De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Filmmaker Mode op UHD TV's

    De vorig jaar aangekodingde Filmmaker Mode voor UHD TV's gaat er dit jaar toch echt komen op bepaalde TV's:

    Filmmaker Mode komt in 2020 ook op tv's van Samsung en Philips

    Nieuwe televisies van Samsung, Kaleidescape en TP Vision, die tv's produceert onder de merknaam Philips, krijgen in 2020 de speciale Filmmaker Mode. Dat maakte de UHD Alliance, een samenwerking tussen verschillende filmstudio's, distributeurs en elektronicaproducenten, woensdag bekend op de techbeurs CES in Las Vegas.


    Met de functie toont de televisie de beelden zoals de filmmaker die bedoeld heeft. Door de modus kan ook smooth motion, ook wel bekend als het 'soap opera effect', uitgeschakeld worden. Smooth motion zorgt ervoor dat beelden vloeiender in elkaar overlopen.

    "Met de nieuwe technologie kan de televisie de beeldverhouding, kleuren en framerate instellen, zodat de thuiskijker het werk ziet zoals de filmmaker het oorspronkelijk bedoeld heeft", zei regisseur Christopher Nolan, bekend van films als The Dark Knight en Inception, in een aankondigingsvideo in augustus 2019.

    LG, Panasonic en Vizio maakten in augustus al bekend de functie te zullen ondersteunen. LG zei al eerder dat alle nieuwe 4K- en 8K-televisies die in 2020 worden uitgebracht de Filmmaker Mode hebben, meldt Variety. Bij Panasonic krijgen de tv's uit de OLED HD 2000 serie de functie sowieso en mogelijk meer tv's. De functie kan automatisch ingeschakeld zijn op de nieuwe tv's of met één druk op de knop worden aangezet.

    Het is niet bekend welke tv's van Samsung, TP Vision en Kaleidescape de functie krijgen. Sony en TCL hebben zich nog niet bij de UHD Alliance aangesloten.


    Bron:
    https://www.nu.nl/tech/6022351/filmm...n-philips.html

    Wat vinden jullie hiervan? Ik ben zelf wel nieuwsgierig, maar heb "helaas" een Sony UHD TV.




  2. #2

    Standaard

    Zeker iets om in de gaten te houden! Zal straks weer leesvoer zijn als de tv's en de eerste reviews verschijnen.

  3. #3

    Standaard

    De mode zoals bedacht/bedoeld door...... nou ik zou me toch wel 2x bedenken of ik die narigheid wel op mijn TV zou willen hebben, we kennen die fratsen eigenlijk al met de DVD/BD/UHD Disc spelers. Op de spelers werkt het misschien dan wel omgekeerd, het zit er al in en je kan het niet uitschakelen, de uitgever bepaald hoe je de film kijkt en schakeld gewoon bepaalde bedieningsopties van je speler uit, je kan dan bijvoorbeeld niet meer direct de ondertitels of taal kiezen, deze dien je dan te selecteren in het menu van de schijf, Nog zoiets, heb je een knappe speler die kan zoomen(of dat nu wel of niet gepast is laat ik in het midden) en dan schakelen ze dat uit, want je moet het kijken zoals de ... het bedoeld heeft, dat kan dan wel eens helemaal niet jouw smaak zijn maar je moet het dan wel voor lief nemen al zou je degene dan wel het liefst een schop geven. Je kan met een schijfje beperkt worden in nog meer zaken, zoals het snel vooruit spoelen in de demo's die ze ongevraagt op het schijfje hebben gezet, je speler gaat na een dagje onderbreken niet verder meer met waar je gebleven was..... nee, je moet eerst weer die rotzooi lezen dat je niet mag kopiëren etc etc etc en dan mag je zelf gaan uitzoeken waar je ook al weer gebleven was. Ja, die macht hebben ze dan zichzelf allemaal toegeëigend over het gebruik van je speler.

    Als ik het goed begrijp, dan zal het misschien nog zo zijn dat je in den beginne kan kiezen of je die modus wil gebruiken..... maar de heren fabrikanten van films en schijfjes hebben bij mij niet een echt betrouwbare indruk achtergelaten, ze bepalen mijn inziens al veel teveel van wat je nu wel en niet mag en hoe je mogelijkheden van je apparatuur wel of niet mag gebruiken.

    Het lijkt mij ook dat "ze" op deze manier een vingertje tussen de deur willen krijgen bij de diverse uitzenders van hun materiaal, want het lijkt me toch noodzakelijk dat er dan weer "iets" in het materiaal zit dat mee uitgezonden moet worden om eea mogelijk te maken.

    Heel eerlijk gezegd heb ik niet veel vertrouwen in deze zogenaamd goedbedoelde modus, het lijkt mij meer een poging van de heren filmmakers/producenten om eea onder hun controle te krijgen/houden. Ik heb veel liever een modus waarin ik zelf heel makkelijk en snel kan bepalen hoe ik een film wil bekijken ipv een modus die bepaald hoe ik een film volgens hun zou moeten bekijken, ben de dikke zwarte balken bij oa nieuwere series van Netflix ondertussen ook al aardig zat aan het worden om maar even een voorbeeldje te geven.

    Just my 2 cents, maar veel vertrouwen heb ik er niet in, gewoon wijzer geworden door de aankoop van heel veel origineel materiaal met allerlei beperkingen om vooral maar te moeten kijken zoals de uitgever het bedacht heeft
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Sowieso geldt het blijkbaar alleen voor nieuwe TV's. Ik heb een Samsung TV, maar ik verwacht niet dat die een update gaat krijgen.

    Op zich geen slechte toevoeging. Altijd goed om te zien hoe de filmmaker het bedoeld heeft. Maar dan moeten de omroepen/broadcasters deze functie wel doorgeven. En gaan die dat doen? Als de makers het in het originele formaat aanleveren, maar de 'uitzenders' houden hun eigen standaarden, dan schieten we er niet veel mee op.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Sowieso geldt het blijkbaar alleen voor nieuwe TV's. Ik heb een Samsung TV, maar ik verwacht niet dat die een update gaat krijgen.

    Op zich geen slechte toevoeging. Altijd goed om te zien hoe de filmmaker het bedoeld heeft. Maar dan moeten de omroepen/broadcasters deze functie wel doorgeven. En gaan die dat doen? Als de makers het in het originele formaat aanleveren, maar de 'uitzenders' houden hun eigen standaarden, dan schieten we er niet veel mee op.
    Wat is het verschil met HDR en Dolby Vision?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht

    Op zich geen slechte toevoeging. Altijd goed om te zien hoe de filmmaker het bedoeld heeft. Maar dan moeten de omroepen/broadcasters deze functie wel doorgeven. En gaan die dat doen? Als de makers het in het originele formaat aanleveren, maar de 'uitzenders' houden hun eigen standaarden, dan schieten we er niet veel mee op.
    Ik denk dat het voornamelijk om een vooraf ingestelde beeldinstelling gaat die toegevoegd gaat worden in het beeldmenu, zoals je nu ook verschillende hebt. Die kan je dan gebruiken bij het kijken van films via streaming of fysiek. Ik denk dat het niks te maken heeft met omroepen en broadcasters en hoe die hun content uitzenden.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik denk dat het voornamelijk om een vooraf ingestelde beeldinstelling gaat die toegevoegd gaat worden in het beeldmenu, zoals je nu ook verschillende hebt. Die kan je dan gebruiken bij het kijken van films via streaming of fysiek. Ik denk dat het niks te maken heeft met omroepen en broadcasters en hoe die hun content uitzenden.
    Dat dacht ik dus ook, gewoon een keuze erbij bij je beeldmenu, niet iets dat opgelegd is of zo.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Ik denk dat het voornamelijk om een vooraf ingestelde beeldinstelling gaat die toegevoegd gaat worden in het beeldmenu, zoals je nu ook verschillende hebt. Die kan je dan gebruiken bij het kijken van films via streaming of fysiek. Ik denk dat het niks te maken heeft met omroepen en broadcasters en hoe die hun content uitzenden.
    Maar hoe weet een TV dan of het signaal 'origineel is zoals de maker het bedoeld heeft', als de broadcaster die informatie niet meezendt?
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Maar hoe weet een TV dan of het signaal 'origineel is zoals de maker het bedoeld heeft', als de broadcaster die informatie niet meezendt?
    Het gaat niet om een singaal of de informatie die de broadcaster meezendt. Dit moet je even geheel vergeten. De filmmaker mode is ook geen signaal maar een vooraf ingestelde beeldinstelling die zo is ingericht dat het een beeldpresentatie weergeeft zoals de filmmakers hebben bedoeld.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Het gaat niet om een singaal of de informatie die de broadcaster meezendt. Dit moet je even geheel vergeten. De filmmaker mode is ook geen signaal maar een vooraf ingestelde beeldinstelling die zo is ingericht dat het een beeldpresentatie weergeeft zoals de filmmakers hebben bedoeld.
    Dat begrijp ik, maar waar haalt de TV de informatie vandaan hoe de filmmaker zijn/haar film heeft bedoeld?
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dat begrijp ik, maar waar haalt de TV de informatie vandaan hoe de filmmaker zijn/haar film heeft bedoeld?
    Dat zit in die instelling die waarschijnlijk via een software update beschikbaar komt. Die Filmmaker Mode is denk ik een beeldinstelling (preset) zoals er meerderen beschikbaar zijn. Alleen deze heeft instellingen zoals vantevoren ingegeven door die UHD alliantie, maw “zoals de filmmakers hebben bedoeld”. Dus met vooraf bepaalde kleuren, helderheid, kleurbereik, scherpte, DNR, motion smoothing op uit enz enz.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 09-01-2020 om 09:13

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Dat zit in die instelling die waarschijnlijk via een software update beschikbaar komt. Die Filmmaker Mode is denk ik een beeldinstelling (preset) zoals er meerderen beschikbaar zijn. Alleen deze heeft instellingen zoals vantevoren ingegeven door die UHD alliantie, maw “zoals de filmmakers hebben bedoeld”. Dus met vooraf bepaalde kleuren, helderheid, kleurbereik, scherpte, DNR, motion smoothing op uit enz enz.
    Dingen die met een goede callibratie ook worden ingeregeld.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pieter Kleine Bekijk bericht
    Dingen die met een goede callibratie ook worden ingeregeld.
    Tuurlijk, maar niemand heeft gezegd dat de Filmmaker Mode iets meer is dan een marketing term is voor iets dat je zelf ook heel goed kan (laten) instellen...

  14. #14

    Standaard

    "Met de functie toont de televisie de beelden zoals de filmmaker die bedoeld heeft."

    Het zal wel. Vaak levert dat niet het mooiste plaatje op. Ik vertrouw liever op mijn eigen ogen en stel mijn TV zo in dat ik het beeld als het prettigst en meest natuurlijk ervaar, ongeacht hoe de filmmaker dat misschien bedoeld heeft. Sommige filmmakers hebben nogal aparte opvattingen over hoe een film er visueel uit moet zien. Ik zal niet beweren dat mijn eigen beeldinstelling zo wezenlijk anders is, maar vaak maakt zo'n "filmmakers-instelling" het beeld er niet mooier op. Als ik films kijk gebruik ik op mijn TV altijd de film/movie-instelling omdat deze de optimale kleur- en contrastweergave het best benadert. Maar ik vertik het om de kleurinstelling op Warm1 of Warm2 (of hoe die allemaal heten) in te stellen, zoals in calibraties vaak aangegeven wordt, omdat bij die instellingen de kleur wit te geel wordt en sowieso de andere kleuren te 'warm', wat erg onnatuurlijk oogt. De weergave van de 'kleur' wit is voor mij een ijkpunt. Als dat niet als wit er uit ziet, kloppen de andere kleuren ook niet, filmmakersinstelling of niet. Kortom, voor mij een nutteloze toevoeging want die ga ik toch nooit gebruiken.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik zal niet beweren dat mijn eigen beeldinstelling zo wezenlijk anders is, maar vaak maakt zo'n "filmmakers-instelling" het beeld er niet mooier op. Als ik films kijk gebruik ik op mijn TV altijd de film/movie-instelling omdat deze de optimale kleur- en contrastweergave het best benadert. Maar ik vertik het om de kleurinstelling op Warm1 of Warm2 (of hoe die allemaal heten) in te stellen, zoals in calibraties vaak aangegeven wordt, omdat bij die instellingen de kleur wit te geel wordt en sowieso de andere kleuren te 'warm', wat erg onnatuurlijk oogt. De weergave van de 'kleur' wit is voor mij een ijkpunt. Als dat niet als wit er uit ziet, kloppen de andere kleuren ook niet, filmmakersinstelling of niet. Kortom, voor mij een nutteloze toevoeging want die ga ik toch nooit gebruiken.
    Volgens mij is het te vergelijken met een 'game-modus' en zal de TV dan alle processen die het beeld zogenaamd mooier maken laten passeren, zoals de ruisonderdrukking, de kleur- en contrast-verbeteraars en de technieken om het beeld vloeiender te maken.

    De juiste instellingen voor kleur, helderheid en contrast zijn bij iedere TV anders en kunnen daarom alleen gemaakt worden bij een callibratie. Ik verwacht daarom niet dat de "Filmmaker Mode" die zal veranderen, want dat zal betekenen dat iedereen zijn/haar TV moet laten callibreren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •