De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Full HD versus 4K versus 8K invloed en kijkafstand

    Een (beginners)vraag owv ook interesse in de technische kant:

    Op internet vind je grafieken over "viewing distance vs schermgrootte" en daarop de invloed van "dvd vs bluray vs 4k".
    Voor de mensen die hier veel kennen, films reviewen en hardware testen.
    Klopt dit effectief?
    IK vroeg me het volgende af:

    Stel we gaan uit van een grote tv, laat ons zeggen 75 inch (om futureproof te zijn). Qua technologie de beste OLED.
    De kijkafstand nemen we ergens rond 3 a 3,5 meter (representatief voor veel woonkamers denk ik)

    Klopt het dan dat je amper/geen verschil ziet tussen bluray en 4K? Ik heb het hier over de scherpte, dus niet de invloed van HDR10+ en Vision op kleuren.
    En dat het scherm nog groter moet of de afstand korter om verschil te beginnen zien?
    Of zijn die grafieken een hoop nonsens?

    En heeft de tv zelf invloed?
    Als je een bluray bekijkt vanop die 3 a 3,5m en ook de schermgrootte is gelijk, merk je dan verschil tussen een full hd of 4k of 8k tv?
    Of maakt dit niet uit en is het maximale altijd de resolutie van de bluray?

    Bedankt
    Mvg

  2. #2

    Standaard

    Even iets vooraf: een 75 inch TV kopen is niet futureproof (welke toekomst?), net zo min als OLED dat qua techniek is. Iedere paar jaar komen de fabrikanten weer met nieuwe technieken. Als je nu een nieuwe TV koopt, is die over een paar jaar alweer 'verouderd', technisch gezien. Dat wil helemaal niet zeggen dat een ouder toestel slechter is. In tegendeel.

    Zie je verschil in scherpte tussen de Blu-ray versie en de 4K-versie van een film? Mijn persoonlijke ervaring (en die van veel recensenten) is dat de 4K-versie meestal maar een fractie scherper is dan de Blu-ray, in veel gevallen is het verschil te verwaarlozen, zeker als de Blu-ray en de UHD van dezelfde 'master' afkomstig zijn. Mijn TV schaalt gewone Blu-rays op naar 2160p, net zoals de meeste 4K UHD-uitgaven op een 2K-versie gebaseerd zijn en opgeschaald zijn naar 4K. Dat verklaart ook vaak het minimale verschil in scherpte, en dan moet je nog erg met je neus dicht bij het scherm gaan zitten, dus niet op een normale kijkafstand van 3 tot 3,5 meter. Ja, op een 75 inch scherm zul je mogelijk op die kijkafstand iets verschil kunnen zien, maar je zult dan ook goede ogen moeten hebben. Ik kijk op 3,5 meter naar een 49 inch scherm en zie geen scherpteverschil tussen 4K en Blu-ray.

    HDR10, HDR10+, Dolby Vision en WCG (Wide Color Gamut) maken bij 4K UHD het verschil ten opzichte van de Blu-ray. Dat wil niet altijd zeggen dat dit een beter of mooier beeld oplevert ten opzichte van de Blu-ray. Met name bij WCG slaat men nogal eens door, wat hele onnatuurlijke kleurtinten oplevert, met name huidtinten van acteurs en actrices. Maar ook bijv. knalrode voorwerpen in een normaal straatbeeld vind ik nog steeds niet mooi, want dat komt heel onnatuurlijk over. Het beste aan 4K UHD ten opzichte van Blu-ray is het hogere dynamische bereik (het verschil tussen de lichtste en de donkerste scènes), wat zich vertaalt in een betere detaillering, zonder dichtlopende schaduwen of uitgevreten hooglichten (luchten).

    Ik persoonlijk hou niet zo van grote schermen (65 inch en groter) omdat ik dat niet prettig vind kijken. Ik wil in één opslag alles op een scherm kunnen zien en ook de ondertitels kunnen lezen zonder voortdurend mijn hoofd of ogen van links naar rechts over het beeld te moeten laten gaan. Bovendien zie je op grote schermen alle beeldfouten veel eerder en duidelijker, en kan de scherpte-indruk minder zijn dan van een kleiner scherm. Maar: velen op dit forum zullen dat niet met mij eens zijn. Het is net wat je zelf belangrijk vindt. Ik hoef geen grote auto voor de deur om de buren te imponeren. Ik koop altijd een auto die bij mij past.

    Succes met je zoektocht!
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor jouw antwoord Marcel.

    Ik ben niet specifiek op zoek hoor.
    Ik kijk nu op een 55 inch full hd. Wel een verouderd model.
    Dus ik kan het niet testen op een nieuwe tv.

    En ik wou gewoon wat meningen van mensen hier die er meer van kennen
    Vandaar vooral de vraag.

  4. #4

    Standaard

    Misschien iets off topic, of misschien ook weer niet, maar wat is eigenlijk de beste keuze?: Keuze voor een OLED 4K TV of de keuze voor een QLED TV? Welke geeft het beste/mooiste/scherpste beeld? Toevoeging: TV is echt bedoeld voor Films kijken & TV kijken, niet voor Gaming (want dat doe ik niet).

    Ik vraag dit namelijk, omdat ik dadelijk in de zomer een 4K TV willen aanschaffen ivm oudere tv die wat minder wordt.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVD Watcher Bekijk bericht
    Misschien iets off topic, of misschien ook weer niet, maar wat is eigenlijk de beste keuze?: Keuze voor een OLED 4K TV of de keuze voor een QLED TV? Welke geeft het beste/mooiste/scherpste beeld? Toevoeging: TV is echt bedoeld voor Films kijken & TV kijken, niet voor Gaming (want dat doe ik niet).

    Ik vraag dit namelijk, omdat ik dadelijk in de zomer een 4K TV willen aanschaffen ivm oudere tv die wat minder wordt.
    Daarvoor zou je dit topic eens moeten doorlezen, daar wordt heel veel gediscussieerd over welke opties er zijn en wat men beter (of minder) vindt.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Daarvoor zou je dit topic eens moeten doorlezen, daar wordt heel veel gediscussieerd over welke opties er zijn en wat men beter (of minder) vindt.
    Ga ik doen Ludo, Thnxs

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Jean-Paul, de Samsung 55 inch, waar ik gemiddeld op ca. 2 meter afstand zit (dus niet de 4K-TV in de woonkamer), laat regelmatig zo verbazingwekkend scherpe, kleurrijke en contrastrijke beelden van 'gewone' Blu-rays zien, dat ik me zelfs op die kijkafstand echt regelmatig afvraag wat een 4K-versie daar nog aan kan toevoegen/verbeteren. Zo ook met "Aliens" die ik zojuist op Blu-ray heb gekeken: zelfs in de donkerste scènes was nog genoeg detaillering en doortekening te zien. Maar ja, ik kan roepen/vinden wat ik wil, de OLED-fans zullen dat toch nooit willen geloven... Het zij zo.
    Het gaat er niet eens over of het LCD of OLED is (al heb ik daar inderdaad een mening over), maar als je gelooft dat een 55'' tv van meer dan 10 jaar oud qua beeld hetzelfde zal zijn als een nieuwere 4K tv, dan zijn we uitgepraat. Nogmaals, als jij er blij mee bent: zeker houden zo, dat bespaart je namelijk ook veel geld.

  8. #8

    Standaard

    @rogue:
    Hoe ver moet je dan van een 55 af zitten om iets aan 4K te hebben ?

  9. #9

    Standaard

    @jeroeni Ik ben rogue niet, maar heb een 55" OLED, waar ik ongeveer 3 meter vanaf zit. Mijn visie is niet 20/20 (heb een bril) en zie het verschil amper. MAAR als ik 2 meter vanaf de TV ga zitten, zie ik het wel degelijk. Misschien heb je hier iets aan. Hopelijk wil rogue zijn ervaring ook nog delen.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TMH Bekijk bericht
    @jeroeni Ik ben rogue niet, maar heb een 55" OLED, waar ik ongeveer 3 meter vanaf zit. Mijn visie is niet 20/20 (heb een bril) en zie het verschil amper. MAAR als ik 2 meter vanaf de TV ga zitten, zie ik het wel degelijk. Misschien heb je hier iets aan. Hopelijk wil rogue zijn ervaring ook nog delen.
    Ik zit zo'n 260 van mij scherm[55] film te kijken en te gamen.Het ding is dat te dicht op een scherm heel slecht voor de ogen is.

    Ben ook van mening dat als je een goed 1080p[55] scherm hebt dat Blu-ray goed genoeg is.Zelf ervaar ik dat HDR soms een plus kan zijn maar of dat voldoende is om daar de volle mep[UHD] voor te betalen trek ik in twijfel.En geziem mijn woonkamer best klein is gaat het volgende scherm nooit groter dan 55 worden.

    Als je een 65 scherm hebt dan denk ik dat 4K het beste tot zijn recht komt.

    Heb hier een stapeltje 4K films en daat bijft het bij.Nogmaals: 1080p Blu-ray is voor 55 scherm denk goed genoeg.

    Dit is hoe ik er tegen aan kijk.
    Laatst aangepast door jeroeni : 23-02-2024 om 18:29

  11. #11

    Standaard

    Ik wil niet flauw doen, maar dit is echt heel makkelijk te googlen en dan staat het veel beter uitgelegd dan ik zou kunnen.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Ik wil niet flauw doen, maar dit is echt heel makkelijk te googlen en dan staat het veel beter uitgelegd dan ik zou kunnen.
    Ja hé die kon ik zelf ook bedenken.

    Ik wil het van jou horen ?
    Jij roept dat iemand er te ver van af zit.

    Had van jou niet verwacht dat de reactie zo mager zou zijn.
    Laatst aangepast door jeroeni : 23-02-2024 om 18:38

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jeroeni Bekijk bericht
    Ik zit zo'n 260 van mij scherm[55] film te kijken en te gamen.Het ding is dat te dicht op een scherm heel slecht voor de ogen is.

    Ben ook van mening dat als je een goed 1080p[55] scherm hebt dat Blu-ray goed genoeg is.Zelf ervaar ik dat HDR soms een plus kan zijn maar of dat voldoende is om daar de volle mep[UHD] voor te betalen trek ik in twijfel.En geziem mijn woonkamer best klein is gaat het volgende scherm nooit groter dan 55 worden.

    Als je een 65 scherm hebt dan denk ik dat 4K het beste tot zijn recht komt.

    Heb hier een stapeltje 4K films en daat bijft het bij.Nogmaals: 1080p Blu-ray is voor 55 scherm denk goed genoeg.

    Dit is hoe ik er tegen aan kijk.
    Volgens mij is dat verhaal dat te dichtbij de TV zitten slecht voor je ogen is, alleen van toepassing als je in het donker zit en de achtergrond verlichting van je TV erg hoog staat. Of als je uren achter elkaar achter de TV zit, maar iedereen snapt dat pauzes nemen goed is.
    Zelf kijk ik alles op 100 nits (35/100 OLED light stand), overdag en 's avonds.

    Ben het helemaal met je eens dat Blu-rays (goed gemasterde) er fantastisch uitziet op een 55" TV.
    Alleen zal een 4K UHD van diezelfde bron er beter uitzien, maar ik heb nooit dat ik teleurgesteld wordt door een goede Blu-ray.

    HDR is een lastige, gezien best wat TVs daar niet goed mee omgaan, maar misschien is dit al verleden tijd?
    Of films die zogenaamd HDR hebben, maar er geen zak mee doen, Star Wars: The Last Jedi en Knives Out bijvoorbeeld.
    Offtopic, maar game jij in HDR?

    Misschien komt het over alsof ik jou of anderen wil overtuigen dat 4K helemaal jutteperen is, maar zo bedoel ik het niet .

    Anders lijk ik wel een internet zeikerd en daar zijn er al te veel van.


    @Rogier Sorry voor deze offtopic post, zal nu overgaan op ontopic.
    Laatst aangepast door TMH : 23-02-2024 om 20:58

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TMH Bekijk bericht
    Volgens mij is dat verhaal dat te dichtbij de TV zitten slecht voor je ogen is, alleen van toepassing als je in het donker zit en de achtergrond verlichting van je TV erg hoog staat. Of als je uren achter elkaar achter de TV zit, maar iedereen snapt dat pauzes nemen goed is.
    Zelf kijk ik alles op 100 nits (35/100 OLED light stand), overdag en 's avonds.

    Ben het helemaal met je eens dat Blu-rays (goed gemasterde) er fantastisch uitziet op een 55" TV.
    Alleen zal een 4K UHD van diezelfde bron er beter uitzien, maar ik heb nooit dat ik teleurgesteld wordt door een goede Blu-ray.

    HDR is een lastige, gezien best wat TVs daar niet goed mee omgaan, maar misschien is dit al verleden tijd?
    Of films die zogenaamd HDR hebben, maar er geen zak mee doen, Star Wars: The Last Jedi en Knives Out bijvoorbeeld.
    Offtopic, maar game jij in HDR?

    Misschien komt het over alsof ik jou of anderen wil overtuigen dat 4K helemaal jutteperen is, maar zo bedoel ik het niet .

    Anders lijk ik wel een internet zeikerd en daar zijn er al te veel van.


    @Rogier Sorry voor deze offtopic post, zal nu overgaan op ontopic.
    Dat van dichtbij heb ik me ook maar laten vertellen.Jou versie wil ik ook gerust geloven hoor.

    Ja ik gebruik de HDR van een PS5/Xbox Series X game.
    Bij games is bij mij de framerate belangrijker dan dat de beelden native-4K zijn.

    Dit is mijn 2020 LCD scherm: Sony KD-55XG9505.Jammer dat deze nog geen VRR aan boord heeft.
    Ik ben super tevreden met dit scherm.

    Bedankt voor je reactie.
    Laatst aangepast door jeroeni : 23-02-2024 om 22:52

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Heel lang heel dicht op een scherm zitten is natuurlijk bij iedereen die achter een pc zit met een ietwat groter scherm en vaak langer dan dat je continu naar een tv kijkt, wat je over het algemeen niet doet.

    Betreft het oordelen of het ene scherm beter, scherper of helderder is dan een ander blijft lastig. Iemand die slecht ziet weet niet beter, totdat hij een bril opzet en dan gaat er vaak een wereld open. Maar het voornaamste is echter; ignorance is bliss, kortom, wat je niet weet, deert je niet. Daar kun je dan gewoon prima happy mee zijn. Persoonlijk wil ik gewoon de allerbeste kwaliteit of het verschil nu groot is of niet...

    Ik zit dus met smart te wachten op The Abyss, al een jaar of 20.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Ik zou van alles kunnen beargumenteren hier in tekst, maar dat word veelal in twijvel getrokken door de beterweters met ik zit, ik doe het zou.
    Prima, als dat voor jou werkt, maar als je denkt dat zou beter kunnen, dan....

    Als eerste er is veel over dit onderwerp te vinden, maar veel is gebaseerd op oude technieken.
    Fout:
    1. Men gebruikt een formule (afkomstig van de ISF) uit het analoge tijdperk die correct waren voor PAL en NTSC resolutie en let op dit waren 4x3 TV's.
    Deze formule was gebaseerd op de optimale kijkafstand waar je de individuele beeldlijnen niet meer kan onderscheiden. Dit was een beelddiagonaal formule.
    2. Men gebruikt de bovenstaande formule voor 16x9 TV,s en dat is dus in correct. Want het beeld werd breder, maar tegelijk nam de beeld hoogte bij dezelfde diagonaal af.
    Hierdoor moet je dus dichterbij gaan zitten of een maatje groter nemen.
    3. Men maakt geen onderscheid tussen SD, HD en UHD. Dit terwijl de resolutie juist toeneemt.
    Oftewel als je van die toename in resolutie wil profiteren moet je dichterbij gaan zitten.

    Dit is de reden dat veel mensen aangeven geen verschil te zien en dat het niet uitmaakt of toevoegt.
    Men zit te ver weg en het cognitieve geheugen vult zaken aan die men eigenlijk niet ziet.
    Oftewel te wel men vult simpelweg zaken aan uit ervaring.

    Wat is een cognitieve geheugen?
    Het is het bewust opnemen, verwerken, vastleggen en gebruiken van informatie. Cognitie omvat dus het waarnemen, het leren, het geheugen, de taal, het denken. Het bestaan van cognitie kan enkel worden afgeleid uit gedragingen en kan niet rechtstreeks worden waargenomen
    (denk aan een schilderij van een boom met blaadjes, welke je op een afstand denk te zien, terwijl van dichtbij dit niet het geval is)

    What is the recommended viewing distance for televisions? | Sony AU


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Heel lang heel dicht op een scherm zitten is natuurlijk bij iedereen die achter een pc zit met een ietwat groter scherm en vaak langer dan dat je continu naar een tv kijkt, wat je over het algemeen niet doet.

    Betreft het oordelen of het ene scherm beter, scherper of helderder is dan een ander blijft lastig. Iemand die slecht ziet weet niet beter, totdat hij een bril opzet en dan gaat er vaak een wereld open. Maar het voornaamste is echter; ignorance is bliss, kortom, wat je niet weet, deert je niet. Daar kun je dan gewoon prima happy mee zijn. Persoonlijk wil ik gewoon de allerbeste kwaliteit of het verschil nu groot is of niet...

    Ik zit dus met smart te wachten op The Abyss, al een jaar of 20.
    "A man's got to know his limitations", ...

  17. #17

    Standaard

    Ik zit ongeveer 260 cm van mijn 65 inch LGUHD tv af.
    Ik vind het perfect zo en geniet van alle films op blu ray maar ook 4K.

    In mijn slaapkamer hangt er een 55 inch LGUHD tv ook nog eens 3D, zo gezegd aan het voeteind van mijn bed ongeveer 220 cm.
    Is ook heerlijk kijken hoor vooral 3D films.
    Hier kijk ik ook af en toe een laserdisc...gaat best nog met scart ook.

    Ik zit ook met smart te wachten op The Abyss, en de andere op 4K

  18. #18

    Standaard

    Hombre, bedankt voor je post. Weeral bijgeleerd. Eveneens interessant die link van Sony die je had gepost.

  19. #19

  20. #20

    Standaard

    Hier even de berichten naartoe verplaatst vanuit het Aliens/Abyss/True Lies topic vwb kijkafstand.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Hier even de berichten naartoe verplaatst vanuit het Aliens/Abyss/True Lies topic vwb kijkafstand.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •