De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Earring-gitarist George Kooymans lijdt aan ALS: ‘Optreden zit er niet meer in’

    Ik ben hier echt zo kapot van, Golden Earring was & is echt mijn leven:
    Earring-gitarist George Kooymans lijdt aan ALS: ‘Optreden zit er niet meer in’




    George Kooymans (72), gitarist en oprichter van de legendarische rockband Golden Earring, lijdt aan de progressieve spierziekte ALS. Hij ziet zichzelf niet meer terugkeren op het podium.

    Eind 2020 lichtte George Kooymans de andere bandleden in over de diagnose ALS. Zanger Barry Hay, drummer Cesar Zuiderwijk en bassist Rinus Gerritsen hielden het slechte nieuws voor zich, maar vrijdagochtend lekte het vroegtijdig uit. Kooymans reageerde vanmiddag kort via de telefoon: ,,Ik ben inderdaad ziek, ik heb ALS. Het is een heel naar bericht en ik ben niet echt in de stemming om daar verder veel over te zeggen. Ik sta onder behandeling in het universitair ziekenhuis in Leuven. That’s it.’’

    De gitarist en zanger beseft dat concerten er niet meer in zitten. ,,Het is een progressieve ziekte. Optreden gaat helaas niet meer.’’ Zanger Barry Hay (72) en drummer Cesar Zuiderwijk (72) stellen vandaag duidelijk dat het bij de Earring alles of niets is. ,,Dit is een doodsklap. We hebben altijd gezegd dat we zouden doorgaan tot een van ons zou omvallen’’, zegt Hay. ,,Dat George dan de eerste is, had ik niet verwacht. Kooymans was altijd de taaiste van ons vier. Je filosofeert daar wel eens over: wie gaat er als eerste? Dan stond hij altijd achteraan in het rijtje. Het is klote, we hadden liever een afscheidstournee gepland, maar dit is helaas wat het is. Ons laatste optreden blijkt in 2019 in Ahoy te zijn geweest. Dat was een mooie show met familie en vrienden erbij, maar we hadden het liever anders gezien.’’



    Vriendengroep
    Hoe het ziekteproces van Kooymans zich ook ontwikkelt; doorgaan in een andere samenstelling is geen optie. ,,Dat gaat nooit gebeuren’’, zegt zowel Hay als Zuiderwijk. ,,We zijn een vriendengroep van vier mannen die onvervangbaar zijn. Een nieuw bandlid? Dat zou niet passen’’, aldus Zuiderwijk. ,,Laten we vooral blij zijn met die fantastische 50 jaar (in de huidige samenstelling, red.) die wij hebben meegemaakt.’’ Hay: ,,

    Kooymans aandoening ALS is een zeldzame spierziekte. Volgens het Prinses Beatrix Spierfonds lijden in Nederland 1500 mensen aan de uiteindelijk dodelijke aandoening waarvoor nog gen effectieve behandeling bestaat. Bij ALS-patiënten neemt de kracht in steeds meer spieren af, uiteindelijk raken ook de ademhalingsspieren verlamd. Een bekende ALS-patiënt in Nederland was oud-voetbalinternational Fernando Ricksen. Hij overleed in 2019 na zes jaar aan de gevolgen van de ziekte.

    Kooymans is samen met bassist Rinus Gerritsen vanaf het begin bij Golden Earring betrokken. Hij richtte in 1961 samen met zijn buurjongen Gerritsen de band The Tornados op. De jongens, 13 en 15 jaar oud, kwamen er al snel achter dat er al een band bestond met die naam, en kozen een nieuwe: The Golden Earrings. In de jaren erna versterkten Barry Hay en Cesar Zuiderwijk de rockband, die succes kreeg in binnen- en buitenland. Kooymans vormt samen met Boudewijn de Groot en Henny Vrienten ook het trio Vreemde Kostgangers.


    Bron: AD.nl

    Ik ben er echt kapot van, ik was en blijf een mega grote fan. Golden Earring beheerst een groot deel van mijn leven. Ik had en heb altijd goede contacten met de heren, altijd even vriendelijk en gezellig als we elkaar zien. Vele concerten meegemaakt & ook vele malen backstage geweest, en daar gezellig met elkaar gebabbeld. Helaas is de Earring voor altijd nu voorbij, maar wat rest, zijn de vele mooie herinneringen & momenten van en met de band. En natuurlijk blijft de muziek voor altijd voortleven, schitterende muziek van de beste & grootste band ooit uit de vaderlandse muziekgeschiedenis. Groter en beter zal er nooit meer komen. Ik heb George vele malen dus persoonlijk ontmoet & het was altijd erg gezellig. Ik wens hem in de tijd die hem nog rest in ieder nog een zo goed mogelijk leven toe. Al is het toekomstperspectief niet fijn, want we weten allemaal hoe de weg is gelopen voor de inmiddels overleden Fernando Ricksen, die ook aan deze Klote ziekte leed.


    Samen met mijn grote Earring vriend ''George Kooymans''
    Laatst aangepast door DVD Watcher : 05-02-2021 om 15:58

  2. #2

    Standaard

    Het is inderdaad erg rottig nieuws. Andere bandleden hebben al gereageerd: https://www.ad.nl/show/ziekte-george...klap~aab3d5b1/

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martwout Bekijk bericht
    Het is inderdaad erg rottig nieuws. Andere bandleden hebben al gereageerd: https://www.ad.nl/show/ziekte-george...klap~aab3d5b1/
    Klopt, aangezien dit een update was van mijn eerdere artikel, heb ik de update verwerkt in mijn artikel. Diep Diep triest is het!

  4. #4

    Standaard

    Ik zou eind van het jaar weer naar de Golden Earring gaan & Volgend jaar naar Vreemde kostgangers (George Kooymans, Boudewijn de Groot & Henny Vrienten, Tickets heb ik nog liggen), maar helaas is er nu een eind gekomen aan het bezoeken van Earring concerten.

    Ik heb ze vele malen live gezien (zowel elektrisch als akoestisch) & steeds was het een groot feest & uiteraard genieten.

    Hier een overzicht van ''Mijn Golden Earring leven in concerten & Solo optredens!!!

    16 keer Akoestisch
    17 keer Elektrisch
    7 keer Solo

    11 November 1999 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    14 November 2001 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    05 November 2003 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    24 April 2006 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    14 November 2006 - Schouwburg (Tilburg)(A)

    30 Maart 2007 - Slagdroom (Cesar Zuiderwijk) Schouwburg (Tilburg)(S)

    03 Mei 2007 - 013 (Tilburg)(E)

    16 Januari 2008 - Schouwburg (Tilburg)(A)

    09 Mei 2008 - 013 (Tilburg)(E)

    14 Juni 2008 - V.V. Strijen (Strijen)(E)

    28 Januari 2009 - Schouwburg (Tilburg)(A)

    05 Februari 2009 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    17 April 2009 - 013 (Tilburg)(E)

    06 Juni 2009 - V.V. Strijen (Strijen)(E)

    29 Augustus 2009 - George Kooymans & Frank Carillo, Razzoo (Uden)(S)

    19 September 2009 - Sportcomplex De Heiberg (Veldhoven)(E)

    27 November 2009 - 013 (Tilburg)(E)

    29 Mei 2010 - V.V. Strijen (Strijen)(E)

    10 September 2010 - George Kooymans & Frank Carillo, Groene Engel (Oss)(S)

    13 Mei 2011 - 013 (Tilburg)(E)

    12 Oktober 2011 - Trommelfruit (Cesar Zuiderwijk), Parktheater (Eindhoven)(S)

    24 Oktober 2011 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    10 Februari 2012 - 013 (Tilburg)(E)

    04 Maart 2012 - Trommelfruit (Cesar Zuiderwijk), Durpsherd (Berlicum)(S)

    19 Maart 2012 - Parktheater (Eindhoven)(A)

    16 Februari 2013 - Parktheater (Eindhoven)(A)

    10 Mei 2013 - 013 (Tilburg)(E)

    02 Oktober 2013 - Drummoires (Cesar Zuiderwijk), Parktheater Eindhoven(S)

    19 Februari 2014 - Parktheater (Eindhoven)(A)

    08 April 2014 - Theater aan de Parade (s'-Hertogenbosch)(A)

    01 Mei 2014 - 013 (Tilburg)(E)

    12 Maart 2015 - Parktheater (Eindhoven)(A)

    03 April 2015 - 013 (Tilburg)(E)

    15 Maart 2016 - Parktheater (Eindhoven)(A)

    06 Mei 2016 - Theater aan de Parade (Den Bosch)(A)

    03 September 2016 - 013 (Tilburg)(E)

    14 Oktober 2017 - 013 (Tilburg)(E)

    05 April 2018 - Vreemde Kostgangers (George Kooymans, Henny Vrienten & Boudewijn de Groot) Parktheater (Eindhoven)(S)

    19 Oktober 2018 - 013 (Tilburg)(E)

    08 Nov 2019 - 013 (Tilburg)(E)

    A : Akoestisch Concert, E : Elektrisch Concert, S: Solo!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •