De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.

Discussie: HDR en Netflix

  1. #1

    Question HDR en Netflix

    Ik heb sinds enige tijd de Philips 65OLED803 TV. Ben daar heel tevreden over wanneer ik TV kijk en bluray- en UHD-schijven (behalve dat ik de ARC-functie niet aan de praat krijg maar dat is een ander topic).

    Waar ik minder tevreden over ben is de HDR-functie in combinatie met Netflix (ik kijk dat via de Android-app in de TV). Het komt er op neer dat het beeld bij HDR-series vaak veel te donker is, en dan zo donker dat je nauwelijks detail ziet of überhaupt wat er gebeurt. Een Netflix-original-film als In The Tall Grass is daardoor zo goed als onkijkbaar, die speelt zich een groot deel in het donker af en dan zie je bijna niets. Ook bij 'gewone' series in HDR is dit irritant, iemand met een zwart pak of zwarte haren zien eruit alsof ze met floodfill zijn ingekleurd en gezichten van mensen met een donkere huidskleur zijn ook niet goed te onderscheiden.

    in de instellingen is weinig aan te passen (of ik zou niet weten wat ik moet aanpassen), contrast staat maximaal (wat ik liever ook niet zou willen maar anders zie je echt niks) en verder geen dynamisch contrast of andere dingen aan. De optie 'HDR Perfect' staat aan ("Selecteer HDR Perfect voor superieur contrast en ongelooflijke helderheid"), de SDR-HDR-upscalefunctie uit (die heet 'Perfect Natural Reality'). De TV zou HDR10(+?) moeten ondersteunen maar ik zie als eenvoudige consument door de bomen het bos niet meer met al die formaten. Toen ik hem kocht werd me verteld dat Dolby Vision het verloren heeft van HDR als formaat, maar op dit forum lees ik weer enthousiaste verhalen over DV.

    Als ik Google (op Netflix + HDR) zijn er meer mensen die dit probleem aangeven (niet per se alleen deze TV), waar dan vaak gezegd wordt dat goedkope TV's HDR niet goed ondersteunen. De Philips zou ik echter niet als een goedkope TV bestempelen. Ik heb het probleem ook niet bij het kijken van UHD-discs met HDR. Sommigen geven ook aan dat dit probleem speelt met Netflix en DV (streamt Netflix in beide formaten of hoe werkt dat dan weer?). Of dat je je firmware moet updaten (duh...). Kortom niet helpend.

    Wie kan mij helpen danwel dit uitleggen (HDR vs HDR10 vs HDR10+ naast DV en waarom het niet allebei in 1 tv kan)? Is het een probleem van het bronmateriaal van Netflix? Zoals gezegd heb ik het probleem niet bij het kijken van 4K-titels met HDR10; als ik de Netflix-app op mijn UHD-speler (Sony UBP-X800) gebruik ipv in de TV is het resultaat hetzelfde bij HDR-titels, dat ziet er niet anders uit. En het is ook weer niet bij alle Netflix-series met HDR.

    Het is nu zo dat als ik een Netflixserie zie met HDR ik al denk "laat maar", dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn lijkt me.

    Ik heb de achtergrondartikelen op deze website over HDR wel eens geprobeerd te lezen maar dat staat al veel te vol met jargon voor mij. Ik snap dat het bij HDR gaat om verbetering van zwartwaardes en kleurdiepte, verder ben ik geïnteresseerd in de ondersteuning. DV kan vast technisch beter zijn, als dat de nieuwe HD-DVD wordt heb je er ook niets aan. Bovendien is het een gepasseerd station want mijn TV ondersteunt het niet.

    Alvast dank!
    Laatst aangepast door Oakey : 03-11-2019 om 18:40

  2. #2

    Standaard

    Heb jij jouw tv wel laten kalibreren? Dan wordt ook naar de zwartwaardes gekeken en of de tv die goed weergeeft>
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Kleine Bekijk bericht
    Heb jij jouw tv wel laten kalibreren? Dan wordt ook naar de zwartwaardes gekeken en of de tv die goed weergeeft>
    Vind ik wel erg kort door de bocht.

    Heb je al op het internet gekeken naar voorbeeld instellingen bijvoorbeeld hier: https://www.homecinemamagazine.nl/20...803-1-oled-tv/

    Misschien slim om de TV eerst terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

    Als je hem dan toch wilt laten kalibreren, zou ik dat niet bij de Media Markt laten doen. Doen ze in de winkel, en houden dan dus geen rekening met de "thuissituatie".

  4. #4

    Standaard

    Ik heb de tv niet bij MM gekocht en ga daar ook niet mee slepen, veel te groot. En gaat het iets opleveren is de vraag?
    Teruggezet naar fabrieksinstellingen al geprobeerd

    Maar dank voor de voorbeeldinstellingen, die had ik nog niet gevonden. Van het weekend eens proberen.

  5. #5

    Standaard

    Heb de voorbeeld-instellingen aangepast naar die van homecinemamagazine.nl; de meeste opties had ik zo al staan. Heb wel de Motion-stijl op Persoonlijk gezet (en dus niet op film) met Perfect Natural Motion en Perfect Clear Motion beiden op mimimum. Zal nu eens kijken of het mijn kijkervaruing bij Netflix met hdr verbetert.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •