Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 678910
De resultaten 226 tot 236 van 236 worden weergegeven.
  1. #226

    Standaard

    Ach james bond is straks zwart, SUperman een aziaat en Spiderman een mexicaan en de hulk mag geen body builder achtig type meer zijn.
    Film is fnatasie en daar moet alles kunnen en mogen en mensen moeten zich niet zo ergeren aan fantasie. Tenzij het waargebeurde verhalen zijn maar dan heb je te maken feiten dus ook daar zou niemand zich druk om hoeven te maken. Als iedereen nou gewoon eens normaal gaat doen en gewoon accepteerd dat sommige dingen zijn zoals ze zijn. WIl je perse een trasender/lgbtq/homo of wat dan ook in een rol, maak er dan een rol voor. Ga niet bestaande rollen wijzigen om maar inclusief te zijn. Dan schiet je het doel voorbij.

  2. #227

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Tenzij het waargebeurde verhalen zijn maar dan heb je te maken feiten dus ook daar zou niemand zich druk om hoeven te maken.
    Inderdaad, feiten.

    Niet dat de makers van de Anne Boleyn TV serie zich iets van die feiten aantrokken:
    https://boundingintocomics.com/2021/...ain-race-swap/

  3. #228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke Bekijk bericht
    Inderdaad, feiten.

    Niet dat de makers van de Anne Boleyn TV serie zich iets van die feiten aantrokken:
    https://boundingintocomics.com/2021/...ain-race-swap/
    Ik vond dat wel een vrij extreme situatie. Dat je fictionele karakters van huidskleur laat veranderen is tot daar aan toe maar iemand die echt geleefd heeft? Heel aparte keuze was het.

    Ik kwam er trouwens pas vrij recent achter dat Ariël in een live action versie van The Little Mermaid van Disney die volgend jaar uit moet komen ook gespeeld gaat worden door een zwarte actrice. Ook zo'n vreemde keuze. "culturele appropriatie" was toch niet ok? In Nederland wordt er anno 2022 heel krampachtig gedaan over Zwarte Piet met verwijzingen naar het fenomeen "blackface" in de VS en vervolgens doen ze daar dan ineens dit. Het is lastig te volgen.

  4. #229

    Standaard

    Met censuur hebben deze voorbeelden niets te maken natuurlijk. Als je je eraan ergert ga je die film toch gewoon niet kijken? Er zijn zoveel herbewerkingen van klassieke verhalen gemaakt over de jaren, met allerlei rollen al dan niet aan de ‘moderne’ tijd van toen en nu aangepast. Shakespeareverfilmingen zijn ook niet meer allemaal in oud-Engels, je kunt je ook afvragen waarom deze klassiekers opeens in ‘modern Engels’ moeten zijn. En in The Hunchback of Notre Dame van Victor Hugo zaten ook geen komische gargoyls als sidekick, dus dat klopt ook niet. Tja…

    Sommige zaken die vroeger gewoon (of juist 'abnormaal') waren bekijken veel mensen nu toch iets anders (gelukkig maar). Ben nu alle James Bonds aan het herkijken en op het gezegde van vroeger ‘de films met Sean Connory zijn toch de beste’ is toch wel eea af te dingen. Behoorlijk seksistisch en racistisch zijn ze iig wel. Daarvoor hoeven ze voor mij niet in de ban, maar uitstralen dat dit normaal mannelijk en vrouwelijk gedrag is kan ook echt niet meer. “Je moet het in de tijd zien” is wat die disclaimers dan juist bedoelen.
    Laatst aangepast door Oakey : 01-02-2022 om 08:28

  5. #230

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Met censuur hebben deze voorbeelden niets te maken natuurlijk. Als je je eraan ergert ga je die film toch gewoon niet kijken? Er zijn zoveel herbewerkingen van klassieke verhalen gemaakt over de jaren, met allerlei rollen al dan niet aan de ‘moderne’ tijd van toen en nu aangepast. Shakespeareverfilmingen zijn ook niet meer allemaal in oud-Engels, je kunt je ook afvragen waarom deze klassiekers opeens in ‘modern Engels’ moeten zijn. En in The Hunchback of Notre Dame van Victor Hugo zaten ook geen komische gargoyls als sidekick, dus dat klopt ook niet. Tja…

    Sommige zaken die vroeger gewoon (of juist 'abnormaal') waren bekijken veel mensen nu toch iets anders (gelukkig maar). Ben nu alle James Bonds aan het herkijken en op het gezegde van vroeger ‘de films met Sean Connory zijn toch de beste’ is toch wel eea af te dingen. Behoorlijk seksistisch en racistisch zijn ze iig wel. Daarvoor hoeven ze voor mij niet in de ban, maar uitstralen dat dit normaal mannelijk en vrouwelijk gedrag is kan ook echt niet meer. “Je moet het in de tijd zien” is wat die disclaimers dan juist bedoelen.
    precies dat maar ik doelde meer op het doorslaan er van. Om bij James Bond te blijven die kan bst door een Idris Elbe gespeeld worden bijvoorbeeld, want het acceptabel en logisch dat 007 steeds een ander is. Maar gaan we even extreem doen, stel dat Django Unchoned een remake krijgt waarbij alles omgedraaid wordt want ja dan is het ineens politiek correct. Dat slaat toch nergens meer op dan? Dat is wat ik bedoel. Hetzelfde met een kus van een prins die niet consentual is. Het gaat om een fantasie verhaal.Begrijp me niet verkeerd het is goed dat iedereen inclusie mag zijn maar we moeten er voor waken dat we niet volledig doorslaan om vooral maar niemand over te slaan.En als we dan echte feiten gaan aanpassen puur om niemand over te slaan dan vraag ik me serieus af wat we aan het doen zijn.

  6. #231

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Met censuur hebben deze voorbeelden niets te maken natuurlijk. Als je je eraan ergert ga je die film toch gewoon niet kijken? Er zijn zoveel herbewerkingen van klassieke verhalen gemaakt over de jaren, met allerlei rollen al dan niet aan de ‘moderne’ tijd van toen en nu aangepast. Shakespeareverfilmingen zijn ook niet meer allemaal in oud-Engels, je kunt je ook afvragen waarom deze klassiekers opeens in ‘modern Engels’ moeten zijn. En in The Hunchback of Notre Dame van Victor Hugo zaten ook geen komische gargoyls als sidekick, dus dat klopt ook niet. Tja…
    Dat soort dingen liggen anno 2022 toch wel wat gevoeliger dan een paar jaar geleden. Tegenwoordig worden mensen kneiterhard afgerekend op het approprieren van de culturele uitingen of karakters van bevolkingsgroepen waar ze zelf geen onderdeel van uit maken. Tijden veranderen wat dat betreft. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden, maar wat ik in ieder geval jammer vind is dat dit soort benaderingen niet erg consequent beleefd worden: als een figuur als Pocahantas in een live action verfilming van die Disney classic (waarvan je weet dat ie tzt wel zal komen) door een blanke actrice zou worden vertolkt dan zou de reactie heel anders zijn. Terecht trouwens, maar dan vind ik het wel weer erg teleurstellend dat het zo eenzijdig beleefd wordt.

    De huidige titel van dit topic (die ik zelf heb aangemaakt) is trouwens "Filmcensuur in heden en verleden" maar is al een paar keer gewijzigd. Dit ligt wel erg in het verlengde van de huidige titel, maar ik zal eens nadenken over een meer gepaste titel.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Sommige zaken die vroeger gewoon (of juist 'abnormaal') waren bekijken veel mensen nu toch iets anders (gelukkig maar). Ben nu alle James Bonds aan het herkijken en op het gezegde van vroeger ‘de films met Sean Connory zijn toch de beste’ is toch wel eea af te dingen. Behoorlijk seksistisch en racistisch zijn ze iig wel. Daarvoor hoeven ze voor mij niet in de ban, maar uitstralen dat dit normaal mannelijk en vrouwelijk gedrag is kan ook echt niet meer. “Je moet het in de tijd zien” is wat die disclaimers dan juist bedoelen.
    Dat snap ik en ik ben ook wel met je eens dat dat soort benaderingen uit het verleden niet meer echt van deze tijd zijn. Maar ik vind het een beetje treurig dat men denkt dat dit soort disclaimers nodig zijn om daarin iets af te dekken. Uiteraard waren beginselen en gewoontes in andere tijden anders dan nu, maar je moet je publiek ook vertrouwen in zijn vermogen om dat zelf te kunnen vaststellen. Wat ik een erg nare "moderne" gewoonte vind is de rubbertegel-benadering waarbij er een haast verlammende angst is om iemand voor het hoofd te stoten. In de meest milde vorm laat men het dan bij dit soort disclaimers maar in ergere vormen leid het tot censuur en het compleet verbannen van films en afleveringen van tv-series. Je moet naar mijn idee willen vertrouwen in het vermogen van mensen zelf om tot begrip van elkaar te komen, vast te stellen dat vroeger benaderingen anders waren en niet alles zwart/wit te willen zien.

  7. #232

    Standaard

    Ik heb nog geen gepaste nieuwe titel voor dit topic gevonden maar ik kwam weer een "nieuwtje" tegen dat goed past bij het achterliggende onderwerp denk ik:

    Ophef over neus van Bradley Cooper in nieuwe Netflixfilm: 'Joods stereotype'

    De nieuwe film Maestro is nog niet verschenen op Netflix, maar doet nu al flink wat stof opwaaien. Bradley Cooper speelt in de film een Joodse componist en voor die rol is zijn neus flink vergroot. Criticasters noemen het een 'Joods stereotype', de familie van de componist verdedigt Cooper.

    Maestro gaat over het leven van Leonard Bernstein (1918-1990), de Joods-Amerikaanse West Side Story-componist en dirigent. Cooper, die de film zelf regisseerde, mede produceerde en deels schreef, speelt Bernstein in de film. De ophef ontstond toen de trailer eergisteren uitkwam, waarin de opplakneus van de acteur te zien is:



    Verschillende socialmediagebruikers schrijven dat de neus een aanstootgevend Joods stereotype is. Daarnaast is er kritiek op het feit dat er geen Joodse acteur is gecast om de componist te spelen.

    Zo vindt actrice Tracy-Ann Oberman, zelf Joods, dat acteurs elke rol moeten kunnen spelen op basis van hun vaardigheden, zonder dat daarvoor hun uiterlijk moet worden aangepast. "Als hij een neusprothese moet dragen, is dat voor mij en vele anderen het equivalent van Blackface of Yellowface", schrijft ze op Instagram.

    Bovendien, voegt ze toe, kon Cooper - zonder een prothese - de hoofdrol spelen in een toneelspel over een verminkte man, The Elephant Man. "Dan zou hij ook in staat moeten zijn om een Joodse man te spelen zonder prothese."
    Het aannemen van bijna alle rollen wordt wel heel lastig vanuit deze benadering vrees ik. De acteur is niet de eigenlijke persoon. En moet je als acteur op etnisch niveau gelijkwaardig zijn aan het karakter dat je vertolkt? Op basis van een paar recente films en series dacht ik juist dat dit niet meer zo krap stak?

    edit: nu toch een titel gevonden voor dit topic dat me gepaster lijkt.
    Laatst aangepast door Richard B. : 17-08-2023 om 19:56

  8. #233

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Ik heb nog geen gepaste nieuwe titel voor dit topic gevonden maar ik kwam weer een "nieuwtje" tegen dat goed past bij het achterliggende onderwerp denk ik:

    Ophef over neus van Bradley Cooper in nieuwe Netflixfilm: 'Joods stereotype'



    Het aannemen van bijna alle rollen wordt wel heel lastig vanuit deze benadering vrees ik. De acteur is niet de eigenlijke persoon. En moet je als acteur op etnisch niveau gelijkwaardig zijn aan het karakter dat je vertolkt? Op basis van een paar recente films en series dacht ik juist dat dit niet meer zo krap stak?

    edit: nu toch een titel gevonden voor dit topic dat me gepaster lijkt.
    Het mooie is dat de kinderen van Bernstein inmiddels gereageerd hebben en uithalen naar de klagers. Ze zeggen ook gewoon letterlijk dat hij een grote neus had.


  9. #234

    Standaard

    Zo vindt actrice Tracy-Ann Oberman, zelf Joods, dat acteurs elke rol moeten kunnen spelen op basis van hun vaardigheden, zonder dat daarvoor hun uiterlijk moet worden aangepast.
    Geweldig nieuws dit.
    Laten we Ryan Gosling de rol van Rosa Parks spelen in een biopic en Sir Anthony Hopkins gaat in de Harry Potter remake de rol van de 11 jarige Harry spelen.

    Allebei uitstekende acteurs, dus dit mag geen probleem zijn.

  10. #235

    Standaard

    Grappig hoe iedereen over elkaar heen valt om het maar neer te sabelen, terwijl de betrokkenen het prima vinden. Ook grappig in dit licht is een filmpje op TikTok waarin een blanke man zich aankleedt als Mexicaan met alles erop en eraan. Iedereen die hij aanspreekt in de US spreekt er schande van, discriminatie, stereotyperend, beledigend enz enz. Hij loopt in exact dezelfde kleding in Mexico en vraagt het aan de Mexicanen en die vinden het helemaal prima, mooi, netjes en zelfs complimenterend. Zo bizar

  11. #236

    Standaard

    Het vervelende is dat de mening van een paar mensen ("Verschillende socialmediagebruikers") wederom zo groot als "echt" nieuws wordt gebracht. Dat is zo'n groot nadeel van social media. Net als fake news bijvoorbeeld, want die Joel Swanson heeft net die ene foto gevonden waar de neus van Bernstein wat kleiner lijkt. Moet je zelfs eens googelen op afbeeldingen van Bernstein, dan zie je een heel ander beeld. Gelukkig heeft de familie snel gereageerd met een duidelijk statement.

    Het wordt heel vermoeiend dat maar iedereen die iets vindt zo groot in het nieuws komt....


Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 678910

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •