De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.
  1. #1

    Question Zwarte balken boven en onderaan

    Hallo iedereen

    Ik heb een kleine vraag. Recent heb ik me dus een nieuwe 4K televisie aangeschaft van 65 inch.
    Wanneer ik bijvoorbeeld The Lion King (2019) bekijk via Disney+ is deze fillm in full screen.
    Aladdin heeft dan weer bijvoorbeeld een zwarte balk boven en onderaan.
    Onlangs heb ik ook de 4K Ultra HD Blu-ray van 1917 gekocht en deze heeft ook boven en onderaan zwarte balken.
    Het beeld is fantastisch maar ik vraag me gewoon af waarom sommige films full screen zijn en sommige zwarte balken hebben.
    Is dat normaal en kan iemand me dit op een simpele (niet te technische) manier uitleggen?
    Ik wil natuurlijk geen kwaliteitsverlies en als deze randen er zijn bij bepaalde film om scherpte te bewaren, dan is dat natuurlijk oké of staat er iets verkeerd ingesteld?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kantera Bekijk bericht
    Hallo iedereen

    Ik heb een kleine vraag. Recent heb ik me dus een nieuwe 4K televisie aangeschaft van 65 inch.
    Wanneer ik bijvoorbeeld The Lion King (2019) bekijk via Disney+ is deze fillm in full screen.
    Aladdin heeft dan weer bijvoorbeeld een zwarte balk boven en onderaan.
    Onlangs heb ik ook de 4K Ultra HD Blu-ray van 1917 gekocht en deze heeft ook boven en onderaan zwarte balken.
    Het beeld is fantastisch maar ik vraag me gewoon af waarom sommige films full screen zijn en sommige zwarte balken hebben.
    Is dat normaal en kan iemand me dit op een simpele (niet te technische) manier uitleggen?
    Ik wil natuurlijk geen kwaliteitsverlies en als deze randen er zijn bij bepaalde film om scherpte te bewaren, dan is dat natuurlijk oké of staat er iets verkeerd ingesteld?

    Alvast bedankt!
    Er staat niets verkeerd ingesteld. Films hebben nu eenmaal verschillende beeldformaten. Vaak een keuze van de regisseur en de cameraman.

    Bij veel films die op TV worden vertoond, ontbreken ze soms. Dan hebben ze uit gezoomd, wat het beeld niet ten goede komt. Zag gisteren nog "The Good, The Bad and the Ugly" op TV. Niet om aan te zien. Daarom kijk ik nauwelijks films meer op de publieke kanalen.
    Laatst aangepast door Johan1967 : 18-01-2021 om 21:32

  3. #3

    Standaard

    Er is niks mis met jouw nieuwe tv, bij sommige films krijg je zwarte balken te zien.
    Dit heeft te maken met de aspect ratio’s waarin een film geschoten is dus geen paniek
    HT Gear : Samsung 75Q90R / Denon AVC-X6500R / Panasonic DP-UB9004 / AppleTV 4K 64GB

  4. #4

    Standaard

    Niets verkeerds aan de hand, integendeel.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  5. #5

    Standaard

    Ik ben helemaal niet zo'n fan van films in 2,40:1. Ik kijk het gros van mijn films thuis en dan mis ik gewoon beeld waar de zwarte balken zijn. 2,40:1 voegt mijns inziens ook weinig toe aan de schoonheid van shots. Als je bij bijvoorbeeld sommige Nolan films het verschil ziet, dan vind ik de 1,78:1 shots veel indrukwekkender en dat is niet door de gebruikte camera's.

    Ik hoop dat steeds meer regisseurs overstappen naar 1,85:1/1,78:1. Mocht de focus in de toekomst naar home entertainment verschuiven, dan zie ik dat nog wel gebeuren.
    The future is Blu

  6. #6

    Standaard

    Dit had ik ook bij The Lighthouse, maar daar zaten ze aan de zijkant!!!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pastichio Rocker Bekijk bericht
    Dit had ik ook bij The Lighthouse, maar daar zaten ze aan de zijkant!!!
    Ook dat is een bewuste keuze van de filmmaker, helaas. Ik stoor me er overigens totaal niet aan als een film in een aspect ratio van 2.39:1 (dus met zwarte balken boven en onder) wordt vertoond. Ik vind dat juist wat 'serieuzer' ogen: 'echte' films worden met die aspect ratio gedraaid. 1.78:1 / 1.85:1 zijn voor mij gevoelsmatig meer aspect ratio's die je bij B-klasse of budget films ziet (en bij de meeste TV-series), al heb je daar ook uitzonderingen op de regel.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Juvefan Bekijk bericht
    Ik ben helemaal niet zo'n fan van films in 2,40:1. Ik kijk het gros van mijn films thuis en dan mis ik gewoon beeld waar de zwarte balken zijn. 2,40:1 voegt mijns inziens ook weinig toe aan de schoonheid van shots. Als je bij bijvoorbeeld sommige Nolan films het verschil ziet, dan vind ik de 1,78:1 shots veel indrukwekkender en dat is niet door de gebruikte camera's.

    Ik hoop dat steeds meer regisseurs overstappen naar 1,85:1/1,78:1. Mocht de focus in de toekomst naar home entertainment verschuiven, dan zie ik dat nog wel gebeuren.
    Dat vraag ik me af. The Mandalorian was ook 2,35:1 en series bij bijvoorbeeld Hulu zijn vaak 2,00:1.

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het 'probleem' zit hem in de weergever. Nou ja, probleem, het gevolg dan. Hoe breder de film des te meer balken om het passend te krijgen. Kortom, daarom heb ik een 77" tv gekocht. Dan is het met balken nog steeds groter als een 16:9-film zonder. Maar ja, je verlegt het probleem, want 16:9 is dan nog groter en mooier, maar ik heb liever de film breder dan pan en scan (uitzoomen), zoals inderdaad The Good, Bad & Ugly gisteren op tv. De beleving is dan gewoon anders of zoals bij Tenet een wisselend aspect ratio met IMAX-scenes. Dat films een ander beeldformaat heeft is van oudsher vooral om mensen naar de bioscoop te trekken, omdat je dat (voorheen) thuis niet had. Daar is de wereld omgekeerd en is het brede beeld veel groter dan een 16:9-film. Tot op de dag van vandaag. Wat morgen brengt blijft de vraag, maar vooralsnog worden films gemaakt om in de bioscoop weer te geven, als dat straks (hopelijk niet) verleden tijd is, zul je zien dan men meer 16:9 uitbrengt, maar zelfs de films die je als beeldvullend ervaart zijn 1.85:1 en vrijwel nooit 178:1, dus je hebt eigenlijk altijd wel iets van een balk.

    Dat gezegd hebbende; er zijn tv's die een letterbox zoom hebben en dus een 2.35:1-beeld kunnen uitvergroten naar 1.78:1 (16:9). Je levert dan wel resolutie in.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 19-01-2021 om 17:36
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #10
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  11. #11

    Standaard

    Philips had ooit een 21:9 TV, maar die is compleet geflopt.

    1287582154.jpg
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pastichio Rocker Bekijk bericht
    Dit had ik ook bij The Lighthouse, maar daar zaten ze aan de zijkant!!!
    Extra bonuspunten voor jou! Ik moest hard lachen .

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Philips had ooit een 21:9 TV, maar die is compleet geflopt.

    1287582154.jpg
    Vond ik onbegrijpelijk eigenlijk. Was een goed idee. Het was zoveel logischer. Afhankelijk van aspect ratio, zwarte balken aande zijkant. De hoogte is dan altijd gelijk.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Philips had ooit een 21:9 TV, maar die is compleet geflopt.
    De mobiele telefoons van Sony hebben tegenwoordig dit formaat. Misschien kan 'ie daar op kijken?

  15. #15

    Standaard

    Merci iedereen voor de feedback. Ik kan nu op beide oren slapen

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van L. Bekijk bericht
    Vond ik onbegrijpelijk eigenlijk. Was een goed idee. Het was zoveel logischer. Afhankelijk van aspect ratio, zwarte balken aande zijkant. De hoogte is dan altijd gelijk.
    Er waren mensen die dachten dat in de zwarte balken (links/rechts of boven/onder) geheime informatie verborgen zat...
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  17. #17
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Philips had ooit een 21:9 TV, maar die is compleet geflopt.

    1287582154.jpg
    Inderdaad, heftig ding vond ik dat. Het probleem was dat simpel 16:9 nog niet eens de standaard was en dan mistte je wel heel veel beeld of kreeg je hele lange auto's. ) Ik heb nu wel zo'n PC-monitor en dat is best leuk om 4K-trailers op te kijken op bijvoorbeeld YouTube. Kijk ik zoals gewoonlijk volledig verduisterd op de gewone tv, dan is het effect min of meer hetzelfde. Toch, ik was vroeger zo gek om latjes te maken waarmee ik de balken kon afdekken. Maar dat is met het zwartniveau van nu verleden tijd. Wellicht dat je in de toekomst met MicroLED je eigen formaat kan samenstellen. Dat schijnt modulair te zijn.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •