De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.

Discussie: Real of Fake 4K???

  1. #1

    Standaard Real of Fake 4K???

    Dit bestaat dus echt.. Real en Fake 4k.
    real-4k-or-fake-4k.jpg
    Misschien een domme vraag maar hoe kan een film als bijv. Superman uit 1978 Real 4K zijn en Man of Steel uit 2013 Fake 4K zijn?

    En er zijn dus veel nieuwe films die Fake zijn en heel veel oude films die Real 4K zijn..
    In die tijd bestond er toch nog geen 4K...?

    Filmen ze nu dus niet alles met 4K camera's?

    Het blijkt dus dat van de 83 4K films die ik heb er maar 40 real zijn en 43 dus FAKE.. Really ???
    Waarom zou je dan een film op 4K willen hebben als hij toch fake is..?
    Kan ik net zo goed de veel goedkopere Blu Ray nemen en op mijn UHD speler van Sony afspelen want die upscaled toch ook naar 4K.

    Ik begrijp dit nog steeds niet hoor...
    UHD / 4K..??

    Moet ik er nu op letten of een film Real of Fake 4K is.. voordat ik hem aankoop?

    Wat zijn jullie gedachten over dit Real or Fake 4K.
    Ik ben benieuwd naar de uitleg hiervan.

    Groetjes Driekus

  2. #2

    Standaard

    Klopt, dit onderscheid heb je inderdaad. Voor wat betreft je eerste vraag: Superman is opgenomen op 35 mm-film, en het digitale equivalent staat gelijk aan 4K-resolutie. De transfers die voor een UHD worden gemaakt worden vaak direct van de 35mm-bron gehaald en daarom spreekt men van 'Real 4K'. Moderne films worden of met digitale camera's gefilmd met een 2K-resolutie of worden met 35mm-camera''s gefilmd en krijgen vervolgens een digitale exportering, vaak ook uitgevoerd in 2K. Omdat deze bronnen worden gebruikt voor de 4K-transfer moet het 2K-bron materiaal dus weer worden geupscaled naar 4K. En dat noemen ze dus 'Fake 4K'. Toch leidt dat niet altijd tot slechte releases hoor. Mad Max Fury Road is een voorbeeld van zo'n 'Fake 4K'-transfer maar deze ziet er wel verbluffend mooi uit (zie de recensie hier ). En voor wat betreft je opmerking dat je net zo goed de bluray kan afspelen, daarmee doe je UHD wel tekort. Want hier hebben we het tot nu toe alleen gehad over resolutie, niet over HDR. De UHD bevat nog steeds HDR-techniek (zoals HDR10 of Dolby Vision) die een veel breder scala aan kleuren kan laten zien dan Blu-ray. Dus desondanks dat de UHD dan een 4K-upscale is, deze bevat nog steeds HDR en dat is ook van grote meerwaarde. Er zijn inderdaad mensen die 'Fake 4K' vervloeken maar dat is soms niet helemaal terecht en IMO meer vanuit een puristisch en gevoelsmatig oogpunt dan echt gegrond met slechte releases.
    Overigens krijgen moderne films die op 35mm worden gedraaid ook vaak 'gewoon''Real 4K'-transfers hoor, de prachtige transfer van Blade Runner 2049 is hier een voorbeeld van (die recensie komt binnenkort ).

    Hier staat overigens een lijst met titels en die 'Real' of 'Fake' 4K zijn: https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 11-03-2020 om 15:32

  3. #3

    Standaard

    Heb de upgrade van Mad Max Fury Road gedaan en ja het resultaat zie je goed terug op een 4K scherm.

  4. #4

    Standaard

    Dank je wel Rogier voor de uitleg..
    ik heb die hele lijst gezien en ook deze lijst.
    https://www.digiraw.com/DVD-4K-Blura...-fake-4K-list/

    @jeroeni Nu heb ik Mad max in 3D en zat te twijfelen om hem ook in UHD aan te schaffen, die twijfel is nu weg ik ga hem gewoon kopen.


    Ook bijv. Valerian and the City of a Thousand Planets die heb ik in UHD en die vind ik adem benemend... zo mooi om te bekijken.

    ik heb ook alle twee de Blade Runner films die zijn fantastisch mooi.

    Nu ga ik alle UHD films (Zo noem ik ze maar ipv 4K ) weer opnieuw bekijken op mijn nieuwe LG OLED65C9 tv want ik had een Sony 4K tv geen oled en geen Dolby Vision.

    En dat is deze nieuwe tv nu wel... dus ben benieuwd.
    Laatst aangepast door Driekus : 11-03-2020 om 16:36

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    , niet over HDR. De UHD bevat nog steeds HDR-techniek (zoals HDR10 of Dolby Vision) die een veel breder scala aan kleuren kan laten zien dan Blu-ray.
    Daar heb je geen HDR(+) of DV voor nodig, die is voor het dynamisch bereik. WCG (Wide Color Gamut) zorgt bij UHD voor het bredere spectrum aan kleuren.
    Ook een UHD zonder HDR of DV kan er dus niet alleen vanwege de hogere resolutie maar ook door de toepassing van WCG beter uit zien dan een standaard Blu-Ray.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Driekus Bekijk bericht
    Ook bijv. Valerian and the City of a Thousand Planets die heb ik in UHD en die vind ik adem benemend... zo mooi om te bekijken.
    Zo zie je maar, als je naar de NL-se hebt gekeken dan miste je blijkbaar geeneens HDR of DV! Dat heeft ie namelijk niet....

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Daar heb je geen HDR(+) of DV voor nodig, die is voor het dynamisch bereik. WCG (Wide Color Gamut) zorgt bij UHD voor het bredere spectrum aan kleuren.
    Ook een UHD zonder HDR of DV kan er dus niet alleen vanwege de hogere resolutie maar ook door de toepassing van WCG beter uit zien dan een standaard Blu-Ray.
    HDR en WCG komen vaak samen (bijna alle UHD's hebben zowel HDR als WCG) en tezamen zorgen ze dus voor bredere kleuren: HDR voor een breder scala aan kleuren (dynamisch bereik) en WCG zorgt voor fellere, sprekendere kleuren. Ik ken wel UHD's zonder HDR/DV en daar mis je zeker iets (Valerian is daar een goed voorbeeld van), maar ik ken geen UHD's die geen HDR/DV bevatten maar wel WCG waardoor het er wel goed uitziet, jij wel?
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 11-03-2020 om 16:45

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Zo zie je maar, als je naar de NL-se hebt gekeken dan miste je blijkbaar geeneens HDR of DV! Dat heeft ie namelijk niet....
    Ja dat bedoel ik ik ben een leek

  9. #9

    Standaard

    Dit is tot nu toe mijn UHD collectie.

    20200311_170218.jpg20200311_170705.jpg

  10. #10

    Standaard

    Echt een zeer onnodige site, waar ik 1x maar nooit meer op zat. Het zegt helemaal niets over hoe een UHD eruit ziet. Fake is ook erg negatief.
    Ik ben ervan overtuigd dat als je gaat testen, mensen echt niet het verschil zien.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •