Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 39 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Zelf een mediaspeler bouwen

    Ik heb tegenwoordig een vrij omvangrijke collectie dvd's en Blu-rays zonder Nederlandse ondertiteling, en om deze met een extern ondertitelbestand af te spelen had je vroeger alleen keuze door een speler van Oppo te nemen. Ik denk er nu echter aan om zelf een mediaspeler te bouwen, uitgaande van een bescheiden PC met ingebouwde Blu-ray/dvd speler, met daarop dan een minimale configuatie en een mediaspeler zoals PowerDVD en/of VLC. Ik heb echter enkele technische vragen, want ik ben niet zo technisch onderlegd:

    1) Als ik een dergelijke speler verbind met een HDMI-kabel naar mijn versterker (en vanuit de versterker met HDMI naar de tv), gaat dan normaal het geluidssignaal ook mee via de HDMI? Ik heb op mijn laptop namelijk voor het werk een extern scherm hangen, en daar blijft het geluid gewoon uit de laptop komen.

    2) Moet de PC zelf een geluidskaart hebben die 5.1-geluid aankan, of is het voldoende dat het geluid naar de versterker "gestuurd" wordt en dat die dan de meerkanaalsgeluiden codeert?

    3) Aan welke minimale vereisten moet de grafische kaart van zo'n toestel voldoen?

    Misschien komen er later nog vragen bij mij op, maar dan stel ik ze later wel.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  2. #2
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    1, Ja, geluid gaat gewoon via HDMI naar buiten. Wellicht is je laptop nog voorzien van een oudere HDMI-standaard. Kan ook een instelling zijn.
    2. Nee, alleen als je 5.1 via analoog wilt aansluiten. Bitstream is dan voldoende. Je receiver/ versterker decodeert.
    3. Niet veel. Is alleen als je recente zware games wilt spelen en volgens mij kijk je geen 4K, maar dan nog. Je kunt prima films afspelen op een wat oudere kaart. Wil je 4K HDR afspelen, dan verandert er iets, maar HDR op je pc zelf voegt weinig toe. Hij maakt van alles pseudo HDR.

    Schijfruimte en snelle schijf zijn belangrijker (SSD).
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  3. #3

    Standaard

    De laptop is nieuw, dus het zal wel een instelling zijn denk ik. Een 4K-drive voor een PC bestaat nog niet, zeker?
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  4. #4

    Standaard

    Ik heb al een tijdje de Verbatim “Ultra HD 4K External Slimline Blu-ray Writer”. Die sluit ik via USB-C aan op mijn laptop. Die leest 4K schijfjes. Maar er zit geen afspeelsoftware bij. Ik gebruik Powerdvd 19 (Ultra geloof ik) op de laptop om ze te bekijken. De laptop is een Asus met Intel i5 processor.

    Ik heb zelf geen problemen ondervonden met het bekijken van 4K maar heb wel ergens gelezen dat niet-Intel processoren niet alle 4K schijfjes lezen, dat zou ik dus zeker nagaan voordat je dit type eventueel aanschaft. Ik gebruik de drive maar af en tot en kan daarom niet echt iets zeggen over de duurzaamheid. Maar voor de prijs hoef je het niet te laten, € 115 bij amazon.nl momenteel.

  5. #5

    Standaard

    1) Is een instelling van Windows. Als je scherm speakers heeft dan kan je er ook voor kiezen om via die weg het geluid weer te geven. Klik maar eens op t speakertje rechts onderin de taakbalk.
    2) Zoals Claudio zegt. En je hebt geeneens een geluidskaart nodig. Geluid gaat via HDMI en dat is je videokaart/onboard chip.
    3) Nieuwe laptop, dus geen punt.

    En wat betreft zou ook een 4K speler wel moeten werken. Dit was met vorige generaties processoren een probleem. Kan me niet voorstellen dat t nu nog speelt. Had PowerDVD overigens niet een check programmaatje om te bekijken in hoeverre je pc geschikt is?

    Maar hoe ga je ondertitels koppelen aan een commerciële disc? Dat gaat niet zomaar. Heb je ook wel wat kunstgrepen voor nodig vermoed ik...

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb altijd lopen stoeien met softwareplayers. Nooit echt lekker. Ik gebruik nu Mediaplayer classic met een mediapack, want die heeft veel functies en speelt alles af. Ik gebruik dat op mijn werk om demonstratie- en andere filmpjes mee te vertonen als 2e scherm. Geluid en weergave geen probleem.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7

    Standaard

    Ik heb met de bovenstaande tips van Claudio een achttal PC-bouwers gemaild met een vraag voor een offerte. Ik ben eens benieuwd wat er uit gaat komen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Maar hoe ga je ondertitels koppelen aan een commerciële disc? Dat gaat niet zomaar. Heb je ook wel wat kunstgrepen voor nodig vermoed ik...
    Hier ben ik ook benieuwd naar. En het lijkt mij het allerbelangrijkste, omdat dit volgens mij het doel was.
    Hoe wil je een disc afspelen met externe ondertiteling?

  9. #9

    Standaard

    Mediaspeler zelf bouwen is feitelijk gewoon een kant en klare PC kopen van een paar honderd euro en er voor de opslag extra SSD schijven erin. De SATA versies zijn goed genoeg en als het echt alleen voor media opslag is kun je zelfs gewone HDD's gebruiken, die zijn stukken goedkoper.
    Meest belangrijke van een eigen mediaspeler is de software.
    Je kunt voor de standaard windows mediaspler kiezen, VLC, GOM, DAUM POTplayer (gebruik ik zelf) zijn allemaal gratis.

    Moderne apparatuur/PC's kunnen bijna allemaal 4K doorgeven via HDMI, waar vaak verwarring intstaat is door 4k gamen. Echter bij gamen moet de grafische kaart vanuit software 4K content zelf maken, dat vergt eel. Maar als de bron zelf al 4K is zoals bijv een BR dan hoeft dat signaal alleen maar doorgegeven te worden en daar heb je geen zware grafische kaart voor nodig.
    Het is dus belangrijk wat wil je precies gaan doen met de media speler. WIl je je BR's gaan rippen of alleen direct spelen? En wat is je budget?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rogue Bekijk bericht
    Hier ben ik ook benieuwd naar. En het lijkt mij het allerbelangrijkste, omdat dit volgens mij het doel was.
    Hoe wil je een disc afspelen met externe ondertiteling?
    Power DVD 19 heeft die mogelijkheid. VLC ook dacht ik.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  11. #11

    Standaard

    Ik heb een Apple 4K TV gekocht, en met een mooie app kan ik alles streamen van mijn NAS. 4K UHD, ATMOS, etc, en ondertiteling automatisch toevoegen vanuit subtitle sites.
    Werkt top en een geweldige beeld en audio kwaliteit. Ben je voor 200 euro klaar, daarna kun je de app kopen of abonneren.
    Dan heb je ook nog de disney app, prime video, etc in top kwaliteit met dolby vision/HDR en atmos.

    En op marktplaats vind je denk ik nog goedkoper een apple 4K.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  12. #12
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Werner en streaming is als water en vuur.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Werner en streaming is als water en vuur.
    Is geen verplichting.....streamen.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Power DVD 19 heeft die mogelijkheid. VLC ook dacht ik.
    Ik zal dit project wel volgen en ik ben benieuwd wat het oplevert...ik heb ook nog enkele Japanse blu-ray's zonder ondertiteling.

  15. #15
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Heb hier ook een aantal BD's zonder ondertiteling en 'k ga als volgt te werk.

    Met MakeMKV (Windows en MacOS applicatie) maak ik een 1 op 1 kopie van alleen de film. Dan zoek ik een versie met Engelse ondertitels online en die beide films open ik in MKVToolNix (Windows, MacOS en diverse Linux versies) en selecteer de juiste tracks om zo één MKV bestand over te houden.

    Dit MKV bestand wordt dan op mijn NAS geplaatst en via streamen met een Apple TV 4K en Infuse Pro bekeken. Je kan het uiteraard ook op een PC plaatsen en harde schijf en die aan de TV koppelen. In dat laatste geval moet je wel eens kijken wat voor soort bestanden je TV aankan, en dat is vaak een stuk minder uitgebreid dan wat een mediaspeler vermag.
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  16. #16

    Standaard

    Inderdaad. Ik gebruik hetzelfde. Infuse pro.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Werner en streaming is als water en vuur.
    Het gaat me meer om fysieke media af te kunnen spelen met externe ondertitelingssporen. Ik laat zeker en vast weten van zodra ik offertes binnenkrijg.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door StefaanD Bekijk bericht
    Heb hier ook een aantal BD's zonder ondertiteling en 'k ga als volgt te werk.\
    Dat lijkt me allemaal heel omslachtig te zijn; ik kan desnoods een Blu-ray omzetten naar een mp4 met een programma als Handbrake, maar het is nu ook weer niet de bedoeling om in de kortste keren een schijf vol mp4-bestanden te zetten terwijl ik het origineel op schijf omzeggens er vlak naast heb liggen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Power DVD 19 heeft die mogelijkheid. VLC ook dacht ik.
    Heeft PowerDVD die mogelijkheid ook echt bij discs?
    VLC kan standaard geen Blu-Rays afspelen, schijn je eerst nog wat extra bestanden voor te moeten downloaden.

    MakeMKV heeft ook de mogelijkheid om een schijfje te decrypteren zonder dat je m hoeft te kopiëren.
    Daarna kan je m bijvoorbeeld ook met MPC afspelen.
    Groot voordeel is dat je dan ook gebruikt kunt maken van MadVR.
    Deze codec gebruik je dan binnen MPC en kan je dan vervolgens helemaal naar je hand zetten.
    Moet je wel zin in hebben natuurlijk...

    Beide zijn onderdeel van het K-Lite codec pack.

  20. #20

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Heeft PowerDVD die mogelijkheid ook echt bij discs?
    Ik dacht van wel.

    VLC kan standaard geen Blu-Rays afspelen,
    Jawel, kan wel.

    Ik weet dat er tig mogelijkheden zijn om schijven te rippen, maar ik ga me daar echt niet mee bezighouden. Dan ben ik langer daarmee bezig dan dat ik gewoon naar de schijven kan kijken.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Misschien heb je hier wat aan?
    With all due respect, maar dat was een versie van 7 jaar geleden. VLC zowel als PowerDVD zijn in die zin mee-geëvolueerd dat die mogelijkheden er nu standaard in zijn gebouwd.

    Hoe dan ook wil ik het alleszins zeker en vast wel proberen. Het lijkt me een interessante uitdaging, en alleszins goedkoper dan een Oppo-speler van 1500 euro te kopen die dan ook nog eens discontinued is. Vooral dat laatste vind ik problematisch, anders zou ik het misschien wel overwegen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  23. #23
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Wat misschien ook wel een aandachtspunt is, is een stille koeling, zodat je niet gestoord wordt door aanzwellende ventilatoren. En een compacte behuizing is ook wel zo fijn.

    Ik voer meestal zo'n pc-builder uit op sites als informatique of alternate. Meeste kant-en-klaar-systemen hebben namelijk vrijwel geen diskdrive meer. Is overigens prima te doen, ook als je geen verstand van essembleren hebt.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    With all due respect, maar dat was een versie van 7 jaar geleden. VLC zowel als PowerDVD zijn in die zin mee-geëvolueerd dat die mogelijkheden er nu standaard in zijn gebouwd.

    Hoe dan ook wil ik het alleszins zeker en vast wel proberen. Het lijkt me een interessante uitdaging, en alleszins goedkoper dan een Oppo-speler van 1500 euro te kopen die dan ook nog eens discontinued is. Vooral dat laatste vind ik problematisch, anders zou ik het misschien wel overwegen.
    NIet op gelet, ben niet zo heel scherp deze dagen, sorry.
    En wat Claudio zegt is inderdaad een goed punt, stilte. Stille fans (of waterkoeling) of juist een geluiddempende behuizing maken de prijs wel hoger.

  25. #25

    Standaard

    VLC kan standaard geen Blu-Rays afspelen (zat info over te vinden online), als jij het wel kan dan heb je al een aangepaste versie.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Ik weet dat er tig mogelijkheden zijn om schijven te rippen, maar ik ga me daar echt niet mee bezighouden. Dan ben ik langer daarmee bezig dan dat ik gewoon naar de schijven kan kijken.
    Wat ik beschreef heeft niets met rippen te maken.
    De codec waar ik het over had wordt gebruikt om video af te spelen.

    MakeMKV gebruik je in dat geval alleen maar om het mogelijk te maken een schijfje af te spelen.
    Bijkomend voordeel is dat je hiermee ook meteen geen last meer hebt van regiocodering.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •