De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Epson EH-TW650 + Q Acoustics 3090Ci

    Beste forumleden,

    Recent heeft een goede vriendin van mij zowel een beamer (Epson EH-TW650) als een speaker (Q Acoustics 3090Ci) aangeschaft. Haar bedoeling is om de audio vanuit de beamer uit de genoemde speaker te laten klinken. Echter is de daarvoor aangeschafte kabel om deze verbinding te bewerkstelligen niet compatibel met de beamer audio-ingang, zie hiervoor het meegestuurde beeld in de bijlage.

    De vriendin heeft de betreffende apparatuur aangeschaft omdat ze deze vooral mooi vindt. Ze heeft geen hoge eisen omtrent geluidskwaliteit of technische details. Zolang de dialogen auditief te volgen zijn, is ze tevreden.

    Ik vermoed zelf dat er een receiver ontbreekt en dat dat het probleem is. Is er een eenvoudige manier om deze apparaten effectief met elkaar te verbinden? Of is een receiver een must?

    Alvast bedankt voor de hulp.


    Het dilemma_sm.jpg
    20191010_200507.jpg
    Laatst aangepast door Elessar : 11-10-2019 om 23:59

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij is er wel een receiver nodig, want een beamer toont alleen het beeld. Waarmee speelt ze eea af? Dat is de bron, en daarop wordt de beamer aangesloten voor beeld, en een receiver/speakers voor het geluid.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Elessar Bekijk bericht
    Beste forumleden,

    Echter is de daarvoor aangeschafte kabel om deze verbinding te bewerkstelligen niet compatibel met de beamer audio-ingang, zie hiervoor het meegestuurde beeld in de bijlage.
    Je zegt het al: ingang. Het geluid moet naar de speaker, dus die moeten worden aangesloten op een (speaker)uitgang.

    Ik vermoed zelf dat er een receiver ontbreekt en dat dat het probleem is. Is er een eenvoudige manier om deze apparaten effectief met elkaar te verbinden? Of is een receiver een must?

    Alvast bedankt voor de hulp.


    Het dilemma_sm.jpg
    20191010_200507.jpg
    De kabel heeft bananenstekkers, die passen op (bijna) alle moderne receivers. Die heb je, zoals Rogier al zegt, inderdaad nodig om het de speaker op aan te sluiten.

    Voordeel is dat je dan geen extra kabels naar de beamer hoeft aan te sluiten, alleen de HDMI voor beeld is voldoende.
    Je moet dan nog wel een audioverbinding maken tussen de bron (DVD/Blu-ray speler) naar de versterker, maar dan kan meestal met gewone tulpstekkers.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Elessar Bekijk bericht
    Beste forumleden,

    Recent heeft een goede vriendin van mij zowel een beamer (Epson EH-TW650) als een speaker (Q Acoustics 3090Ci) aangeschaft.

    De vriendin heeft de betreffende apparatuur aangeschaft omdat ze deze vooral mooi vindt. Ze heeft geen hoge eisen omtrent geluidskwaliteit of technische details. Zolang de dialogen auditief te volgen zijn, is ze tevreden.

    Ik vermoed zelf dat er een receiver ontbreekt en dat dat het probleem is. Is er een eenvoudige manier om deze apparaten effectief met elkaar te verbinden? Of is een receiver een must?
    Jullie missen een manier om het geluid te versterken. Ondanks dat een beamer vaak een versterker en luidspreker heeft, is deze niet geschikt voor een passieve luidspreker zoals de Q Acoustics 3090Ci. De bij een beamer ingebouwde versterker levert net voldoende vermogen om de ingebouwde luidspreker aan te sturen om toch wat geluid te kunnen horen. Om geluid beter weer te laten geven heb je dus aparte versterking nodig en daarvoor zijn 2 verschillende mogelijkheden.

    De ene mogelijkheid is meer voor een woonkamer of een speciale ruimte:
    Deze bestaat uit een receiver met HDMI in- en uitgangen, maar dan zal je nog een paar extra luidsprekers nodig hebben. Een receiver heeft minimaal 2 luidsprekers nodig om al het geluid weer te kunnen geven. Je kunt er ook voor kiezen om een complete set te kopen met 2 of meer luidsprekers en vaak ook nog een subwoofer voor de weergave van de lage tonen om het vol te laten klinken.

    De andere mogelijkheid is meer voor een slaapkamer:
    Deze bestaat uit een (goedkope) soundbar met HDMI in- en uitgangen en een lange (dure) HDMI-kabel. Het geluid zal dan niet zo mooi klinken als van een set met 2 of meer losse luidsprekers, maar het is in ieder geval wel beter dan het luidsprekertje van de beamer.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Jullie missen een manier om het geluid te versterken. Ondanks dat een beamer vaak een versterker en luidspreker heeft, is deze niet geschikt voor een passieve luidspreker zoals de Q Acoustics 3090Ci. De bij een beamer ingebouwde versterker levert net voldoende vermogen om de ingebouwde luidspreker aan te sturen om toch wat geluid te kunnen horen. Om geluid beter weer te laten geven heb je dus aparte versterking nodig en daarvoor zijn 2 verschillende mogelijkheden.

    De ene mogelijkheid is meer voor een woonkamer of een speciale ruimte:
    Deze bestaat uit een receiver met HDMI in- en uitgangen, maar dan zal je nog een paar extra luidsprekers nodig hebben. Een receiver heeft minimaal 2 luidsprekers nodig om al het geluid weer te kunnen geven. Je kunt er ook voor kiezen om een complete set te kopen met 2 of meer luidsprekers en vaak ook nog een subwoofer voor de weergave van de lage tonen om het vol te laten klinken.

    De andere mogelijkheid is meer voor een slaapkamer:
    Deze bestaat uit een (goedkope) soundbar met HDMI in- en uitgangen en een lange (dure) HDMI-kabel. Het geluid zal dan niet zo mooi klinken als van een set met 2 of meer losse luidsprekers, maar het is in ieder geval wel beter dan het luidsprekertje van de beamer.
    Gerco, je leest dat de persoon in kwestie niet zoveel geeft om meerkanaals-geluid, dus je opties hierboven lopen een beetje uit de pas. Op een basic receiver met HDMI-uitgang kan je prima de getoonde speaker aansluiten, alleen voor het volledige is het mooier om er een tweede op aan te sluiten. Ik denk dat je het niet moet hebben over meer luidsprekers, subwoofers of soundbars, daar is de situatie nu even niet naar en werkt een beetje verwarrend. Keep it simple.

  6. #6

    Standaard

    Super, allen! Dank voor jullie behulpzame reacties.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Volgens mij is er wel een receiver nodig, want een beamer toont alleen het beeld. Waarmee speelt ze eea af? Dat is de bron, en daarop wordt de beamer aangesloten voor beeld, en een receiver/speakers voor het geluid.
    De bron is voornamelijk haar Chromecast (voor Netflix en YouTube) die ze achterin de beamer heeft aangesloten. Fysieke media gebruikt ze nauwelijks. Via haar laptop zal ze af en toe mogelijk een dvd willen afspelen, mocht deze met de receiver of beamer te connecten zijn, maar dat is voor nu secundair. Het gaat haar vooral om de Chromecastprojectie en een hoorbaar geluid.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    De kabel heeft bananenstekkers, die passen op (bijna) alle moderne receivers. Die heb je, zoals Rogier al zegt, inderdaad nodig om het de speaker op aan te sluiten.

    Voordeel is dat je dan geen extra kabels naar de beamer hoeft aan te sluiten, alleen de HDMI voor beeld is voldoende.
    Je moet dan nog wel een audioverbinding maken tussen de bron (DVD/Blu-ray speler) naar de versterker, maar dan kan meestal met gewone tulpstekkers.
    Top, duidelijk.

    Ik heb haar ingelicht dat ze een receiver nodig heeft. Ze had daar bij de gedachte en aanschaf van de beamer geen weet van, en ziet daarom ook niet uit naar het vooruitzicht om zo'n blok in haar kast te hebben staan waar ze verder eigenlijk ook niets mee doet. Maar jullie duidelijke berichten maken duidelijk dat hieraan niet te ontkomen is. Nogmaals dank voor de adviezen.
    Mocht er zich nog een additioneel obstakel voordoen, ik ben blij dat ik er hier mee terecht kan.
    Laatst aangepast door Elessar : 17-10-2019 om 18:01

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •