De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Vraag over upgrade geluid

    Beste mensen,

    Ik ben in het bezit van een LG OLED 4K tv. Qua geluidsopstelling heb ik twee zuilspeakers (Tannoy MX4) en een NAD C320 versterker.
    Dat geeft nog steeds prima geluid. Echter heeft deze versterker geen HDMI-aansluiting. Het werkt nog met kabels die je vastknelt/schroeft. Via een splitter heb ik deze aan de tv gemonteerd. Prima geluid.

    Echter....heb ik steeds het idee dat ik er niet alles uit haal. Blu-Rays hebben HD Dolby, Dolby Atmos sporen etc. Dus ik had me verdiept in soundbars. Sommige kunnen dolby surround of Dolby Atmos "benaderen". Ik ben naar een speciaalzaak gegaan en die raadt me een soundbar eigenlijk af. Als je twee grote speaker hebt met een goede versterker, is dat qua geluid eigenlijk beter. En in die zaak vond ik die soundbars niet echt spectaculair klinken. Hij gaf als optie om eventueel een moderne receiver te kopen. Ik wil eigenlijk niet mijn hele woonkamer behangen met speakers. Ik wil goed geluid, dat hoeft niet perse surround.

    Nu komen mijn vragen:

    - Welke upgrade kan ik het beste doen om gebruik te kunnen maken van HD Dolby, DTS etc?
    - Zou het helpen om een nieuwe receiver te kopen? Die zijn gemaakt om bv een 7.1 opstelling te plaatsen maar ik wil er slechts mijn twee speakers er op aansluiten. Koop je dan eigenlijk iets wat niet gaat werken? Op een nieuwe reciever kan ik wel mijn bluray-spelers en mijn tv middels HDMI aansluiten (dat loopt nu via mijn tv). Is dat een verbetering?
    - Of helemaal geen upgrade en gewoon geluid via een splitter naar tv laten lopen?

    Alvast zeer bedankt voor de hulp!

  2. #2

    Standaard

    Als je iets van surroundgeluid wilt gaan horen dan kan je er eigenlijk niet omheen dat je meer dan twee speakers in je kamer plaatst. Met een 5.;1 opstelling kom je dan al heel ver. Maar dat betekent voor jou wel een extra centerspeaker, twee achterspeakers en een subwoofer erbij. Dan hoef je nog niet eens te kiezen voor een 7.1 opstelling en dan kan je al genieten van HD audio zoals Dolby TrueHD en DTS HD MA. Wil je naar Atmos en DTS:X gaan dan heb je iets van speakers uit de hoogte nodig, of een soundbar. Die is je afgeraden maar ik geniet er toch wel heel veel van. Tuurlijk, ik heb ook demo's gehad met plafondspeakers en dat is natuurlijk helemaal geweldig, maar in vergelijking komt een soundbar wel heel dichtbij in de buurt. Maar, dan werkt het wel het beste in combinatie met de draadloze achterspeakers die je los bij de soundbar moet kopen. Die vormen samen met de soundbar een soort "brug" waardoor het geluid voor, achter en uit de hoogte goed kan worden geplaatst. Maar ook dat betekent dat je meerdere speakers in je kamer moet plaatsen

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je antwoord!

    Wat gebeurt er eigenlijk als je bv een Dolby True HD geluidsspoor over twee speakers (zoals ik die heb) wordt geloodst? Wordt dat geluid gecomprimeerd?
    Ik heb bv het uiteraard wel eens getest als er meerdere geluidssporen aanwezig zijn op een schijf. Dolby True HD vs een stereo-track bijvoorbeeld. Dan klinkt Dolby True HD toch voller en ruimtelijker, ook al heb ik dus een oude versterker en twee zuilspeakers middels een koperen kabel ipv HDMI.

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik denk inderdaad dat als je al een goede versterker hebt je niet heel veel voordeel gaat halen uit een soundbar of zelfs een nieuwe versterker. Uiteraard zal nu DTS: X of Dolby Atmos teruggemixt worden naar 2.0 PCM en ondanks dat dit gerust een zuiverder geluid zal bieden, zal het verschil niet het aankoopbedrag verantwoorden. Zeker als je dezelfde speakers gebruikt. Je loopt dan dus het risico dat je of geld uitgeeft voor een minimale verbetering of verder gaat willen upgraden.

    Voordeel van een soundbar is dat je er wel een 'subwoofer' en geluid-decoder bijkrijgt en daardoor een iets betere spreiding van het geluid.(DTS;X en Dolby Atmos bieden meer diepte in het geluid, zelfs als je hetzelfde aantal speakers hanteert - Object based) Ik denk net als Rogier dat het voordeel pas tot zijn recht komt met minimaal een 5.1-set en een versterker die DTS; X of Dolby Atmos kan decoderen, maar ook daar bepaalt de zwakste schakel de kwaliteit (zoals bijvoorbeeld het speakersysteem). Voordeel van een volwaardige versterker is dat je altijd later nog kunt beslissen of je alsnog wilt uitbreiden of het goed genoeg vindt... Desondanks is geluid een relatieve beleving. Kan je niet een soundbar op proef krijgen? Je eigen beleving is namelijk de maatstaf. Voor mij bijvoorbeeld niks minder dan een 7.1.2-Atmos-opstelling, waar een ander weer totaal geen waarde aan hecht.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Mijn versterker kan denk ik wel een upgrade gebruiken. Zeker met hdmi connectiviteit en het streamen van muziek. Mijn speakers wil ik graag houden. Ik zag de Denon AVR X2600H. Een prachtig ding. Ik was er uit.....dacht ik. Deze is dus 7.1 kanaals, echt gericht op surround.

    Nu raadt iemand me aan om een 2 kanaals reciever te nemen omdat ik de overige kanalen toch niet ga gebruiken (misschien ooit nog een subwoofer). Echter zijn 2 kanaals recievers schaars, alles heeft meerdere kanalen. De Denon DRA 800 H is twee kanaals maar wel100 duurder. Voelt gek....meer betalen voor minder functies.

    Heeft iemand ervaring met het gebruik van twee speakers met een meerkanaals receiver? Lever je kwaliteit in? Is dat echt zinloos?

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Je kunt vaak ook kanalen doorlussen (brugmodus). Dus 5x100w of 2x200 oid., alhoewel niet elke surroundversterker dan kan. Tweekanaals-versterkers zijn vaak wel van hogere kwaliteit dan versterkers waar een veelvoud aan kanalen ingeperst zitten. Tegenwoordig moet er elk jaar een nieuwe serie worden uitgebracht en is kwaliteit niet echt de maatstaf meer. Dus 100 euro duurder kan relatief gezien (soms) als goedkoper worden beschouwd. Weet je zeker dat je nooit voor meer dan twee kanalen wilt gaan, is dat inderdaad verstandiger. Echter surroundversterkers zijn ideaal voor homecinema en stereo-versterkers zijn meer voor pure audio. Als filmliebhebbers zul je snel naar surround neigen, omdat de filmbeleving zeker zal toenemen. Zeker als - zoals je aangeeft - het idee hebt dat je meer uit je films kunt halen. Van de 2600 zal je denk ik geen spijt krijgen, want qua gemak en features ga je sprongen maken. Qua geluid uiteraard ook. En er is ruimte om enige denial opzij te kunnen zetten als het verlangen naar een nog intensere kijkervaring ineens toch parten gaat spelen. Je bent er dan iig klaar voor.

    PS: subwoofer op een tweekanaals-versterker kan wel, maar prik je aan de de bestaande speakeraansluitingen en regel je met kantelfrequenties. Surroundversterkers hebben of een eigen uniek kanaal of de versterker regelt het via de aparte subwooferaansluiting (tulp).
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 03-03-2020 om 19:56
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor het meedenken Claudio Ik denk er nog over na. Ik heb bv geen aparte filmkamer. Alles staat in de woonkamer en die wil ik eigenlijk niet behangen met zes speakers. Ook al die kabels wegwerken zie ik niet zo zitten. Een thuisbioscoop zou ideaal zijn

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Graag gedaan. Bij mij ook alles in de woonkamer, maar ik had de luxe dat ik alle kabels in de muur kon verwerken. Echter hangen er wel veel speakers in de kamer, zelfs aan mijn plafond. Ik vind dat prima, maar het is wel een behoorlijke concessie. Succes met je keuze.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    No g een kleine toevoeging die ik mis. Een steroe versterker geeft alles via 2 kanalen weer en is daar in principe ook beter in dan een surround versterker. Maar een moderne surroundversterker kan door het aansluiten van slechts 2 frontspeakers wel een stuk ruitelijker klinken dan een pure stereoversterker. Juist omdat de digitale processors het multikanaal terugmixen naar 2 kanalen en daar iets meer mee spelen. Dat wil niet zeggen dat het beter is, dat zul je zelf moeten beluisteren e ervaren, zoals Claudio terecht ook al opmerkte, geluid is een relatieve beleving en erg persoonlijk.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Alles staat in de woonkamer en die wil ik eigenlijk niet behangen met zes speakers. Ook al die kabels wegwerken zie ik niet zo zitten. Een thuisbioscoop zou ideaal zijn
    Het wegwerken van kabels is vaak het grootste probleem. Voor een HT-set zou je minimaal een gedeelte met 3 lange wanden moeten hebben, zodat je de kabels langs de wanden kan leggen. In veel gevallen is dit heel lastig of zelfs onmogelijk en dan zou je een andere oplossing kunnen bedenken zoals een vloerkleed of balken met inbouwspotjes waarmee je bvb een optische brug kan maken. Anders zou je bvb voor een oplossing als die van Yamaha kunnen kiezen. De meer-kanaals receivers met MusicCast hebben een mogelijkheid om bvd een stel MusicCast 20 luidsprekers als 'surrounds' te gebruiken. Misschien is dat met Heos ook wel mogelijk. Anders kan WiSA misschien wel een oplossing zijn.

    Laat je daarom niet leiden door de technische beperkingen van een ruimte. Kijk naar de mogelijkheden en probeer op die manier een oplossing te bedenken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 05-03-2020 om 23:02
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •