Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 46 worden weergegeven.

Discussie: Chernobyl

  1. #1

    Standaard Chernobyl

    Misschien kom ik hier wat laat mee, maar na het zien van de HBO miniserie Chernobyl ben ik nieuwsgierig naar andere meningen en reacties. Ik herinner me de gebeurtenis nog van het nieuws destijds. Zo werd er bijvoorbeeld sterk afgeraden om hier nog groente uit de tuin te eten. Maar details zoals die in deze serie te zien zijn, zijn me toen natuurlijk volledig ontgaan.

    Wat ik wel betreur is dat de extra's op de (in mijn geval Nederlandse) blu ray nogal karig zijn. Graag had ik er een uitgebreide reflectie of documentaire bij gezien, die wat meer vergelijkingen toont met de realiteit. Want waar neemt de serie enige creatieve vrijheid en waar niet? Dat is lastig in te schatten als je niet al precies van zaken op de hoogte bent.

    Gelukkig is er wel wat op YouTube te vinden, maar het had natuurlijk ook gewoon op de blu ray kunnen/moeten staan!
    Een paar in mijn ogen essentiële stukken (voor wie geïnteresseerd is):



    Laatst aangepast door BigLebowski : 05-07-2020 om 13:29
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  2. #2

    Standaard

    Ook is er een aan de serie gelinkte podcast te vinden bestaande uit 6 delen.

    Chernobyl HBO Podcast:

    Part 1:


    Part 2:
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  3. #3

    Standaard

    Part 3:


    Part 4:
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  4. #4

    Standaard

    Part 5:


    Part 6 (bonus):
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  5. #5

    Standaard

    Chernobyl in 2012:


    2015:
    Laatst aangepast door BigLebowski : 24-06-2020 om 19:36
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de serie toen op HBO gekeken, en zat na elk deel de volgende dag in de auto die podcasts die je noemt te luisteren. Echt verplichte kost!

  7. #7

    Standaard

    Ja, er is zoveel over de ramp en over de serie te vertellen, daarom snap ik niet dat er zo weinig bonusmateriaal op de discs staat. Dat geldt zowel voor de Nederlandse als voor de import versies trouwens. Die zijn bij mijn weten identiek, toch?
    Laatst aangepast door BigLebowski : 25-06-2020 om 12:07
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  8. #8

    Standaard

    Bijzonder dat er nog geen topic bestond over deze serie. ERG goed was ie. Binnenkort ga ik hem weer herbekijken.

    Een interessant Youtube-kanaal over dit onderwerp vind ik die van bionerd23: een dame die het jarenlang leuk vond in en om de centrale te snuffelen en er allerlei dingen te filmen. Zie https://www.youtube.com/channel/UC96...PVAmZRhcC0SU8Q

  9. #9

    Standaard

    Wat je link betreft: ik lees in de comments dat zij al een tijdje van de radar is verdwenen. Men vraagt zich nu natuurlijk af wat er met haar aan de hand is en of ze nog leeft, gezien het gevaar van straling waar ze mee in aanraking kan zijn gekomen. Ik heb slechts een paar comments onder haar laatste video bekeken, dus voor hetzelfde geld is het mysterie al opgelost. Maar opmerkelijk is het wel.
    Laatst aangepast door BigLebowski : 26-06-2020 om 18:29
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  10. #10

    Standaard

    Grappig dat jullie ook z'on fascinatie hiervoor hebben. Ik vond de serie ook erg goed. Kijk sowieso graag films en series die zich achter het ijzeren gordijn afspelen. Weet ook nog dat mijn vader een keer naar de DDR is geweest, als hij erover vertelde voelde dat als een avontuur. Ik ben zelf vorig jaar naar Minsk geweest in Wit-Rusland, daar kun je nog veel 'communisme' zien want er staan bijna alleen maar gebouwen van na WOII en die dictator geeft natuurlijk ook wel een 'sfeertje'. In Wit-Rusland hebben ze zoals jullie vast wel weten ook veel last van Chernobyl gehad. Youtuber bald and bankrupt is daar geweest: https://www.youtube.com/channel/UCxD...kmoXA/featured
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  11. #11

    Standaard

    Ja, ik heb wel iets met geschiedenis en ook zeker in relatie tot het Oostblok. Niet dat ik er nou allemaal heel veel van af weet, maar ik ben wel altijd nieuwsgierig. Dat kan misschien iets te maken hebben met mijn vroegere schoolexcursie naar Berlijn in 1988. Ongeveer een jaar voordat de muur viel. Dat heeft toen wel een bepaalde indruk op mij achtergelaten kennelijk.

    En daaruit volgt dan ook weer interesse naar het Manhattan Project en andere atoomgerelateerde zaken...kortom, het houdt niet op!
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    In Wit-Rusland hebben ze zoals jullie vast wel weten ook veel last van Chernobyl gehad. Youtuber bald and bankrupt is daar geweest: https://www.youtube.com/channel/UCxD...kmoXA/featured
    Interessant wat hij maakt. Vooral door het contact dat het legt met de lokale bewoners. Leuk om daar wat meer van te bekijken.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Grappig dat jullie ook z'on fascinatie hiervoor hebben. Ik vond de serie ook erg goed. Kijk sowieso graag films en series die zich achter het ijzeren gordijn afspelen. Weet ook nog dat mijn vader een keer naar de DDR is geweest, als hij erover vertelde voelde dat als een avontuur. Ik ben zelf vorig jaar naar Minsk geweest in Wit-Rusland, daar kun je nog veel 'communisme' zien want er staan bijna alleen maar gebouwen van na WOII en die dictator geeft natuurlijk ook wel een 'sfeertje'. In Wit-Rusland hebben ze zoals jullie vast wel weten ook veel last van Chernobyl gehad. Youtuber bald and bankrupt is daar geweest: https://www.youtube.com/channel/UCxD...kmoXA/featured
    Ik ben zelf nog met een schoolreis naar Berlijn geweest. 1 dag naar Oost-Berlijn via checkpoint Charlie. De controles, het wisselen van de russische soldaten, het staat me allemaal nog bij. Was zeer indrukwekkend. Alexanderplatz. Over de muur van Klein Orkest gaf daar nog extra dimensie aan. Wat een wereld nummer.

    En de serie heb ik in het vliegtuig van India naar Nederland in 1 ruk gekeken, erg mooi. Ook nog maar een thuis op een fatsoenlijk scherm gaan kijken.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  14. #14

    Standaard

    We waren 5 dagen in Berlijn en checkpoint Charlie weet ik ook nog goed! We gingen met de groep een middag naar Oost-Berlijn met de bus en onze chauffeur had het lef om iets van het lange wachten te zeggen tegen een douanebeambte; zo'n klassieke strenge madam waar je niet mee moet sollen Niet veel later werden we aan de kant gezet en onze hele bus werd van onder tot boven gecheckt. Stonden zo nog een uur langer in de rij. Lesje voor de buschauffeur. En ook het bezoek aan een willekeurig 'restaurant' herinner ik me nog. Het had meer iets weg van een saaie schoolkantine. De sperziebonen waren te ver doorgekookt en de chocolademousse op het menu kon je met de lepel rechtop ondersteboven houden, zo stevig was het! Leek meer op chocopasta Dat soort dingen. En natuurlijk een bezoek gebracht aan de ronddraaiende tv-toren.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  15. #15

    Standaard

    Van 1978 tot 1991 heb ik in Duitsland gewoond. Toen deze hele happening zich afspeelde weet ik nog goed dat er toch verschil was met hoe men in Nederland er mee dealde. Waar ik woonde in Duitsland lag ongeveer 400 km oostelijker. Maar ik weet nog goed dat we niet meer buiten mochten spelen. Groente was uit den boze (behalve uit blik) en ook zuivel was not done. Ook voetbalcompetities lagen stil. In zekere zin doet deze corona periode mij daar wel een beetje aan denken.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  16. #16

    Standaard

    Ik ken die tijd alleen van de tv maar ben na 2000 een aantal keer in Berlijn geweest. O.a. naar de muur geweest in Bernauer Strasse (alleen al die namen met leeftijd al) en tijdens een latere keer ook de huizen van de DDR-tijd gezien. Die staan er nog. De weg loopt erlangs. En die laatste keer ook het Stasi-museum gezien. Dan sta je letterlijk in een kamer van de leidinggevende.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BigLebowski Bekijk bericht
    Wat je link betreft: ik lees in de comments dat zij al een tijdje van de radar is verdwenen. Men vraagt zich nu natuurlijk af wat er met haar aan de hand is en of ze nog leeft, gezien het gevaar van straling waar ze mee in aanraking kan zijn gekomen. Ik heb slechts een paar comments onder haar laatste video bekeken, dus voor hetzelfde geld is het mysterie al opgelost. Maar opmerkelijk is het wel.
    Tot voor kort had ze nog een Instagram-account en kennissen van haar hebben op Reddit gezegd dat het goed met haar gaat, maar dat ze de Oekraïne niet meer in mag (blijkbaar heeft ze die filmpjes veelal zonder officiële toestemming gemaakt) en dat ze haar opleiding in Duitsland nu voortzet: https://www.reddit.com/r/chernobyl/c...as_she_barred/

  18. #18

    Standaard

    Na het lezen van al dit moois toch ook maar (blind) gekocht, door de 2 voor 30-actie van Bol. Dus als het niet goed is, is het jullie schuld
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  19. #19

    Standaard

    Ik kan mij bijna niet voorstellen dat deze tegen gaat vallen.....en vergeet die podcasts niet!

  20. #20

    Standaard

    Héél verstandig Werner
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  21. #21

    Standaard

    Indringende en indrukwekkende serie met een onheilspellende score van Hildur Gudnadottir.

  22. #22

    Standaard

    Hier is wat Valery Legasov insprak op zijn tapes, zoals te zien in episode 1:

    Laatst aangepast door BigLebowski : 05-07-2020 om 13:37
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  23. #23

    Standaard

    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  24. #24

    Standaard

    Leuk om al jullie reacties te lezen over Koude oorlog en de Berlijnse muur. Ik had het geluk dat ik in 1986 op schoolreis naar Berlijn kon. Mooi en ook wel spannend. -s-Avonds laat nog met een leraar bij de muur kijken en dan je rot schrikken als je ineens politiesrienes hoort

    Uiteraard ook Oost-Berlijn in, 2 uur wachten bij Checkpoint Charlie. Komt er een streng kijkende douanebeambte de bus in voor paspoortcontrole. Eindelijk, we mogen verder rijden. Mooie herinneringen

    Nog een off-topic vraag: wil/kan iemand bevestigen dat deze info correct is? --> https://www.blu-ray.com/movies/Chern...lu-ray/249563/
    De UK versie blijkt namelijk deels 1080I te zijn. Alvast bedankt.

    Groeten Peter
    Laatst aangepast door spookje8 : 12-07-2020 om 14:21 Reden: tekst wijziging

  25. #25

    Standaard

    NL uitgave is gelijk aan US uitgave en is van Warner Bros de UK uitgave is van een hele andere distributeur, maw met NL uitgave is niks mis

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •