De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard speakers in het plafond

    Hallo,

    Mijn 5 jaar oude Pioneer kachel ondersteunt geen 4K HDMI.
    En de app werkt alleen nog maar op een heel oude Android..
    Daarom heb ik besloten een nieuwe te kopen de Denon AVR-X2700H.

    Mijn situatie is niet alledaags denk ik: Ik heb alleen 4 speakers in de 4 hoeken van mijn plafond.
    Deze zitten ingebouwd in een koof.
    Het gaat om in totaal dus 4x Interior IC 62 zie https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/517

    Dit klinkt vrij strak, mooi laag (want grote klankkast) en ze zijn niet in het zicht geplaatst.

    Ik heb/wil geen center en ik heb/wil geen sub.
    Ook wil ik geen zuilluidsprekers.

    Nou kan ik speakers bijplaatsen in de koof, zowel links als rechts (…uiteraard mooi verdeeld.)
    Ik zou evt een zwaardere speaker kunnen/willen plaatsen de IC 82, zie https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/574

    Hoe kan ik deze dan het beste verdelen?
    Mijn TV is links geplaatst, hier een foto genomen vanaf de bank
    woonkamer links.jpg
    woonkamer rechts.jpg

    20210504_125624.jpg

    Zelf denk ik de bestaande speakers achter te laten zitten.

    De voorste vervangen voor zwaardere/grotere.

    En dan eventueel een zwaardere grotere speaker er bij op positie 1 (dus vrijwel naast de voorste speaker)

    En dan de andere lichtere ergens halverwege (positie of zo?)

    ....en welke instelling kies je dan op de versterker?

    Bij voorbaat dank,

    Groeten van Peter
    Laatst aangepast door peterbreda : 04-05-2021 om 15:22

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Peter.

    De opstelling die je nu gebruikt is -zoals je zelf waarschijnlijk ook weet- niet de meest ideale voor een thuis-bioscoop. Hierdoor heb je problemen met het plaatsen van de luidsprekers en de weergave van het geluid. Met de nieuwe receiver zullen deze nog groter worden en zeker als je object-gebaseerd geluid wit gebruiken, omdat je dan ook luidsprekers op oorhoogte nodig hebt.

    Om die problemen grotendeels op te lossen zou je eigenlijk de indeling 180 graden moeten draaien zodat er meer ruimte is voor de TV. Een andere mogelijkheid kan zijn om de kast waar nu de TV en de haard in zit breder te maken zodat de TV wat meer in het midden en op oorhoogte geplaatst kan worden.

    Wanneer je geen luidsprekers op oorhoogte wilt, zou je er nu hooguit een 6.0 opstellingen van kunnen maken. Je kunt dit doen door de luidsprekers achter wat meer naar voren te verplaatsen en boven de bank nog 2 er bij te plaatsen. Die aan de zijkant moet je dan instellen als 'surround' en die boven de bank als 'surround back'. Wil je toch de dialogen horen alsof ze uit het scherm komen, dan zou je ook een koof voor of om het scherm kunnen maken met daar in (ook)een 'centre' en de nieuwe 'fronts' (IC82). Een subwoofer toevoegen lijkt mij ook niet een groot probleem, omdat er naast de openslaande deuren nog plaats is en anders zou je die draadloos kunnen aansturen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-05-2021 om 21:49
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Dag Gerco, Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp wat je zegt, maar een verbouwing MBT de woonkamerindeling of de haard is geen optie.Een center zou zeker mogelijk zijn; als ik deze rechts naast de TV plaats dan bevindt deze zich in het midden van de kamer. Denk je dat deze iets toevoegt? Een sub kan zeker worden geplaatst (achter de bank staat nu een niet-aangesloten actieve Infinity 12" sub "op voorraad".) Maar doordat - zelfs de nu kleinere - Magnats zich in een enorme klankkast bevinden, is de bas al snel overheersend. (En dat is soms best lekker, maar ons huis twee-onder-een-kap bj 1951 is helaas niet voorzien van ankerloze spouwmuren.) Bijlage 11978 Dus de nieuwe grote luidsprekers vooraan, dan net waar de bank begint de surrounds plaatsen. En dan de back surround daarachter (THV luisterpositie bij de zwartje rondjes) of liever bij de vraagtekens? Ik hoor je graag, wederom bedankt! Groeten van Peter
    Laatst aangepast door peterbreda : 13-05-2021 om 11:54 Reden: Vreemde opmaak...

  4. #4

    Standaard

    Ik kan bijlage 11978 niet openen, omdat dit volgens "het systeem" niet mogelijk is.

    Wanneer de bas snel overheersend is betekent dit in veel gevallen dat er problemen zijn met het aansturen en/of de klankkast van de luidsprekers. In jouw geval zal het denk ik te maken met de klankkasten. Je kunt deze oplossen door de lage tonen naar een subwoofer te sturen en de gewone luidspreker af te kappen op een bepaalde frekwentie die je het beste op het gehoor kunt kiezen. De lage tonen moet je dan dus alleen naar de subwoofer laten sturen.

    De beste plaats voor een subwoofer is meestal in de buurt van de 'fronts', omdat ze elkaar dan mooier aan kunnen vullen en je dan minder het idee hebt dat ze uit verschillende luidsprekers komen.

    De meerwaarde van een 'centre' is dat deze er voor zorgt dat het geluid (dialogen) beter bij het beeld past, omdat beide vanaf dezelfde plaats komen. Door aan de voorkant ook een koof te maken zou je de 'centre' in kunnen bouwen.

    Ter illustratie een paar afbeeldingen van hoe het er dan uit zou kunnen zien:
    woonkamer links.jpgwoonkamer rechts.jpg20210504_125624.jpg
    Voor een 6.1 of 7.1 zal het goed zijn als je bestaande luidsprekers achter een nieuwe plaats geeft en de plaats van de subwoofer mag je zelf bepalen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 14-05-2021 om 12:51
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Hallo Gerco,

    Sorry voor mijn late reactie.
    Ik probeer de tekening nogmaals te plaatsen:
    overzicht.jpg

    Wat betreft de sub bedoelde ik dat er nu al meer dan genoeg laag in zit.
    (Vroeger, toen ik nog in de caraudio-handel zat bouwden we subkasten op basis van 4 keer een25 cm woofertje. Die stuurden we <90 HZ aan en dan dreunde je auto zowat uit elkaar)

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peterbreda Bekijk bericht
    Hallo Gerco,

    Sorry voor mijn late reactie.
    Ik probeer de tekening nogmaals te plaatsen:
    overzicht.jpg

    Wat betreft de sub bedoelde ik dat er nu al meer dan genoeg laag in zit.
    (Vroeger, toen ik nog in de caraudio-handel zat bouwden we subkasten op basis van 4 keer een25 cm woofertje. Die stuurden we <90 HZ aan en dan dreunde je auto zowat uit elkaar)
    Bij weergave van lage tonen gaat het niet alleen hoeveel, maar ook hoe gecontroleerd deze worden weergegeven. Bij te weinig controle zal het meer gaan dreunen of bonken en hoor je dus de (resonerende) klankkasten meer dan de woofers. Bij een goeie subwoofer zal je daar weinig last van hebben, omdat naast de versterker ook de klankkast goed afgestemd op de eigenschappen van de woofer. Hierdoor worden de lage tonen van een subwoofer gecontroleerder weergegeven dan door gewone luidsprekers en hoef je de volumeregelaar ook minder ver open te draaien voor de juiste beleving.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peterbreda Bekijk bericht
    Dus de nieuwe grote luidsprekers vooraan, dan net waar de bank begint de surrounds plaatsen. En dan de back surround daarachter (THV luisterpositie bij de zwartje rondjes) of liever bij de vraagtekens? Ik hoor je graag, wederom bedankt! Groeten van Peter
    Bij de vraagtekens. Deze zijn vaak bedoeld om de geluiden aan de achterkant van het geluidsbeeld te weergeven en er voor te zorgen dat het gat tussen de linker en de rechter 'surrounds' wat kleiner te maken.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 17-05-2021 om 21:36
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Wederom bedankt Gerco,

    Het kan even duren voor ik aan dit project (koof met MDF bekleden, LED-strip rondom, bekabelen etc.) maar laat je zeker weten wat het resultaat is!

    Groeten van Peter

  8. #8

    Standaard

    Ik vind het jammer dat je geen luidsprekers op oog-hoogte wilt of iets daarboven, want daar zit de basis van meer-kanaals en object-gabaseerd geluid.

    De koof kun je dan gebruiken voor de hoogte-kanalen zodat de verschillen tussen voor, achter, boven en onder nog beter te horen zijn. Hierdoor zal de nieuwe receiver veel meer te bieden hebben de huidige. Zelfs alleen een stel boekenplank-luidsprekers als 'fronts' zal al verschil maken. We hopen daarom dat je ook dit meeneemt in de plannen zodat ook jij binnenkort een mooi geluidsbeeld hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •