De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Luidspreker opstelling 2 backspeakers naast bank?

    Wat is jullie ervaring met opstelling luidsprekers?

    Ik heb een 5.1.2 opstelling en 2 speakers staan op standaard stijf naast de bank, nu is mijn vraag moet ik deze speakers instellen op surround of surround back. Ik vind ze nu nogal overheersend en zou dat juist graag wat meer vanuit de front speakers willen. Mischien ook een kwestie van instellen volume speakers...
    Laatst aangepast door Wim S. : 23-12-2020 om 20:24

  2. #2

    Standaard

    Dat is inderdaad instellen met het volume van de speakers. Veel receivers hebben daar een menu-optie voor.
    Je moet ze niet instellen als Surround back, want daar komt dan alleen het achtergeluid van een 7.1 audiotrack uit en niet de 'normale' surround.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Dat is inderdaad instellen met het volume van de speakers. Veel receivers hebben daar een menu-optie voor.
    Je moet ze niet instellen als Surround back, want daar komt dan alleen het achtergeluid van een 7.1 audiotrack uit en niet de 'normale' surround.
    Bedankt, is dus even kwestie van aanpassen naar mijn eigen oren. Ik heb auddesey calibratie van Denon gedaan, klinkt al goed maar wil her en daar wel wat aanpassen. Daarnaast kan het ook nogal schelen per film. Maar komt met de tijd wel...

  4. #4

    Standaard

    Vraag: bij een normale 5.1-opstelling, zoals ik die heb staan, heb ik twee frontluidsprekers, een centrumluidspreker en twee achterluidsprekers. Dat geeft al een fantastisch geluid. Waar heb je dan die andere twee luidsprekers bij een 5.1.2-opstelling voor nodig? Wat voegt dat toe? En waar staan die dan?
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Vraag: bij een normale 5.1-opstelling, zoals ik die heb staan, heb ik twee frontluidsprekers, een centrumluidspreker en twee achterluidsprekers. Dat geeft al een fantastisch geluid. Waar heb je dan die andere twee luidsprekers bij een 5.1.2-opstelling voor nodig? Wat voegt dat toe? En waar staan die dan?
    Die zitten in mijn geval al in de speakers verwerkt, hoor je geluiden boven je zoals bv regen, helicopters, werkt met weerkaatsing, werkt vooral met atmos.Je kan ze ook los kopen en bv boven aan de wand of plafond bevestigen. Maar ben het met je eens dat als je goed speakers hebt het geluid ook fantastisch kan klinken.

    Wat betreft instellen van het geluid ben ik er nu wel achter gekomen dat je het met de functie niveaus in luidspreker setup het mooi kan instellen naar je eigen smaak.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Vraag: bij een normale 5.1-opstelling, zoals ik die heb staan, heb ik twee frontluidsprekers, een centrumluidspreker en twee achterluidsprekers. Dat geeft al een fantastisch geluid. Waar heb je dan die andere twee luidsprekers bij een 5.1.2-opstelling voor nodig? Wat voegt dat toe? En waar staan die dan?
    Die andere twee luidsprekers zijn voor de hoogte-geluiden en dat zijn niet alleen 'objecten' die over je heen vliegen, maar ook de akoestiek van de ruimte waarin een scene zich afspeelt. Het is dus niet alleen voor films met aktie, maar bvb ook voor concerten en natuurfilms.

    In de gebruiksaanwijzingen van receivers staat beschreven dat je deze boven de 'fronts' of 'surrounds' of aan het plafond kan hangen. Wanneer je ze boven de 'fronts' of 'rears' wilt plaatsen, dan mag dit hetzelfde soort (mono-polaire) luidsprekers zijn als voor 'surround' en het is aan te raden om deze op ong. 2,0m hoogte en/of minstens 0,5m onder het plafond. Wil je geen luidsprekers hoog aan de wand of het plafond, dan kun je kiezen voor modellen die je op de bestaande luidsprekers kunt leggen en de geluiden naar boven afstralen. Dit soort luidsprekers worden vaak 'enableds' genoemd, zijn meestal ook geschikt om aan het plafond te monteren.

    Zelf vind ik hoog aan de wand boven de 'fronts' het beste, want dan maak je gebruik de reflectieve eigenschappen van het plafond en hoef je ook geen lange kabels in het zicht te "leggen".

    Heb je een set met 5 sateliet-luidsprekers, dan hoef je alleen een stel boekenplank-formaat luidsprekers te kopen die je als vervangende 'fronts' gaat gebruiken. Een uitzondering hierop is wanneer je een dempend of verlaagd plafond hebt, dan zou je ze ook in kunnen bouwen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Wim S. Bekijk bericht
    Die zitten in mijn geval al in de speakers verwerkt, hoor je geluiden boven je zoals bv regen, helicopters, werkt met weerkaatsing, werkt vooral met atmos.Je kan ze ook los kopen en bv boven aan de wand of plafond bevestigen. Maar ben het met je eens dat als je goed speakers hebt het geluid ook fantastisch kan klinken.

    Wat betreft instellen van het geluid ben ik er nu wel achter gekomen dat je het met de functie niveaus in luidspreker setup het mooi kan instellen naar je eigen smaak.
    Een probleem wat vaak speelt in woonkamers is dat wanneer een set 5 dezelfde luidsprekers heeft, het geluid van de 'surrounds' door de kortere afstand veel krachtiger is dan van de 'fronts' en de 'centre'. Dit kun je oplossen door ze wat zachter te zetten, de "sweetspot" (midden van de opstelling) te verplaatsen door de afstanden in de receiver te veranderen en/of de 'surrounds' 1,2 tot 1,5m boven de vloer te plaatsen. Een groot voordeel van het laatste is dat het geluid dan wat ruimtelijker en dus meer als een 5.1.4 gaat klinken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-12-2020 om 23:51 Reden: Onduidelijke grammatica
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •