Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 236 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Sensitiviteit en censuur in film

    Het bovenstaande begint een beetje een onderwerp te worden n.a.v. de recente gebeurtenissen in de VS. Daarom leek het me ook wel een apart topic waard. De afgelopen 24 uur heb ik de volgende twee berichten voorbij zien komen in het nieuws:

    Little Britain pulled from iPlayer and Netflix because 'times have changed'
    Gone With the Wind dropped from HBO Max over depiction of slavery

    Ik vrees dat er nog wel meer gaat volgen. Ik moet wel opmerken dat Gone with the Wind blijkbaar op termijn wel weer terug moet keren met een "commentaar" voor de uitzending. Ik hoopte eigenlijk dat we anno 2020 in een tijd leefden waarin de mens geacht werd om goed voor zichzelf te kunnen onderscheiden wat wel en niet goed is. Maar blijkbaar denken sommigen dat het nodig is om dit voor iedereen van bovenaf te besluiten. Het geeft me niet zo'n goed gevoel: ik beschouw mezelf als een intelligent mens en ik kan op basis van de inhoud en context van bovenstaande werken prima bepalen wat er goed en fout aan is. Ja, sommige dingen zijn misschien "problematisch" maar dat is nog geen reden voor censuur. Dit is heel zorgwekkend.

    Ik heb trouwens uit voorzorg de nieuwere uitgave van The Birth of a Nation besteld. Dat is een film die zonder twijfel ongegeneerd racistisch is, maar tegelijkertijd ook een mijlpaal in de filmgeschiedenis is. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat deze film op korte termijn ook onder vuur zal komen te liggen. Daar moet ik trouwens wel bij zeggen dat de film altijd al controversieel is geweest, maar dat mensen het onderscheid tussen "boodschap" en artistieke waarde altijd hebben ingezien. Maar anno 2020 lijkt men daar veel meer moeite mee te hebben.

    EDIT: de oude titel ("Racisme in film (en censuur)") aangepast om het onderwerp wat breder te trekken en te richten op alle vormen van filmcensuur.
    Laatst aangepast door Richard B. : 17-08-2023 om 19:54

  2. #2

    Standaard

    Laat ik voorop stellen dat het goed is dat er aandacht is voor het racisme in de wereld. Dat probleem moet de wereld uit geholpen worden.

    Maar de preutsheid die we via de #metoo-beweging kregen, zien we nu ook terug in de discussie rond racisme. Wat je zegt, Richard, je zou er toch op mogen vertrouwen dat de mensen zelf kunnen bepalen of iets bewust racistisch is of niet?
    Gone With the Wind is 80 jaar lang beschouwd als een van de beste films ooit gemaakt en zou nu in een keer niet meer door de beugel kunnen?
    Dit is een film die geen racistisch uitgangspunt heeft, maar een afspiegeling is van de tijd waarin de film zich afspeelt (Amerikaanse burgeroorlog). Dat daarin zwarte mensen als onderdanige hulp/slaaf weergegeven worden is dan geen vreemde zaak.
    Gaan ze dan 12 Years a Slave ook verbieden? Of Mississippi Burning? Die gaan veel verder dan Gone With the Wind of menig andere film

    Birth of a Nation is een iets ander verhaal, die is meer een verheerlijking van racisme. Het wordt niet voor niets de meest controversiële film ooit gemaakt in de US genoemd.
    De film verheerlijkt de KKK en zet zwarte mensen neer als dom. Zwarte mensen werden gespeeld door blanke acteurs met zwarte geschminkte gezichten, omdat men geen zwarte acteurs op de set wilde. De film zorgde voor een opleving van populariteit van de KKK. Maar de film wordt ook gezien als cultureel en historisch van belang en is opgenomen in de National Film Registry. Het is al weer een tijd geleden dat ik de film heb gezien, maar ik weet wel dat ie indruk maakte. Maar ook ik kan 'm zien in de historische context waarin ie is gemaakt, hoewel ik me kan voorstellen dat dit bij deze film lastiger is dan menig andere film. Zeker in vergelijking met Gone With the Wind.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard

    Censuur doet bij mij altijd wrange herinneringen oproepen aan extreme regimes ter linker- én rechterzijde die graag boeken verbrandden en zo. Ik ben absoluut tegen het censureren van wat dan ook. Akkoord dat er een streepje duiding bij mag zijn, maar ik kom zo weer terug op de Tom en Jerry-cartoons met Mamy Two-Shoes. De dvd's zijn gesneden, bij de Amerikaanse Blu-ray wordt er gewoon een melding gemaakt dat de cartoons 'het produkt van hun tijd' zijn en 'niet volgens de huidige gangbare standaarden'. Dat vind ik dan beter.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Birth of a Nation is een iets ander verhaal, die is meer een verheerlijking van racisme. Het wordt niet voor niets de meest controversiële film ooit gemaakt in de US genoemd.
    De film verheerlijkt de KKK en zet zwarte mensen neer als dom. Zwarte mensen werden gespeeld door blanke acteurs met zwarte geschminkte gezichten, omdat men geen zwarte acteurs op de set wilde. De film zorgde voor een opleving van populariteit van de KKK. Maar de film wordt ook gezien als cultureel en historisch van belang en is opgenomen in de National Film Registry. Het is al weer een tijd geleden dat ik de film heb gezien, maar ik weet wel dat ie indruk maakte. Maar ook ik kan 'm zien in de historische context waarin ie is gemaakt, hoewel ik me kan voorstellen dat dit bij deze film lastiger is dan menig andere film. Zeker in vergelijking met Gone With the Wind.
    The Birth of a Nation was in de tijd dat ie uitkwam al controversieel. Sterker nog: toen ie draaide waren er al protestdemonstraties tegen. De motivatie van D.W. Griffith om de film te maken was ook heel nadrukkelijk racistisch: in interviews gaf ie aan dat de film bedoeld was om "intermarriage" tussen verschillende rassen te ontmoedigen. Dat men bezwaren heeft tegen de inhoud van de film kan ik me goed voorstellen want die bezwaren heb ik zelf ook: er is weinig twijfel over de racistische aard van de inhoud van de film. Tegelijkertijd is het een stuk kunst waarvan de waarde voor de filmgeschiedenis ook niet te ontkennen is. Ik maak me zorgen over de mate waarin veel mensen dat onderscheid nog kunnen maken.

  5. #5

    Standaard

    Mississippi Burning, een duidelijke aanklacht tegen racisme, wordt bekritiseerd omdat het een "white savior" film wordt genoemd. Oftewel, de witte mens is de redder van de donkere mens en dat is problematisch. Dat geeft weer dat de witte mens boven de donkere mens staat.

    Het wordt er niet overzichtelijker op.

  6. #6

    Standaard

    Mississippi Burning, de naam zegt het al...

    ...een onderwerp om je makkelijk aan te branden.

    Maar dat er altijd meer kanten aan de zaak zitten en het allemaal vaak niet zo zwartwit ligt, dat is een gegeven.

    Dit soort dingen worden daarom altijd uit een bepaald gekleurd perspectief bekeken, daar ontkom je niet aan.

    Oke, klaar weer met de flauwe woordspelingen

    Voor ik me verder in de discussie meng, nog even deze tip:
    er is een mooie serie van start gegaan die verband houdt met dit onderwerp, bestaande uit zes delen, genaamd Why We Hate. De eerste aflevering was afgelopen zondag om 22.10 uur op NPO 2.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Ik vrees dat er nog wel meer gaat volgen. Ik moet wel opmerken dat Gone with the Wind blijkbaar op termijn wel weer terug moet keren met een "commentaar" voor de uitzending. Ik hoopte eigenlijk dat we anno 2020 in een tijd leefden waarin de mens geacht werd om goed voor zichzelf te kunnen onderscheiden wat wel en niet goed is. Maar blijkbaar denken sommigen dat het nodig is om dit voor iedereen van bovenaf te besluiten. Het geeft me niet zo'n goed gevoel: ik beschouw mezelf als een intelligent mens en ik kan op basis van de inhoud en context van bovenstaande werken prima bepalen wat er goed en fout aan is. Ja, sommige dingen zijn misschien "problematisch" maar dat is nog geen reden voor censuur. Dit is heel zorgwekkend.
    Tja, het heeft ook veel met (gebrek aan) kennis van het verleden te maken. Ik ben absoluut niet voor censuur, en ik lees zo'n besluit ook iets anders, namelijk niet zozeer dat ze willen censureren maar wel iets in context willen plaatsen. En wellicht met rede, want denkt tegelijkertijd niet iedereen alles wel te weten en het intelligentste jongetje/meisje van de klas te zijn en daarom van zichzelf wel te kunnen onderscheiden wat goed is en niet? Met name de wat jongere generatie kan nog wel eens worden betrapt op een serieus gebrek aan kennis van het verleden, maar ook het internet zit vol met luidruchtige naïevelingen, zoals bekend. Een beetje context erbij leveren kan dan soms geen kwaad denk ik dan. Hetzelfde is min of meer met de heruitgave van Mein Kampf gebeurd. Heeft natuurlijk alles met het opkomend rechts-extremisme te maken. Ik kijk dus iets minder negatief naar het besluit, zolang er maar niet te snel en uit angst gecensureerd en verboden wordt. Want dan zitten we inderdaad op het verkeerde pad. Goede scholing is het beste antwoord.

    De angst dat men hierboven genoemde films als 12 Years A Slave en Mississippi Burning (films die dit thema duidelijk afkeuren en met die reden aankaarten) zullen gaan verbieden, daar geloof ik echter voorlopig helemaal niks van. Laten we het hopen tenminste, want er gebeuren tegenwoordig zeker gekke dingen! Juist nu zijn dit soort films belangrijk als je het mij vraagt. Je moet de geschiedenis kennen om het heden te begrijpen en de toekomst te kunnen bepalen.
    Laatst aangepast door BigLebowski : 10-06-2020 om 18:08
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Gone With the Wind is 80 jaar lang beschouwd als een van de beste films ooit gemaakt en zou nu in een keer niet meer door de beugel kunnen?
    Dit is een film die geen racistisch uitgangspunt heeft, maar een afspiegeling is van de tijd waarin de film zich afspeelt (Amerikaanse burgeroorlog). Dat daarin zwarte mensen als onderdanige hulp/slaaf weergegeven worden is dan geen vreemde zaak.
    Gaan ze dan 12 Years a Slave ook verbieden? Of Mississippi Burning? Die gaan veel verder dan Gone With the Wind of menig andere film
    Je begrijpt het verkeerd, het gaat erom dat Gone With The Wind juist niet de werkelijkheid en wreedheid van slavernij weergaf, maar een veel te rooskleurig beeld.

    Dat gezegd hebbende, vind dat de film wel gewoon overal getoond moet kunnen worden.

  9. #9

  10. #10

    Standaard

    De VS is knettergek (geworden). (en andere landen doen er niet veel voor onder)

    ff roepen dat het racisme/problematisch is en hoppa: weg ermee.
    Indiana Jones ligt ook al even onder vuur (stereotypering van minderheden), net als Scarface (oeh! een latino drugdealer! fou-hout!), Star Wars is een verloren zaak (geen diversiteit in de 6 Lucas films!) en Lord of the Rings (boehoe, Tolkien is een racist) is al jaren veelbesproken. Tel daarbij op dat JK Rowling gecanceled is vanwege enkele biologisch correcte tweets afgelopen weekend en ik ben benieuwd wat we over enkele jaren op Netflix enzo kunnen streamen

    “Every record has been destroyed or falsified, every book rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered. And the process is continuing day by day and minute by minute. History has stopped. Nothing exists except an endless present in which the Party is always right.”

    George Orwell, 1984



    In de tussentijd ben ik blij met mijn fysieke collectie.




    Laatst aangepast door theThinWhiteDuke : 10-06-2020 om 21:27

  11. #11

    Standaard

    Little Britain blijft op NPO Start ondanks blackface-sketches

    Maar:
    De NPO gaat wel met omroepen in gesprek over oudere programma’s. ,,De VPRO is van mening dat er een zorgvuldig gesprek moet plaatsvinden dat zich niet moet beperken tot één satirisch programma, om vervolgens een weloverwogen keuze te kunnen maken", laat een woordvoerder van de omroep weten. ,,De VPRO gaat dat gesprek samen met de NPO graag aan met makers, publiek en de sector.”

    ,,Bij satire is uitvergroting en het gebruik van vooroordelen en stereotyperingen een stijlmiddel dat balanceert op het scherp van de snede’’, vervolgt de woordvoerder. ,,Gelet op de wereldwijde roep om institutionele discriminatie en racisme tegen te gaan, vinden wij ook dat bepaalde sketches uit Little Britain niet meer passen in de wereld van vandaag.”
    Ik dacht dat we er hier in Nederland wel van verschoond zouden blijven maar dit klinkt niet erg hoopgevend.

  12. #12

    Standaard

    Ik kan me geen sketch voor de geest halen die gemeend beledigend en racistisch was. Satire is inderdaad soms op het scherpst van de snede en daarbij verwacht je ook wat incasseringsvermogen van de persoon of groep personen die bespot wordt (tot op zekere hoogte). Het draait toch ook om de intentie van de boodschap of boodschapper. Dus ik hoop maar dat ze tot het besluit komen om de serie gewoon toe te staan. Maar hoopgevend klinkt het inderdaad niet. Dit is toch heel wat anders als het geïnstitutioneerde racisme zoals we dat bijvoorbeeld bij de politiemacht in de VS zien waarbij er doden vallen.
    Laatst aangepast door BigLebowski : 10-06-2020 om 22:49
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Heel lastig onderwerp en je kunt bijna niks goed doen. Persoonlijk begrijp ik niks van racisme. Ik mag iemand of ik mag hem niet.

    Toch, censureren om wat voor reden dan ook is een vorm van indoctrinatie. Dat is het laatste wat we nu moeten willen. Nog meer meningen die vertellen wat wel en niet mag. Alsof we allemaal kleine beinvloedbare kinderen zijn die niet meer zelf kunnen oordelen, maar 'ze' moeten iets. Beeldvorming. Snel inspringen op de hype van dag. Je profileren en wellicht er zelf iets van profiteren. "Kijk ons eens goed bezig zijn". Het is ook de tendens van nu. Ontsla een acteur, omdat hij acht jaar geleden een paar misplaatste tweets plaatst. Aan de schandpaal. Tja weetje, met die corona en alles is de wereld een beetje dwaas aan het worden, vermoed ik...

    2020 The Year the World Went Mad
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 10-06-2020 om 23:19
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Ironie: op de dag dat Gone with the Wind (tijdelijk) van HBO gehaald is was het ook de geboortedag van Hattie McDaniel, de allereerste zwarte winnaar van een Oscar. Een Oscar die ze won voor Gone with the Wind.

    Als je gaat censureren krijg je soms met lastige paradoxen te maken. Misschien maar niet doen denk ik dan.

  15. #15

    Standaard

    Ik ben zelf tegen het verwijderen van films tenzij een film echt 200% fout is. Films als Gone zijn niet fout maar kan je hooguit een verklaring voor zetten. Idem met standbeelden, etc. En waarom moeten partijen als HBO en Netflix zo overspannen reageren in plaats gewoon het gesprek aangaan om te kijken wat je samen kan doen (b.v. de eerder genoemde verklaring bij een serie of film plaatsen) En ga als partij het gesprek aan met anderen als je racisme merkt in de samenleving. Dat met gestrekte been via de rechter verbieden of standbeelden slopen zorgt niet voor binding maar juist voor meer afstand.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martwout Bekijk bericht
    Dat met gestrekte been via de rechter verbieden of standbeelden slopen zorgt niet voor binding maar juist voor meer afstand.
    Heel juist!
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  17. #17

    Standaard

    Als je naar Little Britain kijkt, heel veel sketches gaan over vooroordelen en types die dat extreem uitvergroten. De functie van comedy is juist om zaken op scherp te zetten, mensen tot denken te zetten op een humoristische manier. Er zit niets haatdragend in. Het gaat puur om het feit dat een wit persoon een donker persoon nadoet. Dat zorgt al voor lange tenen. Terwijl context en intentie worden overgeslagen.

    Apu van The Simpsons is ook al problematisch geloof ik. Maar juist in een inclusieve samenleving zou toch niemand bespaard moeten blijven? Zeker niet in comedy. Dus voortaan alleen maar grappen over witte mensen? Of alleen grappen van donkere mensen over donkere mensen? Een wit persoon mag geen grap maken over een donker persoon? Een hetero mag geen grap maken over een homo?

    Cultural appropriation, ook al zo'n term. Het toe-eigenen van iemands cultuur. Een wit persoon mag geen dreadlocks dragen. Terwijl de vermenging van allerlei culturen aan de andere kant wordt toegejuicht. We mogen geen sombrero's dragen, de lessen uit de Kama Sutra moeten worden vermeden en een Italiaan mag alleen maar naar een Italiaans restaurant en niet bv naar een Grieks restaurant? Ik zag vorig jaar op Twitter een meisje volledig worden afgebrand omdat ze een foto plaatste in een Aziatische jurk (ze is wit). Overal wordt gepikeerd op gereageerd. Juist de vermenging van allerlei stijlen en culturen zorgt toch voor verbinding? Maar volgens sommige woke-figuren moeten we vooral in ons eigen hokje blijven rondcirkelen want anders is het "cultural appropriation" en dus gekwetst.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Juist de vermenging van allerlei stijlen en culturen zorgt toch voor verbinding? Maar volgens sommige woke-figuren moeten we vooral in ons eigen hokje blijven rondcirkelen want anders is het "cultural appropriation" en dus gekwetst.
    Mag ik dit op een tegeltje laten zetten?
    Laatst aangepast door Koroshiya Ichi : 11-06-2020 om 11:58

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Apu van The Simpsons is ook al problematisch geloof ik.
    Apu is een karikatuur maar IEDEREEN in de Simpsons is een karikatuur. Men vergeet soms dat Apu een liefhebbende vader van acht is die een doctoraat in de informatica heeft (of toch had totdat Bart het vakkundig om zeep heeft geholpen). Als je alle karikaturen uit The Simpsons moet schrappen blijft alleen Maggie over.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Apu is een karikatuur maar IEDEREEN in de Simpsons is een karikatuur. Men vergeet soms dat Apu een liefhebbende vader van acht is die een doctoraat in de informatica heeft (of toch had totdat Bart het vakkundig om zeep heeft geholpen). Als je alle karikaturen uit The Simpsons moet schrappen blijft alleen Maggie over.
    Jij weet dat. Ik weet dat. Heleboel mensen weten dat. Toch kijken sommige mensen ernaar en zien een gekleurd poppetje met een accent en denken direct....ohhhh….iemand uit India wordt als bevestigend stereotiep neergezet.

    Mijn punt is dat je mensen van kleur op die manier op een overdreven manier in bescherming neemt (zelfs betuttelend). Wie wordt hier daadwerkelijk gekwetst? Ligt er hier iemand echt wakker van? De wereld is helaas hard en zolang er mensen bestaan, worden er grappen gemaakt over gender, gewicht, huidskleur, haarkleur, gedrag, religie...oftewel alles wat ons verschillend maar ook uniek maakt. Zolang je niet haatdragend kwetst en de intentie hebt om te kwetsen, moet je in mijn optiek overal grappen over kunnen maken. Er worden zelfs grappen gemaakt over de Holocaust. Een grap is echter goed of niet met als enige maatstaaf...kunnen mensen er om lachen? Is dat niet het geval, dan kan een grap smaakloos zijn en gewoon niet grappig. Ook timing speelt een rol. Er worden nu grappen gemaakt over de dood van John F. Kennedy bijvoorbeeld. Dat zou veel ongepaster zijn, net na die gebeurtenis.

    Humor helpt te relativeren, de verschillen te zien en het belachelijke daarvan te benadrukken waardoor je juist weer dichter bij elkaar komt te staan.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Cultural appropriation, ook al zo'n term. Het toe-eigenen van iemands cultuur. Een wit persoon mag geen dreadlocks dragen. Terwijl de vermenging van allerlei culturen aan de andere kant wordt toegejuicht. We mogen geen sombrero's dragen, de lessen uit de Kama Sutra moeten worden vermeden en een Italiaan mag alleen maar naar een Italiaans restaurant en niet bv naar een Grieks restaurant? Ik zag vorig jaar op Twitter een meisje volledig worden afgebrand omdat ze een foto plaatste in een Aziatische jurk (ze is wit). Overal wordt gepikeerd op gereageerd. Juist de vermenging van allerlei stijlen en culturen zorgt toch voor verbinding? Maar volgens sommige woke-figuren moeten we vooral in ons eigen hokje blijven rondcirkelen want anders is het "cultural appropriation" en dus gekwetst.
    Dat heb ik ook nooit gesnapt, voel meer iets bij de term: "imitation is the highest form of flattery"

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tmvde Bekijk bericht
    Dat heb ik ook nooit gesnapt, voel meer iets bij de term: "imitation is the highest form of flattery"
    Het zijn helaas bepaalde, veelal witte woke-meisjes, die daar erg ver in gaan. Ik las serieus iemand die bezwaar had tegen de colour run. Dat is een hardloopwedstrijd waarbij er verfstof over de deelnemers heen wordt gegooid. Het zal mijn hobby ook niet zijn maar dat werd als
    Cultural appropriation ervaren. Verfstof wordt namelijk gebruikt in India tijdens religieuze feesten.

    Verfstof mensen. We hebben het over verfstof! En dan ook het doel: een hardloopwedstrijd waar iedereen aan mee mag doen, dat mensen samen brengt en dat is goed is voor je gezondheid. Kwetsend. Ik wordt daar dus heel moe van. Zoeken naar problemen die er niet zijn. Uiteraard moet je naar elkaar blijven luisteren en elkaar gevoeligheden begrijpen maar ik krijg toch sterk de indruk dat mensen op veel slakken zout aan het leggen zijn.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht

    Verfstof mensen. We hebben het over verfstof!
    Sneeuw is ook racisme.
    Frank Zappa was way ahead of his time on this. Zappa recognized that snow comes in different colors, and wrote the quirky song Dont Eat the Yellow Snow, which I used to listen to in college. Having eaten my share of snow while snowmobiling (before bottled water was invented), I am familiar with such snow color discrimination, as I practiced it regularly.But this also begs a more general question: arent there other weather elements that have not checked their white privilege at the door?
    Clouds, for example. As seen from space they are always white. Wassup wit dat? From the ground, clouds are usually white. At least the happy, cheerful ones are. Only the angry and foreboding clouds are dark-colored.
    So, it seems that weather — and probably climate as well — has racial overtones that should be avoided in our weather forecasts and global warming discussions.
    Google op "<vul iets in> is racist" en je komt de gekste dingen tegen.
    Schaken? Racisme. https://maverickphilosopher.typepad....is-racist.html

    Maar! Er zijn ook zaken sexistisch.
    Airconditioning bijvoorbeeld: https://time.com/4464848/sexist-air-conditioning/

  24. #24

    Standaard




    Ik kan me herinneren dat ik de film in z'n geheel wat matig vond, maar van dit alles krijg ik dan toch weer zin om hem te bestellen voordat hij op de verboden lijst komt. Of staat-ie dat al?

    Dit zal ook wel niet meer kunnen:
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  25. #25

    Standaard

    De allereerste "full feature" geluidsfilm zal binnenkort ook wel verboden worden:


Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •