De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Waarom klonk muziek in films vroeger hoger maar nu niet meer?

    Dit is het antwoord waarom muziek in films “vroeger” hoger klonk:

    All movies are shot at 24 frames per second. This is an inconvenient rate for viewing on PAL TVs - Which display 50 fields (or 25 frames) per second.
    Movies are therefore slightly sped-up for TV broadcast (and DVD) in PAL territories. The audio is sped up too which causes the pitch change.
    In the US, 24 fps material can be mapped to 60 fields per second without a change in speed.

    Maar waarom is dit tegenwoordig niet meer het geval? Ik kan me in ieder geval niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een populair nummer in een film gehoord heb dat veel te hoog klonk. Ik kijk nooit films op tv, is het daar misschien nog wel het geval?


  2. #2

    Standaard

    Bv Bumblebee en de Fast films hebben dat toch nog wel of bedoel je iets anders ?[Heb het over UHD/Blu-ray]

    Het is toch ook een kwestie van hoe hoog de makers het in de film willen hebben.Bij films op tv hoor je het meestal wel hoger.
    Laatst aangepast door jeroeni : 24-05-2020 om 14:33

  3. #3

    Standaard

    Vanaf bluray en met de huidige tv's is dat technisch volgens mij op een andere manier opgelost dan vroeger met DVD en CRT-tv's, hoewel PAL en NTSC nog steeds bestaat. Er is ook geen onderscheid meer tussen landen, want veel blurays (en alle UHDs) zijn regiovrij en over de hele wereld te gebruiken.

    Bluray mostly fixes all this by allowing content to be distributed in its native frame rate.
    https://blog.delx.net.au/2016/05/fix...nd-video-work/

  4. #4

    Standaard

    @Jeroeni

    Met “hoog” bedoel ik de pitch. Ik kan me bv herinneren van de film Highlander (met muziek van Queen) dat Freddie Mercury nogal als een “chipmunk” klonk. Dat kwam door de techniek zoals hierboven beschreven staat.

    Maar ik was gisteren Atomic Blonde aan het kijken met veel jaren 80 muziek (op BR) en daar was dat helemaal niet meer het geval.

  5. #5

    Standaard

    Zoek maar op PAL speed up. De versnelling is 4% en dat is op BD geen issue, mits er geen 1080i25/50 (TV) transfer is gebruikt.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcccc Bekijk bericht
    @Jeroeni

    Met “hoog” bedoel ik de pitch. Ik kan me bv herinneren van de film Highlander (met muziek van Queen) dat Freddie Mercury nogal als een “chipmunk” klonk. Dat kwam door de techniek zoals hierboven beschreven staat.

    Maar ik was gisteren Atomic Blonde aan het kijken met veel jaren 80 muziek (op BR) en daar was dat helemaal niet meer het geval.
    Ja precies.Ik dacht dat je bedoelde dat de track zeg maar naar de voorgrond is gemixt.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Zoek maar op PAL speed up. De versnelling is 4% en dat is op BD geen issue, mits er geen 1080i25/50 (TV) transfer is gebruikt.
    Op Regio 2 DVD’s zou dit dus nog wel een probleem zijn? Binnenkort maar eens mijn Flash Gordon DVD bekijken, kan me eigenlijk niet meer herinneren of het chipmunk geluid daar aanwezig was.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcccc Bekijk bericht
    Op Regio 2 DVD’s zou dit dus nog wel een probleem zijn? Binnenkort maar eens mijn Flash Gordon DVD bekijken, kan me eigenlijk niet meer herinneren of het chipmunk geluid daar aanwezig was.
    Ja klopt en ook op TV als de bron 24p is.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  9. #9

    Standaard

    Lees ook eens een aantal artiekelen of het folgende fenomeen.

    X-curve For Cinema Sound

    https://www.psneurope.com/studio/what-s-the-x-curve

    Veel apparatuur heeft/had daar een Re-EQ filter voor om dit te compenseren.


    "A man's got to know his limitations", ...

  10. #10

    Standaard

    Heel soms (maar niet altijd) merk ik iets van PAL-speedup als ik een muzieknummer goed ken. Maar meestal is het verschil te klein.

    Naar aanleiding van deze thread zat ik trouwens te denken waarom ik dit bij muziek-dvd's eigenlijk niet merk, maar toen bedacht ik me dat die vaak van het NTSC-formaat zijn. Bij live-opnamen gebruiken ze wel vaak PAL: blijkbaar omdat de nummers dan toch al anders zijn dan gewone nummers.

  11. #11
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Geen idee welke BD speler je hebt, maar sommige zoals de Oppo’s en sommige Sony’s kennen een optie om PAL DVD’s af te spelen op NTSC ‘snelheid’, een conversie dus. Mijn speler heeft dit, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd. Zal ik eens doen als ik weer eens een DVD bekijk, maar als ik eens snel op whatiwatch kijk is dat alweer 5 jaar geleden dat ik een PAL DVD heb gekeken
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •