoon tv kijk, wat gewoon DD5.1 is.
    Je hebt TV/CD niet toegewezen aan een HDMI poort (1,2,3,4)?

  12. #12

    Standaard

    Nee, die is nergens aan toegewezen. Moet dat wel dan? De tv zit in hdmi out op de versterker

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Nee, die is nergens aan toegewezen. Moet dat wel dan? De tv zit in hdmi out op de versterker
    Nee, dit moet ook niet zijn toegewezen, aangezien ARC via de HDMI Out gaat.

    Misschien een idee om de receiver terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, en dan HDMI Control op "ON" te zetten?

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1967 Bekijk bericht
    Nee, dit moet ook niet zijn toegewezen, aangezien ARC via de HDMI Out gaat.

    Misschien een idee om de receiver terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, en dan HDMI Control op "ON" te zetten?
    Ik zal dat nog eens proberen. Bij jou krijg je dus niet die melding van de tv dat er niet naar het audiosysteem kan worden geschakeld?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik zal dat nog eens proberen. Bij jou krijg je dus niet die melding van de tv dat er niet naar het audiosysteem kan worden geschakeld?
    Heb zelf andere apparatuur, maar als ik de gebruiksaanwijzing van de Onkyo TX-SR508 bekijk, heeft de receiver dezelfde instelling nodig.

    Denk dat het dan toch in de instelling van de TV zit. Heb je functie Easylink (net boven 7.2 in de gebruiksaanwijzing) wel ingeschakeld. Heb zelf een LG OLED en daar heet het SIMPLINK.

    SIMPLINK wordt bij opmerking benoemd. Dit moet ik gebruiken om geluid via de receiver te krijgen.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Johan1967 Bekijk bericht
    Heb zelf andere apparatuur, maar als ik de gebruiksaanwijzing van de Onkyo TX-SR508 bekijk, heeft de receiver dezelfde instelling nodig.

    Denk dat het dan toch in de instelling van de TV zit. Heb je functie Easylink (net boven 7.2 in de gebruiksaanwijzing) wel ingeschakeld. Heb zelf een LG OLED en daar heet het SIMPLINK.

    SIMPLINK wordt bij opmerking benoemd. Dit moet ik gebruiken om geluid via de receiver te krijgen.
    Ja, Easylink staat geactiveerd in de tv...

    Denk ook dat het in de tv zit. Die geeft immers aan dat hij niet naar de receiver kan sturen OMDAT de tv-speakers gactiveerd zijn.

    Ik heb drie geluidsopties bij audio out in de tv:
    - tv luidsprekers
    - hdmi-geluidssysteem
    - tv luidsprekers uit
    Die laatste kies ik, en dan hdmi, maar krijg dan meteen de melding dat uitsturen naar receiver niet gaat...want tv speakers geactiveerd

    Ook nog eens getest met tv-volume aan (dus via speakers). Als ik dan tv luidsprekers uit kies gaan ze uit. Kies ik vervolgens hdmi-geluidssysteem, dan gaan ze meteen weer aan en krijg ik die melding "kan niet schakelen naar... etc"

    De Onkyo heb ik inmiddels gereset naar factory settings en dat heeft geen verschil gemaakt (behalve dat ik het hele systeem weer opnieuw moet gaan calibreren...). Ik weet echt niet meer wat ik nu nog kan proberen....
    Laatst aangepast door Oakey : 18-09-2019 om 20:50

  17. #17

    Standaard

    Ik ben wel verbaast dat alle 3 de HDMI op de TV ARC ondersteunen, meestal is dat er maar één en dan specifiek HDMI poort 2.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  18. #18

    Standaard

    Dit is wat in de handleiding staat van de Philips Oled tv:

    HDMI ARC

    Alle HDMI-aansluitingen op de TV beschikken
    over HDMI ARC (Audio Return Channel).
    Als het apparaat, doorgaans een home cinema-
    systeem (HTS), ook beschikt over de HDMI ARC-
    aansluiting, kunt u het aansluiten op elke willekeurige
    HDMI-aansluiting van deze TV. Met de HDMI ARC-
    aansluiting hoeft u niet de extra audiokabel aan te
    sluiten om het geluid van het TV-beeld via het HTS af
    te spelen. De HDMI ARC-aansluiting brengt zowel het
    beeld als het geluid over.

    U kunt het home cinema-systeem (HTS) op elke
    HDMI-aansluiting van deze TV aansluiten, maar de
    ARC-aansluiting is maar voor één apparaat tegelijk
    beschikbaar.
    Maar hdmi 1 en 2 heb ik ook allebei al geprobeerd.

  19. #19

    Standaard

    Duidelijk.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  20. #20

    Standaard

    Zag dit nog in de gebruiksaanwijzing van de receiver:

    Als de “Audio TV OUT” instelling is ingesteld op “On” (? 41) om te luisteren naar de TV-luidsprekers, met controle van het AV-receiver volume, wordt het geluid eveneens weergegeven via de AV-receiver luidsprekers. Als de“TV Control” instelling is ingesteld op “On” (? 42) om te luisteren naar luidsprekers van een p-compatibele TV, met controle van het AV-receiver volume, wordthet geluid weergegeven via de AV-receiver luidsprekers en de TV-luidsprekers zijn gedempt. Om er voor te zorgen dat de luidsprekers van de AV-receiver geen geluid meer produceren, kunt u de instellingen wijzigen, de instellingen van uw TV veranderen, of het volumevan de AV-receiver verlagen.

    Misschien dat je dit nog kunt controleren? Weet dat bij HDMI de ene instelling van invloed kan zijn op een een andere.

  21. #21

    Standaard

    Hier heb ik idd ook al mee geprutst. Maakt ook niet uit. Hij zou juist off moeten staan want dit geeft aan of je geluid vd receiver ook via de tv luidsprekers wilt weergeven. Waarom je dat zou willen vraag ik me af, maar toch geprobeerd in alle combinaties.

  22. #22

    Standaard

    https://www.homecinemamagazine.nl/20...-altijd-werkt/

    Heb je al eens geprobeerd om een blu-ray speler op de tv aan te sluiten met HDMI en dat kijken of de HDMI ARC functie wel werkt?
    NAD T758 | Pioneer DV-656A | Infinity Alpha 50, 20, center, Beta SW-12 | Sony CDP-XA20ES | Sony MDS-JE500 | Panasonic DMP-BDT370 | Panasonic TX-P42V20

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meulie Bekijk bericht
    https://www.homecinemamagazine.nl/20...-altijd-werkt/

    Heb je al eens geprobeerd om een blu-ray speler op de tv aan te sluiten met HDMI en dat kijken of de HDMI ARC functie wel werkt?
    De blurayspeler is aangesloten op de tv met hdmi, maar hoe moet arc dan werken? Of bedoel je dat de bluray dan geluid via de tv weer doorlust naar de versterker? Dat heb ik geprobeerd en krijg dan dezelfde melding... geen verschil dus.

    Dat artikel kende ik al maar soms vooral de problemen op, geen oplossingen.
    Laatst aangepast door Oakey : 19-09-2019 om 18:58

  24. #24

    Standaard

    Standaard procedure om ARC werkend te krijgen:
    1. Schakel de 'EasyLink' van de TV en de 'HDMI Bediening' van de receiver in.
    2. Schakel de receiver uit.
    3. Open in het menu van de TV en ga naar de instellingen voor de uitvoer van geluid. Je ziet daar als het goed is staan dat het geluid via de optische kabel of de luidsprekers uitgestuurd wordt.
    4. Schakel de receiver in en als het goed is krijg je na even te wachten, de mogelijkheden voor de 'ARC' te zien en kun je ergens in het menu kiezen voor "HDMI Geluidssysteem". Wanneer je deze gekozen hebt, kan de 'ARC' gebruikt worden als de TV en de receiver ingeschakeld zijn.


    Wanneer alleen de TV aan staat, zal de TV het geluid via de luidsprekers van de TV weergeven en/of naar de optische uitgang sturen.

    Je hoeft dan alleen te bedenken hoe en wanneer je de TV, de receiver wilt gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  25. #25

    Standaard

    Ik ga dat vanavond eens proberen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •