Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 83 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Eerste aanschaf 4K TV, hulp gevraagd.

    Hi allen,


    Gezien de PS5 eraan komt en ik bijna 6 jaar (26-10-14) met mijn huidige TV doe, waar ik overigens ZEER tevreden over ben, ga ik nu ook eventueel richting een nieuwe (4K) TV. Mijn huidige TV is overigens:
    Samsung UE55H6640 55ínch (140cm).


    Destijds niet echt heel erg tot op de bodem uitgezocht wat ik nu wel of niet zou willen.. heb toen gewoon bij de MediaMarkt gezegd: ik game regelmatig, kijk veel blu-ray, af en toe TV uitzending en wil gewoon een goed scherm.


    Nu lees ik op internet het e.e.a. en ik moet zeggen dat het verdomd lastig is wat nu wel of niet 'goed' is en waar je nu goed aan doet. Wellicht lijkt het lastig voor mij en is het dat dus niet. Ik heb via Coolbleu al gekeken naar de verschillen tussen OLED / QLED en daarmee ben ik dan iets duidelijker maar dan kom ik weer of er iets meer is als die 2 opties?


    En dan verder.. VRR? HDMI 2.0 of 2.1? Hoe kies (of weet je) dat je TV met blu-ray kijken of games spelen de juiste FPS heeft die je wil? HDR of HDR10+?
    Is dat allemaal belangrijk om te weten wat je daarmee wil of echt alleen als je die hard om te gamen een TV gaat gebruiken?


    Ik bedoel, ik game regelmatig in de zin van zeg soms 2 dagen niet en dan weer 1,5 uur per dag tot soms maar totaal 4 uur per week. Blu-ray's kijk ik ongeveer 3 per week.


    Ik hoop dat iemand of jullie mij beter kan informeren waar ik naar zou kunnen kijken omdat ik gewoonweg door de bomen het bos niet meer zie en redelijk a-technisch ben wat dat betreft.


    Ik zal daarnaast even een kleine omschrijving geven van wat ik wel weet/zou willen:
    - De TV hangt aan de muur.
    - De TV gaat een formaat krijgen van 65 inch.
    - Harman/Kardon soundbar incl. sub in gebruik.
    - Wil overstappen naar 4K.
    - PS5 komt in huis (uiteindelijk).
    - Kijken veel films via (4K) bluray, game regelmatig, kijk af en toe normale uitzending.
    - Veel Netfelix/Videoland.
    - Budget maximaal € 1200,-.


    Ik heb altijd een Samsung gehad omdat naar mijn mening dat het mooiste beeld is en afwerking/design, dus mijn voorkeur heeft nog steeds Samsung.
    De TV hangt in een woonkamer waar veel licht is (dus ook weerspiegeling).. kan overigens altijd de rolluiken laten zakken dus altijd een oplossing voor.

    Daarnaast had ik in 1e instantie snel een keuze voor QLED gemaakt maar nu al enkele dagen wat zoeken en video's kijken lijkt OLED een betere keuze!?

  2. #2

    Standaard

    Altijd lastig, een TV uitzoeken. Maar gezien je omschrijving kan ik alvast dit zeggen: Als je Samsung wilt, wordt het geen OLED. En als je OLED wilt, dan wordt het geen Samsung.
    Samsung maakt namelijk geen OLED, zij houden het bij QLED, wat toch wat anders is. De meningen zijn nogal verdeeld, maar over het algemeen vindt men OLED mooier/beter.
    Maar voor 1200 euro zal het lastig (zo niet onmogelijk) zijn om een goede 65" OLED te vinden. Voor 1200 euro kun je al wel een QLED kopen.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard

    Iemand die heel makkelijk kan uitleggen wat het grote verschil is tussen OLED / QLED?


    Zoals ik het lees is OLED puur voor LG en QLED puur voor Samsung.
    Ik heb altijd al Samsung gehad en zweer daar in feite qua scherm ook bij.


    Ik weet wel de verschillen maar niet waarop ik nou echt mijn keuze moet gaan maken!?


    OLED zwartwaarde +
    QLED helderheid +


    en dan heb je nog inbranden wat bij de een - zou zijn en bij de ander zwartwaardes - maar lees toch ook weer dat bij beide dat echt wel meevalt.


    LG OLED65CX6LA had ik nu op het oog maar na wat video's te hebben bekeken en dat de prijs ook verschilt zijn er ook gewoon dikke prima QLED's. Maar buiten de prijs, iemand tips of wellicht een heldere blik waar je het beste je keus kan op laten baseren?

  4. #4

    Standaard

    Als ik op dit moment een nieuwe 4K-televisie zou moeten kiezen (wat overigens niet het geval is) dan zou mijn voorkeur denk ik toch naar een Samsung QLED gaan en dan met name naar een model uit de hogere prijsklassen. Hoewel ik voornamelijk films kijk en de kenners voor die doelgroep eerder OLED adviseren, vind ik de nadelen van OLED zwaarder wegen dan de nadelen van QLED. Qua beeldkwaliteit ontlopen beide technieken elkaar niet veel, al zullen puristen daar wellicht een andere mening over hebben.

    Voordelen OLED:
    - Diepe zwartwaarden (zwart is echt zwart)
    - Grote kijkhoeken
    - Uitstekende bewegingsonscherpte
    - Snelle responstijden

    Nadelen OLED:
    - Geeft de beste beeldkwaliteit in een donkere kijkomgeving, minder geschikt voor verlichte ruimtes
    - Kans op image retention cq. inbranden
    - Kans op black crush (ontbrekende detaillering in donkere gedeelten)
    - Kans op vervagen van kleuren na een aantal jaren (met name rood)
    - Techniek is een beetje uitontwikkeld

    Voordelen QLED:
    - Hogere helderheid en daardoor beter geschikt voor kijken in verlichte ruimtes
    - Fraaie, zeer natuurlijke kleuren out-of-the-box
    - Goede tot zeer goede zwartwaarden met uitstekend schaduwdetail
    - Zeer goede bewegingsweergave

    Nadelen QLED:
    - Nog steeds geen ondersteuning voor Dolby Vision
    - Matige kijkhoeken (geldt niet voor de topmodellen van Samsung)

    Deze opsomming is overigens niet volledig.

    Overigens maakt niet alleen LG OLED-TV's. Ook Panasonic, Sony, Philips om een paar merken te noemen. Zij gebruiken weliswaar allemaal panels van LG maar ieder merk past zijn eigen beeldverwerkingssoftware hierop toe. Daardoor zijn er wel degelijk verschillen tussen de OLED's van de diverse merken. Met name Panasonic scoort erg goed, als ik de reviews mag geloven. Als ik nu een OLED zou willen kopen zou dat merk zeker bovenaan mijn lijstje staan. LG schijnt daarentegen weer beter met de service te zijn.

    Maar: je kunt niet absoluut zeggen dat OLED beter is dan QLED, of omgekeerd. OLED-bezitters zullen altijd OLED blijven aanbevelen en omgekeerd.

    Meestal krijg je het advies om ze eens in een winkel te gaan bekijken, maar dat is in de praktijk een lastig ding. Zelden staan ze naast elkaar (OLED's meestal in een donkere hoek, QLED's midden in de winkel) en dan nog staan de beeldinstellingen op Dynamisch (wat je zelf nooit zou instellen) en draaien van die trage demofilmpjes met overdreven, onrealistische kleuren. Je kunt beter eens bij iemand thuis gaan kijken die een OLED of QLED heeft staan.
    Laatst aangepast door Marcel Hoeve : 27-10-2020 om 10:57
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Als ik op dit moment een nieuwe 4K-televisie zou moeten kiezen (wat overigens niet het geval is) dan zou mijn voorkeur denk ik toch naar een Samsung QLED gaan en dan met name naar een model uit de hogere prijsklassen. Hoewel ik voornamelijk films kijk en de kenners voor die doelgroep eerder OLED adviseren, vind ik de nadelen van OLED zwaarder wegen dan de nadelen van QLED. Qua beeldkwaliteit ontlopen beide technieken elkaar niet veel, al zullen puristen daar wellicht een andere mening over hebben.

    Voordelen OLED:
    - Diepe zwartwaarden (zwart is echt zwart)
    - Grote kijkhoeken
    - Uitstekende bewegingsonscherpte
    - Snelle responstijden

    Nadelen OLED:
    - Geeft de beste beeldkwaliteit in een donkere kijkomgeving, minder geschikt voor verlichte ruimtes
    - Kans op image retention cq. inbranden
    - Kans op black crush (ontbrekende detaillering in donkere gedeelten)
    - Kans op vervagen van kleuren na een aantal jaren (met name rood)
    - Techniek is een beetje uitontwikkeld

    Voordelen QLED:
    - Hogere helderheid en daardoor beter geschikt voor kijken in verlichte ruimtes
    - Fraaie, zeer natuurlijke kleuren out-of-the-box
    - Goede tot zeer goede zwartwaarden met uitstekend schaduwdetail
    - Zeer goede bewegingsweergave

    Nadelen QLED:
    - Nog steeds geen ondersteuning voor Dolby Vision
    - Matige kijkhoeken (geldt niet voor de topmodellen van Samsung)

    Deze opsomming is overigens niet volledig.

    Overigens maakt niet alleen LG OLED-TV's. Ook Panasonic, Sony, Philips om een paar merken te noemen. Zij gebruiken weliswaar allemaal panels van LG maar ieder merk past zijn eigen beeldverwerkingssoftware hierop toe. Daardoor zijn er wel degelijk verschillen tussen de OLED's van de diverse merken. Met name Panasonic scoort erg goed, als ik de reviews mag geloven. Als ik nu een OLED zou willen kopen zou dat merk zeker bovenaan mijn lijstje staan. LG schijnt daarentegen weer beter met de service te zijn.

    Maar: je kunt niet absoluut zeggen dat OLED beter is dan QLED, of omgekeerd. OLED-bezitters zullen altijd OLED blijven aanbevelen en omgekeerd.

    Meestal krijg je het advies om ze eens in een winkel te gaan bekijken, maar dat is in de praktijk een lastig ding. Zelden staan ze naast elkaar (OLED's meestal in een donkere hoek, QLED's midden in de winkel) en dan nog staan de beeldinstellingen op Dynamisch (wat je zelf nooit zou instellen) en draaien van die trage demofilmpjes met overdreven, onrealistische kleuren. Je kunt beter eens bij iemand thuis gaan kijken die een OLED of QLED heeft staan.
    Kijk, fijne heldere uitleg.
    Kun je mij vertellen waarom het bij een TV nadelig is als er geen Dolby ondersteuning is? Ik bedoel, als ik een 4K blu-ray ga kijken (of normale blu-ray) ga je dat dan merken als ik het geluid vanuit mijn soundbar laat komen? Heeft HDR / HDR10 / HDR10+ daar ook iets mee te maken?

    Ik heb me de afgelopen weken flink georiënteerd op OLED.. ben nu paar dagen bezig naar QLED te kijken. Is ook weer veel in te krijgen.
    Helaas heeft niemand die ik ken OLED en/of QLED.

  6. #6

    Standaard

    Dolby Vision is net zoiets als HDR, alleen dan - volgens sommigen - een betere versie. Zoals HDR10 en HDR10+ ook weer een iets betere versie van HDR is. Dit heeft puur en alleen betrekking op het beeld, niet op het geluid. Dus of jij met een soundbar of een Dolby Atmos 9.2 surround systeem luistert maakt niets uit voor je TV.
    Ikzelf heb een Samsung 55" QLED en daar ben ik heel tevreden mee. Het kan altijd beter, zeker, maar voor mij is deze op dit moment ruim voldoende.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  7. #7

    Standaard

    Je schrijft o.a. ook:

    "De TV hangt in een woonkamer waar veel licht is (dus ook weerspiegeling).. kan overigens altijd de rolluiken laten zakken dus altijd een oplossing voor."

    Dan kan ik niet anders dan een Samsung QLED adviseren. Deze schermen hebben een veel betere antireflectie-laag dan OLED TV's, die deze compleet ontberen.
    OLED TV's komen zoals gezegd het best tot hun recht in verduisterde ruimtes. Ik moet er niet aan denken om iedere keer de gordijnen/rolluiken dicht te moeten doen als ik TV wil kijken. Zeker in de woonkamer is dat geen optie. Natuurlijke verduistering lukt 's avonds in de winter nog wel, maar 's zomers kun je dat vergeten. Heb je nog een speciale ruimte elders in het huis (bijv. een thuisbioscoop op zolder of in de kelder), dan gaat dat wellicht gemakkelijker. Maar ook in mijn huis is er geen enkele plek die ik volmaakt kan verduisteren. Bovendien, maar dat is een persoonlijk ding, vind ik TV-kijken in volledig duisternis geen prettige ervaring en behoorlijk vermoeiend.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  8. #8

    Standaard

    Ik wil toch een klein beetje een nuance aanbrengen aan hetgeen hier vermeld wordt: ook in lichte omgevingen geeft OLED een erg mooi plaatje. En in een donkere omgeving een nog mooiere plaatje. Anders krijgt Robintje wellicht het idee dat OLED overdag niet aan te gluren is, dat is absoluut niet het geval .

    Vergeet niet nog een punt van overwegen: het besturingssysteem van de LG, WebOS, werkt echt erg fijn en is zeer snel. netflix, Videoland, Prime, Disney+, starten allemaal heel snel op en de navigatie is heel makkelijk. Beeldkwaliteit van de streams is prachtig (ligt ook wel aan je internetsnelheid), Dolby Vision, HDR, het kan allemaal (afhankelijk of de film/serie het aanbiedt), wel is aan te raden om bijvoorbeeld bij netflix het 4K abonnement te nemen.
    Ik heb geen ervaring met die van Samsung (Tizen), misschien kunnen anderen daar meer over zeggen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ik wil toch een klein beetje een nuance aanbrengen aan hetgeen hier vermeld wordt: ook in lichte omgevingen geeft OLED een erg mooi plaatje. En in een donkere omgeving een nog mooiere plaatje. Anders krijgt Robintje wellicht het idee dat OLED overdag niet aan te gluren is, dat is absoluut niet het geval .

    Vergeet niet nog een punt van overwegen: het besturingssysteem van de LG, WebOS, werkt echt erg fijn en is zeer snel. netflix, Videoland, Prime, Disney+, starten allemaal heel snel op en de navigatie is heel makkelijk. Beeldkwaliteit van de streams is prachtig (ligt ook wel aan je internetsnelheid), Dolby Vision, HDR, het kan allemaal (afhankelijk of de film/serie het aanbiedt), wel is aan te raden om bijvoorbeeld bij netflix het 4K abonnement te nemen.
    Ik heb geen ervaring met die van Samsung (Tizen), misschien kunnen anderen daar meer over zeggen.
    Zo zwart-wit bedoel ik het nu ook weer niet, Rogue, maar feit is/blijft dat een (Q)LED TV door zijn intrinsieke helderheid in een verlichte kamer gewoon een beter beeld geeft. Ik heb zelf ooit een plasma TV gehad. Beeld was zeer goed als je bijna in het donker keek, maar zeer matig bij veel verlichting of daglicht. Op de plasma naar bijv. de Tour de France kijken was niet fijn. Dan moesten overdag de gordijnen dicht.
    Zelf gebruik ik geen enkele app op mijn TV. Ik stream niet via VOD-diensten en ik ben dat ook niet van plan. Onze interesses liggen elders. Dus daarover kan ik niets zeggen.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  10. #10

    Standaard

    Bedankt allen voor de uitleg en tips. Heb weer een beetje meer info om te kunnen gebruiken.
    Betreft het OLED/QLED helderheid lees ik wel veel dat ze, indien je wat duurdere TV pakt, veel naar elkaar toe aan het komen zijn (of QLED richting OLED).

    De een (voorlopig ) laatste vraag voor nu:

    Hebben jullie een site of iets waar je makkelijk een overzicht hebt van de huidige TV's en/of nieuwere/nieuwste TV's? De standaard sites zoals Bol, MediaMarkt en Coolbleu zijn leuk met de vinkjes maar echt overzichtelijk word het naar mijn mening er niet op. Of is het zoals eerder gezegd, probeer naar iemand te gaan die OLED/QLED heeft en desnoods gewoon de winkels binnen stappen? Moet je nog wel een ervaren iemand zien te spreken.. vind toch vrij vaak in de winkels tegenwoordig de jonge mennekes waarvan ik dan denk dat ze standaard antwoorden hebben als: 'deze TV is gewoon erg goed' of 'mooi beeld' zonder enige diepgang in hun uitleg.

  11. #11

    Standaard

    Ik vind PlatteTV.nl wel een redelijk overzicht hebben.
    Hier voor QLED TV's of OLED TV's
    je kunt zelf nog doorselecteren op formaat, merk en ook jaartal
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  12. #12
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Beste tip ooit. Ga naar een ruim gesorteerde winkel zoals PlatteTV of de Mediamarkt. Kijk wat jij het mooiste beeld vindt geven... Dat is meestal de juiste keuze. Ze zijn nu ook nog eens allemaal scherp geprijsd. Wij hebben op onze website ook enkele artikelen en tv-recensies staan. Als je die even doorleest ga je i.i.g. goedbeslagen ten ijs.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 30-10-2020 om 00:37 Reden: URL
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Beste tip ooit. Ga naar een ruim gesorteerde winkel zoals PlatteTV of de Mediamarkt. Kijk wat jij het mooiste beeld vindt geven... Dat is meestal de juiste keuze.
    Dat meen je toch niet serieus, Claudio? Naar zo'n dozenschuiver gaan waar alle TV's op de 'winkelstand' staan met schreeuwende kleuren en suffe demofilmpjes en waar de verkopers van toeten noch blazen weten? Ik zou dan eerder nog een speciaalzaak als HifiKlubben e,d, adviseren. Daar vertonen ze meestal de gewone TV-zenders en kun je zelf meegebracht materiaal afspelen en zelf met de afstandbediening met de instellingen spelen. Tenminste, dat was in de tijd dat ik mijn TV ging uitzoeken.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  14. #14
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Vroeger kon je bepaalde tv's bij Raf (Klubben) kopen en de rest bij BBC. Tegenwoordig is het allemaal een pot nat. Als je weet welke tv je wilt hebben maakt het niet meer uit waar je hem haalt. Weet je dat niet kun je twee dingen doen; je van a tot z laten vertellen wat je mooi hoort te vinden of zelf bepalen. De beste prijs bepaalt tegenwoordig waar ik koop, service gaat toch veelal via de fabrikant. Betaal namelijk nooit wat er op het prijskaartje staat... Altijd onderhandelen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #15

    Standaard

    Idd onderhandelen, kijk maar eens op tweakers in het OLED prijs topic.
    Ik zou alleen voor QLED gaan als deze echt veel goedkoper is, OLED is echt prima te zien met zonlicht.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  16. #16
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat is ook een beetje het verhaal nu. De prijzen zijn afgelopen maand echt flink gedaald. Toevallig een LG 55CX bij PlatteTV besteld voor 1350,- met verlengde 5 jaar service. Anderhalve maand daarvoor een LG 55B9 bij Coolblue voor een kleine 1250,-. De OLED-prijzen verschillen niet eens meer zo en al helemaal niet vergeleken bij een goede LEDtv. Veel hangt gewoon af van je budget.
    Alle tv's schitteren als er een raam achter zit of via een bepaalde hoek op het scherm weerspiegelt. Bij LED wellicht iets minder, maar nog steeds. Ik heb namelijk zowel LED als OLED, maar letterlijk bij elke nieuwe tv ga je schrikken hoeveel licht die dingen tegenwoordig geven. Eerder te veel als te weinig.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dolby Vision is net zoiets als HDR, alleen dan - volgens sommigen - een betere versie. Zoals HDR10 en HDR10+ ook weer een iets betere versie van HDR is. Dit heeft puur en alleen betrekking op het beeld, niet op het geluid. Dus of jij met een soundbar of een Dolby Atmos 9.2 surround systeem luistert maakt niets uit voor je TV.
    Ikzelf heb een Samsung 55" QLED en daar ben ik heel tevreden mee. Het kan altijd beter, zeker, maar voor mij is deze op dit moment ruim voldoende.
    Als Hoofdredacteur en oud gediende moet je toch wel beter weten dan die eerste zin.

    Dolby Vision is een frame by frame techniek. Kleuren worden dus per frame bepaald. Dus Dynamische techniek ten op zichte van core techniek.
    HDR10+ is wel vergelijkbaar kwa techniek met DV. HDR niet natuurlijk. Komt nog bij dat in theorie dolby vision 16 miljard kleuren heeft door hogere bitrate tov 1 miljard van hdr. Maar dit hangt ook van het tv panel af.

    Dus niet volgens sommigen, maar dv is gewoon een betere versie. DV en hdr10+ is wel over te discusseren


    Qled in lichte ruimte
    OLED in donkere ruimte

    Heb zelf een OLED, maar ga morgen bij mijn ma een Qled ophangen. De Q95T. Ze wilde de one connect box.
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22 Bekijk bericht
    Als Hoofdredacteur en oud gediende moet je toch wel beter weten dan die eerste zin.
    Ik weet natuurlijk ook lang niet alles
    Dolby Vision is een frame by frame techniek. Kleuren worden dus per frame bepaald. Dus Dynamische techniek ten op zichte van core techniek.
    HDR10+ is wel vergelijkbaar kwa techniek met DV. HDR niet natuurlijk. Komt nog bij dat in theorie dolby vision 16 miljard kleuren heeft door hogere bitrate tov 1 miljard van hdr. Maar dit hangt ook van het tv panel af.

    Dus niet volgens sommigen, maar dv is gewoon een betere versie. DV en hdr10+ is wel over te discusseren

    Qled in lichte ruimte
    OLED in donkere ruimte

    Heb zelf een OLED, maar ga morgen bij mijn ma een Qled ophangen. De Q95T. Ze wilde de one connect box.
    Bij jouw eerste zin zou ik als leek al afgehaakt zijn. Probeer het dan op een begrijpelijke manier uit te leggen.
    Laatst aangepast door Ludo Keeris : 30-10-2020 om 15:00
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  19. #19
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    HDR10 is standaard HDR. 10 slaat op 10 bit kleuren. HDR bepaalt voor de hele film eenzelfde High Dynamic Range instelling of het nu om donkere of lichte scenes gaat. Dolby Vision is 12 bit en bepaalt (metadata) bij elke scene wat het beste is. Hierdoor slipt er niks in zwart dicht en blijf je veel definitie in helderheid houden. Hellaas zijn er momenteel geen schermen die 12 bit kunnen weergeven, maar ook onvoldoende nits. Dolby Vision-materiaal is daardoor klaar voor tv's die dat veel beter doen. Het zorgt er momenteel dus in de praktijk voor dat het verschil wel goed merkbaar is, maar nog maar een schim van het potentieel. Beiden zijn sowieso gewoon erg mooi en een grotere meerwaarde dan de hogere resolutie. Het spettert meer van je scherm.

    HDR10+ is een uitbreiding op HDR10 die ook metadata met elk beeld meegeeft, maar slecht ondersteunt wordt. Meer een poging om onder de kosten van Dolby uit te komen. Dus je hebt vaak het een of het ander. Maar meestal Dolby Vision.

    LED kan meer nits produceren, maar het oneindige zwart maakt dat OLED al van nature doet wat HDR bij LCD doet. Ik vind bij het kopen van het tv geldt WYSIWYG. Je hoort dan vooral veel dat het eigenlijk een verloren strijd is. Al het andere is meestal denial.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 30-10-2020 om 19:49
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  20. #20

    Standaard

    Ik lees aandachtig mee! Ik ben lang niet zo'n technicus als de meeste hier maar leer wel elke dag vanuit hier en een ander forum (maar dat betreft meer voor het gaming aspect).
    Het verschil tussen HDR/HDR10(+) - Dolby Vision is toch als je je TV thuis hebt staan niet te vergelijken, enkel als ze echt naast elkaar staan?

    In mijn situatie gezien ik nog een 1080P TV heb.. zal HDR10 toch gewoon al een hele dikke vooruitgang zijn? Daarnaast moet ik dus wel even kijken of de PS5 wel HDR10 gaat ondersteunen laat staan Dolby Vision. Ik gebruik nu mijn Pro en dadelijk de PS5 als (4K)blu-ray speler i.c.m. een Harman/Kardon SB20 dus daarvoor zou het van toepassing zijn. Maar Netflix/Videoland e.d. gaat weer via TV.

    Overigens iemand ook enig idee of er een bepaalde HDMI kabel moet worden gekocht? Lees genoeg over HDMI 2.1 maar dat is toch toekomstmuziek?

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Vroeger kon je bepaalde tv's bij Raf (Klubben) kopen en de rest bij BBC. Tegenwoordig is het allemaal een pot nat. Als je weet welke tv je wilt hebben maakt het niet meer uit waar je hem haalt. Weet je dat niet kun je twee dingen doen; je van a tot z laten vertellen wat je mooi hoort te vinden of zelf bepalen. De beste prijs bepaalt tegenwoordig waar ik koop, service gaat toch veelal via de fabrikant. Betaal namelijk nooit wat er op het prijskaartje staat... Altijd onderhandelen.
    Prijzen is ook wel iets ja.. dan zie je een TV en in je achterhoofd houd je toch Black Friday. Of wacht je tot komend jaar voor wellicht price-drops.
    Kun je 'makkelijk' wat van de prijs af krijgen ja? Het is mij enkel ooit nog gelukt toen ik voor het eerst op mijn eigen ging wonen en stuk of 6 apparaten nodig had.

    PlatteTV krijg je wel korting of inruilkorting maar vraag me af of dat wel gewoon NL modellen zijn en nieuw in verpakking enz.?

  22. #22
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ja, altijd afdingen. Online mogen ze geen gekke dingen doen betreft de prijzen. vandaar dat er vaak staat bel voor winkel- of dagprijs. Een mailtje naar PlatteTV. of Kamera express oid. is vaak al genoeg en je krijgt een aanbieding. Overigens niet bij BOL of Cool Blue. Inruil is vaak niet de moeite, die korting krijg je vaak gewoon, tenzij het een echte dure tv is die je inruilt.

    HDR10 is al echt een forse verbetering ten opzichte van een Full HD-TV. Dus een slechte keus kun je in principe niet doen. En heel belangrijk is je budget en uiteraard welk formaat je zoekt. Momenteel is er echt keuze zat. Maar heb je de kans dan zou ik wel Dolby Vision meepikken. Maar de meeste UHD-films of streamingdiensten komen niet hoger dan een paar honderd nits en dan heb je niet eens wat aan dynamische metadata en tone mapping dat Dolby Vision biedt, immers er is niks te tone mappen als de bron het al niet weergeeft. Geen dealbreaker, maar als het erbij zit is het meegenomen.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 31-10-2020 om 17:54
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  23. #23

    Standaard

    Even een aanvulling en dat is dat DV inderdaad 12 bits aankan en daarmee toekomst bestendig is.

    Maarrrrrrrrr en zijn GEEN 12 bits panelen op dit moment en er zijn ook GEEN UHD uitgaven die gebruik maken van een 12 bits stream.
    Daarnaast is HDR10 de basis voor DV en doet daar vervolgen bij bepaalde scenes zijn "geheime saus" overheen (dus niet op frame basis, wat wel theoretisch mogelijk is, maar in de praktijk NOOIT gebeurd volgens de American Cinematographer site/forum).

    DV kan NIET meer keuren verzinnen dan de bron bevat. Wat er gebeurd is dat DV de 10 bits upsampeld naar 12 bits om te kunnen verwerken en deze na verwerking weer downsampeld naar 10 bits, want anders kan het 10 bits paneel dit niet verwerken.
    Pas als er 12 bits panelen zijn en UHD streams in 12 bit zal DV gaan shinen Voor nu blijft het steken in subtiele nuances...

    Onderstaand de analyse van de recent uitgebrachte BTTF UHD. De eerst is de Mandatory stream met HDR (in dit geval ook HDR10+ )
    en de 2e is DV extensie met de "geheime saus".

    VIDEO:
    Codec Bitrate Description
    ----- ------- -----------
    MPEG-H HEVC Video 73198 kbps 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 4000nits / HDR10+ v1 Profile B / BT.2020
    * MPEG-H HEVC Video 5242 kbps (6.68%) 1080p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 4:2:0 / 10 bits / 4000nits / Dolby Vision FEL / BT.2020

    Dit is slecht 1 voorbeeld, maar gelijk aan elke UHD disc met DV. die tot op heden zijn uitgebracht

    https://youtu.be/QiyWm2wlOf4

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    HDR10 is standaard HDR. 10 slaat op 10 bit kleuren. HDR bepaalt voor de hele film eenzelfde High Dynamic Range instelling of het nu om donkere of lichte scenes gaat. Dolby Vision is 12 bit en bepaalt (metadata) bij elke scene wat het beste is. Hierdoor slipt er niks in zwart dicht en blijf je veel definitie in helderheid houden. Hellaas zijn er momenteel geen schermen die 12 bit kunnen weergeven, maar ook onvoldoende nits. Dolby Vision-materiaal is daardoor klaar voor tv's die dat veel beter doen. Het zorgt er momenteel dus in de praktijk voor dat het verschil wel goed merkbaar is, maar nog maar een schim van het potentieel. Beiden zijn sowieso gewoon erg mooi en een grotere meerwaarde dan de hogere resolutie. Het spettert meer van je scherm.

    HDR10+ is een uitbreiding op HDR10 die ook metadata met elk beeld meegeeft, maar slecht ondersteunt wordt. Meer een poging om onder de kosten van Dolby uit te komen. Dus je hebt vaak het een of het ander. Maar meestal Dolby Vision.

    LED kan meer nits produceren, maar het oneindige zwart maakt dat OLED al van nature doet wat HDR bij LCD doet. Ik vind bij het kopen van het tv geldt WYSIWYG. Je hoort dan vooral veel dat het eigenlijk een verloren strijd is. Al het andere is meestal denial.
    Laatst aangepast door Hombre : 01-11-2020 om 14:47
    "A man's got to know his limitations", ...

  24. #24
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Niet alleen zijn er geen 12bit-panelen, maar ook geen schermen die genoeg nits (10.000 of meer) kunnen weergeven. OLED gaat tot 750 peak en sommige Samsung richting de 3000 á 4000 nits al je geluk hebt (geloof ik). Voordeel is wel dat Dolby Vision een end-to-end-product is en elke schakel in de ketting moet voldoen aan de eisen. Het geeft iets van referentie, maar het zorgt ervoor dat filmstudio's nog geen prioriteit leggen op meer kleuren en nits. Maar bij pcgaming is dat anders. Met de nieuwe videokaarten zullen er ook snel nieuwe monitoren worden ontwikkelt die dit wel beter kunnen en daar profiteren 'wij' straks ook van als we een nieuwe tv gaan kopen. Maar, eigenlijk allemaal toekomstmuziek die toch wel gaat om minimale verschillen. Coitus met kleine beestjes, zeg maar...

    Waarschijnlijk ook al te veel informatie voor de TS.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  25. #25

    Standaard

    Leuk om alles zo te lezen, en de beestjes zullen waarschijnlijk de mieren zijn waarmee het voor ons lastig is om gemeenschap mee te hebben, net zo lastig als om tegenwoordig tot een keuze te komen voor een nieuwe TV

    Veel beloven en weinig geven lijkt tegenwoordig wel de nieuwe mode van de producenten te zijn en als iets niet werkt mag de consument zich een ongeluk zoeken waar hij/zij dan zogenaamd fout zou zitten als hij/zij iets niet aan de praat krijgt.

    Momenteel veel ingewikkelde technieken die vooral halfbakken werken tussen de diverse apparaten en daar doet HDMI dan ook een flinke duit in het zakje bij. Is HDMI gewoon al een draak van een eigenwijs systeem tussen de diverse merken en dan ook nog allerlei noodzakelijke instellingen die je moet doen om iets nog enigszins an het werk te krijgen, als het dan al zou lukken, maakt het er voor de consument ook al niet makkelijker op.

    Veel fouten bij de producenten in zowel de hardware als de software zijn in weze een schande, vooral als zij al haastig een produkt met veel beloften de markt opdouwen om dan later te proberen via updates hun beloften een beetje knap te laten werken....... en soms lukt ze dat helaas ook niet eens.

    Op het gebied van een TV zullen veel mensen niets of weinig merken van alle probleempjes die het apparaat kent, maar als je eruit wil halen wat er volgens de beloften allemaal inzit kun je helaas wel voor nare verrassingen komen te staan. Met de meeste TV's lukt het nog wel om via de kabel ongestoord naar TV zenders te kijken en dat is wat de meeste mensen doen, een simpele DVD/Blu ray speler erop aansluiten wil ook nog wel werken, al wil dat niet zeggen dat altijd alle opties werken, een plaatje en beeld krijgen lukt dan nog wel, maar of dat in de juiste/gewenste settings gebeurt is niet altijd het geval. Veel mensen herkennen dat vaak niet eens en nemen al genoegen met het beeld en geluid dat ze te voorschijn hebben weten te toveren

    Ben je echter veeleisend en kritisch zoals een liefhebber eigenlijk ook zou moeten zijn, dan is de aanschaf van een TV inderdaad iets waar je wel wat tips bij kunt gebruiken en ervaringen van anderen in mee wilt kunnen nemen, zodat je eventueel weet waar je rekening mee moet houden.

    TS weet dat hij een 65ich TV wil, bij voorkeur een Samsung en hij weet dat hij erop gaat gamen lijkt mij ivm de aanschaf van de komende PS5.

    Een Oled om op te gamen lijkt mij ivm het inbranden al wat minder, ook de veel kortere levensduur waarbij het scherm optimaal beeld blijft geven zou voor mij al geen aanrader zijn om een OLed aan te schaffen, zeker hier op het forum zijn de meeste 3D liefhebbers dacht ik ondertussen al niet meer in het bezit van hun 3D Oled TV en dat is eigenlijk best wel sneu, vond het schitterend om 3D te kijken op een 4K OLed TV. Vind OLed echter wel mooi beeld geven, maar voor mij te klein en ik vind ze vooral in de echt grote maten van 77inch en daarboven niet echt prijsgunstig.

    Blijft er "gewoon" led over. laat ik eerlijk zijn, het beeld kan tegenwoordig heel dicht richting dat van OLed gaan, vind dat van mijn eigen TV ook, al zou ik niemand een Sony aanraden omdat de Apps veel haperingen hebben tijdens het kijken, HDMI zo zijn storingen heeft en na een update heeft Sony je de keuzevrijheid ontnomen hoe jij een DV of HDR uitzending via een app wilt zien, door je je eigen keuze te ontnemen en je dwingt te kijken in DV of HDR, ook al ziet dat er ook vaak niet om aan te zien uit, iets waar ik de updater best wel een paar rake tikken tegen de weke delen voor wil geven, geen Sony dus als je vrijheid wil en zonder haperingen naar je apps wilt kijken.

    Er zijn tegenwoordig meer merken dan alleen Samsung, er zijn schijnbaar ook Chinese merken die zeer goed presteren, en ook gamers heel blij maken met een lage Lag. TS zou denk ik in zijn zoekopties moeten zetten, 65 inch, 120Hz, gamers TV en zoals eerder gezegd, proberen te kopen bij de voordeligste, de grote maten worden over het algemeen toch aan huis gemaakt door de fabrikantgarantie. Heeft Samsung zijn QLed, LG heeft (ja ja, LG maakt ook nog gewoon Led TV's ) NANO wat dat ook mag inhouden en is daar zo wild mee dat zij op een 65 inch NANO ook nog eens 100euro cashback geven(wel goed uitkijken waar je hem koopt en als je de foto opstuurd van de uitgeknipte barcodes moet wel zichtbaar zijn dat je de barcode hebt uitgeknipt)

    Je uiteindelijke keuze bij een goedkope betrouwbare winkel online kopen, achteraf betalen of met creditcard zodat je bescherming op je aankoop hebt en dan proberen of alles wat ze beloven het ook echt doet zoals beloofd en als alles naar het zin is, houden en ervan genieten

    Soms is het leven gewoon simpel
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •