De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoe receiver, TV en PC met elkaar verbinden voor 5.1?

    Hallo allemaal

    Ik overweeg om mijn stereo set uit te breiden naar meerdere kanalen. De stereo versterker zal (vanwege de kwaliteit) dan de frontspeakers moeten gaan aansturen, de receiver de overige kanalen.

    TV kijken doe ik met diensten als o.a. Netflix en dat heb ik draaien op een mini pc met windows 10. Deze pc is verbonden met een hdmi kabel naar de TV (Panasonic Viera, ouder model). Als receiver heb ik een oudere Marantz sr5009 op het oog.

    Moet ik deze receiver nu via een optische kabel verbinden met de tv om te genieten van meerdere kanalen en werkt dat altijd? Daarnaast wil ik de mijn stereo versterker aansluiten op de pre outs van de receiver en mijn versterker op ht-stand zetten, zodat ik ook het volume van de front kanalen via de receiver kan bedienen.

    Iemand ervaring met deze setting en is dit zoals je dit het beste kan aansluiten en zou dit moeten werken? Heb in mijn jeugd ooit een 5.1 opstelling gehad maar dat is al zoooooooooooo lang geleden en ik ben er ehct helemaal uit, omdat ik me voornamelijk op stereo gericht had.

    Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Dank alvast

  2. #2

    Standaard

    Ik ben heel benieuwd welke stereo-versterker je hebt als een Marantz SR5009 niet voldoende is

    Ik ben zelf niet zo'n held in het doorsturen van signalen naar pre-outs etc maar wat ik al wel kan vertellen is dat een optische kabel naar je TV niet de beste optie is.
    Het is alleen handig als je het geluid van de TV-ontvanger in je TV over receiver wilt laten klinken. Andersom heeft het geen zin.
    Maar je haalt je TV-signaal uit je Windows PC, dus die optische kabel tussen receiver en TV is dan overbodig.

    Weet dat bij een Optische kabel, je geen gebruik kunt maken van de hogere kwaliteit audiosignalen (DTS-HD Master Audio, Dolby TrueHD etc.). Die worden niet ondersteund door optisch, daar heb je minimaal HDMI voor nodig.
    Dus de meest logische benadering is om de miniPC via HDMI te verbinden met een input van je receiver en de output van je receiver via HDMI te koppelen aan je TV.
    Als je Windows PC geen HDMI-uit heeft, dan zou je de optische kabel kunnen gebruiken en deze aan je receiver aansluiten. Als je dan maar weet dat je een kwalitatief minder audiosignaal hebt.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard

    Hallo Ludo,

    Dank voor de uitgebreide reactie en heldere uitleg! Ik had geen idee dat je geen dts via een optische kabel kon versturen, goed dat ik dat nu weet.

    Momenteel heb ik een Rotel versterker. Deze wordt binnenkort omgeruild voor eentje van Musical Fidelity (staat in bestelling voor me) en hoe goed die Marantz ook mag zijn, ik denk niet dat ie in de buurt komt van een goede stereo versterker. In ieder geval dat was mijn ervaring met mijn huidige Rotel en een HK receiver die ik in het verleden had.

    Dus als ik het goed begrijp kan ik de pc via hdmi verbinden met de receiver en daarmee dus gewoon genieten van dts, multichannel enz (of hoe het ook heet)? En als ik dan de receiver hdmi uit verbindt met de arc (??) hdmi van de tv heb ik dan beeld op de TV? Momenteel is het zo dat ik de pc verbonden heb met hdmi naar de tv en met analoge bekabeling heb i kde tv weer verbonden met de stereo (Rotel).

  4. #4

    Standaard

    Ja, inderdaad, dat is zeker een betere stereoversterker dan de Marantz...

    Klopt dat je de HDMI van de PC met een ingang van de receiver verbindt. De Marantz heeft 7 HDMI ingangen, je zou bijvoorbeeld ingang 5 (Media Player) kunnen gebruiken. En dan de Monitor out stuurt beeld door naar je TV. Voor beeld hoef je niet per se de ARC versie te gebruiken. De ARC staat voor Audio Return Channel. Als je die gebruikt, dan kun je het geluid van je TV (als die dat ondersteunt) doorsturen naar je receiver, zodat je dus het geluid van je TV over je receiver kunt horen. Bij jou speelt dat niet, omdat je het TV-signaal vanuit je PC laat komen. Dus je kunt elke Monitor HDMI uitgang kiezen.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  5. #5

    Standaard

    Super, je hebt me goed geholpen. Dank je wel!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •