De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.
  1. #1
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Cool Bij welke bioscoopbeleving ben jij geweest?

    Hallo.

    Zelf ben ik een filmfreak. Waarom? Laten we vanaf het begin beginnen.
    Ik woon zelf in een gat van een dorp. Ik doe enorm veel moeite om naar bioscopen te gaan met mooie zalen. (Minstens 2 uur reizen elke week. Met fiets, trein, bus, tram, etc.).
    Ik ben in superveel bioscopen geweest. Van Pathé: Leidsche Rijn, Arena, De Munt, Scheveningen, Schouwburgplein, Tilburg, Eindhoven, Arnhem, Ede, Tuschinski. Van VUE: Eindhoven, Hilversum, Den Bosch. Van Kinepolis: Jaarbeurs Utrecht.

    Ik ben zelf ook Unlimited Gold abonnementhouder bij Pathé, omdat ik letterlijk elk weekend en elke vakantie die ik krijg naar de bioscoop ga. Ik heb superveel belevingen kunnen meemaken. Waaronder:

    - IMAX (3D, met en zonder Laser)
    - Dolby Cinema (3D)
    - Dolby Atmos
    - 4DX
    - MX4D
    - ScreenX
    - Laser Ultra

    En natuurlijk wat reguliere voorstellingen.
    Nu ben ik benieuwd wat jullie hebben meegemaakt tot nu toe. Ik ben wel een apart geval, dus ik ga er niet vanuit dat jij ook alles hebt gedaan.

  2. #2

    Standaard

    Chapeau voor je enthousiasme en doorzettingsvermogen

    3D werkt bij mij niet, daar heb ik de juiste ogen niet voor, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
    Wat ik wel kan zeggen is dat het een hoop rust geeft als je geen 3D kan zien. Heb de 3D-versie van Avatar gezien op IMAX.
    Iedereen was na de voorstelling helemaal gesloopt en klaagde over hoofdpijn. Daar had ik dan weer geen last van.

    4DX is leuk als de film daarvoor geschikt is. De laatste die ik zag in 4DX was The Hunter Killer en die is daar perfect voor.
    Dolby Cinema/Dolby Atmos is erg mooi, maar ook daar moet de film er geschikt voor zijn.
    IMAX ken ik alleen van Pathé Amsterdam Arena en die staat nu niet direct bekend om z'n kwaliteit
    Lang geleden ook nog wel een film in Rotterdam op IMAX gezien, maar ik kan me totaal niet meer herinneren welke film dat was en wat ik ervan vond...

    De rest van de 'belevingen' heb ik nog niet ondergaan
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Chapeau voor je enthousiasme en doorzettingsvermogen

    3D werkt bij mij niet, daar heb ik de juiste ogen niet voor, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
    Wat ik wel kan zeggen is dat het een hoop rust geeft als je geen 3D kan zien. Heb de 3D-versie van Avatar gezien op IMAX.
    Iedereen was na de voorstelling helemaal gesloopt en klaagde over hoofdpijn. Daar had ik dan weer geen last van.

    4DX is leuk als de film daarvoor geschikt is. De laatste die ik zag in 4DX was The Hunter Killer en die is daar perfect voor.
    Dolby Cinema/Dolby Atmos is erg mooi, maar ook daar moet de film er geschikt voor zijn.
    IMAX ken ik alleen van Pathé Amsterdam Arena en die staat nu niet direct bekend om z'n kwaliteit
    Lang geleden ook nog wel een film in Rotterdam op IMAX gezien, maar ik kan me totaal niet meer herinneren welke film dat was en wat ik ervan vond...

    De rest van de 'belevingen' heb ik nog niet ondergaan
    Bedankt voor het compliment ten eerste.
    Ja, inderdaad. 3D is een beetje lastig voor de ogen. Ik ga er ook meestal niet naar toe. Maar voor films zoals Star Wars: The Rise of Skywalker zal ik het helaas wel moeten doen... Dat ga ik wel in Dolby Cinema doen. Ver uit mijn favoriete beleving van ze allemaal. Omdat het beeld meestal super helder en kleurrijk is en het Dolby Atmos geluid ongeëvenaard is vanwege de speciale zaal.

    4DX is wel leuk, maar je moet inderdaad ook wel de film ervoor pakken. Ik deed van de week 4DX Rewind bij Pathé met de film; Junglebook. Die was wel goed met 4DX. Echter heb ik ook weleens films gehad waarbij 4DX vies tegenviel zoals The Matrix 20th Anniversary Edition.

    Over het algemeen ben ik ook geen voorstander van IMAX, omdat mijn mening Dolby Cinema beter is met beeld en geluid. Ik hoef niet perse een supergroot doek te hebben. Ik geef meer prioriteit aan beeld en geluid. 4DX doe ik gewoon omdat het lachen is vaak. 4DX doe ik niet bij een film waarbij de aandacht erbij moet wezen. Ook is het leuk om de reacties van mensen te zien die niet bij 4DX zijn geweest (omdat het ook vrij duur is).

    ScreenX, MX4D en Laser Ultra kan je alleen beleven bij Kinepolis Jaarbeurs Utrecht. ScreenX kreeg ik eerst hoofdpijn van, omdat letterlijk op elke muur iets geprojecteerd wordt. Gelukkig maar bij een paar scenes, niet alle. MX4D had Kinepolis nog niet goed afgesteld toen ik ging, want sommige bankstellen waren niet synchroon met de film en sommige bankstellen deden het helemaal niet zelfs. Ik kreeg daarvoor ook een vrijkaart. Hopelijk is dat de volgende keer beter, maar ik moet wel zeggen dat ik bij MX4D minder comfortabel zit als lang persoon.

    Laser Ultra is niet veel speciaals. Normaal Dolby Atmos geluid met laser projectie van Barco. Het werkt op zich wel, maar ik ga meestal liever naar Dolby Cinema. Ook omdat ik daar vollediger soms naar toe kan.

  4. #4

    Standaard

    Wat ontzettend leuk om te lezen dat je zoveel passie voor films en de bioscoop hebt ! Ga je zelf op pad of met vrienden/familie?

    Als mede-filmliefhebber kan ik je aanraden om een keer naar het EYE in Amsterdam te gaan en dan een film op 35- of eventueel 70mm te kijken. Wordt meestal op de filmpagina aangegeven van te voren en is als filmliefhebber zeker de moeite waard.

    Een andere beleving die ik daar had was ongeveer een jaar geleden, toen ik naar The Circus (1928, Charles Chaplin) ging. Tijdens de voorstelling werd er live muziek gespeeld en er zaten vooral veel gepensioneerde mensen met hun kleinkinderen. Het was vooral mooi om te zien hoe een film van 90 jaar oud nog steeds zoveel indruk op de kinderen had.

    Aankomend weekend (of week?) draait Blade Runner in de landelijke bioscopen en ook dat is uiteraard een film om op het grootst mogelijke doek te bekijken voor de ultieme beleving. Ik kan in ieder geval niet wachten .

  5. #5
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Koroshiya Ichi Bekijk bericht
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat je zoveel passie voor films en de bioscoop hebt ! Ga je zelf op pad of met vrienden/familie?

    Als mede-filmliefhebber kan ik je aanraden om een keer naar het EYE in Amsterdam te gaan en dan een film op 35- of eventueel 70mm te kijken. Wordt meestal op de filmpagina aangegeven van te voren en is als filmliefhebber zeker de moeite waard.

    Een andere beleving die ik daar had was ongeveer een jaar geleden, toen ik naar The Circus (1928, Charles Chaplin) ging. Tijdens de voorstelling werd er live muziek gespeeld en er zaten vooral veel gepensioneerde mensen met hun kleinkinderen. Het was vooral mooi om te zien hoe een film van 90 jaar oud nog steeds zoveel indruk op de kinderen had.

    Aankomend weekend (of week?) draait Blade Runner in de landelijke bioscopen en ook dat is uiteraard een film om op het grootst mogelijke doek te bekijken voor de ultieme beleving. Ik kan in ieder geval niet wachten .
    Bedankt voor de tip, het compliment en het delen van jou ervaring!

    Ik ga zelf Blade Runner en Terminator Dark Fate in IMAX kijken dit weekend. Heb er nu al zin in, gelukkig is het ook allebei 2D.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banoon Bekijk bericht
    Bedankt voor de tip, het compliment en het delen van jou ervaring!

    Ik ga zelf Blade Runner en Terminator Dark Fate in IMAX kijken dit weekend. Heb er nu al zin in, gelukkig is het ook allebei 2D.
    Cool! Blade Runner ga ik in Dolby Cinema kijken, voornamelijk voor de muziek van Vangelis. Terminator: Dark Fate in gewoon 2D, maar alleen om mijn abonnement er uit te halen deze maand. Heb 0 verwachting van die film, omdat ik Genisys om te huilen vond. Veel plezier in ieder geval .

  7. #7
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Koroshiya Ichi Bekijk bericht
    Cool! Blade Runner ga ik in Dolby Cinema kijken, voornamelijk voor de muziek van Vangelis. Terminator: Dark Fate in gewoon 2D, maar alleen om mijn abonnement er uit te halen deze maand. Heb 0 verwachting van die film, omdat ik Genisys om te huilen vond. Veel plezier in ieder geval .
    Sorry, maar waar ga jij het in Dolby Cinema kijken? Ik heb tot nu niks daarover gezien op de sites van de bioscopen. Anders ga ik daar ook liever naartoe uiteraard.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banoon Bekijk bericht
    Sorry, maar waar ga jij het in Dolby Cinema kijken? Ik heb tot nu niks daarover gezien op de sites van de bioscopen. Anders ga ik daar ook liever naartoe uiteraard.
    Excuses. Ik heb mij vergist. Ben er blindelings vanuit gegaan dat de film in Dolby Cinema zou draaien. Net zoals The Matrix laatst. Helaas is dit dus niet het geval. Gemiste kans moet ik zeggen.

  9. #9
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Koroshiya Ichi Bekijk bericht
    Excuses. Ik heb mij vergist. Ben er blindelings vanuit gegaan dat de film in Dolby Cinema zou draaien. Net zoals The Matrix laatst. Helaas is dit dus niet het geval. Gemiste kans moet ik zeggen.
    Het wordt ook in IMAX gedraaid, maar dat is het enige speciale helaas wel ja.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banoon Bekijk bericht
    Het wordt ook in IMAX gedraaid, maar dat is het enige speciale helaas wel ja.
    Ben stiekem toch wel een beetje jaloers dat je Blade Runner in IMAX gaat kijken. Al helemaal als het de eerste keer is dat je de film ziet?
    Het is dat ik ongeveer 1 KM van Vue Hilversum woon, maar anders had ik misschien een vriend kunnen overhalen om de film ook in IMAX te gaan kijken.

  11. #11
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Koroshiya Ichi Bekijk bericht
    Ben stiekem toch wel een beetje jaloers dat je Blade Runner in IMAX gaat kijken. Al helemaal als het de eerste keer is dat je de film ziet?
    Het is dat ik ongeveer 1 KM van Vue Hilversum woon, maar anders had ik misschien een vriend kunnen overhalen om de film ook in IMAX te gaan kijken.
    Ja, het wordt de eerste keer dat ik Blade Runner ga kijken en ik doe het meteen goed door het in IMAX te kijken geloof ik.
    Voor de rest heb ik ook een wijziging gemaakt. Het blijkt dat ik volgende week woensdag tijd heb. Ik ga naar Rotterdam toe om voor het eerst in mijn leven Pathé De Kuip een bezoekje te brengen. Wat is er te vinden in Pathé De Kuip? Dolby Cinema (en 4DX) natuurlijk! Ook een hele grote zaal dus ik ben benieuwd. Terminator ga ik daarin zien i.p.v. IMAX.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

  12. #12

    Standaard

    Blijf het tof vinden om te lezen dat je zoveel moeite doet om de films in de best mogelijke manier te zien. Wat is 4DX eigenlijk? Las trouwens dat er binnenkort een Lucio Fulci double-bill in het Eye is. Verzorgd door filmmaker Martin Koolhoven, met een hoop genre-fans vermoed ik. Dat soort avonden zijn ook erg de moeite waard qua bioscoop beleving.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Koroshiya Ichi Bekijk bericht
    Blijf het tof vinden om te lezen dat je zoveel moeite doet om de films in de best mogelijke manier te zien. Wat is 4DX eigenlijk? Las trouwens dat er binnenkort een Lucio Fulci double-bill in het Eye is. Verzorgd door filmmaker Martin Koolhoven, met een hoop genre-fans vermoed ik. Dat soort avonden zijn ook erg de moeite waard qua bioscoop beleving.
    Hier kun je er iets meer over lezen, we waren bij de opening van de 4DX-zaal in Scheveningen.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Hier kun je er iets meer over lezen, we waren bij de opening van de 4DX-zaal in Scheveningen.
    Bedankt. Zal het artikel lezen, maar dacht misschien wil Banoon zelf vertellen wat het is, gezien zijn passie voor bioscoop-ervaringen. Wil niet ondankbaar overkomen.

  15. #15

    Standaard

    Ik heb in het verleden ook aardig wat tripjes gedaan voor een filmvertoning. Ik zal de opvallende even opnoemen. Dit zijn trips waar ik puur voor de filmvertoning gereisd heb:
    - 2009: Avatar in 70mm 3D IMAX bij BFI in London. Hier zat niet eens een overnachting bij weet ik nog. 's Ochtends heen, 's middags film, 's avonds terug.
    - 2014: Interstellar in 70mm IMAX bij BFI in London.
    - 2015: Titanic Live op groot scherm met de muziek live gespeeld door een groot orkest. Dit was de allereerste in de Royal Albert Hall, waarbij James Cameron, Jon Landau en componist James Horner aanwezig waren, twee maanden voordat James Horner tragisch verongelukte.
    - 2016: Gladiator Live in de Royal Albert Hall. Eenzelfde vertoning als Titanic.
    - 2016: Schindler's List 35mm Eye Amsterdam.
    - 2017: Dunkirk in IMAX laser in Brussel.
    - 2018: Avengers: Infinity War in 3D IMAX laser in Brussel.
    - Een paar weken geleden nog even vanaf Wijchen naar Pathé Arena gereden om Gemini Man te zien in HFR 3D 4K IMAX laser. Ik had nog nooit HFR gezien. (In tegenstelling tot wat ik vooral op internet las vind ik HFR 3D fantastisch! In ieder geval voor actie films.)

    Daarnaast heb ik toen ik in L.A. was nog Blade Runner 2049 meegepakt bij het legendarische TCL Chinese in 4K IMAX laser (ik moest van mezelf die bioscoop bezoeken). Ook heb ik X-Men: Apocalypse in 3D IMAX laser meegepakt bij Empire Leicester Square in Londen toen ik voor Gladiator Live daar was.

    Nu ik het zo zie zoek ik het wel steeds dichter bij. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het steeds groter en beter worden in onze omgeving.

    Ik heb ook altijd geroepen dat geld het enige was dat mij weerhield om voor een losse filmvertoning naar Sydney te vliegen, omdat daar altijd het grootste doek ter wereld stond. Daar sta ik nog steeds achter .
    The future is Blu

  16. #16
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Momenteel ga ik toch het liefst naar Pathe Arena en best vaak nog. In eerste instantie omdat het vrijwel bij mij om de hoek is, maar sinds ze de zaal en de IMAX-techniek flink hebben verbeterd, vind ik het echt prima zaal nu. Nooit last meer van lange mensen voor je door een betere plaatsing. 3D-geluid en na de upgrade een stuk meer contrast en zwart een stuk minder grijs.... Dolby Cinema is zeker ook heel mooi, maar ik vind de 3x brillen niks. Gebruikt en altijd vies of beschadigd. Heb je het perfecte uitzicht, zit je door een vies oud raam te kijken. Dan koop - of bewaar - ik liever een lMAX-laserbril voor een euro in een verder meer dan prima zaal, die nu niet veel meer voor Dolby onderdoet. Daarnaast moet ik voor Dolby Cinema toch echt naar Hilversum. Geen brug te ver, maar toch... 4DX ben ik een keer geweest en bij die film 'The Meg' werkte het prima. 3D ben ik best gek van, maar dit gaat me net ff te ver. Het is wel grappig, een gadget. Heb wel eens met een collega zo'n D-box-systeem geprobeerd en zie hem nog uit die stoel springen. Hij moest er direct al niks van weten. De overige varianten laat ik graag aan de pret- en themaparken van deze wereld.

    Ik heb in mijn leven best veel bioscopen gezien en zien groeien. Meestal Amsterdam of Londen, maar mijn meest memorabele bioscoopervaring was toch wel toen ik in 1999 de 'première' (niet de echte première natuurlijk) van The Phantom Menace mocht meemaken in - hoe mooier kan het zijn - het Grauman's Chinese Theatre, Hollywood Boulevard. Daar waar de eerste Star Wars-film in première ging. Zeker niet de beste bioscoopervaring, wel de meest bijzondere. Echter het allerliefst kijk ik een film thuis op mijn bank, in Dolby Cinema of HDR en Atmos, met het allerbeste contrast en het diepzwart van OLED. Tja, het scherm mag in de toekomst nog wel wat groter.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 31-10-2019 om 00:59
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #17
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Mijn doel volgend jaar is om met de Eurostar naar Londen te reizen zelfstandig om daar wat theaters te pakken en familie te bezoeken. Iemand nog tips? Zelf heb ik al het idee om naar Leicester Square te gaan, maar als er nog suggesties zijn hoor ik het graag.

    Het is wel super mooi om te lezen hoeveel jullie ook doen om naar de bios te gaan en dat jullie zelfs dingen hebben meegemaakt waar ik van kan dromen. Ik las al een aantal keer bijvoorbeeld Hollywood. Wow, dat is wel super cool en ver tegelijk. Dat zou ik ook wel een keer willen. Ik ben nog jong, dus ik heb wel nog tijd genoeg. Ik ben momenteel bezig met een opleiding en daarna nog een beetje doorstuderen. Dan nog aan een goede baan komen en dan ga ik wat ambitieuzer denken met mijn passie voor film en bioscoop.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

  18. #18
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Zo, ik ben onderhand bij Blade Runner in IMAX geweest en het was zeker de moeite waard. Het geluid was best goed en het beeld zag er nog redelijk scherp uit voor een film uit 1982. Voor de rest vond ik het ook wel leuk om Rutger Hauer (R.I.P.) en Harrison Ford weer jong en in actie te zien.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

  19. #19

    Standaard

    Ik zelf zou bv 4DX willen proberen, maar dat schijnen ze af te raden voor mensen met Epilepsie (zoals ik). Dus of het slim is om er toch een voorstelling mee te boeken???

  20. #20
    Junior Member
    Registratie datum
    Oct 2019
    Woonplaats
    In de buurt van Tiel

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    Ik zelf zou bv 4DX willen proberen, maar dat schijnen ze af te raden voor mensen met Epilepsie (zoals ik). Dus of het slim is om er toch een voorstelling mee te boeken???
    Wat handig dat je met een mede epilepsie persoon in discussie gaat. Ze raden vooral alleen af voor de licht gevoelige mensen. Ik was eerst ook bang voor de stroboscoop in de zaal. Echter valt het wel mee hoe vaak het gebruikt wordt, al verschilt het wel per film. Ook bij de 4DX-intro wordt het elke keer gebruikt. Let daar dus wel op. 4DX is over het algemeen vrij intensief, dus er komen wel veel prikkels binnen. Meestal doe ik maar 1 4DX-voorstelling in een week en niet meer. Zorg ook dat je een fles water bij je hebt en iets met suiker voor als je bloeddruk een beetje raar doet, heb ik weleens namelijk. Komt door mijn medicatie.

    Ze zetten die regels er vooral neer zodat ze kunnen zeggen als er iets verkeerd gaat: “Maar dat stond in onze 4DX disclaimer!” Zodat je hun niet aansprakelijk kunt stellen uiteraard.
    Ervaren bioscoopbezoeker | Vele belevingen ervaren: IMAX, ScreenX, Dolby Cinema (mijn favoriet), Dolby Atmos, 4DX, MX4D, Laser Ultra | Trotse Pathé Unlimited Gold abonnementhouder | Geen 3D persoon, alleen als het moet

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •