De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Onkyo TX sr608 en inbouwspeakers op veranda

    Ik ben bezig met de aanleg van een veranda. Daar wil ik graag plafondspeakers inbouwen.


    Nu wil ik het volgende:

    4 plafondspeakers inbouwen (mogelijk 'krijg" ik een stel bose freespace 16 speakers).
    2 speakers aansluiten op front boxen van de 608
    2 speakers aansluiten op zone 2

    Tv via tulp aansluiten op de reciever
    chromecast audio aansluiten op de reciever

    Ik vraag me af of het geluid uberhaupt goed is (en ja, over smaak valt te twisten ). Maar komt hier voldoende geluid uit voor tv (2 speakers)
    En komt hier genoeg geluid uit voor muziek 4 speakers? als ik een feestje heb zet ik er mijn omni 50+ wel bij .

    Hoe zit het overigens met het synchroon lopen van de audio en beeld? ik gebruik geen HDMI omdat de afstand nogal groot is en de HDMI out kapot is op mijn reciever.

    Hopelijk leg ik het zo een beetje goed uit. En als er vragen zijn, stel ze gerust.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum ABC123.

    Van een receiver mag je verwachten dat het geluid goed is. De 608 is een model dat al een paar jaar op de markt is en dan is het de vraag wat de technische staat is. Heb je deze nieuw of als 2e hands gekocht in een winkel, dan zou deze geen defect mogen hebben dat invloed heeft op de kwaliteit van beeld en geluid.

    De 608 is een model dat geschikt is voor luidsprekers in 2 verschillende ruimtes. Voor jouw situatie betekent het dat je moet kiezen welke andere ruimte (zone 2 of de veranda) je combineert met de luidsprekers in de woonkamer. Deze kun je dan alleen wat zachter of harder laten spelen of uitschakelen. Makkelijker is het om de receiver te gebruiken waarvoor deze bedoeld is: een surround-opstelling in de woonkamer, de 'zone 2' van de receiver voor de veranda te gebruiken en de omni50+ voor het andere gedeelte van de jouw zone 2.

    Voor het kijken naar TV, kun je het beste een digitale verbinding gebruiken, omdat de meeste moderne TV's geen analoge uitgang hebben en zodat het geluid ook als 'surround' verwerkt en weergegeven kan worden. Wanneer je de audio-uitgang van de TV gebruikt, is het geluid vaak synchroon met het beeld. Om de set makkelijk te kunnen bedienen is het verstandig dat de TV en de receiver niet ver van elkaar geplaatst zijn.

    Je kunt de 'zone 2' van de receiver gebruiken als versterkt ('powered') of 'pre-out'. Bij 'powered' kun je in principe maar 2 luidsprekers van de veranda aansluiten op de kanalen voor 'surround-back'. Wanneer je er 4 op aan wilt sluiten moet er gekeken worden naar de belastbaarheid en de impedantie. Volgens de specs van Bose hebben de DS16F -zonder gebruik van de trafo- een impedantie van 8 Ohm en een belastbaarheid van 16 tot 64 Watt. Sluit je ze parallel aan, dan zal impedantie gehalveerd worden (4 Ohm) en bij serieel verdubbeld (16 Ohm). Vanwege de kleine weergevers zal belastbaarheid volgens mij laag genoeg zijn om ze parallel aan te kunnen sluiten, maar dat kun je het beste zelf proberen. Houd er rekening mee dat de behuizing van de inbouw-modellen aan de bovenkant waarschijnlijk niet waterdicht is.

    Succes met proberen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •