De resultaten 1 tot 23 van 23 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Blade Runner 2049 (UHD)

    Blade Runner 2049 staat op een sublieme UHD en is één van de beste UHD-titels van dit moment.

    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Toen ik dit jaar m'n nieuwe scherm kocht moest ik deze meteen op UHD hebben.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb deze film onlangs ook in UHD gezien (HDR10) en ik vond de beeldkwaliteit ronduit teleurstellend. Ik kreeg nergens het gevoel dat ik naar een 4K-uitgave zat te kijken. Als het een gewone Blu-ray was geweest, had ik het ook geloofd. Het helpt ook niet echt dat het in vele scènes een vrij donkere en contrastarme film is. En dat de maximumhelderheid niet boven de 192 nits (!) uit komt is ronduit beschamend. Misschien dat Dolby Vision een ander resultaat oplevert, zou kunnen, maar veel zal het niet schelen.

    Ik heb een beetje hetzelfde gevoel over de beeldkwaliteit van deze film als onderstaande reviewer (hij is wel wat moeilijk te verstaan, je bent gewaarschuwd).

    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 11-09-2020 om 19:53
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  4. #4

    Standaard

    Deze UHD is subliem. Inderdaad, geheel volgens de wens van Deakins, heeft de film geen oogverblindende nits, maar dat neemt niets weg dat het een feest is om naar te kijken.
    De 3D is ook een echte aanrader!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Deze UHD is subliem. Inderdaad, geheel volgens de wens van Deakins, heeft de film geen oogverblindende nits, maar dat neemt niets weg dat het een feest is om naar te kijken.
    De 3D is ook een echte aanrader!
    Hoezeer kunnen meningen verschillen, zo zie je maar.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  6. #6

    Standaard

    Er schijnt ook nog een verschil te zijn tussen de US uitgave van Warner en de onze van Sony...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Er schijnt ook nog een verschil te zijn tussen de US uitgave van Warner en de onze van Sony...
    En die is?
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    En die is?
    Someone on YouTube recently reported "Blade Runner 2049" was fake HDR. I just made a BD vs 4K UHD comparison. Well, I really don't know if it is real or fake HDR but the resolution and image quality is on the 4K disc is far superior to that on the standard 1080p blu ray disc. They never looked similar as that YouTuber says.The peak nits of brightness on the UHD reported as 457 nits. Sharing below some screenshots grabbed during playback. Top= BD, Bottom=UHD. I did not change any setting in my set up except that the resolution on my BenQ 4K projector was changed to 1080p, otherwise the 2K image will be upscaled to 2160p by the BenQ.


    En:

    I think Vincent was just saying the movie was finished in HDR spec BT2020 standard, but when measured the colors never exceeded spec REC709, so should it be marketed as HDR?


    Die "Someone" is die Vincent uit het filmpje hierboven. Het gaat erom dat de UK (en dus de NL versie) niet volgens een bepaalde HDR-encode is uitgevoerd en dus geen HDR mag heten. De US versie schijnt wel goed ge-encode te zijn en dus zou betere, en dus "echte" HDR bevatten. Tja, ik vind het een beetje een spec-discussie. Ik heb afgelopen weekend de NL UHD weer eens bekeken en blijft het een prachtige transfer vinden. Misschien ga ik nog eens de US versie aanschaffen maar die blijft ene beetje prijzig inc verzendkosten voor zomaar erbij.

  9. #9

    Standaard

    Als ik tijd en zin heb, zal ik hem ook nog wel een keer opzetten, niet de hele film, want die duurt mij te lang. Maar het viel me gewoon op dat het aantal nits standaard op 192 bleef steken. Dat is een UHD-uitgave onwaardig. Maar door de aard van de film, met zijn vele donkere scènes, is het voor mij niet echt demomateriaal voor HDR. Als ik de UHD van "Blade Runner 2049" vergelijk met bijv. "Lawrence of Arabia" dan vind ik die laatste film stukken mooier en indrukwekkender in 4K.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht


    En:



    Die "Someone" is die Vincent uit het filmpje hierboven. Het gaat erom dat de UK (en dus de NL versie) niet volgens een bepaalde HDR-encode is uitgevoerd en dus geen HDR mag heten. De US versie schijnt wel goed ge-encode te zijn en dus zou betere, en dus "echte" HDR bevatten. Tja, ik vind het een beetje een spec-discussie. Ik heb afgelopen weekend de NL UHD weer eens bekeken en blijft het een prachtige transfer vinden. Misschien ga ik nog eens de US versie aanschaffen maar die blijft ene beetje prijzig inc verzendkosten voor zomaar erbij.
    Dat is vreemd, want als je de fora induikt, staat de UK versie qua beeldkwaliteit juist bekend als beter dan de US versie. Waarom weet ik niet meer trouwens.

    Het zijn trouwens maar specs, het gaat mij om de beleving. Net als disc ruimte, leuk om te weten maar bepaalt niet hoe mooi ik een disc vind.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Dat is vreemd, want als je de fora induikt, staat de UK versie qua beeldkwaliteit juist bekend als beter dan de US versie. Waarom weet ik niet meer trouwens.

    Het zijn trouwens maar specs, het gaat mij om de beleving. Net als disc ruimte, leuk om te weten maar bepaalt niet hoe mooi ik een disc vind.

    Grappig hoe dat werkt he. Een expert is ineens kritisch naar de transfer vwb specs en meteen waait de wind de andere kant op. Ach, dat zal altijd wel zo blijven. Dat had je in de tijd met DD en DTS ook.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Grappig hoe dat werkt he. Een expert is ineens kritisch naar de transfer vwb specs en meteen waait de wind de andere kant op. Ach, dat zal altijd wel zo blijven. Dat had je in de tijd met DD en DTS ook.
    Als je met 'expert' die Vincent Teoh bedoelt, dan zijn daar de meningen wel heel erg over verdeeld. Qua hardware is het een prima bron, maar qua software is hij op zijn zachtst gezegd niet omstreden....

  13. #13

    Standaard

    Marcel, ik denk dat je nog eens naar de instellingen of communicatie van je tv moet kijken (sommige tv's schakelen de HDR niet goed in door miscommunicatie tussen de speler - via de receiver - en tv kijk je naar een beeld zonder HDR).

    https://www.avforums.com/reviews/bla...c-review.14515














    Blade Runner 2049 Ultra HD Blu-ray Review







    This is how to make a sequel.
    by Casimir Harlow Feb 3, 2018
    Review Specs Discussion (335)

    MOVIES & TV review
    335





    BLADE RUNNER 2049 UHD BLU-RAY (2018)
    SRP: £24.99
    Hop to





    Film Review

    Achieving the impossible, Denis Villeneuve's majestic Blade Runner 2049 is possibly one of the greatest sequels of all time.

    It's not only a worthy sequel, it's a powerful future-noir thriller. A thoughtful sci-fi epic. And a film which doesn't merely build upon the mantle of the 35 year old classic original but arguably goes some way towards not just expanding on it but even besting it. Villeneuve has done the unthinkable. The impossible. He has crafted a film which has a unique identity, which boasts the quintessential style associated with the filmmaker, yet is so heavily entrenched in everything you'd expect to see from a film set in the Blade Runner universe that it feels like an organic continuation of the original movie. It's Villeneuve, but it's also Blade Runner. Right from the marriage of intense, oppressive low end rumbles with Vangelis twangs, this is how to do a sequel to such a classic. Rather than just taking scenes and replicating them, Villeneuve understood everything that was great about the original and used its DNA to craft a worthy successor.
    Performances are superb, with Gosling perfectly cast as the new blade runner on the block, whilst Ana de Armas and Sylvia Hoeks surprise with their innovative artificiality. And it's a marvel that Villeneuve manages to get the best acting we've seen from Harrison Ford in years, maybe even decades. The score and cinematography astound. And with a noir narrative that trades in hints of everything from Chinatown to Angel Heart, reinterpreting the theme of what makes us human from the original, Blade Runner 2049 still has its own story to tell, and it's thought-provoking and brutal, tense and tender. The cleverly-developed narrative echoes the original, and builds upon its foundation, but never once seeks to disrespect it, unravel it, or repeat it. This isn't Prometheus, or Covenant, or even The Force Awakens, for that matter. This is the kind of result you'd expect from having someone like Nolan helm a Blade Runner sequel. Maybe even better.




    Picture Quality


    Blade Runner 2049 can be hunted down on 4K Ultra HD Blu-ray presented in 3840 x 2160p with a widescreen 2.40:1 aspect ratio, using 10-bit video depth, a Wider Colour Gamut (WCG) and High Dynamic Range(HDR), encoded using the HEVC (H.265) codec. The UHD Blu-ray was reviewed on a Samsung UE55KS8000 Ultra HD TV and a Samsung UBD-K8500 Ultra HD Blu-ray player.

    Whilst Scott's original is a visually iconic 80s sci-fi masterpiece, Villeneuve's Roger Deakins-shot sequel boasts its own distinctive visual majesty, with some of the most jaw-dropping shots in any film of recent times. It will, undoubtedly grow to be every bit the classic that the original was, in no small part thanks to the wondrous visuals, which here make for some of the best Ultra HD Blu-ray footage you will ever see, courtesy of 3.4K digital photography, full fat 3.4K visual effects and a Deakins-supervised 4K digital Intermediate. Interestingly the disc itself is encoded with Minimum Luminance of 0.005 nits and a Maximum Luminance of 10,000 nits, making the disc one of the first to use the full dynamic range available to HDR.

    4K Ultra HD Blu-ray has seldom looked more impressive

    Detail is pin-sharp, revelling in the visually opulent universe that's been created here, soaking up the increasing levels of battle damage that Gosling's K takes across the runtime, and taking in the lines on Ford's veteran's visage, whilst playing with the holo-glitching perfection of Joi. Background environments are rich with fine detail, with every setting stunningly realised here, from the clinical police station location to the muddy protein farm, to the golden Egyptian pyramid-like Wallace headquarters, to the unhealthily orange desert, with that last environment bearing the closest similarity to some of the textured locales in the original. Snowfall gives a different look to the streets, and night and day are seamlessly represented in all shades of glory. And the memory moments - both 'remembered' and 'created' makes for some of the most stunningly realised footage you'll ever see. Ultra HD Blu-ray video has seldom looked more impressive than here.

    Keenly utilising HDR and WCG, the image also has plenty of impressive tones that pop with intensity - sometimes strikingly used, sometimes subtly implemented, but always perfectly delivered. Whether it's the building-sized holos that light up the cityscape, or simply the glowing shop signs - or even the orange glow of the heaters in the police station - the colours boast a vibrancy and intensity that simply outperforms its Blu-ray counterpart at every turn. Black levels are stunningly rich, affording deep shadows but also impressive shadow depth. It's simply picture perfection.













    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb deze film onlangs ook in UHD gezien (HDR10) en ik vond de beeldkwaliteit ronduit teleurstellend. Ik kreeg nergens het gevoel dat ik naar een 4K-uitgave zat te kijken. Als het een gewone Blu-ray was geweest, had ik het ook geloofd. Het helpt ook niet echt dat het in vele scènes een vrij donkere en contrastarme film is. En dat de maximumhelderheid niet boven de 192 nits (!) uit komt is ronduit beschamend. Misschien dat Dolby Vision een ander resultaat oplevert, zou kunnen, maar veel zal het niet schelen.

    Ik heb een beetje hetzelfde gevoel over de beeldkwaliteit van deze film als onderstaande reviewer (hij is wel wat moeilijk te verstaan, je bent gewaarschuwd).

    "A man's got to know his limitations", ...

  14. #14

    Standaard

    Aanvulling:

    I see several instances of posterisation on the UK disc (numerous shots of the sky during the opening chapter, in the ceiling lights when Luv and K are examining the archival recording, in fact it pulsates in those shots. Then in chapter 9 when K is talking to Dr Stelline in the light behind Gosling's head).

    I am perfectly willing to accept it could be my E6, as I find its handling of HDR to be quirky from time to time, though knowing Deakins I am not sure the HDR here would actually be hitting peaks beyond even the E6's limitations resulting in it being a shoddy tone mapping anomaly. Thought it worth mentioning nevertheless. Same anomalies regardless of whether my Oppo 203 is outputting 10bit, 12bit, 422 or 444. I'd be happy to know it isn't present on better displays.

    >>> de Oppo geeft aan dat de disc op HDR 0005 - 4000 Nits is
    "A man's got to know his limitations", ...

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Marcel, ik denk dat je nog eens naar de instellingen of communicatie van je tv moet kijken (sommige tv's schakelen de HDR niet goed in door miscommunicatie tussen de speler - via de receiver - en tv kijk je naar een beeld zonder HDR).
    Ik zal de UHD-schijf vanavond er nog eens in doen. Je hebt gelijk dat het omschakelen naar en terugschakelen van HDR10 door mijn TV niet altijd goed gaat. Ik merk dat dan vaak aan de kleurweergave die óf te flets is resp. juist te verzadigd is. Meestal helpt het bij mij om de TV even van input te wisselen (bijv. van Blu-ray-speler naar TV-decoder en omgekeerd. Aan de kwaliteit van mijn apparatuur ligt het verder niet. Ik heb één van de beste UHD-spelers die je kunt krijgen (Panasonic UB9004) en een iets kleinere variant van de TV die ook in de recensie gebruikt is (Samsung UE49KS8000 i.p.v. UE55KS8000). Ook met mijn receiver (uit de Avantage-line van Yamaha) is niets mis mee, evenals de HDMI-bekabeling tussen deze componenten. Blijft een feit dat de film zelf maar een paar briljante momenten kent waarop HDR en WCG hun sterke kanten laten zien. Een film die over grote delen zo donker is, kan zelfs met HDR en WCG niet imponeren, een klacht die je vaker in reviews over 4K-producties leest. Vandaar dat animatiefilms in 4K altijd zulke hoge ogen scoren, omdat ze vaak kleurrijk en helder zijn.
    Overigens ziet een oude Hitchcock-film als "Vertigo" er in 4K juist weer fantastisch uit. Ik denk sowieso dat oudere films meer profiteren van een UHD-uitgave dan modernere films, waar soms amper verschil tussen de Blu-ray- en de UHD-versie te zien valt.
    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 18-09-2020 om 10:21
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  16. #16

    Standaard

    Ik heb gisteren nogmaals een aantal fragmenten van de UHD van "Blade Runner 2049" bekeken. Alle HDR- en WCG-instellingen stonden goed, maar desondanks blijf ik bij mijn mening dat ik dit een teleurstellende UHD-uitgave vind. Dat ligt ook aan de film zelf, die in vele scènes een donkere en sombere uitstraling heeft. Het gemiddelde lichtniveau ligt zelfs nog lager dan ik me meende te herinneren, t.w. een zielige 179 nit, waar mijn TV minstens 1000 nit aan kan. Misschien dat dit op een OLED TV met zijn lagere intrinsieke helderheid er wat beter uit ziet, maar dat kan ik niet bevestigen. Wellicht dat Dolby Vision een ander resultaat laat zien, ik weet het niet. Deze film is voor mij absoluut geen demomateriaal voor UHD. Dan zou ik eerder naar "Lawrence of Arabia" of "A Few Good Men" grijpen. Ik weet daarom niet waarom andere reviewers, zoals Rogier, dan zo enthousiast over deze UHD-uitgave zijn. Jammer, ik kan er niet meer van maken.

    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hombre Bekijk bericht
    Aanvulling:

    I see several instances of posterisation on the UK disc (numerous shots of the sky during the opening chapter, in the ceiling lights when Luv and K are examining the archival recording, in fact it pulsates in those shots. Then in chapter 9 when K is talking to Dr Stelline in the light behind Gosling's head).

    I am perfectly willing to accept it could be my E6,
    Deze klachten komen me ook bekend voor op mijn E6.
    Met name bij de "ceiling lights" viel het me duidelijk op, ook in een eerder stadium in het archief.

  18. #18

    Standaard

    Ik heb gisteren toch voor de 3D gekozen, dus ik heb niet meer vegeleken tussen de UHD en de blu-ray. Kwam halverwege toen Klaas Vaak langskwam , morgen weer verder. Schitterend hoor, dat 3D.

  19. #19

    Standaard

    Marcel, Jammer dat je ervaring zo slecht is L
    Zelf heb ik een andere ervaring met BR 2049, maar dat is ook met andere apparatuur.

    Helaas kan er veel misgaan in de HDMI communicatie tussen de speler, via de receiver naar de Tv.
    Dit gaat via diverse HDMI-boards (met hun eigen aansturingssoftware) via de HDMI-kabels.
    Ik wil hier niet een discussie starten, maar een kennis van mij had het probleem van miscommunicatie dat de Tv soms Rec 709 inschakelde i.p.v. BT2020. Een ander had dat bij HDR DCI-P3 en BT2020 niet goed werkte waardoor de colorspace verkeerd werd ingeschakeld enz.
    Naast de miscommunicatie is beperkte bandbreedte in de HDMI-kabel ook wel eens een oorzaak.

    De voorbeelden van films die jij goed vind in HDR zijn allen films met een fotochemische bron.
    En ook ik heb vaak dat ik volledig digitale producties er minder uit vind zien door enorme overprocessing en digitaal geknutsel…

    En wat is je ervaring met de BR van BL 2049?


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb gisteren nogmaals een aantal fragmenten van de UHD van "Blade Runner 2049" bekeken. Alle HDR- en WCG-instellingen stonden goed, maar desondanks blijf ik bij mijn mening dat ik dit een teleurstellende UHD-uitgave vind. Dat ligt ook aan de film zelf, die in vele scènes een donkere en sombere uitstraling heeft. Het gemiddelde lichtniveau ligt zelfs nog lager dan ik me meende te herinneren, t.w. een zielige 179 nit, waar mijn TV minstens 1000 nit aan kan. Misschien dat dit op een OLED TV met zijn lagere intrinsieke helderheid er wat beter uit ziet, maar dat kan ik niet bevestigen. Wellicht dat Dolby Vision een ander resultaat laat zien, ik weet het niet. Deze film is voor mij absoluut geen demomateriaal voor UHD. Dan zou ik eerder naar "Lawrence of Arabia" of "A Few Good Men" grijpen. Ik weet daarom niet waarom andere reviewers, zoals Rogier, dan zo enthousiast over deze UHD-uitgave zijn. Jammer, ik kan er niet meer van maken.

    "A man's got to know his limitations", ...

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb gisteren nogmaals een aantal fragmenten van de UHD van "Blade Runner 2049" bekeken. Alle HDR- en WCG-instellingen stonden goed, maar desondanks blijf ik bij mijn mening dat ik dit een teleurstellende UHD-uitgave vind. Dat ligt ook aan de film zelf, die in vele scènes een donkere en sombere uitstraling heeft. Het gemiddelde lichtniveau ligt zelfs nog lager dan ik me meende te herinneren, t.w. een zielige 179 nit, waar mijn TV minstens 1000 nit aan kan. Misschien dat dit op een OLED TV met zijn lagere intrinsieke helderheid er wat beter uit ziet, maar dat kan ik niet bevestigen. Wellicht dat Dolby Vision een ander resultaat laat zien, ik weet het niet. Deze film is voor mij absoluut geen demomateriaal voor UHD. Dan zou ik eerder naar "Lawrence of Arabia" of "A Few Good Men" grijpen. Ik weet daarom niet waarom andere reviewers, zoals Rogier, dan zo enthousiast over deze UHD-uitgave zijn. Jammer, ik kan er niet meer van maken.

    Tja, hier raak je toch een beetje een tegenstrijdigheid. Want vind je de UHD niet mooi, of het uiterlijk van de film? Dat zijn IMO twee verschillende zaken. Ik heb de UHD vorige week ook weer eens bekeken, en ik blijf de UHD adembenemend mooi vinden. Tuurlijk, de film is vaak donker en grauw (zelfs de scènes in de sneeuw), maar dat hoort bij de artistieke keuzes van de makers. Dat betekent nog steeds dat de UHD mooi kan zijn en de keuzes van de makers zeer waarheidsgetrouw weer kan geven, ondanks dat de transfer niet boven bepaalde technische waardes uitkomt. En ik bepaal mijn oordeel op basis van hoe het uiterlijk van de film bij mij overkomt, ongeacht wat de technische prestaties zijn. Want bij deze film zet het de kijker nogal op het verkeerde been vind ik.
    Daarnaast vind ik die kerel van het filmpje nogal een zeikerd, hij heeft in een ander filmpje de UHD van Alita: Battle Angel ook al afgekraakt en "Fake HDR" genoemd. Ook al een film die voornamelijk donker en grauwer is. Hij kiest ze wel uit. Ik vind hem in ieder geval niet geloofwaardig en nogal op zoek naar spijkers op laag water. Ik zou zeggen, laat soms gewoon die technische specs los en geniet van wat je ziet op het scherm. Ik denk dat soms mensen zich nogal een selffulfilling prophecy laten aanmeten als het gaat om technische specs. Is het niet wat je verwacht, dan kan het niet goed zijn. Kijk dan even verder, denk ik dan. Het kan ook aan de HDMI-communicatie, type TV, kijk-omstandigheden, type speler enz enz liggen. En ook de keuzes van de makers komen hierin terug.
    Laatst aangepast door Rogier Burghout : 22-09-2020 om 10:07

  21. #21

    Standaard

    Je hebt voor een groot deel gelijk, Rogier. Dit is inderdaad niet één van mijn favoriete films. De film is somber en grauw, heeft een erg traag tempo, is niet gemakkelijk te volgen, dat speelt onbewust (?) zeker mee bij mijn oordeel. Van een UHD verwacht ik alleen veel meer dan wat ik hier te zien krijg. En dan bedoel ik niet zozeer het fractioneel scherpere beeld van een UHD-uitgave t.o.v. een reguliere Blu-ray, maar wel een groter dynamisch bereik en een breder kleurenspectrum. En op sommige momenten heeft deze film dat ook. Maar van een grijs en grauw beeld kun je nu eenmaal geen contrastrijke variant krijgen door HDR. Daar heb je gelijk in. Misschien als ik de Blu-ray ernaast zou houden, dat ik mogelijk wat verschil zou zien met de UHD-versie, maar dat is lastig als je geen identieke opstellingen naast elkaar hebt staan. Ik heb nu eenmaal geen visueel geheugen.

    Ik dacht dat de extreem lage nitswaarde mede een oorzaak zou kunnen zijn voor het ontbreken van het wow-gevoel bij mij. Dat zal zeker een rol spelen. Ik stuitte bij toeval op dat filmpje van Vincent Teoh toen ik op het internet op zoek ging naar reviews van anderen die dezelfde UHD-indruk als ik hadden. Maar of hij gelijk heeft? Ik weet het niet.

    4K, HDR, WCG stellen inderdaad hoge eisen aan alle componenten, meer dan 3D ooit gedaan heeft. 3D Blu-rays zien er bij mij altijd fantastisch uit, maar 4K UHD is een beetje een 'mixed bag': vaak wel, soms niet. Ik heb zojuist "Backdraft" in 4K UHD gezien en dat zag er dan weer geweldig uit. Maar ja, dat is qua looks geen donkere en sombere film. We zullen het over "Blade Runner 2049" (4K) niet eens worden, maar dat hoeft ook niet. Ieder zijn mening, toch?
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  22. #22

    Standaard

    Oh, zeker Marcel. We hoeven het zeker niet eens te worden, en de "kritiek" die ik heb over oordeel vwb specs is niet persé naar jou toe hoor. Meer naar een Vincent Teoh. Die man heeft een gigantische en continue blik van obstipatie in zijn videos en hij heeft (bij mij) het vermogen om je hele zin naar het genieten van een film om zeep te helpen door zijn negativiteit. Wat dat betreft schat ik jouw oordelingsvermogen en objectiviteit een stuk hoger in dan bij hem, want volgens mij zoekt hij graag naar spijkers op laag water. Vwb BR2049, ik denk dat dit gewoon een moeilijke visuele film is voor HDR. Qua scherpte staat het (voor mij) buiten kijf, deze film is gewoon haarscherp. Maar het kleurenpalet is vaak best ingewikkeld en vaak zit er geen sprankje licht in. Bijvoorbeeld het gehele gedeelte in het casino, dat is voornamelijk donker, rood en bruin. De dagscènes zijn grauw, de nachtelijke scènes donker en de interieur scènes ook. Daar valt met HDR moeilijk iets van te maken als je gaat kijken naar dynamisch bereik van kleuren en maximale licht.
    Backdraft is weer een hele andere visuele film. Daar is veel licht te zien, vooral in de dagscènes. Ook het vele gebruik van vuur draagt eraan bij. Dus daar heeft HDR veel meer om mee te werken. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe de eerste Blade Runner het er vanaf brengt op UHD qua nitwaarde. Heb jij die en kan je eens kijken? Ben wel benieuwd. Ik kan die HDR metadata niet op[roepen op mijn speler (of heb het niet gevonden), dus ik ben wel eens benieuwd...

  23. #23

    Standaard

    De originele "Blade Runner" heb ik inderdaad ook op UHD, maar nog niet gekeken. Zal deze binnenkort eens in de speler stoppen.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •